Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooluniform?

Naar aanleiding van een school in Almere die het schooluniform gaat verplichten en Rita Kohnstamm die voor is.
Sommigen associeren het schooluniform met hierarchie, anderen juist met gelijkheid. Sommigen denken dat het pesten dan stopt anderen dat er nergens zoveel gepest wordt dan..
Een reactie van een rechtenstudent in de Metro: In Engeland waar het schooluniform standaard is is veel dropout van leerlingen. Goed onderwijs vraagt goede leerkrachten geen apepakkies.

Uitgekauwd onderwerp of een mening waard?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Marketing

Die school in Almere die een uniform invoert is een particuliere school. Deze kinderen verplicht in een uniform steken, verhoogt de herkenbaarheid van de kinderen op straat (kijk ons eens op die dure school zitten) en zijn daarmee vanzelf een wandelende reclamezuil.
Het ziet er extra echt uit voor je centen.
Meisjes in rok, jongens in broek met blazer.
Poepiesjiek!
Ik weet niet wat Rita Kohnstamm erover had, maar met een discussie over de invoering van uniformen in het gesubsidieerd onderwijs, heeft het niks te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Net-nietmarketing

Dat idee had ik ook een beetje.

Maar ze zijn dan wel een tikkie onhandig bezig. Wel pseudosjiekEngels doen met die uniformpjes, maar de school BizzieKids noemen. Had dan iets met 'Hage' 'Staete' of toch in elk geval 'College' gedaan.

Overigens wordt vziw pesten in het geheel niet belemmerd door een schooluniform. Ook Britse kindertjes pesten volop.
En het kan nog een extra pestmogelijkheid scheppen: kinderen van andere scholen die door hun uniform herkenbaar zijn (ooit een Schotse vriend gesproken die vol afschuw vertelde hoe hij als jongetje van een RK school soms, als hij te laat was, de bus moest nemen waarin de jongetjes van de Prot-Chr school zaten. Aan het eind van de busrit droop het spuug van zijn duidelijk herkenbare RK jasje)

Er is veel tegen uniformen in te brengen. Het enige voordeel is voor de ouders m.i. dat "leg de kleren voor uw kind de avond van tevoren klaar" een vrij eenvoudige opgave wordt.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 16:07

Prijs

Volgens de school zijn ouders klaar voor 175 euro, want dat kost het uniform. Welk kind houdt vijf dagen lang een uniform schoon? Lekker fris ook met bijna-pubers in groep 8..)

mika

mika

01-09-2011 om 16:23

Uniform

Toen wij in het buitenland woonden, droegen de kinderen een uniform naar school. Ikzelf vond het heel prettig: geen gesteggel over welke kleding aan naar school, als ze het uniform aan hadden, wisten ze dat ze zich "schools" moesten gedragen (dus bij het schooluniform hoorde bepaald gedrag), toch een zekere vorm van gelijkheid, het kon tegen een stootje.
Wat schoon en fris betreft, de kinderen hadden het uniform alleen naar school aan en buiten schooltijd eigen kleding. Dus ze hebben het niet de hele tijd aan en met maar een paar blousjes of shirtjes extra redde je het prima. Overigens was het uniform ook niet echt duur. En ze konden er lang mee doen. Eigenlijk was ik goedkoper uit.
Maar voor mij hoeft het niet ingevoerd worden in NL.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 18:21

Mika

Maar kinderen knutselen, spelen in het zand, rollebollen in de struiken als juf even niet oplet...en dan heb ik het nog niet eens over die eeuwige gaten bij de knieen. Kan dat uniform dat allemaal overleven?

