Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
JanetEE

JanetEE

13-07-2019 om 07:30

Schrijfles

Mijn zoon (groep7)schrijft al bijna een jaar in blokletters. Ik vind dat zijn handschrift terug is naar groep 3 maar van de juf mag het. op het voortgezet maakt het namelijk toch niet uit. Komt dit meer voor? Ik word er zelf niet blij van.

Duits

In het Duits is het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters heel belangrijk. Dus op de middelbare zal hij ook kleine letters moeten gebruiken (als hij Duits krijgt).

Wilma

Wilma

13-07-2019 om 09:05

Knurf

Blokletters zijn geen hoofdletters.

JanetEE
Er wordt steeds meer duidelijk over het verband tussen handschriftontwikkeling, spellingsvaardigheid en het positieve effect van vlot, handmatig aantekeningen kunnen maken tjjdens een les of lezing. Op de middelbare school maakt het wel degelijk uit hoe vlot en leesbaar je schrijft. Het is echt niet zo dat schrijven niet meer bestaat en dat we alleen nog maar typen. Een leerkracht in groep 7 die dat niet boeit vind ik schokkend.
De meeste kinderen hier leren schrijven in koordschrift. Ik weet niet precies of dat nou beter is dan blokletters of niet.

Fysiotherapeut

Mijn dochter heeft ook last van een slecht handschrift, maar ook andere motorische problemen zoals balvaardigheid, coördinatie, mikken en balans. Bij haar zit de oorzaak zeer waarschijnlijk in DCD. Dat is een motorische ontwikkelingsstoornis. In die categorie heb je ook nog dysgrafie, wat puur over het schrijven gaat. Je zou met je zoon naar een kinderfysiotherapeut kunnen gaan voor hulp en advies.

De kinderfysiotherapeut heeft haar goed kunnen helpen met de penvatting, drukverdeling, "boogjes" maken etc. Op school hebben we haar dikkere pennen, potloden etc. gegeven (ik heb ze letterlijk uit groep 3 gehaald) dan groep 5 normaal gebruikt zodat ze het beter vast kan houden. Ook gebruikt ze schriften met een iets breder hulplijntje dan normaal. Op die manier kan ze het wel, maar het kost haar heel veel moeite. Bij lessen in de schrijfmethode zie je dat ze zich echt concentreert op het schrijven en gaat het goed, maar bij gewoon schrijven op een antwoordvel of werkboek zonder hulplijntjes gaat het nog slecht. Ze "ziet" de ruimte niet. Maar dat is voor volgend jaar. Eerst maar eens leren leesbaar te schrijven in een schrift. Door de diagnose heeft ze extra tijd op geschreven toetsen en wordt er ook via de computer of mondeling getoetst als ze willen weten wat ze weet ipv of ze het leesbaar kan schrijven. Spelling etc. is ze namelijk wel goed in.

Schrijven

JanetEE, daar heb ik jaren geleden al een dispuut over gehad met de toenmalige leerkracht van mijn dochter, groep 3 of 4. Zij leerden de kinderen helemaal geen aaneengesloten schrift meer aan. Dochter plaagt me nu nog als ze complimenten krijgt over haar handschrift -inmiddels wat verbonden blokletters-, maar schrijven gaat nog steeds te langzaam, vind ik. Typen kan ze wel heel snel.

Het argument voor blokletters was het luie argument: na de basisschool ontwikkelen ze toch hun eigen handschrift. Onvoorstelbaar dat je daar je onderwijs mee onderbouwt. Stel dat de rijschoolhouders dat zo zouden doen.

Mijn oudste zonen hadden wel een aaneengesloten schrift geleerd, maar met veel rare krommingen erin. Ik vond dat ze slordig schreven, jongens dacht ik (vooroordeel). totdat ik op een tentoonstelling in mijn geboortedorp handgeschreven teksten van groep 8 zag bij schilderijen: het oogde allemaal zo chaotisch. Het probleem zat dus in het handschrift. Ik werd helemaal verliefd op het regelmatige handschrift van mijn vader in zijn agendaatje, minuscuul klein geschreven, maar zo mooi en goed leesbaar.

|Ik was er nogal op gebrand dat dochter een aaneengesloten handschrift zou leren (met regelmatige lussen in gelijkwijdige lijnen), nadat bij de oudste zoon een lichte vorm van dyslexie werd geconstateerd en hij van de psycholoog moest gaan oefenen met het maken van cirkels, waardoor beide hersenhelften beter zouden gaan samenwerken. een 14-jarige gaat geen cirkels zitten tekenen. Ik dacht toen aan het handschriftenprobleem en heb hem gemotiveerd om de gelijkwijdige lussen aan te lren, wat hij ook gedaan heeft. Tot verbazing van hemzelf werd zijn werk, zijn schriften, alles veel overzichtelijker. Hij is dus overtuigd.

