Manda Rijn
16-01-2009 om 12:53
Snoep trakteren op school
Ik las laatst de schoolgids door, op school mag er logischer wijs geen snoep meegegeven worden, ook rondom traktaties zijn er richtlijnen: "Lolly's, zuurstokken, wijntoverballen, karamels, pinda's, enz. mogen absoluut niet worden uitgedeeld. Kauwgom is op school verboden. (ook tijdens de overblijf)"
Maar er staat hier nu een flesje bellenblaas met een lolly, gekregen van de vertrekkende juf (stagiaire). Op de vorige school idem, ook dit beleid waar wij ons keurig aan hebben gehouden. Toen deelde de juf ook lolly's uit toen ze jarig was.
Komt dit nou ook voor op jullie scholen ? Ik ga er niets van zeggen, ze mag van mij best een lolly (ze krijgt thuis geen snoep) maar denk er wel het mijne van

Temet
16-01-2009 om 13:25
Misschien
Ik vind het ook raar, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het zo gegaan is dat de traktatie door de juf aan het eind van de dag is uitgedeeld, en mee naar huis ging (begrijp ik van jou ook). De reden achter het lollyverbod is vziw dat kinderen een traktatie van een klasgenoot vaak tijdens het speelkwartier opeten, en dan lopen er dus allemaal kinderen rond te rennen met dingen in hun mond die achterin hun keel kunnen schieten oid. Dat probleem heb je niet als je het mee naar huis geeft.
Neemt niet weg dat ik het raar vind dat je lolly's verbiedt en er dan vervolgens zelf op trakteert.
Groeten,
Temet

Starry Night
16-01-2009 om 17:32
Nee, kan natuurlijk niet
Als je kinderen verbiedt op snoep te trakteren, dan kunnen ook de juffen niet op snoep trakteren. Wat ook de ingewikkelde achterliggende zeer valide en voor de juffen zelf hoogstlogische ideeën daarover zijn

Nivea
16-01-2009 om 20:49
Hier geen absoluut verbod
Maar ik snap de ergernis wel. Hier ook juffen die op één morgen: cake versieren, kapitein koekhappen, trakteren op chips (vind ik dus nog erger dan snoep) en nog een keer rondgaan met een trommel spekkies. GRRRRRR!!!!

Manda Rijn
17-01-2009 om 11:26
Wat een verschil dan
tussen scholen. Ik moet er niet aan denken dat ze een cake en koek, spekjes en chips op 1 dag binnen krijgen, dan worden ze helemaal hyper !
Ach ik moest vooral even erg lachen, het is een school met ontzettend veel regeltjes, schoolgids staat er vol mee. En dan zo'n lolly, lekker suf.. haha.

Jade
17-01-2009 om 15:02
Tja...
...hier op school wordt geadviseerd om op iets gezonds te trakteren.
Op iets gezonds trakteren.....nou ben ik daar wel voor.......totdat ik zag hoe de juffen zelf trakteerden: op chips e.d. Jadaaag, dan hoeft mijn kind ook niet op iets gezonds te trakteren. 1 meester trakteert altijd op pepernoten en hun nieuwe juf gooide er zeker gezonde dingen tegenaan (dus het tij begint te keren
Op de jaarlijkse vergadering kwam het trakteren ter sprake en toen heb ik bovenstaande ook maar even genoemd. Als er mensen zijn die willen dat de kinderen op gezonde dingen gaan trakteren zullen de leerkrachten ook mee moeten doen.
V.b.w. het kauwgomverbod: daar ben ik het mee eens. Aangesproken worden door een kind met rondgaande kaken (en het bijgeleverde gesmak) vind ik nogal smakeloos. Bovendien is er grote kans dat ineens je kauwgom is verdwenen en met de lange haren van mijn dochter wil ik niet de kans krijgen dat het daarin tevoorschijn komt (overigens leg ik haar uit dat er dan een risico bestaat dat er moet worden geknipt in haar haren als er kauwgom in zit.......*dochterspuugtkauwgomsneluit*.....

branca2
18-01-2009 om 10:46
Goh
bij onze kinderen op school werdt vaak chips uitgedeeld of ijsjes of iets van cake of koekjes is dat nou zo erg?
volgens mij wordt een kind er niet slechter van.
Het is toch ook feest als iemand jarig is dan mag er toch best wat lekkers gegeten worden. Ik vond alleen de bitterballen of frikandellen om half elf smorgens een beetje vreemd!

