Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mamavan3

mamavan3

07-12-2009 om 10:07

Speciaal onderwijs of niet?

Met een van mijn 3 kinderen loopt het niet op school. Hij zit in groep 4, diagnose ASS (nu bezig met rugzakje aan vragen), ook wel wat NLD kenmerken, concentratieproblemen, schrijft slordig en slecht en lezen zit hij nog op nivo van midden groep 3. Hoog IQ (120, harmonisch). REkenen gaat (ruim) voldoende, taal (spelling en lezen) is slecht. Al vanaf begin groep 3 in gesprek met school, doen hun best maar ik vraag me af of dit wel de juiste school voor hem is. Ik heb inmiddels twijfels over de zorgstructuur en ben denk aan een andere school, mijn eerste gedachten gaan naar ander regulier onderwijs maar ik twijfel eraan of speciaal onderwijs voor hem niet veel beter is. Er wordt nu nl. ook al gedacht aan dyslexie. Ben op een speciaal onderwijsschool wezen kijken en had er wel een goed gevoel over. De directeur had echter vraagtekens bij het IQ van mijn zoon: dat is veel te hoog om op het SBO terecht te komen. Het gebeurt wel eens maar met kinderen met ernstige leerproblemen, maar niet zo vaak dus. Hebben jullie daar ideeen over of ervaringen mee? Met name de rust en de intensievere begeleiding spreken mij aan op deze school, aan de andere kant zie ik ook wel dat er cognitief gezien niet veel uitdaging voor hem is. Er zijn wsl niet veel andere kinderen die zijn interesses delen. Ik zou heel graag ervaringen van andere ouders horen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mamavan3

mamavan3

07-12-2009 om 10:09

Vergeet ik

helemaal on netjes af te sluiten. Bij deze dus: alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Judith

Judith

07-12-2009 om 11:13

Nee

Hoi,

SBO is eigenlijk geen goede keuze voor een kind met een IQ van 120. Het gros van de SBO leerlingen bestaat uit kinderen met een benedengemiddeld IQ, en daarbij nog andere stoornissen zoals ADHD, PDD e.d
Jouw zoon heeft moeite met lezen en spelling, en dat zou verder bekeken moeten worden. Vervolgens moet de school een handelingsplan maken over hoe ze deze problemen te lijf gaan. Doet de school er niets aan, dan zou ik eens op een andere basissschool gaan praten. Alleen als de problemen echt levensgroot worden, en jouw zoon functioneert niet meer, dan kan het SBO een noodoplossing zijn. Ik wens je veel succes!

Judith
(gewerkt op SBO school)

Mamavan3

ik kan me voorstellen dat de directeur van de SBO school twijfels had bij zijn IQ. Mijn oudste zoon zit op een SBO school en bij hem was al toegezegd voordat de indicatie er maar was dat hij welkom was. Een onderzoek met IQ 76 (waar ik hem totaal niet in herken, maar dat doet er nu even niet toe) opende direct de deuren.

Het blijft een feit dat veel kinderen op het SBO een laag IQ hebben. Het kan inderdaad zijn dat je zoon daar last van gaat krijgen. Gene herkenning etc. Aan de andere kant merk ik dat de kinderen wel contact met elkaar hebben, maar niet zo intensief als in het regulier onderwijs (ik wil niemand voor zijn hoofd stoten, ik redeneer vanuit eigen ervaring). In die zin hoeft het m.i. dus niet een enorm obstakel te zijn.

Voor mijn zoon was de rust in de klas, de structuur, meer uitleg en werken op niveau noodzakelijk om weer tot leren te komen. En warempel....binnengekomen met AVI3 en binnen vijf maanden op AVI 9 (ja ja, met zijn IQ van 76....). Ik wijt dat aan de voorwaarden die ik hierboven beschreven heb.

Bij zoon denken ze trouwens ook richting NLD. We hebben alleen nog vragenlijsten ingevuld, diagnose stellen wachten we nog even mee. Dat kan altijd nog. Op school benaderen ze hem wel als iemand met NLD, speciaal RT voor het rekenen b.v.

