Brianna F
08-05-2009 om 09:49
Schoolvakanties, even nieuwsgierig
Wel vroeg om daar al over te beginnen, maar ik kreeg gisteren toevallig de data van de kerstvakantie onder ogen.Van dinsdag 22 dec. t/m 1-1-2010.
Met de uitdrukkelijke vermelding dat er maandag nog gewoon school was. Nooit bij stilgestaan dat die dag geen vrij gegeven werd. Ik heb 2 maanden geleden al de vakantie geboekt. Vanaf zondag 20 dec.
Is dat alleen hier in de omgeving of hebben er meer die maandag nog school?

Brianna F
08-05-2009 om 09:50
O ja
Op de site staat voor alle regio's en scholen dat deze vakantie op 19-12 begint. Daar had ik nl. eerst gekeken voor ik de vakantie boekte.

Tirza G.
08-05-2009 om 11:39
Hier ook
Gewoon vanaf de 19e. Dan zit er vast ergens anders een vrije dag in het jaar? Verhuizing, verbouwing, biddag, dankdag, zoiets?
Tirza

Brianna F
08-05-2009 om 11:47
Vanwege meivakantie?
Ik denk dat het met de meivakantie te maken heeft. Die is 2 volle weken plus 1 dag. Vrijdag 30 april. Dat zal net te veel zijn.
De muggezifters

hasse simonsdochter
08-05-2009 om 13:53
Koninginnedag?
Dat kan toch niet, dat is nooit een lesdag... Kan nooit voor die ene dag extra school in de kerstvakantie zorgen dus, volgens mij...

tonny
08-05-2009 om 14:16
Heel raar!
de maandag nog school, vervolgens vakantie.
Meestal is het in zo'n geval juist andersom,een week vakantie en dan nog een maandag extra (waarop de docenten een studiedag hebben of zo).
Nooit meegemaakt!
Tonny

M Lavell
08-05-2009 om 15:49
Nee
"Prima compensatie dus voor koninginnedag: stel dat maar even voor!"
Nee hoor. Compenseren moet binnen het schooljaar.
Brianna, wat ga je nu doen?
Groet,
Miriam Lavell

Sjillie
08-05-2009 om 19:29
Hier
is de kerstvakantie van 21 december 2009 t/m 1 januari 2010.
Inderdaad raar nog 1 maadnag naar school!
Gr Sjillie

Brianna F
08-05-2009 om 20:04
Ik weet het niet
Ik wil gewoon de school bellen en ze voor een voldongen feit stellen. Dat ik het landelijk advies heb gevolgd bij het boeken van de vakantie en pas maanden later hoorde van deze rare constructie. En dat ik haar gewoon meeneem op vakantie.
De heer F wil haar gewoon ziek melden.Ben je van alles af.

Tango
08-05-2009 om 22:33
Heb ook even gekeken
Maar bij ons staat er van 18 dec. t/m 1 januari, dus ook maandag gewoon vrij. Heel raar hoor alleen die maandag naar school en volkomen begrijpelijk dat je daar niet op rekent. Ik zou inderdaad de school bellen en zeggen waar je vanuit bent gegaan. Je bent er nu nog heel vroeg bij, maar zeker weten dat er meer mensen zijn die met dit probleem zullen komen.
Ik vind eigenlijk dat ze zelfs 2 januari er nog wel aan mogen plakken, is wel heel snel na oud en nieuw dat de kinderen weer naar school moeten!

Tango
08-05-2009 om 22:39
En..
Hier ook de meivakantie van 30 april t/m 14 mei (dus inclusief Hemelvaart). Lekker lang, maar vast kijken of we daar iets leuks voor kunnen boeken.

M Lavell
09-05-2009 om 12:00
Brianne:"Ik wil gewoon de school bellen en ze voor een voldongen feit stellen. Dat ik het landelijk advies heb gevolgd bij het boeken van de vakantie en pas maanden later hoorde van deze rare constructie. En dat ik haar gewoon meeneem op vakantie."
Formeel is het allemaal anders natuurlijk, namelijk dat de school 'het volste recht' heeft om jou voor het blok te zetten en met de vakantiedagen af te wijken van het landelijk advies.
Wat ik zou doen als ik jou was is schriftelijk aan de school melden dat je begrijpt dat de school het formele recht heeft om af te wijken van het algemene voorschrift, maar dat de gewoonte om de kerstvakantie twee volle weken te laten zijn zo is ingeburgerd, dat de school eerder had moeten zijn met de melding van het plan hiervan af te wijken.
Sterker nog: dat je eigenlijk niet begrijpt welk school of onderwijsbelang zo groot is dat er met deze traditie gebroken moet worden. De consequenties zijn enorm. Je zal beslist de enige niet zijn die de kerstvakantie heeft uitgekozen als vakantieperiode.
Neem hierover ook contact op met de MR. Hoe zit dat met de leerkrachten eigenlijk? Die gaan toch ook op vakantie?
Het lijkt me zinniger als de school een andere vakantiedag of vrije dag als compensatie van wat ook verzint.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78
12-05-2009 om 21:20
Andere scholen in de buurt?
Hoi
Ik weet niet of het al genoemd is, maar inderdaad staat op de site van onderwijs dat het vanahf 19 dec is. Wij houden op school ook altijd rekening met de omliggende scholen ivm broers/zussen (wij zijn speciaal onderwijs dus niet alle kinderen uit een gezin op dezelfde school) Misschien kan je eens informeren hoe het bij de andere scholen is, is best een sterk argument.
Daarnaast denk ik niet dat de inspectie hierover zal vallen dus ik zou het zeker aankaarten, desnoods bij de oudergeleding van de MR
groetjes Elske

Puck2
12-05-2009 om 21:32
Vreemd
Ik vind het ook raar dat dat er die maandag nog school is. Maar als je je beroept op de data van de site van het ministerie en je hebt een zeurambtenaar/directeur dan zeggen ze: tja, maar dat zijn adviesdata, alleen de zomervakantie is bepaald voor het overige hoeven scholen zich er niet aan te houden. Zo staat het op de site vermeld.
En wat Elske zegt over scholen in de omgeving: dat zou hier niet opgaan. In ons dorp zijn 3 scholen (allemaal gewoon basisonderwijs) en de afgelopen meivakantie moesten de kinderen op 6, 7, of 11 mei terug naar school. Maar ik zou het idd gewoon op school aankaarten. Het is duidelijk dat het zeer ongebruikelijk is.