Dendy Pearson
18-01-2009 om 15:44
Op de school
van dochter is de vreemde gewoonte ontstaan dat iedereen voor de grote vakantie iets wil tracteren. Dit resulteerde afgelopen jaar o.a. in een overdaad aan ijsjes. Mijn dochter kreeg in een paar uur 4 ijsjes te verstouwen waaronder één van de juf. Dit was voor mij de bekende druppel, ik ben toen toch maar eens met de directeur gaan praten. Die mij liet zien dat er zelfs in de lerarenkamer grote potten met snoepgoed stonden. Deze man is nog maar net begonnen op deze school en dus nog heel gemotiveert, hij ging er zeker iets aan doen zei hij. Ben benieuwd wat dat dan wordt, want ondanks dat er ook in onze schoolgids het verzoek om gezonde tractaties staat, tracteerd vrijwel iedereen toch snoep. Incl. ikzelf, want gezonde dingen worden vaak niet opgegeten
Manda: ik vind het ook grappig en ik geloof dat ik er zelf een lollige opmerking tegen de juf over zou maken.
grt Dendy

Inget
18-01-2009 om 20:29
Geen probleem
bij ons op school is het tracteren van snoep geen enkel probleem.
Als een kind jarig is is het feest en bij feest hoort (voor 99% van de kinderen) snoep.
En ach, als ze goed de tandjes weer poetsen is er toch niets mis met snoep?!

Jesse_1
18-01-2009 om 21:19
Ach een snoepje...
Hier op school konden ze met hun gedrag zelfs een spekkie winnen. (Is inmiddels veranderd in 10 min computertijd geloof ik).
Trakteren van een snoepje vind ik zelf niet zo'n probleem. Waar ik mij wel erg aan kan storen is de hoeveelheid hiervan. Vooral rond Sinterklaastijd was het pure horror. Geef gewoon een handje pepernoten voor het lekker in plaats van een zak vol! (En rond die tijd kregen ze regelmatig een zak vol, dus 'even spreiden over de week' daar schiet je dan ook niet mee op).
NB geleerd van het KDV: "Chips is geen snoep, chips is hartig")
Jesse

Manda Rijn
18-01-2009 om 21:46
Sta echt te kijken hier van
scholen die dus spekjes geven als beloning, zakken met snoep met sinterklaas ?
HUH ?
Nogmaals, wat een verschillen zijn er ! Hier thuis is er nooit snoep, ja met sint maarten en verjaardagen maar verder nooit, geen spekjes. Af en toe wel chips, cheesedips, gebakjes, koekjes wel dagelijks, maar snoep (lollies, spekjes) niet. Ik zou het zelf helemaal niet prettig vinden als school regelmatig snoep aanbiedt.

Vic
19-01-2009 om 09:08
Beleid
Ik heb geen problemen met snoep tracteren op school maar als school duidelijk aangeeft dat de voorkeur gaat naar 'gezonde' tractaties zou ik toch heel verbaasd zijn als een juf lollies gaat uitdelen.

branca2
19-01-2009 om 10:18
Manda
Ik vraag me af wat jou kids doen als ze een zak snoep krijgen of bij iemand snoep mogen pakken wat ze willen?
niet als kritiek bedoelt hoor maar, ik ben heel makkelijk met snoep en mijn kids talen er niet naar.Als hier vrienden komen die thuis niks krijgen en ik zet een bakje snoep op tafel of als ze weten dat mijn kids mogen pakken wat ze willen blijven ze maar door vragen om snoepjes of pakken uit het bakje.
Dus als mijn kids een traktatie oid krijgen eten ze dat ook niet achter elkaar op want ze krijgen snoep genoeg.Later als ze groot zijn kunnen ze ook kopen wat ze willen en ik denk dat de verleiding dan niet zo groot is omdat ze geleerd hebben dat snoep niet iets bijzonders is.

