Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

30-08-2010 om 17:04

Schrijfletters of drukletters

Even een kwestie rondom mijn kleuterverlengende Tangozoon. Op school liet de juf me weten dat hij wel enkel letters kent: ongeveer 6. Thuis kent hij er zeker 20. Ze liet me de letterkaart zien waarop stond welke letters hij kende, m.n. de letters van zijn naam en dan nog 1 volgens mij. Maar op de kaart dus alleen maar schrijfletters (met van die krullen e.d.). Thuis oefenen we vooral drukletters. Ook maar eens die schrijfletters geprobeerd en die vindt hij dus inderdaad een stuk lastiger. Maar ik vind het zelf ook zo onhandig: schrijf en drukletters door elkaar. Is het niet handiger, zoals we volgens mij vroeger ook deden, te beginnen met drukletters en daarna geleidelijk aan de schrijfletters. Hoe gaat dat op de scholen van jullie kinderen?
A.s. een eerste gesprek trouwens over Tangozoon met de juf. O.a. om maar eens te horen wat ze met hem van plan zijn dit 3e kleuterjaar (is er al een handelingsplan e.d.). Hij begon nl. razend enthousiast met de eerste week allemaal letterwerkjes te maken. Prima natuurlijk. Maar inmiddels is hij weer teruggevallen in zijn vertrouwde werkjes die hij vorig jaar al tig keer heeft gedaan. Dat is dus net wat wij niet willen natuurlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

30-08-2010 om 18:45

Hier ook drukletters

ze stempelen veel in groep 2, dat zijn stempels met drukletters

Tango

Tango

30-08-2010 om 22:52

Pelle

Even over dat laatste, mooi omschreven: conformeren naar het niveau. Die ga ik onthouden. Maar dat is dus wat we niet willen natuurlijk. Daarom gaan we ook vrijdag maar weer in gesprek met de juf. Toevallig ook net een mailwisseling gehad met de directie over het beleid rond zitten blijven dat dus niet beschreven staat in de schoolgids. Zij benoemde dat ze liever spreken over verlengen omdat het Montessori-onderwijs is en het kind dus op zijn eigen niveau verder gaat. Hmm, dat zien we dus even niet zo. Hoewel.....de juf volgens mij opeens wakker was geschud door onze geplande afspraak en Tangozoon vandaag dus thuis vertelde dat hij letter- en leeswerkjes had gedaan.
Dat van die schrijf- en drukletters gaan we vrijdag dus ook ter sprake brengen, want het is gewoon verwarrend voor Tangozoon.

Maxime.M

Maxime.M

30-08-2010 om 23:27

Inderdaad even vragen

Hoi,

Hier was ons juist aangeraden om het schoolschrift te gebruiken, dit dus (zie voorbeeldje) http://www.identifont.com/show?4EN zodat het niet al te verwarrend wordt wanneer ze in groep 3 komen. Maar ik zou het inderdaad even checken bij de juf.

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

31-08-2010 om 08:40

Ik dacht het toch echt hoor

Weliswaar minder krullerig dan dit, maar volgens mij hadden ze beslist geen drukletters. Ik zie nog zo de bordjes maan roos vis voor me, met normale a-tjes, dus geen drukletters.
Het is al wel een paar jaar geleden dat mijn jongste in groep 3 zat, maar volgens mij waren het echt die letters, maar goed ik kan me ook vergissen.

Maxime

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

31-08-2010 om 10:55

Bij ons..

Mijn kinderen (Montessorischool) hebben ook leren lezen en schrijven met schrijf- en drukletters door elkaar. Ik denk dat je daar niet aan ontkomt doordat schrijven en lezen nu eenmaal twee verschillende disciplines zijn. Overigens zit er wel heel veel overlap in de letters, er zijn er maar een paar die significant verschillen (b, f, h, j, k, l, p, q, r, s)

Ik geloof niet dat mijn kinderen er ooit problemen mee hebben gehad, of moeite hadden om te schakelen. Ik heb het zelf vroeger ook zo geleerd (ook Montessorischool, dus dat is niet zo vreemd )

Tango

Tango

31-08-2010 om 12:32

Aha

Zou het dan bij het Montessori-onderwijs horen? Want Tangozoon zit dus ook op een Montessorischool. Tangodochter leerde het destijds inderdaad hetzelfde en had er geen problemen mee. Was zowieso wat vlotter met letters leren dan Tangozoon.
We gaan er in ieder geval over praten, omdat het nu lijkt dat hij op school heel weinig letters herkent, maar dat klopt dus gewoon niet. En hij leert het wel hoor, want gisteren had hij dus inderdaad woordjes gelegd zoals: pen, pop, kip met schrijfletters.
Die schrijfletters van Maxime gebruiken ze hier niet hoor, vooral die hoofdletters zien er vreselijk ingewikkeld uit, bijvoorbeeld die G. Het zijn inderdaad die van Pelle.

