Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolverlater of toch niet!

Mijn zoon is in groep 3 blijven zitten, nu in groep 7 heb ik aangegeven dat ik wil dat zoon meedoet aan de nio toets van groep 8 zodat hij de school kan verlaten naar de opdc (vmbo). Nu kreeg ik van de week zijn eindcito groep 6 te zien en zoon scoort bovengemiddeld. Hierop vroeg ik aan school: als zoon bv havo scoort op de nio toets kan hij dan vanuit groep 7 naar de havo gaan?, dit kan niet volgens school? Wel vonden ze dat zoon beter groep 8 kan afmaken omdat ze er van uitgaan dat zoon nog verder kan groeien. Ik zie dit niet zitten, zoon is er aan toe om verder te gaan. Maar wat is wijsheid in deze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prul

Prul

21-11-2010 om 19:31

Vraagje

Waarom wil je dat je zoon van school af gaat?
(null)

Primavera

Primavera

21-11-2010 om 21:07

Nog een vraagje

Kan hij als hij groep 8 afmaakt wel naar de HAVO? Het openingsbericht geeft namelijk heel weinig informatie. Als hij zo wie zo naar het VMBO moet dan kan ik me voorstellen dat het in verband met startkwalificatie handig is om het zittenblijfjaar weer in te halen door na groep 7 af te stromen. Als hij echter HAVO zou kunnen doen is, wat ik begrepen heb, het leertraject een jaar korter en zou hij wat tijd betreft rustig nog groep 8 kunnen doen.
Tenzij er natuurlijk andere dringende redenen zijn waarom je hem van de basisschool af wil hebben en er geen opties zijn voor een andere basisschool.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

21-11-2010 om 21:22

Had even moeten googlen op opdc

Ik had even moeten googlen op OPDC. Naar wat ik begrijp kan het ook worden ingezet als opstapjaar na groep 7 voor het VO. Zie http://www.opdc.nl/opdcinfo/watiseenopdc
Wat ik niet begrijp is of dat jaar dan als jaar 1 van het VMBO geldt of als een soort 'tussenjaar'. Wel staat er dat het meestal VMBO wordt.
Ik denk dat je even tussen de links (http://www.opdc.nl/opdcinfo/links) moet kijken van jouw OPDC, wat die te bieden heeft voor leerlingen, aangezien de invulling kennelijk kan verschillen tussen de verschillende OPDC's.
Groeten Primavera

gewoon-ik

gewoon-ik

22-11-2010 om 09:11 Topicstarter

Omdat...

Ik graag wil dat hij zijn verloren jaar terug krijgt, hij bleef zitten omdat hij avi 2 had gehaald in groep 3! dus was eigenlijk onnodig (kwam ik achteraf achter)
Op de OPDC bij ons kan hij VMBO b k en t doen twee jaar OPDC en daarna instromen om VMBO 3. HAVO weet ik niet of hij dat na groep 8 wel haalt, maar ik lees hier wel eens dat kinderen die slim zijn groep 8 overslaan en HAVO/VWO gaan doen, vandaar mijn vraag eigenlijk: als de nio toets score HAVO is kan hij dan alleen naar OPDC of kan hij ook op een HAVO inschrijven. (als hij na groep 7 van school af gaat)

Ook is het mogelijk dat hij via OPDC instroomt op de HAVO.

Hij komt zo wie zo wel waar hij het beste op zijn plek zit, VMBO of HAVO!
Maar waarom kijkt school dan niet naar zijn nio uitslag?

Kan hij daar terecht?

Komt hij in aanmerking voor een plaats op het OPDC? Of moet hij daarvoor een indicatie hebben? Heb je het daar al gevraagd?
De Wet Primair Onderwijs zegt:"Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat."
Dat betekent dat de school verlaten na groep 7 (any groep zelfs) wel mogelijk is. Maar daarbij ben je toch afhankelijk van het schoolhoofd. Het argument dat de lln nog een jaar moet blijven omdat er nog niveauwinst te halen is, is in principe een goed argument.
Het omgekeerde argument wordt gebruikt voor kinderen van wie juist geen niveauwinst meer verwacht wordt (ze zijn heel erg achter maar lijken onvoldoende leerbaar, of juist heel erg voor en de school kan niks meer toevoegen).
"Maar waarom kijkt school dan niet naar zijn nio uitslag?"
Omdat heel veel kinderen op basis van de nio al eerder van het bo zouden kunnen. Een kind dat groep 8 met gymnasiumadvies verlaat, kan misschien ook wel na groep 6 op basis van nio naar vmbo of zelfs havo.
Op basis van die test besluiten of het kind 'klaar' is met het bo, is dus een raar besluit.
"Ik graag wil dat hij zijn verloren jaar terug krijgt, hij bleef zitten omdat hij avi 2 had gehaald in groep 3! dus was eigenlijk onnodig (kwam ik achteraf achter) "
Dat zou een redelijk argument kunnen zijn, maar is alleen maar zo in combinatie met de vaststelling dat school niet zoveel te bieden heeft.
Ik denk dat een nio test onvoldoende is om de mening van het schoolhoofd hierover tegen te spreken.
Je kunt hem wel zelf laten testen en in overleg gaan met een vervolgschool. Als zij je kind willen hebben, dan kun je het schoolhoofd tegenspreken.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

