Petuut
07-05-2012 om 09:24
Schoolwissel?
We gaan toch maar eens verder om ons heen kijken qua school. Hier in het dorp/de stad zijn er niet echt alternatieven die ons aanspreken, behalve 1, maar daar zijn we al eerder (eind groep 1 van de oudsten) gaan praten en die adviseerden ons om niet te wisselen, gezien wat de huidige school allemaal kan bieden.
Maar nu, een aantal jaar later, schiet het allemaal niet op. Dus wellicht toch de laatste 2 jaar op een andere school? (en onze jongste hobbelt dan mee)
De kinderen zelf zien dat overigens niet zitten, die willen het liefst op hun huidige school blijven, maar mijn partner en ik hebben allebei zoiets van: als dat beter is voor jullie (maar goed, hoe weet je dat???), dan doen we dat toch.
We hebben toch maar een gesprek met de beoogde school aangevraagd om te kijken hoe hun visie is op 2 'slimme dyslectische ADD'ers'. Kunnen ze met hun gereedschappen deze kinderen wel het niveau laten halen dat ze in zich hebben, of op zijn minst daar in de buurt.
Want zoals de meesten van jullie vast nog wel weten, 'scoren' ze nu VMBO-niveau volgens de IB-er terwijl hun intelligentie op HVO/VWO en VWO ligt.
Dus vooraleerst moeten we eens kijken of het onderwijskundig 'past'.
Maar als dat zo is, komen er ook wat praktische beren op de weg: die school ligt een km of 7 denk ik bij ons vandaan. De oudste zou het onderhand wel zelfstandig op de fiets kunnen, maar de andere 2 nog niet, dus zal ik ze moeten halen en brengen. Tussen de middag moeten ze dan overblijven, omdat het uurtje pauze niet op moet gaan aan op en neer rijden. Maar dat brengt kosten met zich mee (voor 3 kinderen 16,50 per week), die we nu niet hebben (en we houden al regelmatig maand over aan het end van het geld). Ad hoc speelafspraakjes komen dan wat lastiger uit: rij je naar school, kun je weer 'leeg' naar huis omdat ze bij een klasgenootje blijven en kun je aan het end van de dag nog eens op en neer. Klasgenootjes wonen dan overwegend in dat andere dorp, niet hier, dus na school/het eten nog even naar je klasgenootje gaan, zit er ook niet meer bij.
Het zijn wel overwegend luxe-problemen, dat geef ik toe, maar de kinderen zitten zelf best lekker op school. Het is niet dat ze met tegenzin gaan, het niet naar hun zin hebben. Vanmorgen zeiden ze alledrie dat ze het weer superleuk vonden om naar school te gaan. En dan denk ik wel eens: doen we er dan wel goed aan om ze uit hun prettige omgeving te halen?
Petuut

M Lavell
07-05-2012 om 10:28
Niet doen
Ik ben voor schoolwissels. Fris nieuw begin. Hou ik van. Maar niet als zo'n wissel meer problemen oplevert dan het op kan lossen.
Je kinderen zijn tevreden. Ze hoeven kennelijk nu niet over te blijven. Ik zou mogelijke negatieve effecten van een schoolwissel op dat punt niet opzoeken. Zeker niet in ruil voor dat wat je kennelijk hoopt: betere leerresultaten. De kans dat dat ervan komt is niet zo groot.
Op randvoorwaarden als afstand tot de school, met vriendjes kunnen spelen en wel of niet overblijven, heb je niet zo heel veel invloed als ouders. Op onderwijsresultaat juist wel.
Als je wil dat je kinderen meer leren dan ze op school doen, zorg daar dan thuis voor. Dan heb je het beste van twee werelden.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
07-05-2012 om 10:58
@miriam
Miriam, je zegt: "Op randvoorwaarden als afstand tot de school, met vriendjes kunnen spelen en wel of niet overblijven, heb je niet zo heel veel invloed als ouders. Op onderwijsresultaat juist wel."
Deze snap ik niet zo goed... door de school (fysieke plek) te kiezen heb je als ouders voor mijn gevoel juist invloed op afstand, vriendjes bij de hand, overblijven. Het onderwijsresultaat is juist iets wat ik niet in de hand lijk te hebben: onze school is blijkbaar niet in staat om met de grondstoffen van onze kinderen te werken om 'eruit te halen wat erin zit' (ook zo'n leuk motto van de school..) en is blijkbaar ook niet bereid/in staat om de adviezen van de diverse experts die we gesproken hebben te implementeren. Wellicht een andere school wel?
Je zegt ook: "Als je wil dat je kinderen meer leren dan ze op school doen, zorg daar dan thuis voor. Dan heb je het beste van twee werelden".
Het gevoel hierover is dubbel: graag wil ik dat mijn kinderen straks naar een passende VO-school gaan. Hoe ik ze daarin kan bijsturen in 'meer leren dan ze op school doen' weet ik niet. Ik ga wel (uit armoede eigenlijk) de entreetoetsen oefenen met ze, maar dat lijkt meer op 'klaarstomen' en niet op de kinderen een breder aanbod geven.
Ik hoop(te) zo voor mijn kinderen dat ze hun vrije tijd ook echt als vrije tijd te besteden hebben. Als de school uit is, doen ze, zeker met lekker weer, niets liever dan buiten rondrauzen. Ik kan die tijd wel inperken met 'leuke leerzame dingen', maar ik betwijfel of ze dat als leuk zouden bestempelen. Idealiter zouden die leuke leerzame dingen op school aangeboden moeten/kunnen worden.. op onze huidige school is een programma voor 'gifted children', maar daar mogen die van ons niet aan meedoen. In de klas wordt ook niet echt verdiept/verbreed/uitgedaagd (behalve dan voor rekenen bij 1 van de 2, die heeft daar het 3sterren-boekje), terwijl schooltijd toch juist het uitgelezen moment zou zijn om WEL uitdaging aan te bieden.
Het huidige spoor lijkt in elk geval niet te leiden tot een VO-school die recht doet aan hun cognitieve capaciteiten. Dus overwegen we een ander spoor, maar daar liggen inderdaad wel beren op de rails.....

