Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

14-10-2010 om 16:48

Schrijven

Met het gevaar dat ik weer opmerkingen krijg toch de volgende vraag.

Ayladochter heeft een vreselijk handschrift. Het is echt bijna niet leesbaar. Komt ook gedeeltelijk omdat ze zich zelf heeft leren schrijven. Nu is er in principe nog geen groot probleem want juf snapt dat en geeft er aandacht aan. We merken echter wel dat het haar bij taal en begrijpend lezen belemmert. Ze geeft geen lange antwoorden omdat ze het schrijven zo moeilijk vindt. Nu heb ik vanmiddag afgesproken dat ik in de herfstvakantie het werkschriftje van groep 3 meekrijg om thuis met haar te oefenen. We willen er echter ook niet te veel druk opzetten, niet dat ze na 2 dagen al met het schriftje gaat gooien. De bedoeling is dat ze op een leuke manier kan oefenen waardoor ze meer oefening en routine krijgt en zekerder over haar schrijven wordt. Wie heeft er ervaring met het oefenen van de schrijfletters?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

14-10-2010 om 16:57

Fysiotherapie

Mijn zoon (nu groep 5) had ook hanenpoten in groep 4. Hij had zichzelf helemaal verkeerd schrijven aangeleerd. Hij tekende als het ware letters. Hij is naar fysiotherapie gegaan en inmiddels kan hij best netjes schrijven. Hij heeft geleerd hoe hij letters aan elkaar moet schrijven. Dat hij bovenaan moet beginnen. Niet zo hard op zijn pen moet drukken.

Ik ben er in ieder geval niet zelf aan begonnen. Ik vind het trouwens ook de taak van de school om een kind iets aan te leren. En als dat niet lukt omdat in het geval van mijn zoon zijn schrijfhouding verkeerd was dan is fysio een uitkomst.

En dan nog iets.

Waarom moet Ayla dochter thuis oefenen? Ze krijgt op school zoveel extra werk. Waarom nemen ze niet wat extra tijd voor haar om haar te leren schrijven. Gewoon vanaf de basis in groep 3 beginnen. Mijn tweede zoon zit nu in groep 3 en hij leert heel netjes schrijven. Volgens mij besteden ze daar ook heel veel tijd aan. Dus waarom zou Ayla dochter niet gewoon daarmee beginnen. En dan wel op school niet thuis.

Niet thuis oefenen

Ik ben d'r nooit aan begonnen, aan dat thuis oefenen van de schrijfmotoriek. Hoewel er bij beide kinderen meer dan genoeg redenen voor waren. Ten eerste ben ik een waardeloze schrijfjuf (zelf linkshandig en vreselijke pengreep/schrijfhouding, kinderen allebei rechtshandig, ten tweede vind ik eigenlijk dat schrijfles een taak is van school en niet van moeder. Jongste was trouwens net vijf toen hij naar groep 3 ging en motorisch gewoon nog helemaal niet toe aan het lopend schrift, en zijn blokletters waren ook om te huilen. Na goed overleg hebben juf en ik toen besloten het schrijfonderwijs maar even los te laten en hem voor de dictees en de langere verhalen met Word te laten werken (daar was ie dan wel weer handig in). Dingen als schrijfmotoriek moeten immers ook Rijpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2010 om 18:39

Hoe is overige fijne motoriek?