Serwe

Serwe

02-09-2011 om 10:55

Uniform

Onze kinderen hebben een aantal jaar op een school gezeten waar ze verplicht een uniform moesten dragen. Dit was in Engeland. Ik heb zelf niet het idee dat een uniform bijdraagt aan het voorkomen van pesten. Op scholen met uniform wordt ook gepest. Een uniform op zichzelf staat ook niet garant voor een sterke team spirit in de school. Mijn kinderen hebben op verschillende scholen gezeten. Op de prive school was er een hele sterke identificatie met de school. Kinderen waarvan de ouders en grootouders op dezelfde school hadden gezeten, veel tradities en een hele fijne sfeer. Alleen een uniform is daar echt niet de bepaalde factor. Het feit dat de schoolpopulatie redelijk homogeen was draagt natuurlijk tot een hele sterke identificatie met de groep mee. De andere school waar op mijn kinderen hebben gezeten was geen prive school. Hier ook een uniform maar de school hing veel meer als los zand bijeen.

neteret mut

neteret mut

02-09-2011 om 11:29

Nieuwe/tweedehands

Het zal op die school in Almere wel niet spelen en zeker nu nog niet. Maar op een bepaald moment krijg je misschien wel kinderen die een uniform overgenomen hebben van iemand. Zouden die dan niet gepest kunnen worden omdat ze geen nieuw uniform hebben? Waar laat je de kleren waar je kind uitgegroeid is?

dc

dc

02-09-2011 om 18:10

Engeland

Niet te vergelijken dus, want hier ben ik voor uniform (3 paar broeken, 2 poloshirts, 1 trui en 1 sweatshirt) in totaal misschien iets van 40 euro kwijt. En de broeken kun je het hele jaar vervangen, voor iets van 4 pond in de supermarkt te krijgen (zwart of grijs). (Er wordt geen belasting betaald op schoolkleding).

Ik ben er blij mee, want ik hou niet zo van winkelen en kleding uitzoeken. Mijn zoon vindt het ook prettig, want hoeft nooit na te denken over wat hij aan moet doen.

Gepest wordt er nog steeds, maar in elk geval proberen kinderen niet hun ouders over te halen om hele dure kleding te kopen om "erbij te horen".

Neteret mut

Hier ook een ervaringsdeskundige. Ik was ook blij met het schooluniform, al heb ik het nooit leuk gevonden en blij ben dat jongste nu ook de middelbare school verlaten heeft, geen witte overhemden meer in de was ;o).
Op de privescholen hier is oaeen wollen blazer verplicht en daar is gewoon een schoolkledingbeurs voor te kleine schoolkleding. De broeken/ polo's en overhemden slijten wel en kosten haast niets, zoals dc al aangeeft.

Erbij horen

Nou dc, dat ben ik niet met je eens. Misschien geldt dat niet als de kinderen nog klein zijn, maar er is toch wel eens in de zoveel tijd een non-uniform-day en dan is het dus wel heel belangrijk bij oudere kinderen hoe ze die dag erbij lopen.

Non-uniform-day heb ik dus nooit begrepen. In de eerste plaats moet je dus "trots" zijn op je uniform/ school en op een n-u-d moet je dan geld meenemen (uiteraard voor het goede doel) en mag je dus je gewone kleren aan.......

Maar

nu heb ik totaal geen ervaring met schooluniformen hoor, maar ís het niet zo dat het 'showen' nu gewoon gebeurt met een gave tas, dure jas, mooie schoenen e.d. Kinderen pikken dat toch ook heel snel op?
En met gewonen kleding, lopen jullie kinderen dan de hele dag in uniform of komt het zeuren om bepaalde kleding nu na schooltijd?

Avalon

Op de middelbare school worden ook aan die andere "attributen" eisen gesteld: ook donker en geen grote reclames enz. Er is ook heel veel keuze in zwarte schoenen/ jassen/ rugzakken. Mijn kinderen waren erg braaf en wilden vooral niet opvallen, ze waren tenslotte al Nederlands :o) Ik werd weleens wat rebels van al dat sombere gedoe en heb dochter eens een rode rugzak aangepraat en de mededeling dat ik wel even op school wilde komen praten als er wat van gezegd werd........

Ik was altijd heel enthousiast naar een vriendinnetje toe, die roze fluorescerende veters in haar zwarte schoenen had of een roze pluk in het haar, prachtig vond ik dat rebelse grenzen opzoeken.