Manda Rijn
19-01-2009 om 13:05
Branca
mijn dochter heeft regelmatig een feestje waar ze snoep krijgt en als kadootje mee krijgt. Ik gooi er wel wat van weg, de enorme bak na sint maarten, heb ik na een maand ook meerendeel van weggegooid omdat ze er toch geen trek in had.
het is niet dat ik mijn kind snoep ontzeg hoor, ik koop het zelf gewoon nooit voor thuis, omdat we het zelf niet eten en ik denk dat ze genoeg snoep krijgt tussendoor. Bijvoorbeeld na het zwemmen mag ze altijd iets kopen in het winkeltje, ze kiest dan meestal voor een zakje m&m's of een roze koek.
Ik heb dus de indruk dat ze genoeg snoep krijgt en thuis zijn er dus best wel wat lekkere dingen in huis (ja indd wel vet) die ze af en toe krijgt. Maar ik denk wel dat we gemiddeld gezien sober zijn met snoep en chips etc. Een bakje chips is dus geen dagelijks iets, een koekje bij de thee wel. Ze mag de koekjes overigens zelf uitkiezen in de supermarkt.

Manda Rijn
19-01-2009 om 13:08
Pelle
het is niet dat ze dagelijks gebak en cheesedips krijgt. Wel krijgt ze dagelijks een koekje (of 2) bij de thee of limo. Ik koop ook wel eens kinderkauwgom.
Drop en drop-achtige snoep is er ook in de auto trouwens, bedenk ik mij nu opeens

Sandra
19-01-2009 om 14:54
Hier kom je niet uit
We hebben deze vraag en discussie al vaker gehad op dit forum. En je gaat er dus niet uitkomen. Het lijkt een beetje op de discussie over 'gruiten'. De een vindt het vanzelfsprekend dat er alleen gezonde dingen worden gegeten, de ander vindt het betutteling op en top.
En voor wat betreft tractaties, heeft toch iedereen weer een heel andere visie op 'gezond'. Zo blijkt dat sommigen het traditionele blokje-kaas-me-zilveruitje zeer onverantwoord vinden, want er zit vet in kaas. In manderijntjes zitten suikers en die zijn slecht voor de kleutertandjes. In danoontjes zit ook zoetigheid, en dat blijkt menigeen ook niet goed te vinden. Begrijp mij goed, dit is niet wat ik vind, maar regelmatig lees in dit forum. En daar tegenover staan talrijke ouders die vinden dat een keer een zakje chips, cakeje of spekje geen enkel probleem zijn, en juist de feestvreugde kunnen vergroten.

Temet
19-01-2009 om 15:58
In vervolg op sandra
... en als er geen vet en geen suiker in zit, dan zit het natuurlijk vol kunstmatige zoetstoffen, waartegen ook veel ouders bezwaar hebben.
Tractern op matzes met een glaasje water dus maar ...
(maar dan wel de volkorenvariant)
Groeten,
Temet

Manda Rijn
19-01-2009 om 16:36
Appelflapjes of miniworstenbroodjes
daar dachten wij aan voor deze keer, dat kan dochter makkelijk met wat hulp maken en de meeste lusten het wel en dan kunnen de juffen & meesters het zelfde krijgen als de klas.
Wel vettig inderdaad
Er zit verder in haar klas een kindje wat geen varkensvlees mag een nog een kindje met een bepaalde allergie (even geen idee wat het is, iig cakejes mag hij niet) dus daarvoor koop ik dan een kleinigheidje.