Is het alleen het schrijven, of is het haar fijne motoriek? Hoe gaat het kleuren, tekenen, knippen etc.? Als het allemaal slecht is, zou ergotherapie of fysiotherapie logisch zijn denk ik. Als het alleen het schrijven is, zou ik het bij school laten.
Bij onze jongste zoon is het schrijven (en kleuren, tekenen etc.) ondanks fysio trouwens nog steeds slecht. De leerkracht van dit jaar (groep 5) heeft besloten om toch nog een poging te doen het te verbeteren. Hij heeft een aangepast programma (compacten, extra werk) en daarin zit nu iedere week ook een extra schrijfoefening. Dat kan een informatieve tekst zijn, een verhaal, en deze week is het gecombineerd met het opzoeken van Engelse woordjes. Dat sluit goed aan bij zijn interesses en biedt dus ook nog wat extra cognitieve uitdaging.
Wij hebben zelf al twee jaar geleden besloten thuis niets meer extra te doen aan het beter leren schrijven. We vonden het wel even welletjes na eindeloos logopedie, fysio etc. Ik vind het helemaal prima dat het nu op school weer wordt opgepakt. Hij heeft tijd genoeg naast het reguliere programma. Jouw dochter heeft dat ook; laat haar dus maar vooral op school oefenen!

Ayla

Niets aan doen. Laat school het maar oplossen. Je moet een aantal leerstappen doorlopen, het moet allemaal inslijten..

Oudste is versneld (je ziet, ik ga hier tegenwoordig ook helemaal los, vroeger deed ik dit soort dingen altijd onder nick en schrijven is... nou ja, een ramp is overdreven, maar geen grote hobby. Hij heeft gewoon een jaar oefenen gemist. En hij vindt het heel naar dat hij daar nu op gecorrigeerd wordt door de leerkracht in groep 6. Maar ja, dat is dan maar zo. Langzaamaan wordt het beter. Vorig jaar, in groep 5, heeft hij een schriftje mee naar huis gekregen. Maar dat hebben we maar een beetje laten zitten (juf had er zes maanden over gedaan - echt - om het te halen bij de juffen van groep 4). Het ging vanzelf ook steeds beter.

Je dochter heeft gewoon meer tijd nodig, en dat het elders voor problemen zorgt zal van zeer tijdelijke aard zijn. Vergis je niet, ze heeft nu 2 maanden schrijfles gehad, oh nee, Limburg, vijf weken!! Tegen een jaar en vijf weken voor de andere leerlingen. Dus 45 tegen 5. Dat gaat verschuiven, eind van het jaar is het 80 tegen 40, al een veel kleiner verschil.

Twordt saai.. maar jij kunt het prima hebben als het OOL koor tot kalmte maant!

Bastet

Bastet

14-10-2010 om 19:02

Niet in de vakantie

Kinderen in groep 3 kunnen dit weekje bijtanken goed gebruiken.Ik zou een goede kinderfysio even laten screenen,die kan kijken of ze een juiste pengreep heeft,en heeft bepaalde simpele schrijfoefeningen,zoals krullen enzo waarmee ze soepel leert de juiste bewegingen te maken.Fysio leert haar gelijk niet al te krampachtig te schrijven in een goede houding.Dat scheelt straks pijn in schouders en nek.
Ja,ze heeft pas vijf weken schrijfles op school,maar mijn kinderen begonnen ook al heel jong met die speciale fysio,groep 3!

Nasha 1st

Nasha 1st

14-10-2010 om 19:21

Komt wel goed

mijn zoon, niet versneld, maar heeft ook een vreselijk handschrift gehad begin groep 3. Nog steeds is het niet geweldig, maar wel leesbaar. Ik ga er van uit dat het wel goed komt, misschien nog weleens een keer fysio ofzo, omdat zijn pennegreep en houding ook niet echt super is....

vader

vader

14-10-2010 om 19:30

Schrijf- en blokletters

Mijn zoon is vervroegd op het blokletterschrift overgestapt (normaal gesproken 'mag' dat vanaf groep 7). Doel: leesbaar schrijven, niet meer en niet minder.
Geen gestress meer, nu in groep 8 schrijft hij leesbaar. Doel bereikt!