Ja en inderdaad wilden ze dan voor na school/weekend soms graag merkkleding/ merksportschoenen, maar dat ligt vooral aan het kind hoe belangrijk dat voor ze is en in welke vriendengroep ze verkeren, net zoals in Nederland.

Helaas zijn m.i.v. dit jaar de regels weer wat aangescherpt en moeten de kids nu een (polyester) blazer aan en de rokken worden gecontroleerd op hun lengte. Maar zoals ik al zei, ik ben er gelukig vanaf :o)

dc

dc

05-09-2011 om 22:15

Avalon

Misschien later wel hoor, maar mijn 5-jarige zoon is zich nog helemaal niet bewust van merkkleding. Hij streeft naar een drinkbeker met "ben 10" erop, en dat is het wel zo`n beetje. En als mijn kinderen op mij lijken, kunnen ze hun hele schoolcarriere doorkomen zonder "mee te doen"

Jette

Jette

06-09-2011 om 10:39

Grappig

Mijn dochter zit op die school en moet dus aan een schooluniform.
Het uniform kost 170,-, maar dan heb je wel 3 broeken, 5 blouses 2 truien, 5 paar sokken en 2 stropdassen.
Niet zo goedkoop als in Engeland, maar goed te doen. Ik ben meer per half jaar kwijt aan 'gewone' kleding.

Verder proef ik hier dat het een elite school is. Dat valt reuze mee. BizzieKids is van oorsprong een BSO/NSO/Kinderdagverblijf, daar vandaan is de school gegroeid. Als je een laag inkomen hebt, maar wel beide werkt kun je jouw kind voor 50,- per maand naar deze school laten gaan.

Jette

Jette

06-09-2011 om 13:26

Tja, als je er 3 hebt

Maar dan ben ik wel heel erg benieuwd wat je nu per jaar kwijt voor je kinderen met de kleding en school en BSO? Anders is je rekenvoorbeeld niet compleet.

Kosten

Ik was benieuwd naar de kosten en heb op de site van de school gekeken, maar daar staat dat dus niet op. Je moet contact met ze opnemen en dan rekenen zij e.e.a. voor je uit of zoiets.

Dat is dus ook linke soep in die zin dat als de regels rond kinderopvang veranderen, je ineens voor hogere kosten kunt komen te staan. Dat is natuurlijk voor een gewone losse BSO net zo hard het geval, maar hier gaat het dan ook nog om de school van je kinderen, en zou dat dus een schoolwissel kunnen betekenen.

Ik vind het een rare constructie, kennelijk houdt de BSO de basisschool in stand. Kan dat zomaar, vraag ik me dan weer af. Maar kennelijk wel.

Groeten,

Temet

Lang leve schooluniform

Hier een enorme voorstander van schooluniformen. Ik ben dan ook vroeger vreselijk gepest op school om mijn kleren. Droeg altijd de verkeerde (moeder zat in de bijstand). God wat verlangde ik toen naar een uniform als die kinderen weer met de laatste dure kleding aankwamen. Ook mijn vriendinnen in het buitenland zweren bij schooluniformen. Wij hebben elke ochtend de vraag wat trekken we aan (mijn puberdochter wordt helemaal onzeker omdat ze niet weet of het wel de goede keus is en maakt ons bij tijd en wijle daarmee gek)en zij weten gewoon wat ze aantrekken en hebben dit probleem nooit. Ook een gezin dat uit engeland hiernaartoe is geemigreerd zegt niets te missen behalve het schooluniform. Kortom, ik ben voor!

Tineke

Tineke

11-09-2011 om 13:56

Pesten

Het schooluniform kan ervoor zorgen dat 'rooie, schele, manke' weer in gebruik raken.
Ik geloof niet in schooluniformen als oplossing voor pestproblemen. Het verschuift het hooguit naar andere zaken. Waar niet gepest wordt, wordt veel tijd gestoken in het sociaal omgaan met elkaar, zoals bijv. op scholen in Noorwegen. Iedereen helpt iedereen staat daar hoog in het vaandel.

Netel

Netel

11-09-2011 om 20:59

Als schooluniformen pesten tegengaan....