Succes met het vinden van passend onderwijs, kan me voorstellen dat dat nog wel even een zoektocht kan worden.

groetjes van Purk

Nog even dit....

ik kan me trouwens voorstellen dat je een goed gevoel bij het SBO had toen je er keek. Ik zeg weleens dat ik alle kinderen deze vorm van onderwijs zou gunnen. Grotere lokalen, minder kinderen in de klas, meer hulp in de klas naast de leerkracht. Vaak kunnen ze ook koken etc. op school. Ik gun het mijn jongste die flierefluitend in groep 3 zit met 28 anderen kinderen ook wel. Hij zou daar ook best bij gebaat zijn, ondanks dat er geen leerproblemen zijn.

groetjes van Purk

toja

toja

07-12-2009 om 11:29

Sbo of so

Hoi,
er is ook nog een verschil tussen sbo en so scholen. Als je een rugzakje aanvraagt; vraag je dat waarschijlijk bij een so school aan; en dan waarschijnlijk in cluster 4. (jij hebt op sbo scholen gezocht?)
Wij hebben dit ook gedaan voor onze zoon van 9 die nu in groep 5 zit. Ook hij komt goed mee op leergebied; heeft een nomale tot hoge intelligentie. (Heeft wel een disharmonisch intelligentie profiel, dus niet meetbaar).Hij heeft nu een rugzakje.
Een zoon van kennissen van ons heeft adhd en een lager i.q. Hij kon zonder rugzakje direct terecht op een sbo-school. (puur op basis van lagere intelligentie; sbo was vroeger ook een school voor moeilijk lerende kinderen.

mamavan3

mamavan3

07-12-2009 om 11:56

Rugzakje

is aangevraagd voor cluster 4, dat klopt. Ik ben ben een SBO school wezen kijken, die ook gewoon op de wet primaire onderwijs valt.
Handelingsplannen zijn al 3 keer gemaakt, allemaal gericht op concentratie, structuur en zelfstandiger werken. Het punt is dat in het rapport van voor de zomer (groep 3) stond dat het lezen best goed ging, problemen waren meer in de werkhouding en shrijfmotoriek. Nog voor de herfstvakantie (na 6 wkn onderwijs) kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat het lezen (en ook spelling)helemaal niet goed ging. Hij spiegelt nog enorm zowel lezen als schrijven, klankletters gaan niet goed, hakt en plakt alles nog, ga zo maar door. Tja, dan krijg ik toch wel vraagtekens hoe dat kan.
Ben ook op een andere basisschool geweest waar ik meer vertrouwen heb in de zorgstructuur, maar dat lijkt mij voor hem zo druk. Veel drukke activiteiten etc. Ik weet gewoon dat hij daar last van krijgt. Dat heeft hij nu ook, alleen deze school is rustiger in de aanpak van feesten, klassenactiviteiten ed. Ik vind het erg moeilijk!

Overigens purk, ben het met je eens hoor, dat ieder kind goed zou gedijen bij de aanpak van sbo, dan komt er bij ieder kind nog meer uit!!

mamavan3

Toja

Dat SBO alleen het 'oude' MLK is, is niet waar. SBO is ook het oude LOM. Dus voor leer- en opvoedingsmoeilijkheden.
Onze dochter van bijna 6 zit ook op het SBO. Ook zij heeft net zoals de zoon van mamavan3 een hoge intelligentie en autisme (klassiek autisme in haar geval). Daarnaast ook nog wat motorische problemen, maar niet heel ernstig. Ze zit in een groepje van 8 kinderen in een JRK-klas en stroomt volgend jaar door naar groep 3. We zijn bezig met aanvraag rugzak cluster 4 omdat het onderwijs nog te heftig voor haar is.
Het is dus zeer goed mogelijk om op het SBO te komen met een hoge intelligentie. De hoogste intelligentie van een leerling van die school was iets van 149, dus ze hebben er wel wat ervaring mee.

Zelf heb ik ook gewerkt op een SBO. En merkte in de 'zgn lom-klassen' dat er echt wel meer met een hoge intelligentie waren.

T&T

T&T

07-12-2009 om 13:44

Zoektocht...

