Marietjepietje
07-08-2025 om 08:32
Spijt van scholenwissel?
Laat ik eens gebruik maken van de optie een peiling te doen. Ik overweeg mijn dochter van school te laten wisselen vanwege een pestklimaat op huidige school en ben op zoek naar ervaringen van andere ouders.
Peiling
Ik heb spijt dat ik mijn kind van school heb laten wisselen (bovenbouw basisschool)

Theekopje
07-08-2025 om 17:15
Liara schreef op 07-08-2025 om 10:31:
Mijn kind werd gepest en school deed er nauwelijks iets aan, dus het pesten werd steeds erger. We deden een schoolwissel in groep 6 en dat hadden we veel eerder moeten doen. Kind bloeide enorm op daarna en is nooit meer gepest, gelukkig!
Hier hetzelfde eind groep 6. Super goed uitgepakt. Haar zusje is uiteindelijk ook overgestapt naar die school en gaat nu naar groep 8. Had t eerder moeten doen.

Joszy
07-08-2025 om 17:38
Renmuis schreef op 07-08-2025 om 14:26:
Hak gewoon de knoop door en maak er het beste van. Je kunt niet de optimale beslissing maken. Er zijn teveel factoren en onzekerheden.
.
Hier ben ik het mee eens. Je hikt er blijkbaar al jaren tegenaan, nu is je laatste kans. Hak een knoop door en wat die keuze ook is, ga er voor!

Marietjepietje
07-08-2025 om 20:31
Dymo schreef op 07-08-2025 om 10:39:
[..]
Hier precies hetzelfde. Bij ons ging het om pesten en om een meester die helemaal niks in mijn kind zag en die mee zou gaan naar groep 8. Die meester zou mijn kind dus een schooladvies moeten gaan geven en daar had ik absoluut geen vertrouwen in. De nieuwe school stond bekend om de nadruk op de sociale omgang, maar niet om hoge schooladviezen. Mijn dochter bleek daar zo goed te gedijen dat ze geen 'typisch vmbo-ertje' (zoals de meester vond), geen havo/vwo-ertje (zoals we zelf dachten) maar een gymnasiastje bleek te zijn. Het ging mij echt niet om het niveau van het kind, wel dat ze goed op haar plek zou zitten op het VO. Doordat ze op de nieuwe basisschool eindelijk zichzelf kon zijn en niet meer bang hoefde te zijn dat ze van de trap werd geduwd of dat haar spullen kapot werden gemaakt, kon ze laten zien wat haar capaciteiten waren. Een stevige juf die opgelopen hiaten wegwerkte en de klas moeiteloos tot een veilige groep wist te maken hielpen daarbij. Ik heb spijt dat ik het zo lang heb laten aanmodderen.
Dank voor jouw reactie Dymo en goed om te lezen dat het zo goed is gegaan, heel fijn voor jouw dochter!

SuzyQFive
07-08-2025 om 20:42
Hier is dochter met groep 7 geswitcht. Dat was wel goed voor haar. Of ik in groep 8 nog zou switchen weet ik niet…

Marietjepietje
07-08-2025 om 20:49
SuzyQFive schreef op 07-08-2025 om 20:42:
Hier is dochter met groep 7 geswitcht. Dat was wel goed voor haar. Of ik in groep 8 nog zou switchen weet ik niet…

Marietjepietje
07-08-2025 om 20:49
SuzyQFive schreef op 07-08-2025 om 20:42:
Dank voor jouw reactie Suzy. Waarom zou je in groep 8 niet meer wisselen, te laat?

Mama-Inge
07-08-2025 om 20:55
Hier wel spijt
Maar het was geen andere optie omdat we 40 km verder weg gingen wonen
Veel pesten op de nieuwe school en het lag altijd aan ons kind volgens de juf.
Ik hoorde van andere ouders dat mijn kind lief/ leuk aan het spelen was en dat er een paar ettertjes hem dan gingen uitdagen (gehoord van hun eigen kind, die medelijden had met ons kind)
Maar nee hoor, die ettertjes deden dat niet, want dat waren zulke leuke en aardige kinderen en die vertelden ook altijd de waarheid
Ik heb de vlag uitgehangen op de dag dat hij klaar was met de basisschool

Kimdekim
07-08-2025 om 22:35
Marietjepietje schreef op 07-08-2025 om 09:09:
[..]
Dank voor jouw reactie Kim! Waarom pakte het zo slecht voor hem uit? Fijn dat hij terug kon naar de oude school!
Zoon is naar Leonardo onderwijs overgestapt maar het klassenklimaat bleek heel onveilig te zijn. Er werd echt op een hele naar manier met kinderen gecommuniceerd en de kinderen onderling waren ook echt naar. Zoon kon dat helemaal niet mee omgaan. Zoon heeft ook ADHD en werd al snel het pispaaltje. School wilde ook helemaal geen aanpassingen doen voor zijn ADHD dus dat liep meteen al niet lekker. Na 3 maanden hebben wij ( en de school overigens ook) de stekker eruit getrokken. Zoon heeft PTSS opgelopen op die school, ik dacht dat vooral ook lag aan het bijzondere profiel voor mijn zoon, maar toen ik jaren later de moeder van een meisje uit zijn klas tegen kwam zei zij dat het kind van een vriendin van haar ook jaren psychologische hulp heeft gehad om over de ervaringen op die school heen te komen. Dus ja ik heb het met de beste bedoelingen gedaan maar wel heel veel spijt.

tsjor
08-08-2025 om 08:17
Ik heb wel de mening van mijn kind meegenomen in mijn afwegingen. Kind wilde wisselen. Ik lees dat jouw kind Marietjepietje eigenlijk niet zo zit te springen om te wisselen, dus dan zou ik toch voorzichtig zijn. Jij zit niet op school.