Is het kind met de bril, de roodharige, de dikke, de dunne, de lange en de korte weer het haasje.
Het is symboolbestrijding die qua pesten niks oplost. Ook de ongelijkheid tussen arm en rijk blijft gewoon bestaan. Elk jaar krijg je als het schooljaar start een adressenlijst en kun je precies zien wie "duur" en wie "goedkoop" woont. En kinderen zullen onder elkaar echt wel binnen de kortste keren weten wie wel merkkleding kan betalen en wie niet. En anders weten de ouders dat wel.
Wat er nog bijkomt is dat kleding iets kan uitdragen: wat jij mooi vindt, waar jij je passie in vindt. Ook dat individuele qua smaak valt weg en ik weet ook wel dat de meeste kinderen zo'n beetje dezelde kleding dragen, maar die individuele die wel anders durft te zijn wordt zo in een keurslijf gedwongen.

sinas

sinas

11-09-2011 om 21:17

Afelopen week

verzuchtte een mede-moeder: "van mij mogen ze dat schooluniform vandaag nog invoeren". Niet zozeer vanwege het gepest, nee, ze had haar tweelingdochters net met veel pijn en moeite op school op tijd afgeleverd, aangezien ze minutenlang voor de spiegel hadden staan dralen om te kijken of ze wel de juiste outfit aan hadden. Dát probleem is met een uniform opgelost, het ís altijd de juiste outfit.

Hibiscus

Hibiscus

11-09-2011 om 22:10

Niet tegen pesten

een uniform helpt geen snars tegen pesten volgens mij, kinderen verzinnen altijd wel iets. Maar ik ben helemaal voor een uniform, tenminste, op de basisschool zeker. Ik kan nog niet zeggen hoe ik het zal vinden als ze op de middelbare school zitten.

Ik heb net de overhemden/bloesjes/broeken en rokken gestreken voor de komende week en mijn zoon heeft gewoon alles nog van vorig jaar. Toen een beetje te groot gekocht, past nu nog perfect. Het kost echt heel weinig, een broek voor 4 pond, 3 overhemden voor 7 en de schooltrui voor een tientje. En daar doe je dan ruim een jaar mee. Inderdaad geen gezeur over de kledingkeuze 's ochtends, dochter moet alleen beslissen of het een maillot dag is, kniekousen of sokjes.

De middelbare school is hier een heikel probleem. Er zijn drie opties. 1: priveschool en dat kost ontzettend veel geld. 2: de gratis state school, 3: gratis grammar school. Voor die laatste moet je heel slim zijn en heel veel bijles voor het toelatingsexamen voor hebben gevolgd (1500+ kandidaten voor 140 plekken)

Aan de uniformen kun je zien of de kinderen rijk zijn, heel slim zijn of geen van beide. Men verkoopt hier soms liever het huis dan het kind naar de state school te sturen. En ja, daar wordt om gepest. In de bus, op straat want aan het uniform kun je precies zien hoe de vlag hangt.

Hibiscus

Vind het he-le-maal niks

Ik denk ook dat een uniform niet tegen pesten zal helpen. Rijk en arm zal je toch wel van elkaar weten. En het uitzoeken van wat je wilt naar school kun je ook de avond ervoor doen. Of er geen punt van maken wat ze per se uit de kast willen kiezen om aan te trekken.

Het is een enorme eenheidsworst die uniformen. Ik heb het op een school in Engeland gezien, ik vond het vreselijk. Blij dat mijn zoon van 8 gewoon zijn knaloranje shirt mag dragen met de blauwe cijfers achterop zodat het op een voetbalshirt lijkt (haha). En mijn kleine man van 4 zijn mickey mouse shirt. Of zijn cookie monster. Moet niet aan overhemden en stropdassen denken zeg! En als je een meisje hebt altijd een rok-op-lengte, brrrr.