abc
07-05-2012 om 11:14
Idd niet doen
je kinderen hebben het goed naar hun zin op school...zitten lekker in hun vel. Ze hebben dyslexie en ADD ..dat blokkeert hun blijkbaar een stukje in hun leren. Dat nemen ze mee...op een andere school zullen ze misschien wel iets meer te bieden hebben maar denk vooral niet dat ze dan ineens sprongen vooruit gaan. Ze hebben tenslotte ook dyslexie en ADD.

M Lavell
07-05-2012 om 11:25
Overstappen op het spoor
Petuut, het moet er maar zijn, een school op de gewenste afstand waarbinnen ook nog vriendschappen ontstaan en overblijven niet hoeft. Al die zaken kunnen buiten jouw keuze om veranderen door veranderd beleid van school (samenvoeging, continurooster) of een andere populatie (geen vriendje te bekennen).
Koester op dat terrein wat je hebt, je weet niet wat je elders vindt.
Petuut"Het onderwijsresultaat is juist iets wat ik niet in de hand lijk te hebben: onze school is blijkbaar niet in staat om met de grondstoffen van onze kinderen te werken om \'eruit te halen wat erin zit\'"
Als je het onderwijs aan de school overlaat, dan heb je niks in de hand. Neem je het zelf op, dan heb je het wel in de hand. De andere school zal er ook niet uithalen wat er in zit. Het is (juist in deze tijd) vooral waarschijnlijk dat de school de al ingenomen posities tav je kinderen zal voortzetten.
Zo gaat dat nu eenmaal met dossiers, ontwikkelingsperspectieven, etc.
Er is maar een partij die onvoorwaardelijk kan blijven hopen en met inzet die hoop kracht bij kan zetten en dat zijn de ouders. Scholen doen dat niet. Die nieuwe ook niet.
Petuut:"Het huidige spoor lijkt in elk geval niet te leiden tot een VO-school die recht doet aan hun cognitieve capaciteiten."
Mooi woord, spoor, in dit verband. Vergelijk: de NS maakt gebruik van het spoor. Een andere treinaanbieder kiezen garandeert één ding en dat is dat het ook over het spoor zal gaan: gebaande onveranderlijke paden, aan de grond genageld.
Alle kans dat dat spoor niet zo fijn is voor jouw kinderen, maar scholen maken nu eenmaal gebruik van dat soort sporen. Als je ervan af wilt wijken, moet je dat zelf doen.
Dat wil niet zeggen dat ze op korte termijn wel op een school terecht komen die recht doet aan hun cognitieve capaciteiten. Ik schat zomaar in dat de laatste wissel reeds lang gepasseerd is.
Maar er is niet alleen maar school in het leven. Doe het zelf, buiten school, buiten gebaande paden en bied je kinderen de kans om zichzelf te ontwikkelen zodat ze bij een volgend perron (na de 1e klas vo bijvoorbeeld) wel kunnen overstappen.
Dat heb je in de hand. Iets anders niet.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
07-05-2012 om 15:07
@abc
de dyslexie en (vermoeden van) ADD blokkeren inderdaad hun leren, tenminste daar lijkt het wel heel erg op.
Maar wellicht was de blokkade minder heftig waarneembaar, als de adviezen van de experts nou een ook echt opgevolgd werden, al waren het maar alvast een paar....
En als dat inderdaad maar een stukje zou zijn, was ik het met je eens. Maar het niveauverschil van 'wat ze in theorie zouden kunnen' en 'wat het LVS laat zien' is zo groot, dat wij het te groot vinden om het maar op zijn beloop te laten. Als school voor ons gevoel werkelijk alles uit de kast had getrokken om onze kinderen te bieden wat ze nodig hebben, was het ook een ander verhaal geweest, maar het feit dat onze huidige school bijna niets doet met de adviezen van de experts die de kinderen bekeken hebben, maakt ook dat we een schoolwissel overwegen.
Doorgaan zoals we tot nu toe gegaan zijn, werkt niet. Wie weet zijn 2 jaren op een andere school, met een hele andere aanpak/structuur/opzet juist wel goed voor onze kinderen.