Hier ook een zoektocht naar passend onderwijs... Ik heb twee kinderen met een vorm van autisme, oudste met een bovengemiddeld iq en jongste beneden gemiddeld.
Onze oudste is vanuit het mkd direct op een cluster4 school geplaatst, en dat ging het eerste jaar heel goed; toen zat ze in een speciaal auti klasje. Helaas is deze school nogal aan het reorganiseren, het tweede jaar vervielen de auti klassen, en voor ons meiske ook een hoop van de voordelen die het cluster 4 heeft...op leergebied bleef ze hangen, en op sociaal gebied kreeg ze het heel moeilijk. Uiteindelijk is ze overgestapt naar de school van haar broertje, een vrije school, ze hebben allebei een rugzakje.
En hoe ideaal is dit? tja, eigenlijk zou het fijn zijn als ze in een kleinere klas zaten, en eigenlijk zouden ze wel wat meer 1 op 1 begeleiding kunnen gebruiken... maar punt is dat ze goed meekomen en graag naar school gaan, en ik denk dat vooral dat laatste heel belangrijk is. Ik ga ervanuit, dat er nog best wat hobbels in de weg zullen komen; ik heb nou eenmaal geen gemiddelde kinderen die alles vanzelfsprekend oppikken, en ik blijf als moeder dan ook heel nauw betrokken bij de school en wat er allemaal gebeurd, en gelukkig kan dat hier.
Wat mij in het cluster 4 tegen viel was vooral dat laatste; de samenwerking met ouders. Die was er op papier wel, maar vaak liep je eigenlijk achter de feiten aan te rennen. Ook zaten hier echt wel wat kinderen met een boven gemiddeld iq, en naar mijn mening wordt er niet uitehaald wat erin zit (maar dat kan ook puur aan deze school liggen), de uitstroom cijfers laten dit trouwens ook zien. Voordeel in het cluster 4 zijn natuurlijk de kleine klasjes, altijd een klasse assistent erbij, veel begeleiding, en veel kennis over autisme.
Ik heb intussen geleerd dat HET passende onderwijs voor mijn kinderen niet bestaat, en zo zal dat voor veel kinderen zijn, het blijft schipperen, en zoeken naar de best mogelijke optie, maar ze zullen altijd hulp nodig hebben, en het zal nooit eens vanzelf allemaal wel los lopen.
groetjes, Tess

Judith

Judith

07-12-2009 om 15:40

Het ene of het andere sbo..

Hoi,

Het is waar wat Toja schrijft dat er soms op SBO's ook plaats is voor kinderen met een hoog IQ. Dat zijn inderdaad de ouderwetse "Lommers". Ook bij de kleuters zie je vaker kinderen met een hoog IQ. In de hogere groepen zie je ze echter steeds minder, en juist dan ga je het verschil goed zien. Kinderen met een grote belangstelling op het gebied van bijvoorbeeld wereldorientatie komen te weinig aan hun trekken. Ook het zelfstandig werken wordt niet altijd goed ontwikkeld omdat veel kinderen dat gewoon niet kunnen op het SBO. Ik lees van alles over handelingsplannen op de basisschool maar niet op het gebied van lezen en spelling. Hier moet echt actie op ondernomen worden. Zorg ook dat je op de hoogte blijft van toetsresultaten en laat je kind, als het lezen niet verbetert, testen op dyslexie. Concentratiestoornissen en dyslexie komen vaker gecombineerd voor.
Nogmaals veel succes!

mamavan3

mamavan3

07-12-2009 om 16:39

Reactie

Dank voor jullie reacties tot nu toe. Inderdaad Judith, wat jij schrijft over vakken als wereldorientatie, daar ligt net de interesse van mijn kind. En daar zal op het SBO niet veel in gebeuren, dat schat ook de SBO hier in.
Mijn zoon zit nu in het dyslexieprotocol, en daar komt neem ik aan wel wat uit. Verder gaan wij weer druk oefenen met lezen, ik volg bovenstaand draadje over dyslexie nauwlettend!

toja

toja

07-12-2009 om 20:10

Inderdaad

dat is wat ik ook bedoelde (mamarijke; ik schreef óók mlk en bedoelde dus dat dat slechts een gedeelte is van de kinderen op een sbo (het is een samenvoegsel). Lastig omdat goed op te schrijven.
Mijn zoon met (klassiek)autisme zit nu dus in groep 5 en het gaat dit jaar veel beter dan vorig jaar. Dit komt vooral door de nieuwe vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Hij wil weer van alles weten en slurpt weer info. Tot nu toe redt hij het in het reguliere onderwijs. Vorig jaar had hij het wel heel zwaar en wist ik ook even niet meer; dit jaar valt het dus weer mee.
Mam van 3 goed dat je er boven opzit! Mijn ervaring is dat je dat ook wel moet blijven doen. Hopelijk komt er iets uit het dyslectie onderzoek. Dan kan er in iedergeval daarop een handelingsplan komen. Succes!

