Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-09-2010 om 14:51
Onze zoon is dyslectisch, zijn scores voor lezen en spelling zijn echter niet slecht genoeg voor vergoede behandeling. Nu kunnen we dat zelf wel betalen maar het blijft een rib uit het lijf en ik vind de belasting voor het kind (1 x per week naar ander dorp voor 45 minuten RT) best zwaar. En ook ik zie niet 123 wanneer we dat kunnen doen (ik werk 3 dagen en op de andere dagen heeft hij sport en muziek). Thuis oefenen we al trouw (oa op basis van boek van Braams over leren lezen). Dat gaat ook best goed (vandaar redelijke resultaten). Ik zit ook te overwegen om een net afgestudeerde PABO-er te vragen om thuis mij te ondersteunen (zodat ik weer gewoon mama ben en geen halve juf). Ik zie wel dat een net afgestudeerde PABO-er weinig kaas heeft gegeten van dyslexie (zelfs bij ervaren juffen schort het nogal aan dyslexie kennis).
Ik ben dus op zoek naar een spellingmethode die wordt gebruikt voor kinderen met dyslexie. Wie weet iets?
01-09-2010 om 17:42
Pelle
Daar wordt de belasting voor het kind niet minder zwaar van. Bovendien moet je als ouder altijd aanwezig zijn (geen probleem) om te leren hoe je moet oefenen. Nu weet ik inmiddels wel heel veel over dyslexie, hoe je moet oefenen, etc maar ik mis een specifieke methode. Ik zou het fijn vinden als iemand anders de rol van instructrice overneemt en dat ik alleen hoef te oefenen met mijn kind.
02-09-2010 om 09:11
Misschien
"als spelling een kwelling is", via website van Eurekaonderwijs.be.
Via site van letop.be kan je ook nog andere info vinden.
04-09-2010 om 18:28
Behandeling
Ik zou toch voor de professionele behandeling gaan (denk je aan Braams?). Professionele behandelaars hebben inderdaad een eigen goede methodiek en geven in die drie kwartier de instructie en de overdracht aan jou als ouder. Thuis oefen je dan wat er in de behandeling aan bod is geweest. Geeft een hoop rust en vooral: de resultaten zijn ernaar! Veel werk is het wel, je kind moet echt aan de bak, maar ja, zonder oefening en moeite doen gaat het niet lukken. No pain, no gain!
De methodieken zijn niet te vinden op internet of in boeken, daarvoor zijn die te specifiek en kindgebonden. Eerst een goede nulmeting, uitzoeken waar het aan schort en dan goede behandeling: van klanken naar woorden van 1 lettergreep naar woorden van meerdere lettergrepen.
Of kun/wil je het niet betalen? Want duur is het wel.....