M Lavell
07-05-2012 om 15:13
Andere vraag
Petuut, wat maakt dat jij denkt dat een andere school wél anders om zal gaan met je kinderen? Hoezo 'hele andere aanpak'? Hebben ze die daar dan?
Groet,
Miriam Lavell

Petuut
07-05-2012 om 15:15
@miriam
DE reden om nog niet van school te wisselen is juist de onzekerheid of het je gaat brengen wat je hoopt. Van de andere kant, wat het onderwijskundige aspect geldt: wat hebben we te verliezen? Veel lager wegzakken qua niveau kan haast niet, wie weet bloeien ze op..
De andere aspecten maken de keus moeilijker, omdat die wel lekker lopen.
Je schrijft (voor mijn gevoel heel makkelijk): neem het onderwijs zelf op. Ik zie zelf echt niet hoe ik dat zou moeten/kunnen doen. Ja, ik kan vanalles in huis halen uit de bieb, maar rekenmethodes, taalmethodes, spelling, wereldorientatievakken, noem maar op.. daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Hoe stel je je dat dan precies voor? Hoe ga ik dat zelf in de hand nemen/krijgen, op een manier die voor de kinderen ook nog leuk is. Want dat vind ik ook wel erg belangrijk: het feit dat school tekort schiet in het aanbod, moet niet maken dat ze hier iedere middag na school mama's onderwijs moeten gaan volgen. Naast het feit dat mama dat ook niet gaat trekken, hahahaha.

Petuut
07-05-2012 om 15:23
Miriam
Ah, je zat 'ertussen'.
Vooralsnog is het een hoop dat de andere school anders om zal gaan met de kinderen. De school is al bekend bij ons, hun manier van werken ook. Ze werken met andere methodes, ze werken met andere rapportages en ja, zoals gezegd, we hebben de hoop dat zij wel inzien dat de adviezen van de experts de moeite van het proberen waard zijn.
Voorbeeldje: vandaag is het laatste blok voor de zomervakantie begonnen, met voor de kinderen weer nieuwe plaatsen in de klas. Voor beiden ligt er een advies om een plek dicht bij de leerkracht te kiezen, zodat die juist zicht heeft op het 'wegdromen' en tijdig kan corrigeren indien nodig. Ze hebben allebei het gehele jaar niet een week dicht bij de leerkracht gezeten. O wacht, dat is niet waar: de jongste is wel begonnen in een groepje dicht bij de leerkracht, maar moest daar weg omdat een ander kind daar moest gaan zitten, was beter voor dat andere kind.
Nu zitten ze allebei in het groepje het meest verwijderd van de leerkracht.
Nu snap ik ook wel dat er vast meerdere kinderen zijn die gebaat zijn bij dicht bij de leerkracht zitten, dus dat die van mij daar heus niet altijd kunnen zitten. Maar het groepje het dichtst bij de leerkracht bestaat uit 6 kinderen, nou lukken dat je niet een gedeelte van het jaar onze kinderen in dat groepje kunt zetten.
Alles valt of staat met de bereidwilligheid van de leerkracht om de gegeven adviezen op te pakken en de huidige school doet er niets mee. Zegt ook dat ze er niets mee kunnen doen..
We hebben nu nog de hoop dat een andere school ze wel wil oppakken.. laat ons nou even in die waan, hahahaha.

M Lavell
07-05-2012 om 15:37
Niks in de weg
Petuut, ik laat je graag in alle wanen die je wil, maar de vraag is dan wel waarom je hier een draadje start. Je kunt de gok wagen. Misgegokt is nog meer pech, maar misschien vind je daar tegen die tijd wat op.
Ik heb moeite met de manier waarop je een verband legt tussen de schoolresultaten van je kinderen en hun 'theoretische capaciteiten'. Ik ben niet eens een schooljuf en toch roept dat bij mij al een soort van 'verzet' op. Ik begrijp niet hoe je er bij komt dát jouw kinderen in staat zouden moeten zijn op een spoor te komen dat leidt tot havo of vwo.
Je kunt testen of je kinderen op dat terrein meer te leren is: Huur een rt-er in en laat ze bijles geven. Als er makkelijk meer uit te halen is, dan schieten ze in 6 bijlesjes vooruit. Dan weet je genoeg.
Leidt het tot niks, dan is er niks anders dan accepteren dat je kinderen buiten het spoor van 'de juiste scores op het juiste moment' vallen. Helaas daarmee dus ook op het spoor van havo of vwo.
Moeten ze vmbo gaan doen. Maar daarmee vergaat de wereld niet. Zeker niet als er inderdaad meer in zit.
Zie http://www.harvard.edu/ Harvard gaat online. Gratis. Iedereen kan binnenkort studeren. Gratis. Ik zou me niet zo druk maken.
Groet,
Miriam Lavell

intal
07-05-2012 om 15:56
Bijles coach
of je huurt voor 10 a 15 euro per uur een bijles student in. Doen wij ook en zelfs de 1e week viel bij sommige dingen het kwartje al, wat op school niet lukte.
http://www.bijlescoach.nl/bijles

