D1980
13-05-2025 om 16:11
Schoolzwemmen toezicht
Mijn kind is vorig jaar net voor de zomervakantie geslaagd voor het A-diploma in 1 jaar. Ik ben daar erg blij mee, zoon zou dan dit jaar gratis via school zijn B kunnen halen. En dan hoef ik niet meer hem te halen en te brengen. Ook geeft de gemeente alleen een vergoeding voor A dus financieel scheelt dit enorm (het vervoer elke keer met de bus was vooral wat veel duur was, toch wel zeker 16 euro voor hem en ik per les)
Zoon heeft het afgelopen schooljaar op maandagen gezwommen op school. Gisteren was de laatste les: geen afzwembriefje.
Ik kan me haast niet voorstellen dat nu bijna 1 jaar later zoon niet mag afzwemmen voor B. Daarom heb ik het zwembad gebeld. Die zeggen dat ze helemaal niks op papier documenteren over de kinderen, en dat de badmeester aan het eind van het jaar kiest welke kinderen mogen afzwemmen.
Ik begon me serieus af te vragen of zoon wel echt is wezen zwemmen en niet stiekem al die uren buiten toezicht van de leraren is wezen rondhangen op het schoolplein of zo. Hij kwam wel elke keer met natte zwemspullen thuis. Zijn juf (van school) zegt dat zoon elke keer is wezen meezwemmen en dat de school niks kan doen aan dat zoon over 2 weken nog niet voor B diploma mag afzwemmen.
Ik vind het maar een raar verhaal. Door alleen al de afstand en de vervoerkosten naar het dichtstbijzijnde zwembad gaat alsnog B halen een erg duur verhaal worden. Mijn zoon zegt dat niet iedereen van de B-groep mag afzwemmen op 26 mei en dat hij te horen kreeg dat hij volgend jaar wel mag afzwemmen. Maar schoolzwemmen is hier alleen in groep 4. Daarnaast lijkt het me nogal raar dat de school betaalt voor zwemlessen en vervoer, maar niemand controleert of de kinderen daar wel leren wat je mag verwachten. Ik las dat B na 8 klokuren les behaald kan worden en daar zit zoon allang overheen. Zoon zou zelfs allang C moeten hebben kunnen halen.
Mijn vraag is dan ook wie toezicht houdt op de kwaliteit van schoolzwemmen en die ik erop kan aanspreken?

Caroline80
13-05-2025 om 18:54
Ik zou me er niet druk om maken dat hij geen B diploma haalt. Hij heeft toch mooi extra ervaring op gedaan na zijn A diploma. Mocht je het diploma toch belangrijk vinden dan kun je misschien een snelcursus doen in een vakantie.

rionyriony
13-05-2025 om 19:33
Ik denk dat als je het A-diploma hebt, je je in veel gevallen kan redden als je in het water terechtkomt. Het is de bedoeling dat je je drijvend kan houden en een stukje kan zwemmen om vaste wal te bereiken.
Ook kan het fijn zijn op vakantie en je hoeft niet bang te zijn geen grond meer onder je voeten te hebben. Echt plezier doe je op als je het fijn vindt om te gaan zwemmen en dan leer je de rest vanzelf wel. Diploma's zijn dan niet meer zo belangrijk. Ook als de voor de Olympische Spelen gaat trainen dan werkt dat niet extra overtuigend of zo.

Livia90
13-05-2025 om 20:03
Ik zou het ook een beetje raar vinden als een kind met A-diploma dat na 9(?) maanden bijna wekelijks zwemmen niet mag afzwemmen voor B. Ik heb in 2018 op (veel) latere leeftijd mijn A&B zwemdiploma behaald. Toen ik begon met 0 ervaring dacht ik dat het een drama zou worden maar na 15 lessen mocht ik voor A&B tegelijk afzwemmen. 😂 Het B-diploma is volgens mij alleen dat de afstanden zwemmen verdubbeld zijn, dus conditie.
ik denk alleen dat je er niet zoveel aan kan doen. Iedereen zal wel vinden dat de schoolzwemles van jouw zoon niet zo goed is. Je kan wel bij de gemeente een signaal afgeven van wat jij hebt waargenomen en dat je je zorgen maakt over waar gemeentelijk belastinggeld naar toe gaat. Maar als ze alleen een vergoeding geven voor het A-diploma denk ik niet dat ze jouw zoon als uitzondering ook een vergoeding geven om zijn B-diploma te halen.

