Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Spijt van vwo, denk ik

Dochter kreeg op de basisschool Vwo advies. Ze vroeg nog even of ze niet naar de havo mocht omdat ze bang was voor de hoeveelheid huiswerk. Wij vonden dat ze het iig kon proberen en ze ging akkoord met een Vwo klas.
In de 1e en 2e vroeg ze heel veel hulp van mij, en dat gaf ik haar ook. Ze ging met een gemiddelde 7 naar de 2e. U de 2e liet ik het wat los, maar toen dat niet zo lekker ging vroeg ze weer om hulp en dat kreeg ze. En over naar de 3e met gemiddeld een 6.
In de 3e heb ik haar minimaal geholpen, ze ging ook ontzettend puberen en wilde naar de havo. Dat leek me geen verkeerd idee als ze het alleen maar redt met zoveel hulp. Ze heeft er dit jaar een potje van gemaakt en gaat nu van 3vwo naar 3 havo (4 havo had ze te slechte cijfers voor, en 3 vwo wilde ze niet, ze wilde geen vwo meer).
Nu verwijt ze ons dat wij haar naar het vwo hebben laten gaan. Want eigenlijk zou ze nu het liefst naar de mavo willen, maar van 3 vwo naar 3 mavo liet de school (en wij) niet toe. Als ze gewoon op de havo was begonnen had ze makkelijk af kunnen stromen, aldus dochter.
Nou ja, mijmeringen dus. Ze had beter naar havo kunnen gaan misschien. Dan was ze mss niet blijven zitten. En ik had haar minder moeten helpen, dan was ze mss direct van 1 vwo naar 2 havo gegaan en nu al op haar plek gezeten. Spijt. Bij de 2e doe ik het anders.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-07-2020 om 18:42

Waarom?

Wat denkt ze dat beter is op de mavo? Kennelijk zag de basisschool vwo-potentieel in haar.

Caat

Caat

17-07-2020 om 18:49

Ach

Je weet nooit hoe het lopen gaat.
Zeker heeft ze vwo capaciteit, maar ze heeft er geen zin in dus.
Ik vind het zelf wel belangrijk dat kinderen leren regie te nemen, dat begint bij eigen keuzes maken.
Dochter hier moet ook best werken voor vwo, maar ze baalt daar iets minder van want het is altijd haar keuze geweest.
Het is lastig je in te spannen voor de keuze van een ander.

Hemf

Hemf

17-07-2020 om 19:02 Topicstarter

Phryne

Ze wil naar mavo omdat ze dan lekker achterover kan leunen. Dat zal haar ook wel makkelijk afgaan idd.

Caat

Caat

17-07-2020 om 19:11

Rot

trouwens voor haar dat ze blijft zitten.
Daar baalt ze wellicht gewoon stevig van en vanuit haar gepuber probeert ze jou de schuld te geven.

Hemf

Hemf

17-07-2020 om 19:24 Topicstarter

Caat

Nou ja, in november zag het er al zeer slecht uit en ze heeft het toen ook een beetje opgegeven, en zeker niet haar best gedaan om het in te halen.

Femh

Als basisschool.vwo zei, is het heel logisch dat ze naar vwo ging.

Als ze nu naar mavo gaat, krijgt ze spijt opn het mbo: te makkelijk en je moet nog 3 jaar voor je startkwalificatie hebt. Dus havo lijkt mij prima voor nu, na de havo heeft ze startkwalificatie dus mag ze werken n is ze can gezeur af.