Mari

Mari

08-12-2009 om 00:33

Niet doen

Mijn zoon is met jaar naar een SBO gegaan. In de kleuterklas ging het nog, maar het probleem ontstond toen hij naar groep 3 ging. De tempo ligt gewoon een stuk lager, dat gaf de school ook toe. Zoon kon al lezen, maar er werd niets met zijn voorsprong gedaan uit angst om hem te overvragen. De klas was voornamelijk MLK kinderen, met een paar LOM kinderen. Er waren wel niveau groepen, maar alleen tot een bepaalde hoogte. Zoon is getest met een IQ van 85, maar dat zagen wij niet in hem. Hij is leergierig en wil veel weten.
Hij raakte steeds meer gefrustreed en ook de structuur was voor hem niet voldoende. Vanwege de MLK kinderen wouden ze het in de klas gezellig houden met tafel groepjes enz. Zoon (pdd-nos) raakte erg afgeleid. Ik heb vorig school jaar een heel gevecht moeten leveren om de school zo ver te krijgen om mee te werken aan een cluster 4 aanvraag.
Zoon zit nu op een cluster 4 school speciaal voor kinderen met autisme en ik heb een ander kind gekregen. Weg frustratie, want hij wordt flink uitgegdaagd en blijkt het goed aan te kunnen. De achterstanden die hij had heeft hij in een paar maanden weg gewerkt. Hij is helemaal blij dat hij biologie, topo, geschiedenis enz. krijgt (zit nu in groep 5). In de klas werken de kinderen allemaal in hun eigen hokje, desnoods met koptelefoon op. Vind zoon heerlijk.
Ik ben echt van mening dat een kind met autisme/adhd en een (boven) gemiddeldle IQ, niet thuis hoort op een SBO.
Natuurlijk zullen er uitzonderingen onder de SBOs zijn, maar gemiddeld is de uitstroom laag. Ik zou het niet doen.

gr. Mari

dihanne

dihanne

09-12-2009 om 14:24

Met rugzak kun je niet meer wisselen van school

Hallo mama van 3,

helaas erg herkenbaar, de vragen waar jij mee zit.

Ik ben het eens met de reacties dat waarschijnlijk een cluster 4 school, gericht op ASS, het beste zal zijn voor je kind. Alleen zouden jullie erg boffen als je daar vlakbij woont, er zijn er niet zoveel.

Ik wil nog even aanvullen dat mijn ervaring is dat je een kind met een rugzak niet op een andere reguliere basisschool krijgt. Onze dochter (met Asperger) heeft een rugzak, en zit op een montessorischool waar weinig structuur is. Bij ons de buurt zijn ook reguliere basisscholen, met meer structuur, maar die willen haar gewoon niet hebben. Ik vind het wel pijnlijk dat ze dus niet de kans krijgt om het in een ander systeem op een reguliere school te proberen.
Het wordt nu of blijven waar ze is, of naar een (overigens goede) school voor kinderen met autisme (maar dan dagelijks lang reizen). Ik heb van meer ouders gehoord dat zij hun kind met rugzak niet op een andere basisschool kregen.

Als je je kind een kans wilt geven op een andere reguliere school, zou je dat zonder rugzak moeten regelen. Ik ben bang dat met rugzak alle reguliere deuren voor jullie gesloten zullen zijn.

sterkte!
Dihanne

mamavan3

mamavan3

09-12-2009 om 20:24

Dihanne

Een ass.school zou geweldig zijn, maar dat ken ik hier niet. Er zijn wel wat auti-klasjes hoor, maar dan met lager IQ. Sterker nog, de directeur van de SBO verwees mij naar leonardoklasjes, gezien het IQ en interesses van mijn zoon.
Mijn zoon heeft geen rugzakje op dit moment, dat is in aanvraag. Ik moet zeggen dat ik een aantal scholen gesproken heb en dat geen direct afwijzend stond tov. zijn problematiek. Ik heb alles op tafel gelegd en geen van hen heeft direct ontkennend gereageerd, ook een montessorischool. Ga ik overigens niet doen want dat is echt te druk voor hem. Ik ben nu in gesprek met een reguliere openbare basisschool en ook zij staan open voor hem met al zijn leerbelemmeringen. Dus ik ben tot nu toe hoopvol!

