Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

29-10-2008 om 12:59

Sociomatrijs

Zoals de meesten van jullie weten ben ik o.a. invalleerkracht op een basisschool. In die functie ben ik aanwezig bij bijscholingsdagen en daar kwam het puntje 'sociomatrijs' aan de orde.

Mede naar aanleiding van het verjaardagsuitnodigingendraadje het volgende.
Tijdens een van de nascholingen raadde een overigens zeer inspirerende inleider ons met klem aan om een sociomatrijs te maken van de klas, om in de onderwijsbehoefte van de kinderen te kunnen voorzien: welbevinden is de basis van alles.

Je stelt als leerkracht vier vragen:
1. Wie mag er mee een dagje uit?
2. Wie ook?
3. Wie niet? (het genegeerde kind)
4. Wie is in de klas de baas? (het controversiële kind)

Gebeurt zoiets bij jullie op school?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

29-10-2008 om 16:34

Praktijkprobleempje

Hier op school dus ook zo'n soort sociogram, twee kinderen naast wie ze willen zitten, met wie ze de klas rond willen, naast wie ze liever niet zitten en wie er de baas speelt.

Jongste had op een gegeven moment haar beste vriendin opgegeven bij 'liever niet naast zitten' omdat zo beargumenteerde ze: al twee keer met groepjeswissel had ze naast haar gezeten en ze wilde nu ook weleens naast iemand anders zitten. Zo kan het dus ook maar ik denk niet dat dat de bedoeling was?

Hier wordt het in ieder geval gebruikt met het vormen van groepjes maar wat er verder mee gebeurt ik heb echt geen idee (vertel maar!)

linda c

linda c

29-10-2008 om 19:47

Op de pabo

heb ik ze weleens gemaakt. En wat je er verder ook mee doet (ik werkte met jonge kinderen dus heb de uitslag nooit besproken met de groep): ik vond het zelf heel leerzaam en verhelderend.

Sommige kinderen waarvan je het niet verwacht blijken best eenzaam te zijn, of weinig aansluiting te vinden. Je kunt daar dan via de achterdeur aandacht aan besteden door hun zelfvertrouwen op te krikken of een keer te koppelen aan een kind waar het heel graag mee zou samenwerken maar wat het niet durft te vragen.

EIgenlijk hoop ik dat ze het bij ons ook gebruiken ik zal es vragen.

Hier wel

hier wordt 2 maal per jaar in alle klassen (groep 1 en 2 weet ik niet, dacht het niet) een sociogram gemaakt. ik geloof dat dat iets uitgebreider is dan een sociomatrijs. het wordt door de leerkracht met de klas gemaakt, anoniem. je moet wel namen invullen, maar de invuller is anoniem. er worden ook méér vragen gesteld als in jouw sociomatrijs, een heel A4-tje vol, o.a. veel vragen over wie wel eens pest en wie wel eens gepest wordt. uitslag wordt weergegeven in een circelvormig geval. met in het midden de meest 'geliefde' kinderen. dat zouden dan de kinderen zijn die sociaal het vaardigst zijn geloof ik. 'gepeste' kinderen of kinderen die buiten de groep staan, eenzamen kinderen staan aan de buitenkant. er is hier op school een speciale leerkracht die uren vrij heeft voor problemen en begeleiding en die bekijkt het met de leerkracht en geeft aan hoe verder. er wordt over de uitslag gepraat met de klas (zonder namen te noemen) en gepraat over wat ermee te doen. soms een trajectje opgezet met evaluaties enzo.
maar dochter zit in een erg sociale groep waar weinig gepest wordt en weinig problemen zijn....dus misschien dat er in andere groepen meer mee gedaan wordt.
ik geloof dat het wel 'werkt' er komt altijd (schijnt het) duidelijk uit waar en bij wie de problemen zitten. en daar wordt wat mee gedaan tenminste.
als ouder hoor je alleen waar je eigen kind in het sociogram zit.
groeten albana

Manus

Manus

30-10-2008 om 19:55

Website

Tonny, via deze website (www.maartenonderwater.nl/sociogram) kun je een sociogram maken van je klas. Je kunt dit gewoon iedere leerling even apart laten doen (regel een laptop, kost ongeveer 15 minuten per kind). Leg uit waarom je dit doet. Bijvoorbeeld omdat je graag wilt weten hoe de verstandhoudingen in de klas liggen, of om nog beter rekening te houden met de leerlingen. Een sociogram geeft overigens verrassende inzichten, waar je als docent soms best wel profijt van kunt hebben. Succes!

Manus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.