Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-10-2010 om 10:33
Hoi, een vraag voor een vriendin van mij:
Haar zoon (brugklas VWO) heeft op school een klassikale dyslexie-screening gehad. Er zijn drie onderdelen afgenomen: een zinnendictee, een stilleestoets en een toets begrijpend lezen. De eerste twee onderdelen heeft hij prima gedaan, het derde zeer zwak (!).
De school biedt kinderen die zorgwekkend gepresteerd hebben nu begeleiding aan (tegen betaling). Sommige kinderen krijgen begeleiding in een groepje aangeboden, maar aan deze jongen is individuele begeleiding geadviseerd (wordt waarschijnlijk gegeven door hetzelfde bureau dat ook de screening heeft verzorgd).
Wie heeft hier ervaring mee? Wat betekent een E-score op dit onderdeel? Wat kan eraan gedaan worden middels begeleiding, en kan een welwillend familielid dit niet ook bieden? Is het iets om verder te onderzoeken wanneer een overigens slim kind zo zwak scoort op begrijpend lezen in de brugklas, terwijl er op de basisschool nooit over gesproken is?
Graag hoor ik van mensen die dit bij de hand hebben gehad, zodat ik mijn (toch wel wat geschrokken) vriendin meer kan vertellen.
Dank jullie,
Jetta
24-10-2010 om 14:14
Mijn visie...
Focus eerst ook op de twee onderdelen die de zoon goed heeft gemaakt. Spelling en technisch lezen gaan gewoon goed. Het is niet erg waarschijnlijk dat er dyslexie in het spel is.
De jongen is niet heel erg goed in begrijpend lezen. Dat wordt ook getoetst in het basisonderwijs. Wat waren toen zijn resultaten? Begrijpend lezen is een belangrijke factor in de eind Cito; als deze voldoende was is het onwaarschijnlijk dat hij in de basisschool ook heel slecht was in begrijpend lezen.
Ik denk dat, als er geen sprake is van een uitglijer, slimme kinderen op de basisschool vaak geen goede strategieen aanleren voor begrijpend lezen. Zij hebben die strategieen namelijk niet nodig. Zij lezen het één keer en weten het wel. Ze hoeven niet samen te vatten, hoofd- van bijzaken te onderscheiden, etc.
Laatst hoorde ik dat een logopedist ook iets kan met 'begrijpend lezen'.