Petuut
07-05-2012 om 16:40
Havo-vwo spoor
ik heb niet verzonnen dat ze HAVO/VWO-klanten zijn, in elk geval qua verstand. Ergens hebben ze dat dus wel laten zien, anders zou dat niet gezegd zijn, lijkt me.
Alleen op school laten ze dat blijkbaar niet zien.
En waar ligt dat aan? Nu wordt voor ons gevoel alles op het bordje van de kinderen geschoven. Misschien ook wel terecht, maar misschien kan het onderwijs ook nog wat betekenen.
En ja, daar maak ik me wel (een beetje) druk om. Want ik zou graag voor mijn kinderen willen dat ze op een plek terecht komen waar ze ook echt op hun plek zijn, en niet 'afgeserveerd' worden omdat ze toevallig slechter lezen of eerder afgeleid zijn. En zo voelt onze kinderen naar VMBObasis sturen echt. Maar het lijkt alsof dat raar is.
Toen ik in een (veel) eerder stadium aangaf dat onze school de adviezen niet wilde invoeren, werd me hier direct geadviseerd om een andere school te kiezen. Maar om de redenen die nu nog steeds gelden, hebben we dat tot op heden niet gedaan.
Maar omdat er vanuit onze school geen enkele beweging lijkt te komen die lijkt op meedenken en -doen met onze kinderen en het VO toch steeds duidelijker in het vizier komt, overwegen we hem nu wel.
Wat ik in elk geval niet wil, is langs de zijlijn staan en later constateren dat ik WEL een verschil had kunnen maken, als ik maar iets had ondernomen. Vandaar nu mijn/onze overweging om wel van school te wisselen. Praten kan nooit kwaad denk ik.

Karmijn
07-05-2012 om 17:08
Iets ondernemen
Ik weet natuurlijk ook niet of je er goed aan doet, van school te wisselen. Onze dochter is vorig jaar van school gewisseld en dat heeft hele positieve resultaten gehad, ook op haar LVS-scores. Maar bij haar was de beperkende factor de sfeer in de klas.
Ik zou in ieder geval ook prive met je kinderen aan de slag gaan. Remedial teaching, of bijles, of in ieder geval iets.

Zus
07-05-2012 om 17:30
Op hun plek op het vwo
Maar IQ is niet zaligmakend voor schoolsucces, blijkt vaak. IQ is slechts ten dele verantwoordelijk. Je kunt niet stellen dat het 1 op 1 verband heeft met elkaar. Ik vraag mij dan ook af of je zoons het wel goed zullen doen op het vwo, blijft een schoolsysteem waar zij nou eenmaal het mee moeten doen. Niet krampachtig vasthouden aan die IQ testen en al helemaal niet van school wisselen. Geeft waarschijnlijk ook weer stress en duurt het een tijd voor hun resultaten optimaal zijn en ze zitten dan al in groep 7.
We moeten, denk ik, af van het idee dat "het erin zit en er dus er ook uit moet komen". Ik spreek uit ervaring,mwij lopen tegen hetzelfde aan

Petuut
07-05-2012 om 17:35
@ariola
Mijn kinderen hoeven niet perse naar het VWO.
Ik zeg dat de experts die ze gezien hebben ze HAVO/VWO en VWOklanten noemen. Onze school ziet er VMBObasisklanten in.
Dat verschil vind ik persoonlijk erg groot en ik denk dat ze op een HAVO beter op hun plek zijn dan op een VMBObasis.
Natuurlijk zal het slechtere lezen en hun aandachtsprobleem niet weg zijn op het VO, alhoewel: heb je PAVLOV gezien met die acteur? Dyslectisch, maar daar was nu eigenlijk 'niks' meer van te merken en het aandachtsprobleem zou ook zomaar met 'saai en makkelijk' te maken te hebben.
Maar de redenering om ze nu naar het VMBO te doen, is, (ook volgens een mentor op een HAVO hier in de buurt): dan hoeven ze niet veel moeite te doen om zich de stof eigen te maken.
Hoezo 'leren leren'? uitdagen? verbreden? verdiepen?
Die laatste 3 staan in alle rapporten die we hebben, maar dat kan allemaal niet.
En natuurlijk kan ik thuis wel schooltje gaan spelen, maar is het niet veel handiger om dat op school te doen en thuis lekker thuis te laten?
Overigens zat ik op het VO wel altijd vooraan, dus dat kán wel. Stond ook zo in het klassenboek en dat veranderde het hele jaar niet. Dan is wegdromen makkelijk te corrigeren, toch?