Nu de leerkracht van mijn dochter nog. Na mijn verhaal liet ze trots een tekening zien: kijk, ze deden aan mandala tekenen (cirkels). Toen heb ik het opgegeven. Als je niet begrijpt wat het verschil is tussen een keer een uurtje cirkels trekken en een regelmatig schrift, wat je dagelijks gebruikt, dan laat de luiheid en domheid maar regeren.

Er liep indertijd een discussie tussen voor- en tegenstanders van blokschrift versus schuinschrift. De argumenten van luiheid (later doen ze toch...., dus waarom zou ik me nu inspannen) lijken het te winnen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat je een wereld te winnen hebt, als je in de groepen 3, 4, 5 en 6 tijd neemt om het schuinschrift met evenwijdige lussen aan te leren en daarna ook veel meer te laten gebruiken door de kinderen. Minder invulbladen, meer zelf schrijven, echt tijd nemen om een goed handschrift te oefenen.

Ik vrees dat je bij de juf geen stap verder zult komen. Maar het is goed dat je aan de bel trekt en dat zou ik zeker ook nog even blijven volhouden. Wellicht verandert er dan iets, al is het dan maar onder het motto: de ouders willen het.

Voor enige inhoud van je verhaal kun je beginnen met dit artikel: https://operation.education/onderwijsvraag-7-waarom-verbonden-schrift/
De voors en tegens staan afgewogen tegenover elkaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar het handschrift dat ik zelf leerde, dat van Charles Snell uit de 17de eeuw. Het koordschrift van frater Rombouts lijkt dat daar erg op. Maar ik weet niet welk schrift de jongens aanleerde, het lijkt op het voorbeeld van het gebonden schrift in onderstaand artikel en dat vind ik dus weer chaotisch. Evenwichtige lijnen, doorlopend schrift, waarbij je de pen in een beweging door kunt laten gaan, ik zou blij zijn als het onderwijs daar weer tijd in investeerde.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 10:10

Artikel

https://operation.education/onderwijsvraag-7-waarom-verbonden-schrift/

Ik ben geneigd om de conclusie te trekken dat het voor je zoon nu niet meer uitmaakt wat hij wil gebruiken. Qua schema is het 'normaal' dat hij nu blokletters gebruikt. Je moet je afvragen, zo begrijp ik ook, wat het doel moet zijn en hoe hij zich daarbij voelt. Dat hij prachtig kan vormgeven maar zich daar niet prettig bij voelt, of dat hij met zelfvertrouwen en leesbaar kan schrijven. Dus als hij nu in blokletters wil schrijven, zou ik meer kijken of het leesbaar is dan dat je vasthoudt aan doorlopend schrift.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-07-2019 om 10:44

Vlot en leesbaar

De schrijfles bij mijn dochter (speciale methoden, fysio, ergo, de hele rataplan) was gericht op vlot leesbaar schrijven zonder klachten. Op proefwerken lukt dat aardig, de normale schriften zijn van bedroevende kwaliteit.

Pirata

Pirata

13-07-2019 om 10:48

Vroeger

Ik kan me herinneren dat ik vroeger in de 5e klas het ook zelf mocht gaan bepalen hoe ik schreef. Eindelijk!
En mijn zoon: die mocht al in groep 5 met blokletters. Anders kon niemand het lezen, hij zelf ook niet. Vele pogingen van school ten spijt....

Maar jammer

dat dergelijke observaties bepalend lijken te zijn geworden voor iedereen.

Tsjor

Triva

Triva

13-07-2019 om 13:10

Dat dden ze ook

"Het argument voor blokletters was het luie argument: na de basisschool ontwikkelen ze toch hun eigen handschrift. Onvoorstelbaar dat je daar je onderwijs mee onderbouwt. Stel dat de rijschoolhouders dat zo zouden doen. "

Dat doen ze ook, ook bij autorijden heeft iedereen zijn eigen rijstijl die je pas na het verkrijgen van je rijbewijs ontwikkelt. Ik zit bij verschillende personen in de auto en ze hebben allemaal een eigen rijstijl.

