Pelle
10-10-2010 om 17:40
Spellingsregels basisschool
Heeft iemand toevallig een linkje naar de spellingsregels van groep 4/5. Ik heb wel eens op school zinnetjes als "de n en k op de bank willen elkaar kussen, daar komt niemand tussen ofzo" gezien.
Zijn dit soort regeltjes ergens te vinden? Of anderen, eigenlijk gewoon de basisspellingsregels of tips zoals: d of t aan het eind van een woord? Langer maken! Dus bij 'je hoort paart' maar het zijn paarden, dus je schrijft paard!
Emmawee
10-10-2010 om 17:50
Ja hoor!
Deze bijvoorbeeld:
http://www.juflia.nl/basisschool%20groep%203-4/taaljournaal%20groep%204/spellingregels%20groep%203-4%20met%20plaatjes.pdf
maar er is nog meer te googlen.
Groetjes! Maw.
Pippin
10-10-2010 om 18:02
Ik vond deze
In Belgie natuurlijk! http://home.scarlet.be/~mk151119/documenten/spelregels%20owg.pdf
MasterGoat
10-10-2010 om 19:11
Hangt af van de methode
Het is heel erg afhankelijk van welke methode er wordt gebruikt. Per methode kunnen de zinnetjes, voorbeeldwoorden, en termen verschillen. Wellicht dat ze je op school verder kunnen helpen. In de handleiding van de methode is vast een en ander terug te vinden.
Minet
10-10-2010 om 19:39
Mastergoat?
Uiteindelijk komt elke methode uit op een zelfde spelling van de nederlandse taal, dus lijkt me dat het ezelsbruggetje niet perse moet horen bij een methode, Het gaat om het resultaat, niet hoe je ertoe komt.
MasterGoat
10-10-2010 om 21:22
Nee...
Nee... Veel methodes proberen van de spelling, middels regelwoorden, net-als-woorden, weetwoorden, klankgroepwoorden, etc de spelling logisch te maken. De indeling of iets een regelwoord is of een klankgroepwoord, een weetwoord of een net-als woord is kan per methode verschillen. Daarbij zijn kinderen die moeite hebben met spelling snel geneigd in de war te raken wanneer de regel die de juf probeert in te prenten verschilt van het ezelsbruggetje dat de ouders gebruiken.
Voorbeeldje. Werkwoordspelling. Ik heb het over de ik-vorm en wanneer ik halverwege vertel dat hun ouders het wellicht hebben over de stam, dan beginnen sommigen opgelucht adem te halen...
Goede spellers kunnen de verschillen aan. Kinderen die toch al moeite hebben met spelling lopen risico het spoor kwijt te raken...
Emmawee
10-10-2010 om 21:38
Goed punt mg
Ik kan mij nog herinneren dat ik op de lagere school altijd helemaal nerveus werd van mijn ouders, die het over het kofschip en het fokschaap hadden. Wij leerden op school om het voltooid deelwoord bijvoegelijk te maken, zodat je kon _horen_ of er een d of t gebruikt (het gebruik_t_e mes) moest worden. Pas later werd ons ook over het kofschip verteld (het vertel_d_e verhaal).
Aan de andere kant zijn er vast ook voorbeelden te bedenken van kinderen die op school glazig zitten te kijken en thuis opgelucht adem halen omdat de ouders het juist even anders uitleggen. Toch is die verwarring wel iets om in de gaten te houden, als je goedbedoelend met je eigen plaatjes en verhaaltjes komt aanzetten.
Groeten, Maw.