Fijne motoriek

Voor zulke gevallen kunnen wij gelukkig terugvallen op onze SIT. Op school ook al aangekondigd dat fijne motoriek lastig zou kunnen worden en de andere methode is aangekondigd. Welke dat is, (iets in de titel van zonder tranen oid). Ik weet niet in welke regio je zit maar is een SIT niet iets dan ?

Tango

Tango

31-08-2010 om 12:45

Te snel

Verzonden. De drukletters van Pelle leren we thuis dus aan en op school schrijfletters, maar niet die van Maxime.

Groep 2 groep 3

Mijn ervaring is dat in groep 2 vaak met drukletters gewerkt wordt, terwijl met het schrijven in groep 3 vaak meteen de schrijfletters aangeleerd worden. Gebeurde op de school waar ik werkte en vorig jaar leerde Dirkszusje het ook zo.

Maar dat is toch niet verwarrend voor een kind met een normale intelligentie? Ik vind het juist beter dat de verschillende lettervormen worden aangeboden, zodat ze ze meteen leren herkennen.

Niet liever

zou je dan niet eerder kiezen om het systeem van school over te nemen en dat te leren ? Dat je thuis ondersteunt wat er op school geleerd wordt, op de manier van school zeg maar.

ayla

ayla

04-09-2010 om 07:54

Hier

hier is het zo dat dochter die maandag versnelt van 2 naar 4 gaat (ook montesorri) als schrijfhuiswerk voor de vakantie blokletters heeft gekregen, geen schrijfletters. Laat haar eerst hier maar eens mee oefenen zeiden ze en dan leren wij haar straks wel de schrijfletters in groep 4. Dochter is er heel halstarrig in en schrijft nog steeds alles door elkaar, ik hoop dt de juf straks meer succes heeft. Op haar oude school gebruikten ze in groep 2 alleen de blokletters en pas in de laatste maand werd de naam van het kindje in schrijfletters op het tafeltje geplakt en mochten ze daarmee oefenen

Tango

Tango

04-09-2010 om 23:00

Ayla

Juffen hebben over het algemeen meer succes dan moeder met dat soort dingen, dat is mijn ervaring tenminste.
Inmiddels hebben we weer een gesprek met de juf gehad en dit ook aangekaart. Juf vond het goed dat we het aangaven, ze gaat het meteen oppakken, er schijnen ook weer werkjes te zijn die zowel de drukletters als de schrijfletters bevatten, zodat hij ze naast elkaar kan zien.
We waren verder wel erg tevreden over het gesprek. Tangozoon krijgt elke dag werk aangeboden op zijn niveau, tweemaal per week kiest juf ook speciaal een taalwerkje uit (omdat hij die werkjes eigenlijk heel spannend en moeilijk vindt) om hem uit te dagen.
Sociaal emotioneel zit hij erg goed in deze klas, hij durft meer te vertellen in de kring en komt beter voor zichzelf op. Ook vindt hij het best interessant dat hij meer weet dan veel andere kinderen uit de klas. Het is ook een klein en rustig klasje en dat past eigenlijk wel erg goed bij hem, want hij is zelf ook rustig (op school tenminste) en laat zich makkelijk overheersen door drukke, grotere kinderen.
We beginnen er echt een beetje vertrouwen in te krijgen dat we de goede keuze gemaakt hebben. We hebben afgesproken elke 4 tot 5 weken om de tafel te gaan zitten met elkaar om Tangozoons ontwikkeling te volgen. Evt. als er twijfels zijn over bepaalde vaardigheden, kan er nog een test afgenomen worden om te zien op welk niveau hij zit, zodat daarbij aangesloten kan worden.
Ik ben in ieder geval weer blij dat we een afspraak gemaakt hadden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.