Vader

ayla

ayla

14-10-2010 om 20:04

Reactie

het is dus zo dat ik vanmiddag gesprek heb gehad met haar eigen juf en de juf van de plusklas die haar bij bepaalde dingen extra begeleidt. Ze geven alle twee aan dat het logisch is dat er een achterstand is in schrijven. Ben ik het ook helemaal mee eens. Het is alleen zo dat dit gewoon heel moeilijk voor haar is. Ze is motorisch niet heel sterk, zowel niet in de grove motoriek als in de fijne motoriek en dat speelt haar hierbij parten. Juf geeft aan dat ze haar al extra begeleidt bij het leren van de schrijfoefeningen van groep 4 maar dat ze het qua tijd gewoon niet redt om het groep 3 materiaal erbij te nemen. Verrijkingsopdrachten vervangen voor schrijfoefeningen vinden we geen optie omdat dochter dan binnen 2 weken huilend naar school zou gaan.

Ik heb vandaag haar werkboekje van begrijpend lezen gezien en ik kon het antwoord echt nauwelijks lezen. Na wat gepuzzel en ontcijferen mbv juf kon ik de antwoorden lezen maar jeetje.

In het schrijfschriftje schrijft ze vrij netjes, echter zo gauw als het opdrachten van taal zijn of begrijpend lezen dan gaat ze krabbelen en krijg je weer dat onleesbare gekriebel. Misschien dat haar hersens sneller gaan dan haar handen ofzo....

We vermoeden dat ze gewoon even wat extra hulp nodig heeft, ik vind het niet erg om haar thuis extra te helpen zolang haar dat maar niet enorm frustreert

ayla

ayla

14-10-2010 om 20:07

Oh ja

ik heb net even met haar gesproken wat ze nou zo moeilijk aan het schrijven vindt en dan zegt ze eigenlijk vooral dat ze zo'n pijn in haar vingers en armen krijgt.

joke

joke

14-10-2010 om 20:17

Onrijp

Als de pengreep /druk houding of i.d. niet in orde is, of als er meer motorische problemen zijn, zou ik haar door een kindercesartherapeut laten testen en/of behandelen. Veel geschikter, m.n. voor het schrijven en fijne motoriek.
In ieder geval:als je niet goed kan schrijven, moet je ook het schrijven niet thuis gaan oefenen, maar juist voorbereidend /of aanverwant werk. Iets wat je niet goed kan wordt nooit leuk, vandaar dat je een omweg zult moeten nemen.
Leuk boek met ideen hierover is schrijfkriebels van M. Derwig, met allerlei dingen die je thuis kan doen, zonder dat het ooit zal frustreren.
Probleem bij jouw dochter is waarschijnlijk dat zij cognitief prima toe is aan gr. 4, maar motorisch nog lang niet. Groep 4 heeft redelijk hoog schrijftempo en veel smallere regelafstand. Dat kan je dochter nog niet besturen, het systeem is hiervoor nog onrijp. Zij moet i.i.g. zo snel mogelijk op een zo groot mogelijke regelafstand gaan werken, weinig aandacht voor het schrijfresultaat, veel aandacht voor pengreep en sturing,druk enz. en door juf en door RT-er en indien het probleem uitgebreider is dan alleen het schrijven, ook door een kindercesartherapeut.

Emmawee

Emmawee

14-10-2010 om 20:32

Logisch

Tja, als het logisch is, moet er gewoon extra rekening mee worden gehouden. Ze moet ruimte krijgen om haar antwoorden GROOT op te kunnen schrijven. Ze moet de kans krijgen om stof te mogen doorwerken, zonder te hoeven schrijven. Onze Stoffer mocht in groep 3 begrijpend lezen mondeling doen, om dezelfde reden.
Ik ben het met Joke eens. Ken het boek Schrijfkriebels niet, maar wat echt fijn kan zijn is een spiegel vol scheerschuim en daarin tekenen, kronkels maken, vingerverven, doolhoven, touwtje springen, letters schrijven in het zand (op het strand) en met een pincet beukenootjes van de grond pakken (ik noem maar wat). Aan een tafel in een schriftje oefenen lijkt me niet handig. Ze zou moeten oefenen op het niveau waarop ze nog ontspannen is. Zeker thuis en zeker in de vakantie!
Succes! Maw.