Petuut
07-05-2012 om 17:35
@ariola
Mijn kinderen hoeven niet perse naar het VWO.
Ik zeg dat de experts die ze gezien hebben ze HAVO/VWO en VWOklanten noemen. Onze school ziet er VMBObasisklanten in.
Dat verschil vind ik persoonlijk erg groot en ik denk dat ze op een HAVO beter op hun plek zijn dan op een VMBObasis.
Natuurlijk zal het slechtere lezen en hun aandachtsprobleem niet weg zijn op het VO, alhoewel: heb je PAVLOV gezien met die acteur? Dyslectisch, maar daar was nu eigenlijk 'niks' meer van te merken en het aandachtsprobleem zou ook zomaar met 'saai en makkelijk' te maken te hebben.
Maar de redenering om ze nu naar het VMBO te doen, is, (ook volgens een mentor op een HAVO hier in de buurt): dan hoeven ze niet veel moeite te doen om zich de stof eigen te maken.
Hoezo 'leren leren'? uitdagen? verbreden? verdiepen?
Die laatste 3 staan in alle rapporten die we hebben, maar dat kan allemaal niet.
En natuurlijk kan ik thuis wel schooltje gaan spelen, maar is het niet veel handiger om dat op school te doen en thuis lekker thuis te laten?
Overigens zat ik op het VO wel altijd vooraan, dus dat kán wel. Stond ook zo in het klassenboek en dat veranderde het hele jaar niet. Dan is wegdromen makkelijk te corrigeren, toch?

Petuut
07-05-2012 om 17:40
@karmijn
wij weten het ook niet, vandaar dat we gaan praten.
De sfeer in de klas van oudste is ook niet om over naar huis te schrijven, achteraf bezien is het nog wonderlijk dat hij met plezier naar school ging, maar dat tij lijkt nu gekeerd.
Maar dat zou nu geen directe aanleiding voor een schoolwissel zijn.
We gaan zeker 'iets' doen. In elk geval toetstrainers en mogelijk dat we na de zomervakantie de RT weer opstarten.

abc
07-05-2012 om 17:41
Gesprek
Wanneer heb je het gesprek met de andere school?
Vraag hen duidelijk wat ze kunnen bieden en vraag dan vooral door! Hoe gaan ze dat aanpakken enz. Weet je toevallig al hoe groot de klassen zijn waar je kinderen in terecht komen want ook dat heeft te maken met de mogelijkheden die een leerkracht je kan bieden.
Op zich vind ik het niet zo vreemd dat er een verschil is in adviezen. In een testsituatie zit het kind alleen en in de klas zit het kind met misschien wel 30 anderen. Daar komt de ADD dan ook om de hoek kijken. Lijkt me logisch dat dat invloed heeft . Kun je aangeven wat de deskundigen voor tips geven en waarom de school daar niet in mee kan/wil gaan?Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dicht bij de leerkracht zitten moet idd wel te realiseren zijn al is het misschien niet het hele jaar. Dat ben ik met je eens.

Petuut
07-05-2012 om 17:43
@zus
Ik vraag het me ook af hoor, maar ik zet ook niet in op VWO. Maar ook niet op VMBObasis.
Zitten jullie met de leeftijdsgenoot van onze mannen in hetzelfde schuitje?

M Lavell
07-05-2012 om 17:44
Waarom school het verschil niet maakt
Petuut, je wil twee dingen tegelijk. Je wil dat je kinderen aan de schoolse maat der dingen voldoen zodat ze een havo/vwo stroom gegund wordt én je wil bovendien ook nog eens dat de school buiten die maatvoering treedt door op een andere manier naar jullie kinderen te kijken.
Dat gaat niet gebeuren.
School is school en de maat is de maat. Er zitten niet zo bar veel verschillen tussen scholen als het daar om gaat.
Ik weet niet wanneer welke experts iets hebben gezegd, maar in die tussentijd zijn de maten alleen maar strakker geworden. Ik waag te betwijfelen of mijn kinderen (allebei doorgestroomd naar gymnasium) in deze tijd wel een havo/vwo advies hadden gekregen.
"En natuurlijk kan ik thuis wel schooltje gaan spelen, maar is het niet veel handiger om dat op school te doen en thuis lekker thuis te laten?"
Je moet een keuze maken. Als je werkelijk wilt dat je kinderen meer leren dan ze nu leren, dan ligt er maar één kans en die ligt buiten school. Op school zitten ze al op een spoor. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat de school op eigen houtje van dat spoor af zal gaan wijken.
Van school veranderen helpt als kinderen onverschillig of zelfs gedemotiveerd zijn binnen de bestaande school. Dat is niet het geval kennelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Anne
07-05-2012 om 18:01
Cito's?
Wat zijn de resultaten als het om vmbo basis gaat? Dat moet wel extreem laag zijn.
Je zegt de ene keer vmbo en de andere keer basis, dat is wel een groot verschil.