Chippie

Chippie

12-09-2011 om 11:30

Arm rijk

Wat mij opvalt in programma's als 'the other half' is dat je juist aan het schooluniform kunt zien of een kind arm is of niet. Het wordt te groot gekocht, is afgewassen, derdehands, etc. Pesten om kleren, hoor ik hier eigenlijk nooit. Bovendien zijn er genoeg andere uiterlijke en innerlijke kenmerken die opvallen. En het lijkt goedkoop maar dat is het volgens mij niet. Naast dat het hele schooluniformgebeuren (brrrrrr....) heb je toch nog steeds gewone kleding na school nodig? Dan scheelt het dus toch bijna niets?

Fianna

Fianna

12-09-2011 om 13:42

Voor mij hoeft het niet

Er zijn altijd kinderen die er niet uit zien in het schooluniform. Kleur staat hen niet, de rok flatteert niet enz enz. Dat vind ik dan sneu, als ze verplicht in kleren moeten lopen die hen niet staan.

Serwe

Serwe

12-09-2011 om 20:30

Geerke

Nou die rok op lengte valt ook tegen. Veel meisjes stropen die rokken dusdanig op dat er weinig aan de verbeelding wordt overgelaten. Er is zelfs een school ergens in Engeland die nu broeken verplicht heeft gesteld voor meisjes.
Op de prive school van mijn kinderen stond de directrice 's ochtends bij de deur om te kijken of de rokken echt wel tot de knieen kwamen
Buiten school worden ze dan ongetwijfeld weer omhoog gehesen.

Serwe

Serwe

12-09-2011 om 20:33

Jurkjes

Op de openbare kleuterschool droegen ze dan weer van die geruite jurkjes. Die vielen tot over de knieen dus dat was wel netjes om te zien. leuke jurkjes ook.

Ik heb niks tegen of voor een uniform. Het maakt mij niks uit. Ik heb niet het idee dat het uniform zelf ook maar iets veranderd aan de sfeer op een school. Dat is toch echt afhankelijk van andere factoren zoals bijvoorbeeld de leraren.

dc

dc

12-09-2011 om 21:30

Chippie

Ik heb voor mijn schoolgaande kind minder vrijetijdsbroeken enzo nodig dan voor mijn jongere zoon. Het scheelt dus echt wel.

Verder mogen meisjes op onze school ook gewoon broeken aan, dat mogen ze zelf kiezen.

Hibiscus

Hibiscus

12-09-2011 om 23:13

Chippie

Mijn kinderen houden na school hun uniform aan. Het zit blijkbaar lekker en ze hebben totaal geen behoefte om zich om te kleden. Aangezien zoon op zondag ook altijd een uniform aan heeft (weliswaar een ander uniform, hij zingt op zondagen) heeft hij alleen voor zaterdag gewone kleren nodig.

Het wordt altijd wat lastig in vakanties om genoeg te hebben, dan is het wat meer wassen.

Derdehandse kleren, afgewassen etc zie ik hier eigenlijk niet. Zoals ik schreef past zoon zijn uniform van vorig jaar nog en die broeken zien er echt niet afgewassen uit. Het is redelijk onverwoestbaar. En het is echt allemaal erg goedkoop. Nee, ik kan aan de kinderen op school aan het uniform niet zien wie er arm of rijk is.

Over modellen en dat het het ene kind wel en het andere kind niet staat valt me ook niet op. Er zijn zoveel modellen jurken dat er altijd ergens wel iets bij zit wat leuk staat. Broeken kunnen de meisje ook aan en ook daarin is heel veel keuze. Ik vind het alleen niet dijn dat ze in de winter ook alleen schoenen aanmogen en geen laarzen, dat is toch best koud, vooral voor mijn dochter. Wij lopen dan met warme schoenen naar school en nemen de schoolschoenen mee om daar aan te trekken. Een beetje onhandig.

Hibiscus

mirreke

mirreke

12-09-2011 om 23:49

Ik vind het afschuwelijk

tegen pesten is het geen oplossing, en ik vind het vooral heel deprimerend, zo'n groep jeugd die er eenheidsworsterig uitziet. Ik ben faliekant tegen. Ik heb het nog mijn kinderen gevraagd, maar pesten om kleren kennen ze niet, de drie oudste iig niet.

En gymkleren?

Zijn er dan ook uniforme gymkleren eigenlijk??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.