Ysenda
13-05-2025 om 20:07
een schoolzwemles, is geen zwemles maar een natte gymles waarin in verschillende zwemvaardigheidsniveaus de groep wordt bezig gehouden. Het doel is kinderen zich laten redden in het water, niet technisch goed en efficiënt leren zwemmen zoals bij een zwemles. Het heet ook schoolzwemmen, niet schoolzwemles.

yasmijn27
13-05-2025 om 20:38
hier was de schoolzwemles vooral bedoeld voor de kinderen die nog geen A-diploma hadden, de rest kreeg zwemvaardigheid. Ook in de 1e van het vo trouwens. Waar ik blij mee was. Zoon is niet zo'n zwemmer en met dat half jaar wekelijks zwemmen haalde hij het toch weer op.
In jullie gemeente geen vakantiezwemles? Een week elke dag en dan zo een 'badje' afwerken? Dan zou je hem een weekje voor b kunnen laten gaan.

Mugske
13-05-2025 om 20:41
Livia90 schreef op 13-05-2025 om 20:03:
Ik zou het ook een beetje raar vinden als een kind met A-diploma dat na 9(?) maanden bijna wekelijks zwemmen niet mag afzwemmen voor B. Ik heb in 2018 op (veel) latere leeftijd mijn A&B zwemdiploma behaald. Toen ik begon met 0 ervaring dacht ik dat het een drama zou worden maar na 15 lessen mocht ik voor A&B tegelijk afzwemmen. 😂 Het B-diploma is volgens mij alleen dat de afstanden zwemmen verdubbeld zijn, dus conditie.
ik denk alleen dat je er niet zoveel aan kan doen. Iedereen zal wel vinden dat de schoolzwemles van jouw zoon niet zo goed is. Je kan wel bij de gemeente een signaal afgeven van wat jij hebt waargenomen en dat je je zorgen maakt over waar gemeentelijk belastinggeld naar toe gaat. Maar als ze alleen een vergoeding geven voor het A-diploma denk ik niet dat ze jouw zoon als uitzondering ook een vergoeding geven om zijn B-diploma te halen.
Voor B diploma inderdaad langere afstanden, maar ook ringen opduiken/onder mat door/door gat dat soort werk.

tsjor
13-05-2025 om 22:13
Maar dat zijn dingen die kinderen toch ook wel al doende spelenderwijs leren? Ik heb nooit een diploma gehaald, zwemles eindigde hooguit met proefzwemmen, dat betekende dat je in het diepe mocht. Daar heb ik me tot nun toe aardig mee gered.
'De zwemvereniging zei dat als ze B en liefst ook C halen het wel goed komt.' Natuurlijk zeggen ze dat. Maar zij gaan niet over jouw portemonnee.
Als het kan zou ik in de zomervakantie een paar keer met hem gaan zwemmen.

MMcGonagall
13-05-2025 om 22:17
Mugske schreef op 13-05-2025 om 17:28:
B kan niet na 8 klokuren gehaald worden hoor.
Wel zoiets toch? Hier zwommen bijna alle kinderen bij de eerste afzwemronde na A af. Dat was hooguit een week of 6 (keer twee keer 45 minuten).

RaSa
13-05-2025 om 22:26
Er zit veel verschil in niveau qua zwemlessen. Mijn dochter had ook schoolzwemmen. Ging toen nog om d'r A-diploma. Paralel zwom ze bij haar eigen zwemles. Einde schooljaar mocht ze bij het schoolzwemmen afzwemmen. En had ze dus een A-diploma op zak. Bij haar eigen zwembad pas 4 maanden later (met 3 weken zomervakantie geen les ertussen) haar A gehaald. En het niveau verschil in hoe ze toen zwom was echt significant.