Tineke
07-05-2012 om 18:27
Buiten de kaders
Binnen de kaders geef ik Miriam gelijk, het maakt tegenwoordig bar weinig uit, welke school. Als kinderen blij naar school gaan, zou ik ze er niet snel afhalen. Tenzij je buiten de kaders wilt treden.
Er zijn bijv. scholen op democratische (sociocratische) basis, zowel particulier als bekostigd. Zij bieden onderwijs van 4 tot 18 jaar, zij spreken kinderen aan op hun talenten. Alle kans dat er dan bij jouw kinderen wel uitkomt wat erin zit.
Geen idee waar je woont, maar bekijk deze link eens:http://terra-incognita.nu/ en zo zijn er nog veel meer in ons landje.

Karmijn
07-05-2012 om 18:56
Herken je gevoel
Ik herken je gevoel wel enigszins. 'Dit zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dit zou een school toch moeten bieden aan kinderen?' Maar ik krijg het gevoel dat je verwachtingen van de individuele aanpak op school veel te hoog liggen.
Al krijgen ze zorg. Dan is dat misschien een uurtje RT in de week. Op de scholen die ik ken, wordt dat gegeven door een onderwijsassistent of een leerkracht die wat uitgeblust de laatste jaren voor het pensioen probeert uit te zingen. Dus ook dan, krijg je niet waar je kinderen behoefte aan hebben.
Van dit draadje krijg ik de indruk dat jou kinderen baat hebben bij iemand die naast ze gaat zitten en ze gaat begeleiden, op precies die punten waar het bij hen fout gaat.
Ik ken geen school in mijn omgeving die dat biedt.
In jou geval zou ik me daar dus niet naar gaan zoeken. De kans dat je zoektocht niet het gewenste resultaat oplevert, is groot. En dan ben je weer verder. Ik zou de regie in eigen hand nemen en doen wat Miriam zegt. Buiten school zoeken naar bijles o.i.d. Je kunt in het basisschoolboek opzoeken wat je kinderen ongeveer zouden moeten kunnen.
Wij gingen in de vakantie door met het oefenen. Je kunt op internet heel veel vinden. Ik haalde vroeger alle spellingswoorden van citotrainer.nl. Ze staan daar gerangschikt per lesmethode. En dan elke dag tien woorden schrijven. Zo hebben wij een zomervakantie het hele jaar herhaald. Bij onze dochter wilde die petten/rokken en ramen/muren woorden maar niet beklijven. Na die zomervakantie zaten ze er wel in. Tafels automatiseren deed ik ook zo. Iedere dag in de vakantie even alle flashkaartjes doorlopen. Dat soort dingen hielpen hier echt.

Petuut
07-05-2012 om 20:51
@abc
de klassen zijn daar units, met 4 leerkrachten in 1 unit.
Ze zouden dan (neem ik aan) in unit 3 komen, daarin zitten de leerlingen 9-12, zeg maar groep 6,7,8. Die unit is van horen zeggen zo'n 90 kinderen groot.
Over de adviezen:
- zeer intensieve, consequente begeleiding, waar mogelijk individueel
- heel gerichte duidelijke aansturing
- maak verwachtingen helder
- hou doelstellingen klein, dus haalbaar
- deel instructies op, geef 1 (deel)opdracht tegelijk
- bied instructie auditief en visueel aan
- controleer na instructie of het begrepen is
- controleer of hij de informatie ook kan toepassen, dus of hij daadwerkelijk tot juist handelen komt
- eigen werkplek, waar hij rustig kan werken
- kleurenklok of time-timer gebruiken (wijs hem wel regelmatig op de klok als hij afdwaalt)
- werk met een dagtaak
- afspraken maken met het kind over de te maken hoeveelheid werk
- rustige plek in de klas dicht bij de leerkracht (aanraken/oogcontactom gedrag bij te sturen)
- directe instructie geven, door zijn naam te noemen
- niet meer materiaal op tafel hebben dan nodig voor de uit te voeren taak
- werk met een koptelefoon om beter te kunnen concentreren
- schrijf regels en afspraken op zodat hij ze kan zien
- geef korte taken, zodat er meer gelegenheid is tot feedback en de kans op positieve ervaringen groter wordt
- positieve taakgerichte feedback geven
- af en toe korte pauzes inlassen
- zoveel mogelijk structuur aanbrengen in vrije situaties. Bereid hem voor door situaties en mogelijke scenario’s van tevoren te bespreken. Als afspraken van tevoren gemaakt worden, kan hij er ook op aangesproken worden.
Deze lijst hebben we besproken met de leerkracht en de IB-er. Hun reactie op de lijst was toen bijna letterlijk: ja, heel leuk, maar niet uitvoerbaar. Er zitten nog 28 kinderen in de klas.
En NATUURLIJK zitten die kinderen ook in die klas en NATUURLIJK is het een utopie om te verwachten dat al deze punten tot in de finesses uitgevoerd worden, maar om alles al bij voorbaat af te schieten... Zo erg ingewikkeld zijn de (meeste) adviezen onzes inziens nou ook weer niet.
Waarom niet de koptelefoon gebruiken? Uitproberen kan geen kwaad toch? Waarom niet zijn naam gebruiken bij instructie? Kleine moeite en wellicht groot plezier. Check even of hij de uitleg begrepen heeft en ook daadwerkelijk aan het werk gaat/kan.