billie

billie

10-12-2009 om 09:28

Montessori

Mamavan3, ik zou montessori niet per definitie afschrijven, althans als systeem niet, misschien baseer je je oordeel op je ervaringen met de specifieke school.
Ik zie nl ook voordelen aan het systeem voor kinderen met ass. Hier een kind met diagnose op montessori, twijfel nog wel over diagnose maar kind is iig kwetsbaar. Weet zelf ook niet helemaal of deze school wel echt geschikt voor hem is, ik zie voordelen en nadelen voor hem.
Voordelen die kunnen zijn; onze school is iig helemaal niet druk. Ik ben juist ´gevallen` toen voor de school vanwege de rust die er heerste. Omdat kinderen veelal ´hun eigen ding doen` is een rustig klimaat onontbeerlijk, en daar wordt veel aandacht aan besteed.
Onrustig is het feit dat de klas ieder jaar verandert (er valt een groep af, er komt een groep bij, bij wisseling van bouw wordt de klas gehusseld) voor mijn zoon overigens geen nadeel, en ik zie wel voordelen, je krijgt geen vastgeroeste groepsstructuren etc. Rustig is weer dat de leerkracht 3 jaar blijft. (vind ik niet fijn maar is voor zoon wel fijn)
Verder lijkt me een individueel systeem ook weer z´n voordelen hebben bij een kind met ass. Voor mijn zoon werkt dat iig goed, al vind ik deze school absoluut niet individueel genoeg gericht. Maar dat kan dus bij een andere montessori goed weer anders zijn.
Wat hier verder speelt, en daar had ik niet op geselecteerd maar viel me daarna pas goed op, het is toch een school die vaak bewust gekozen wordt door zijn systeem, dus je treft toch een aparter type ouder. Dat vond ik in het begin wel wat jammer, het ´doe-maar-gewoon-gehalte` van de school is laag. Nu ik de kwetsbaarheden van mijn kind beter heb leren kennen vind ik het fantastisch voor hem. De sfeer is goed op school. Voor hem gewoon essentieel. Hij is nooit méér gepest dan andere kinderen (te verwaarlozen) terwijl hij daar toch makkelijk een slachtoffer in zou kunnen zijn, zoon is toch een tikkie anders. Maar er zijn op deze school veel kinderen die een tikkie anders zijn, op wat voor een manier dan ook.
Juist de goede sfeer maakt het voor mij al eng om überhaupt aan een andere school te dénken. Hoewel er mi te weinig oog is voor zorgleerlingen en het onderwijs te weinig individueel gericht, maar dat zijn dus nadelen van deze specifieke school.
Nuja, wrs heb je hier helemaal niets aan, maar ik dacht laat het je toch even weten.

Caroline

Caroline

10-12-2009 om 11:43

Sbo

Mijn tweede zoon heeft de diagnose PDD-nos en dyslexie en is tot en met groep 5 op een reguliere school geweest. Bij hem ontbrak het met name aan interne motivatie en het niet tot werken komen. Ik ben op een aantal SO scholen wezen kijken (gericht op ASS). De opzet was te strak voor hem; bovendien was deze school om 14.00 uur uit; lunchtijd was ook leertijd.
Ik heb meerdere SBO's gezien, waar veel kinderen een laag IQ hebben en de uitstroom ongeveer 40% naar praktijkonderwijs is. Uiteindelijk heb ik in A'dam een SBO weten te vinden waar veel kinderen een gemiddeld tot hoog IQ hebben en waar maar 4% uitstroomt naar praktijkonderwijs. De rest gaat gewoon naar VMBO, Havo of zelfs VWO, met of zonder ondersteuning.
Op deze school zitten veel kinderen met een ASS-verhaal. Hier wordt gewoon ook tijd besteed aan zaakvakken als geschiedenis/aardrijkskunde en biologie.
Onze zoon zit hier heel erg naar zijn zin. We hebben moeten knokken om vervoer geregeld te krijgen, aangezien we in een ander samenwerkingsverband qua scholen wonen. Gelukkig hebben we de juiste personen kunnen overtuigen van het feit dat dit de beste school voor hem is en wordt hij dagelijks gehaald en weer thuis gebracht.

groetjes
Caroline

dihanne

dihanne

10-12-2009 om 21:41

Hartstikke mooi!

Hoi mamvan3,

Fijn te lezen dat je in gesprek met reguliere scholen, en dat die niet afhaken als ze horen dat je een rugzak aan het aanvragen bent.

Gek dat alle scholen bij ons in de buurt hun poorten sluiten voor rugzakkers van andere scholen, maar mooi dat dat niet overal zo is. Wat zijn de ervaringen van andere ouders? Word ik nu wel heel benieuwd naar!

succes met het vinden van de beste plek voor je kind!

Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.