Tango

Tango

14-10-2010 om 21:40

Blokletters

Kan ze niet blokletters i.p.v. schrijfletters schrijven bij begrijpend lezen e.d. ? Of gaat dat net zo moeizaam. Ik denk dat je van een kind van 6 met een toch al niet sterke motoriek niet kan verwachten dat het schrijfletters schrijft zoals ze in groep 4 leren. Misschien kan ze dus op school de groep 3 schrijfstof doen en als ze daar doorheen is pas de groep 4 schrijfstof. Het geeft toch niet als ze daarin minder ver is dan de rest.
Overigens als ze zelf aangeeft dat het pijn doet, zou ik zeker even langs een fysiotherapeut of ergotherapeut gaan voor wat tips om deze pijn te verminderen. Misschien is inderdaad haar pengreep of houding niet goed. Zelf heb ik goede ervaringen met de kinderfysiotherapeut. Wij gaan er na de herfstvakantie ook weer heen met Tangozoon. Bij hem is de schrijfmotoriek ook een probleem. Hij wil nu heel graag letters gaan schrijven, maar het lukt hem gewoon niet. Hij schrijft ze verkeerd om of op z'n kop, terwijl hij in zijn hoofd precies weet wat hij wil. De fysiotherapeute zei dat ze daar wel wat mee kan. Ze kijkt dan meteen naar de totale motoriek, want een half uur schrijven daar doet ze Tangozoon ook geen plezier mee.
In de herfstvakantie zou ik zeker niet gaan oefenen, behalve als Ayladochter dat zelf wil. Die week vakantie heeft ze echt wel nodig om even bij te komen en gewoon andere leuke dingen die niets met school te maken hebben te doen.

Chippie

Chippie

14-10-2010 om 22:31

Niet oefenen, gewoon accepteren

Hier ook een zoon van 6 in groep 4 met een niet al te beste fijne motoriek voor een kind in groep 4. Voor een kind van 6 is er niet zoveel aan de hand. Dus nee, ik ga me er niet druk om maken. Sterker nog, ik vind het heel prettig dat er iets is waar hij niet zo sterk in is, waar hij _in_ de klas extra voor moet oefenen. Ja, het belemmert hem bij het schrijven van zijn opstellen. Die doet hij dus gewoon op de computer. Kleine aanpassing, groots effect. Geen belemmering meer.
Nee, ik doe er thuis helemaal niets mee. Zelfs geen strijkkralen etc.

Emmawee

Emmawee

14-10-2010 om 22:37

Pelle

Ik ben het over het algemeen met je eens dat je in de vakantie best met schoolstof kunt blijven oefenen. Geen probleem. Hier wordt ook verder gerekend, ik verbeeld mezelf zelf dat ik Stoffer in de zomer meer rekenvaardigheid heb bijgebracht dan op school in heel groep 3 is gebeurt, maar dat is waarschijnlijk zwaar overdreven. Het heeft hem in elk geval wel verder geholpen.
In het geval van het schrijven denk ik echter dat Ayla's dochter te verkrampt is en dat je dan dus niet zou moeten oefenen met schrijfoefeningen van school, maar met het maken van ontspannen, vloeiende bewegingen. Dat kan juist heel lekker en volgens mij beter op een niet schoolse manier. Het oefenen met 'veel schrijven' is volgens mij pas zinvol als Ayla's dochter langzaam, maar goed zou schrijven. Dan is het een kwestie van uitbreiden. Maar als ze nog te verkrampt is, dan kan ze beter aan de ontspanning werken.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

14-10-2010 om 22:40

Ik heb ook vakantie...

ik verbeeld mezelf zelf_s_ dat ik Stoffer in de zomer meer rekenvaardigheid heb bijgebracht dan op school in heel groep 3 is gebeur_d_...
dus.
Groeten, Maw. (die meestal geen spelfouten herstelt, maar deze toch te erg vond)

Oeps ayla

Ik zie even een parallel met ons knutseldraadje voor je zoon.