Maar hopelijk

heeft de rijschoolhouder er toch wel ingehamerd dat je moet spiegelen. Terwijl iedereen dat naderhand op zijn eigen manier doet (en sommigen helaas helemaal niet). Zoiets wordt niet overgeslagen onder het mom: och dat doe je straks ook niet meer. Idem voor de verkeersborden, de maximale snelheden etc.
Na de basisschool ontwikkelen kinderen allemaal een eigen handschrift, niemand houdt zich dan meer aan de lijntjes. Maar dat wil niet zeggen dat er niet heel veel goede redenen zijn om het op de basisschool wel aan te leren.

Tsjor

Triva

Triva

13-07-2019 om 15:18

Tsjor

Je krijgt les van een rij-instructeur en die vertelt je dat je ZO moet kijken in de spiegels dat de examinator ZIET dat je kijkt. Dus niet uit je ooghoeken. Dat doe je dus na het examen al anders en echt ik spiegel niet zoals ik dat deed met afrijden 27 jaar geleden en mijn beide zonen, voor wie het minder dan 1,5 jaar geleden is, ook niet.

Triva

Als je tijdens de rijles begrepen hebt dat het alleen maar voor het welgevallen van de examinator was, dat spiegel kijken, dan is er toch iets mis gegaan.
Dat je het later op je eigen manier doet is iets anders.

Tsjor

Triva

Triva

13-07-2019 om 15:32

misschien

moet jij beter lezen?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2019 om 17:28

Juf van school

De kleuterjuf van de dochters leerde dat je het eerst goed moest leren, voor je het fout mocht doen. Dat gold voor alles. (Natuurlijk niet autorijden e.d.) Zo kras kun je het natuurlijk niet stellen, maar de bedoeling was dat het belangrijk was/is dat je de basis gewoon in de vingers moet hebben. Je moet kunnen schrijven, je moet kunnen rekenen. Je moet snappen hoe het werkt. Eenmaal geleerd blijft dat altijd in je hersens opgeslagen. Dus ook als je vooral met een toetsenbord schrijft of een rekenmachine gebruikt.

Ik denk niet dat doorlopend schrijven een doel op zich moet blijven op school of voor ouders. Ken je het "kunstje" dan mag het ook anders. Star vasthouden aan doorlopend schrijven, doet me ook iets teveel denken aan verplicht rechts schrijven als je linkshandig bent. Schrijven moet leuk blijven. Dan maar minder fraai en zonder kramp in de vingers.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-07-2019 om 21:25

Ouderwets

Ik heb mijn oudste destijds van een school gehaald die vond dat alles wel op een tablet kon en qua schrijven waren blokletters al heel mooi. Kinderen zouden later waarschijnlijk helemaal niet meer schrijven... Idioten.

De jongste zit nu op een beetje ouderwetse school waar ze juist veel aandacht besteden aan schrijven, meer dan destijds op mijn basisschool. Nog net geen kroontjespen

Ad Hombre

Ad Hombre

13-07-2019 om 21:27

Kaaskopje

"Star vasthouden aan doorlopend schrijven, doet me ook iets teveel denken aan verplicht rechts schrijven als je linkshandig bent. Schrijven moet leuk blijven."

Ik kan geen reden verzinnen waarom onderwijs perse 'leuk' zou moeten zijn. Integendeel, je moet juist leren ook de dingen te doen die je niet leuk vindt. Sommige kinderen vinden schrijven leuk, andere niet. Taal moet, rekenen moet, schrijven moet.

JanetEE

JanetEE

20-07-2019 om 22:18

dank

Dank jullie voor jullie reacties. Ik zal het maar een beetje loslaten. Ik vind het wel jammer maar zoon heeft er zelf inderdaad ook niet veel zin (meer) in.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2019 om 22:31

Ad Hombre

Zeker, niet alles kan leuk zijn, maar ook geen martelgang. Dus als aan elkaar schrijven verdere ontwikkelingen teveel zou belemmeren, kun je beter op blokletters inzetten.

Onderwijs kan leuk zijn. Zonder huiswerk zéker.😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.