Egel.
13-05-2025 om 22:39
In tegenstelling tot sommige anderen zou ik geld reserveren om je kinderen echt minimaal B te laten halen, liever ook C. Natuurlijk, anderen kunnen niet in je portemonnee kijken, maar in Nederland wil je dat je kind zo goed mogelijk kan zwemmen. Er verdrinken echt nog te veel kinderen. Ga liefst ook met je kinderen in de zomer zwemmen (zwembad, meertje, in de zee maar daar beperkt). Leer ze ook meteen wat een mui is en hoe je daaruit komt.

MamaE
13-05-2025 om 22:40
Het zwembad geeft de lessen en is dus verantwoordelijk voor de kwaliteit. Na een jaar elke week zwemmen mag je echt wel verwachten dat je dan voldoende hebt geleerd om van A naar B te komen.
Het belangrijkste is echter om te blijven zwemmen en de zwemvaardigheid te onderhouden. Dat is veel belangrijker dan welk diploma je haalt.
Dus ga regelmatig met je kind zwemmen en zie het schoolzwemmen vooral als een fijne ondersteuning in het onderhouden van de zwemvaardigheid.

Ysenda
13-05-2025 om 22:50
MamaE schreef op 13-05-2025 om 22:40:
Het zwembad geeft de lessen en is dus verantwoordelijk voor de kwaliteit. Na een jaar elke week zwemmen mag je echt wel verwachten dat je dan voldoende hebt geleerd om van A naar B te komen.
Het belangrijkste is echter om te blijven zwemmen en de zwemvaardigheid te onderhouden. Dat is veel belangrijker dan welk diploma je haalt.
Dus ga regelmatig met je kind zwemmen en zie het schoolzwemmen vooral als een fijne ondersteuning in het onderhouden van de zwemvaardigheid.
Als je zwemles verwacht terwijl de gemeente zwemmen als activiteit aanbied en dus geen expliciete lessen in koopt voor kinderen die al een A-diploma dan is daar een mismatch.
En ik denk dat dat hier het geval is.

MamaE
13-05-2025 om 22:52
Ysenda schreef op 13-05-2025 om 22:50:
[..]
Als je zwemles verwacht terwijl de gemeente zwemmen als activiteit aanbied en dus geen expliciete lessen in koopt voor kinderen die al een A-diploma dan is daar een mismatch.
En ik denk dat dat hier het geval is.
Het is onder schooltijd en dient daarmee dus wel een educatief doel te dienen.
Daarnaast kunnen er dus wel kinderen afzwemmen voor diploma's. Dat impliceert dat er wel lessen hiervoor worden aangeboden gericht op de eisen van zo'n diploma.

Ysenda
13-05-2025 om 23:11
MamaE schreef op 13-05-2025 om 22:52:
[..]
Het is onder schooltijd en dient daarmee dus wel een educatief doel te dienen.
Daarnaast kunnen er dus wel kinderen afzwemmen voor diploma's. Dat impliceert dat er wel lessen hiervoor worden aangeboden gericht op de eisen van zo'n diploma.
Natte gymles, is het educatieve doel. Bewegen
De andere kinderen kunnen zonder specifieke lessen wel de criteria gehaald hebben. Er zijn ook kinderen die langer over B doen.

Valeria
14-05-2025 om 07:41
Voor B wordt meer gevraagd dan voor A en als het kind al zwak was bij het afzwemmen voor A, kan het langer duren voordat het bijvoorbeeld de extra meters met een fatsoenlijke beenslag kan zwemmen, of de extra meters borstcrawl waar nu een ademhaling in moet in tegenstelling tot het hoofd in het water en maaien bij A, of de extra meters onder water. Als er iets in die basis niet goed is, wordt daarop bouwen moeilijk.
Ik zou bij de vereniging doorgaan. Kun je niet naar het zwembad fietsen in plaats van met de bus te gaan?