Toch aan die grove motoriek, lekker de modder in deze herfsvakantie! Of zand, of rivierklei... het weer zit mee, het gaat vast wel regenen!

Oh, nou weet ik het, jullie hebben löss!

Pippin

Pippin

15-10-2010 om 08:58

Juist grote bewegingen

Onze zoon had vergelijkbare klachten met leren schrijven. Moeite met ontspannen, krampachtige pengreep, pijn. Hij is naar cesartherapie geweest, maar daar hebben ze bijna geen letters geoefend.
Hij moest op een trampoline staan en overgooien met een bal. Op zo'n grote skippybal zijn evenwicht bewaren, op een heel groot papier hele grote vloeiende bewegingen maken. (cirkels, achten, krullen). Oh ja, en hij moest touwtje springen.
Als ik jou was, Ayla, zou ik het dus vooral in dat soort dingen zoeken. Leuke speelse bewegingen, vooral bewegingen waarbij je allebei je armen moet gebruiken en waarbij je je evenwicht moet bewaren.
Die figuren maken op papier (oud behang bijvoorbeeld), dat is echt heel leuk om te doen. Dan moet je zelf ook mee gaan doen. Je zoekt twee verschillende muziekstukken uit. Iets wilds en iets dromerigs bijvoorbeeld. En dan luister je en kies je kleuren die je bij deze muziek vind horen. Vervolgens laat je je kwast, krijtje, wasco, potlood of wat dan ook, lekker dansen op het papier. Het leukste is nog, het is altijd goed!
Daar krijg je echt een hele losse schouder van en dat is belangrijk bij schrijven. Veel kinderen schrijven en tekenen te veel vanuit hun pols.

ayla

ayla

15-10-2010 om 09:01

Dank

Haha Rodebeuk je hebt zeker gelijk, het is vergelijkbaar. Alleen is aylazoon in de grove motoriek veel sterker dan ayladochter. Dochter weigert bijvoorbeeld op school pertinent balspellen te doen, kan ik niet zegt ze dan. Tranen met tuiten huilt ze. Maar ze doet het niet. Aylazoon kan al dribbelen en ik heb hem nog net niet opgegeven voor het nederlands elftal.
Als ik met dochter met de strijkkralen speel dan pakt ze en handvol strijkkralen, gooit die erop rammelt wat en klaar roept ze dan. Ik had haar laatst gezegd dat ze een collage moest maken van de cadeaus die ze wilde voor sinterklaas en knip dan om de prijs heen zodat ik kan zien hoeveel het kost, knipt gewoon erdoor heen. Een lijstje schrijven wilde ze zelf niet want dat kan ik niet. Op school besteden ze trouwens wel aandacht eraan, haar verrijkingsopdracht bestaat uit het zelf schrijven en tekenen van een prentenboek. Daar zit dus ook weer een stuk oefening bij. Er wordt door de juf zeker rekening mee gehouden, ik weet niet in wat voor schriftje dat ze schrijft ik zie echter wel dat het haar heel veel moeite kost binnen de regels te blijven. Ik zal de volgende keer eens vragen of dat een groep 3 of 4 schriftje is.
We weten ook allemaal dat het gewoon tijd nodig heeft en dat het vanzelf op termijn vast wel goed komt, of in ieder geval dat het ooit wel leesbaar is, het is alleen jammer dat het haar bij de andere vakken zoals taal en begrijpend lezen belemmert. En dat is geen signaal van mij maar van de juf. De hoop was eigenlijk dat als ze zou merken dat er vooruitgang in zou zitten dat ze het weer leuk zou gaan vinden om te gaan schrijven en dan vanzelf meer routine erin zou krijgen. Maar ik zal kijken of ik in de vakantie niet op een speelse manier aandacht eraan kan gaan besteden. Misschien toch door knutselen etc.