22-11-2010 om 09:50

Miriam?

ben je afhankelijk van het schoolhoofd om je kind vanuit groep 7 door te laten stromen? Altijd?
Onze zoon heeft volgens ons niks meer te zoeken in groep 8. Dat is vorig jaar in groep 6, toen we de eventuele overstap naar sbo onderwijs bespraken, ook door de IBer en directeur zo aangegeven (de mogelijkheid van doorstromen na groep 7, wij hadden er zelf nooit bij stilgestaan) maar IBer krabbelt wat terug.
Het gaat hier om doorstromen naar praktijkonderwijs van een kind dat groep 1 gedoubleerd heeft, drempeltoets is al afgenomen.

koentje

koentje

22-11-2010 om 10:04

Ja maar

ik vind het argument dat het kind zijn'verloren jaar' in moet halen ook zo'n kul. Je kunt toch niet zeggen dat hij de stof van groep 8 niet nodig heeft en dan alsnog naar de HAVO gaan? Wil jouw zoon dit ook erg graag? Of wil jij dit graag? En wat doe je hem aan door hem zo voortijdig van school te plukken omdat JIJ zo'n haast hebt met zijn educatie?

gewoon-ik

gewoon-ik

22-11-2010 om 10:14 Topicstarter

Even voor de duidelijkheid

even voor de duidelijkheid:

School is het met ons eens dat zoon naar opdc kan (om zoals ik al schreef zijn jaar in te halen) Echter zijn cito eind toets groep 6 was boven gemiddeld, dus vroeg ik aan school: wat als zijn nio toets als uitslag HAVO heeft kan hij dan eventueel doorstromen naar de HAVO?

Wij hebben goed contact verder met school en zijn niet in een conflict met ze rondom het schoolverlaten.

OPDC vind school zelf ook een goede optie om mijn reden en ik heb dan ook nog geen contact opgenomen met de OPDC dat is idd wel handig om informatie te vragen bij de school zelf!

bedankt voor het meedenken!

gewoon-ik

gewoon-ik

22-11-2010 om 10:25 Topicstarter

Koentje!

koentje, Ik heb er geen haast mee hoor, zoon wil zelf ook graag verder en is hier ook wel aan toe!

als hij 14 jaar wordt in de eerste en hij zit tussen 11 en 12 jarige is ook niet een leuk vooruitzicht toch!

en zoals ik al schreef, wij hebben goed contact met school en school ziet ook in dat hij er wel aan toe is. (zoon speelt veel met 8ste groepers)

Dat ik het zonde vind van zijn verloren jaar komt ook omdat hij bv wel rekend in een groep 8 boek (loopt dus voor)

maw ik puss mijn zoon nergens heen, ik geef gehoor aan zijn behoefde!

Snap het nog niet helemaal

"wat als zijn nio toets als uitslag HAVO heeft kan hij dan eventueel doorstromen naar de HAVO? "
Ik denk dat het schoolhoofd antwoord geeft op de vraag of er voor havo niet ook zo'n regeling is. En dat is er kennelijk niet. Dat is ook niet nodig hoor. Als je een havo school vindt die 'm wil hebben, dan kan het alsnog.
Maar kennelijk twijfelt het schoolhoofd nog aan de vraag of havo wel (of nu al) kan voor hem.
Ik twijfel nog steeds of opdc wel kan. Ik krijg daarvan de indruk dat dat samen moet gaan met leerproblemen van een of andere soort (clusteronderwijs). "Echter zijn cito eind toets groep 6 was boven gemiddeld,"
Dus wat is het werkelijke probleem: te goed voor opdc, niet goed genoeg voor havo?
Groet,
Miriam Lavell

Waar zit de twijfel?