Manja
07-05-2012 om 21:06
Adviezen
Als ik de lijst zo zie kan ik mij voorstellen dat dit op een gewone basisschool met 1 leerkracht en 28 kinderen vostrekt onhaalbaar is.
Natuurlijk kan school wel iets doen, maar als ik in advies 1 al ziie staan dat het zeer intensieve, liefst individuele begeleiding moet zijn......
Misschien ben jij als moeder al een beetje gewend aan dit soort advizen, maar ik vind ze wel ingewikkeld.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je op zo'n manier de hele schoolcarriere op het VO kan volhouden op een gewone middelbare achool.
Is speciaal basisonderwijs nietbeen betere optie? Of is daar geen indicatie voor?

blauwtje
07-05-2012 om 21:10
Conclusie na wissel: rt onder schooltijd
Wij zijn wel van school gewisseld.
Onze kinderen presteerden niet eens onder maar gedijden niet goed bij de aanpak.
Op de nieuwe school met hooggejubelde methodes en kleinere klassen hebben ze zelfs leerachterstanden weten op te lopen die ze eerder nooit hadden.
Mijn conclusie: ik zou je adviseren om rt onder schooltijd te doen. Overleg met school welk dagdeel het beste gemist kan worden. Echt, dit gaat je hopen gedoe schelen!
Wij betalen nu 56 euro per uur om de door school veroorzaakte achterstanden weg te werken. En dat doen we graag, want het werkt! Dan maar kamperen in Duitsland dit jaar. Maar nog een keer wisselen, daar beginnen we niet meer aan. Het is lood om oud ijzer. Echt, als ze al niet de kernvakken aan reguliere leerlingen kunnen aanbieden, hoe moeten ze dan ooit die dromenlijst van jouw adviseurs afwerken?

Petuut
07-05-2012 om 21:26
@kaatje karmijn en anne
Ik heb het idee dat hoe de school waar we gaan praten werkt, raakt aan dat democratische model, EGO, dat soort onderwijs.
En misschien komen we er wel achter dat wisselen geen goede zet zou zijn. Prima, ook goed.
Maar als ik Miriam heel droog beluister, zegt die, dat het niet uitmaakt welke basisschool je voor je kind kiest, het is allemaal hetzelfde spoor. Dat leidt naar hetzelfde station/perron. Je moet hopen dat je in het VO ergens over mag stappen. Noem me naief, maar ik hoop echt dat dat niet het geval is. Ik hoop echt dat er scholen zijn die wel degelijk 'het verschil' maken.
En nee, onze kinderen HOEVEN niet naar het VWO van ons. Maar een hogere VO-opleiding geeft wel meer uitzicht op waar ze (volgens eigen zeggen nu) naar toe zouden willen. En aangezien ze die verstandelijke mogelijkheid in elk geval wel hebben, lijkt het me jammer om die niet te kunnen benutten.
@Anne, ik heb geen idee wat de scores zijn voor wat betreft basis. Ik weet dat de IB-er onze kinderen met hun LVS-scores van nu inschat op VMBObasis, misschien kader, maar dat wat krap-an. Als ik daar onduidelijk over ben geweest, mijn excuses.
@Karmijn, over dat 'ernaast gaan zitten en ze begeleiden' dat hoorden we ook van de leerkrachten van de jongste van de 2 in groep 2. Hij zou zonder 1-op-1 niet aan het werk te krijgen zijn. Dat bleek toch iets anders te werken. Hij kan prima (en zijn broer ook overigens) zijn werk maken, als hij maar goed snapt wat van hem verwacht wordt. Maar een algemeenheid als 'pak je schrift en ga aan het werk' werkte inderdaad niet.
Vandaar het advies: controleer na een gegeven instructie even of het echt begrepen is. En dan ging/gaat hij gewoon aan het werk, zonder dat je naast hem hoeft te gaan zitten.
Maar wat we ook als advies gekregen hebben:
uitdagen met leerstof die aansluit bij zijn goede capaciteiten. Verrijkingsstof zal een voldoende uitdagend karakter moeten hebben. Geen extra werk geven waar onvoldoende uitdaging vanuit gaat en welke door hem ervaren wordt als herhaling van wat hij al kent en/of beheerst.
Dat zou voor beiden zo prettig zijn, om, ook op school, eens een keertje de radertjes echt aan het werk te moeten zetten. We hebben nota bene een gifted children docent in huis. Maar daar mogen alleen de 'A-tjes' aan meedoen en die halen ze niet.
Oudste krijgt zoals gezegd gelukkig wel met rekenen wat pluswerk, maar ook dat ervaart hij niet als echt moeilijk. Het feit dat hij dit mag doen, was wel een unicum overigens, want eigenlijk mag je dit alleen als je al je andere rekenwerk af hebt. Maar door zijn lagere tempo zou hij daar nooit voor in aanmerking komen, alleen scoorde hij bij de voorgelezen rekencito eind groep 5 een voorsprong van 10 maanden, dat ze er niet omheen konden en wilden om daar wat mee te doen.