Ik ben trouwens heel erg blij met de reacties, zonder opmerkingen Ik heb echt iets aan jullie ervaringen.

vader

vader

15-10-2010 om 09:26

Toch nog een kritische noot

mmm, wat ga je 'doen'? Of juist niets? Ik vraag me af of je er zo bovenop moet zitten. Schrijven is kennelijk (of motoriek) niet hetgeen waar je dochter goed in is, niet vergeleken met de andere dingen die ze kan en niet vergeleken met leeftijdgenoten.
Klinkt heel normaal volgens mij. Overal waar je 'beter' in bent moet tegenwoordig 'apart' worden aangeboden en overal waar je 'slechter' in bent moet ook 'apart' worden aangeboden. Op deze manier is niets meer gewoon goed zoals je bent!
Vader

ayla

ayla

15-10-2010 om 09:32

Vader

Juf en ik hebben het gisteren ook erover gehad of we hier nou iets mee moeten doen, we zien het op zich niet als een probleem, kind is pas 6 heeft pas 5 weken schrijfonderwijs gehad zoals andere hier ook zeiden. Als het echter problemen gaat veroorzaken bij andere vakken moet je er dan wel iets mee?

Chippie

Chippie

15-10-2010 om 10:23

Ayla

"Als het echter problemen gaat veroorzaken bij andere vakken moet je er dan wel iets mee?"

Nee, gewoon accepteren dat het kind zich motorisch niet sneller ontwikkelt dan het zich ontwikkelt. Ik ben het helemaal eens met Vader. Nogmaals zoonlief doet gewoon mee met groep 4 (ik zal zijn rekenschriften eens inkijken, zal vast niet al te keurig zijn). Extra verrijkingsopdrachten (verhaal schrijven) doet hij op de computer. Dat is wel fijn wat zulke lappen tekt shcrijft hij echt niet achter elkaar. Dan is hij na 2 zinnen helemaal klaar voor de week.
Enne, lees ook even wat Vader nog meer schrijft. Het is echt prima dat je dochter ergens minder goed in is. En als je ergens minder goed in bent betekent dat niet dat je daar direct iets mee moet. Beetje water geven en meer niet....Weet je nog?

Hier

dochter is (vorig jaar) versneld rond Pasen van groep 3 naar 4. Zij had dus wel de basis gekregen in groep 3, en daar ging het schrijven erg goed. Maar met de overgang ging het geschrift toch even de dieperik in hoor: het schrijftempo lag gewoon veel hoger en dochter moest kiezen tussen 'kunnen volgen' en 'aandacht aan netjes schrijven'. Gelukkig voor ons is dochter op motorisch vlak wel sterk, maar ze had toch ook gewoon tijd nodig om het te leren bijbenen.

Vergis je niet Alya, dat tempo in een groep 4 ligt echt hoger dan in een groep 3. Ayladochter heeft niet eens de basis gehad. Ze zal zich er moeten bij neerleggen dat niet alles 'direct' gaat, sommige dingen moeten rijpen en inslijten. En waarschijnlijk zal ze nooit de beste worden op dit vlak, nou, dan is dat zo. Maar leg haar vooral uit de ze tijd nodig heeft.

En verder zou ik vooral spelletjes spelen die haar fijne motoriek prikkelen, hoeft niet met schrijven.

Trouwens, om daar zelf aan te beginnen lijkt mij niet de beste oplossing, dat geeft enkel tranen en frustratie. Als haar motoriek leeftijdsadequaat is, zou ik niks doen. Als ze voor haar leeftijd ondermaats presteert, dan zou ik een professional zoeken, die een half uurtje per week met haar kan oefenen.

Schrijfmotoriek & neuronen en zo....

schijnt ook van alles te maken te hebben met neurologische rijping van de hersentjes en zo. Heeft de schoolarts me eens uitgelegd. Dochter (net 9) was een fabelhafte lezer (AVI uit als kleuter)..maar haar schrijven was een drama. Schoolarts heeft haar in mijn bijzijn een paar 'motorische' testjes laten doen (mallotige dingetjes met haar handen) en hield toen een heel verhaal over rijpende verbindinkjes in haar hoofd en zo. We hebben het maar even op zijn beloop gelaten, en ze kreeg op school wat schriften met bredere lijntjes en zo. Nu, in gr 5 schrijft ze min of meer spontaan behoorlijk netjes. Ik ga ervanuit dat de schoolarts gelijk had. Het was puur iets qua ontwikkeling wat even zijn tijd nodig had. Dat zijn dingen die je slecht kunt forceren volgens mij. werjkt alleen maar frustratie in de hand.