"ben je afhankelijk van het schoolhoofd om je kind vanuit groep 7 door te laten stromen? Altijd? "
Zo zwart wit ligt het niet. In jouw geval was er blijkbaar het voornemen om groep 7 de eindgroep te laten zijn. Iedereen eens. Nu twijfelt de IB-er en dan zal die IB-er toch moeten komen met een bijzonder helder huiswerkje waarin voor iedereen helemaal duidelijk wordt waarom al die argumenten van vorig jaar ineens niet meer tellen.
"Het gaat hier om doorstromen naar praktijkonderwijs van een kind dat groep 1 gedoubleerd heeft, drempeltoets is al afgenomen."
Waar twijfelt de IB-er over, of het wel praktijkonderwijs moet worden?
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

22-11-2010 om 11:48

Nee

praktijk is duidelijk de enige optie. IBer denkt dat zij hem nog wat kunnen leren in groep 8. En dat kunnen ze ongetwijfeld, als hij helemaal zijn eigen programma volgt, hij hoeft al niet mee te doen met toetsen ed.
Wij denken dat hij meer heeft aan wat hij voor zijn toekomst nodig heeft, en dat biedt de praktijkschool. Plus dat de verschillen tussen hem en klasgenootjes steeds groter worden, maar dat is een sociaal-emotioneel argument en daar heeft school geen boodschap aan. (zoon zit redelijk op zijn plek in de klas: hij wordt geaccepteerd maar heeft geen aansluiting)
Het probleem is ook dat er niks op papier staat, en ik in het verleden al eens vaker iets 'verkeerd geinterpreteerd' schijn te hebben (zij hadden iets gezegd en dat werd later op deze manier ingetrokken)

gewoon-ik

gewoon-ik

22-11-2010 om 11:57 Topicstarter

Cito eindtoets was aanleiding...

Vorige week kregen wij bij raportbespreking van de juf de eindtoetsscore groep 6 te zien, en hierdoor vroeg ik aan de juf of het niet mogelijk was als hij HAVO scoort voor de nio toets die hij over 2 maanden ofzo moet maken (zoals alle 8ste groepers bij onze gemeente) dat hij naar de HAVO kan.Volgens zijn juf kon dit niet,maar zou hij als hij groep 8 nog zou doen wellicht verder groeien/komen. Ik heb hier niet over gesproken met de schoolhoofd, omdat ik het me gewoon afvroeg.

Wat betreft de OPDC, vanaf deze school gaan er wel meer kinderen naar de OPDC die zijn blijven zitten. 4 jaar geleden bij mijn dochter in groep 7 vertrokken er 3 kinderen om deze reden. Ik weet niet of school mijn zoon een etiketje opplakt om toe gelaten te worden, dat zal ik eens navragen!

Flauwekul

Voor praktijkschool is hij nu al klaar. Neem contact op met de praktijkschool en vraag wat je moet doen om 'm daar geplaatst te krijgen.
Meer leren op het bo is alleen maar zinnig als dat ook een hoger niveau instapniveau bo oplevert.
"praktijk is duidelijk de enige optie."
Staat dat wel op papier?
Vraag ook even een afschrift van zijn lln dosier. Daar staat meer in dan je denkt. Misschien ook wel gewoon het eerdere voornemen.
Nog een keer de wettekst "Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat."
Dat oordeel betekent dus wel wat, maar de grondslag voor aansluitend vo is net zo belangrijk. De grondslag voor PO is er. Pas als aannemelijk gemaakt kan worden dat het eigenlijk een vmbo-b kind is dat dat jaar nodig heeft om daar te kunnen komen, kun je spreken van onvoldoende grondslag.
Groet,
Miriam Lavell

Geen regels

Alles mag. Van groep 7 naar havo mag dus ook. De hobbel zit bij de toelatingseisen van de vervolgschool. Ik denk dat opdc helemaal niet kan (daar is volgens mij een indicatie voor nodig en die krijgt hij niet, want hij scoort te goed).
Gewoon vmbo kan wel. Gewoon havo kan ook. Mits hij daarvoor een positief advies krijgt van de basisschool en mits de vervolgschool hem wil hebben.
Er zijn geen algemene regels of wetten die zeggen wat mag en niet.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

22-11-2010 om 12:26

Dank je

het is een kind met cluster 3 indicatie, en de drempeltoets is al afgenomen (we wachten nog op de uitslag)
Er staat zwart op wit dat ouders hem na dit jaar al naar PO willen en dat school nog twijfelt. We zijn het wel eens over het vervolgonderwijs, alleen nog niet over het tijdstip. Ik dacht dat we dit eventueel tegen de wil van school in zouden kunnen doen, dus ik schrok even van de mededeling dat je daar toestemming voor nodig had.

gewoon-ik

gewoon-ik

22-11-2010 om 12:28 Topicstarter

Oke

bedankt voor de informatie, nu kan ik als de uitslag bekent is met een weloverwogen argument aankomen waar hij beter op zijn plek zit. opdc vmbo danwel havo.

wel vreemd dat school opdc een goed idee vind, als hier een indicatie voor nodig is? mm toch nog even navraag doen wat betreft dit punt!

mirjam bedankt

groetjes gewoon-ik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.