Chippie
07-05-2012 om 21:29
Petuut
Niet de hele draad gelezen. Ik heb het je al eerder aangegeven. Jij verwacht dat school eruit haalt wat er in zit. Maar kun je dat preciezer aangeven?
Volgens mij verwacht je dat ze op HB niveau scoren en vergeet je daarbij dat je kinderen dyslectisch zijn (en ADD hebben).
Ik zou dus niet wissen. Ik verwacht niet dat je kinderen hoger zullen scoren op een andere school.

Chippie
07-05-2012 om 21:38
Voorbeeld
"Maar het niveauverschil van 'wat ze in theorie zouden kunnen' en 'wat het LVS laat zien' is zo groot, dat wij het te groot vinden om het maar op zijn beloop te laten."
Wat ze in theorie zouden kunnen:
- qua dyselxie (en ADD?) zouden ze dikke E's moeten scoren
- qua HB zouden ze misschien dikke vette A's moeten scoren (dit werkt trouwens helemaal niet zo; mijn niet dyslectische zeer slimme zoon haalt geen standaard A's -> het is wel makkelijker om dan aan de bel te trekken)
Wat een dyslectische, HB, ADD leerling moet kunnen in theorie? Zeg het maar. Het is een wild guess. Ik heb de vraag neergelegd bij orthopedagoog en die weet het antwoord ook niet.
Je zonen scoren precies zoals mijn dyslectische HB zoon, ik ben wel tevreden over wat school doet en hoe school/leerkracht hem ziet. Dat was vorig jaar wel anders, maar gek genoeg zijn zijn scores weinig veranderd. (vorig jaar veel thuis gedaan, dit jaar niet omdat ik vertrouw op leerkracht en ik hem thuis niet te veel wil belasten, dat gaat hij namelijk geen tien jaar volhouden).
Je kinderen willen op deze school bijven. Kinderen zijn flexibel, het hoeft niet verkeerd te gaan. Maar de wissel zorgt ook altijd voor onrust, er gaat ook energie zitten in wennen aan nieuwe regels, aanpak en nieuwe vriendjes maken. En in het slechtste geval gaat het wennen moeizaam en zit ten je kinderen minder goed in hun vel en dat levert je in ieder geval geen leerwinst op (misschien wel erger).

Petuut
07-05-2012 om 21:40
@manja
Ik begrijp je reactie wel hoor, maar je haalt uit alle adviezen nou ook juist de meest bewerkelijke eruit. We verwachten ook niet dat alles tot in de puntjes zo uitgevoerd wordt. Dat is onredelijk om te verlangen, zelfs 1-op-1 is het haast onhaalbaar.
Als het op school nou echt te moeilijk is om de leerkracht 'wat extra's' te laten doen, ga dan in elk geval voor de praktische dingen: koptelefoon uitproberen, werkplek dicht bij de leerkracht, time-timer. Maar ook die dingen konden niet.
Dit waren overigens adviezen die we eind groep 3 kregen, inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en zijn de kinderen ook doorontwikkeld en zijn sommige aspecten wel veranderd natuurlijk.
Speciaal onderwijs hebben (en volgens de onderzoekers krijgen we die ook niet) geen indicatie voor.
Maar dan zegt onze IB-er ook: en dat hoeft ook niet, want ze kunnen prima naar het (reguliere) VMBO.

lisetje
07-05-2012 om 21:44
Oefenen
Wij zitten met jongste in het zelfde schuitje als jij, slim kind ADD en dyslexie, voor de ADD krijgt hij medicatie dus dat is ten dele onder controle. Hij heeft op dit moment een achterstand met lezen (tempo) en spelling. Omdat wij ook geen RT kunnen betalen doen we het dus zelf. Hij heeft nu twee weken vakantie en iedere dag 'werken' we een uur samen aan zijn spelling, ik denk dat hij daar meer van opsteekt dan een dag op school (wat spelling betreft).
Ik heb het serious met zoon besproken dat hij best slim is maar dat spelling moeilijk voor hem is en dat hij daar dus meer moeite voor moet doen dan andere kinderen, dat een vakantiedag wel 14 uur telt dat een uurtje werken niet eens zo veel is en dat hij daar wel heel veel van leert. Tijdens en na het werken veel complimentjes en af en toe een klein cadeautje doen het goed.
Zo gaan we deze twee weken door en dan een kwartiertje per dag als hij weer naar school is en in de grote vakantie weer verder.
Dat je een andere school overweegt snap ik wel, weet je welke leerkrach hij volgend jaar op deze school krijgt? Soms maakt dat al heel veel uit, zoon had vorig jaar een supermeester toen had hij een B voor spelling nu een juf die er geen kijk op heeft en nu een E.
Succes met je beslissing
Lisetje