Ingrid

Een link met "oefeningen"

voor iedereen die toch eens een blaadje wil geven aan kind, hier is een link met blaadjes voor polsbewegingen, fijne motoriek te oefenen:

http://www.lannoo.com/Media/extradownloads/9789020948769_download_oefeningen%20uit%20het%20boek%20+%20extra%20oefeningen.pdf

Pippin

Pippin

15-10-2010 om 11:52

Met ingrid eens

Juist omdat het te maken heeft met de motorische rijping van de hersenen, zou ik dus absoluut niet thuis gaan oefenen met schrijfblaadjes. Het kind raakt gefrustreerd, gaat verkrampen en krijgt hierdoor pijn. Schrijven gaat beter als je ontspant. Ik heb zelf een waardeloos handschrift, hoe meer ik mijn best doe netjes te schrijven, hoe erger het wordt. Het doet dan echt zeer in mijn handen en in mijn schouder.
Hou het simpel. Gewoon grove motoriek oefeningen, dat is volgens mij veel beter. Veel spelen in de speeltuin, in de zandbak, met klei, met een bal, tekenen en schilderen op hele grote stukken papier (niet dat gepietepeuter wat veel kinderen doen), lekker een eind wegknippen met een schaar in een paar oude kranten, papier scheuren, koken, koekjes bakken, wat ze maar leuk vindt. En niet te veel nadruk erop leggen, ik zou het lekker speels houden.

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 11:56

Verkrampt?

Als ze nu al zulke klachten heeft als verkrampte vingers,zou ik toch een kinderfysio raadplegen.Gaan pushen met schrijfoefeningen kan dan alleen maar averechts werken.Een goeie kinderfysio gaat spelenderwijs aan de slag met haar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-10-2010 om 13:08

Schrijven

Ik zou ook naar een goede kinderfysio gaan. Als de basis niet goed is, ongeacht leeftijd, "onrijp zijn" oid haalt oefenen niets uit; integendeel.
Problemen met schrijven schijnt vaak voor te komen met kinderen die versneld zijn, puur en alleen omdat ze natuurlijk vaardigheid en oefening missen. Hier ook: mijn zoon kan wel netjes schrijven maar niet "op tempo". Zodra hij op tempo moet schrijven gaat het mis en wordt het onleesbaar en maakt hij slordigheids- en aandachtsfouten. En dat is met tempotoetsen niet handig.
Vandaar dat wij op aanraden van school wel naar een goede kinderfysio gaan. Ook omdat zijn hersenen gewoon sneller gaan dan wat hij op papier kan krijgen; die koppeling is verstoord en een goede kinderfysio (hier een sensorische integratietherapeut) kan daar met speelse oefeningen en therapie veel uitkomst bieden. Zijn motoriek (grove en fijne) is verder wel in orde voor zijn leeftijd.
Met blokletters schrijven is geen oplossing bij verkramping en mag ook niet hier op school. Ook niet bij de CITO. Tja, als het aan mij ligt zou alles op de computer gaan (zelf altijd moeite met netjes en op tempo schrijven gehad) en zeker ook als het aan zoon ligt

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 16:21

Löss

Is een mengsel van zand en klei, en, en dat weet ik uit ervaring, uitermate geschikt om mee te baggeren.

Zou dus goed moeten komen, die oefeningen voor de grove motoriek!

Rosase

Rosase

Löss

Is een mengsel van zand en klei, en, en dat weet ik uit ervaring, uitermate geschikt om mee te baggeren.

Rosase

Rosase

Löss

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.