Bij tweede gewoon hetzelfde doen hoor! Ze heeft de hulp geaccepteerd van jou in die jaren en alles wat ze toen geleerd heeft is alleen maar goed voor de toekomst. Dus jij hoeft geen spijt te hebben, zij krijgt hooguit spijt dat ze niet beter haar best heeft gedaan, krikg je daar weer de schuld van

Caat

Caat

17-07-2020 om 19:34

Regie

Onderuit gaan komt natuurlijk minder hard aan als je gevoel hebt daar zelf voor te kiezen.
Je best doen en alsnog niet slagen is misschien wel zo'n pijnlijk vooruitzicht voor haar dat ze erop voor gesorteerd heeft.
Ik blijf erbij dat ze de meeste kans van slagen heeft (en kans om uit dat onderduikpatroon te komen) als ze haar eigen koers kan varen.
Echt geen opties voor mavo?

Perfect

Ik vermoed dat jouw slimme dochter het graag perfect wil doen en bang is geweest het niet te kunnen op het hoogste niveau. Op de basisschool zal ze weinig moeite hebben gehad of uitdaging hebben gekregen.Op de mavo had ze op die voet kunnen doorgaan. Maar ze is, terecht, vwo gaan doen. Met steun lukt het wel, maar op eigen benen weet ze het niet meer en valt ze terug en voor haar gevoel nu door de mand. Tel daar nog wat puberhormonen bij en je hebt nog meer beren op de weg en spinsels in je hoofd. Je zult vooral met haar en haar mindset (growy VS. fixie) en zelfvertrouwen aan de gang moeten want anders kan opnieuw afstromen naar mavo of zonder diploma naar mbo zomaar realistisch zijn.

Femh

Ik meen me te herinneren uit je eerdere draadjes dat het al die tijd een behoorlijk pittige tijd is geweest voor haar, vooral mentaal. Dat ze baalde dat vriendinnen met minder inspanning hogere cijfers haalden en dat ze er best hard voor moest werken,dat ze onzeker was. Zeker nu ze pubert zal ze hard werken niet willen. HAVO is dan een optie en daar is niks mis mee. Ze kan altijd dan nog na 3 HAVO naar t MBO als ze t echt niet meer wil?

Lou

Lou

17-07-2020 om 23:05

Nee joh

"Spijt. Bij de 2e doe ik het anders."

Nee joh. Zal je zien dat je dan het verwijt krijgt dat je hem of haar nooit hielp. Is het nog niet goed.

En hoeveel kun je nou helemaal geholpen hebben? Het echte leren en toetsen maken op school heeft ze toch heus zelf op school gedaan. Het zou maar zo kunnen dat ze nog steeds best vwo aan kan maar dat ze flink pubert en onzeker is.

Caat

Caat

17-07-2020 om 23:18

Kijken naar mavo

dat adviseer ik ook zeker niet omdat ik denk dat ze vwo niet kan. Als ik het voor het zeggen had op school dan zou je dochter zeker nog een kans krijgen op vwo (al dan niet met ondersteuning of samen kijken naar wat er mis gaat, als dat efficiënt en passend gebeurd kan dat heel snel gebeurd zijn)
Maar goed ik vind sowieso dat scholen meer verantwoordelijkheden hebben dan de enige die ze vaak op zich nemen: lesgeven en kind beoordelen.
Zeker op leeftijd van je dochter kun je als ouder vaak niet goed meer binnenkomen en kan een goed gesprek of traject met bijv mentor goed werken.

Ik adviseer je te kijken of er niet toch mavo opties zijn omdat je dochter dat nu wil. Als ze nu zo pubert krijg je dat toch niet eruit nu.
Wie weet krijg je haar motivatie gevangen (of liever zij die van haarzelf) door echt naast haar te gaan staan en haar te volgen en ondersteunen in wat zij wil nu.

Waar je nu helaas op afstevent is zeer wrs weer een mislukking of op z'n minst een zwaar traject.
Ik heb zelden gehoord over kinderen die opbloeien na afstromen..
Tenzij ze er zelf achter staan.

Triva

Triva

17-07-2020 om 23:26

aim op mbo

Laat haar zien dat als ze over een jaar een overgangsrapport naar Havo4 heeft ze tegelijk met haar mavoklasgenoten van de basisschool naar het MBO kan...

Mocht ze het licht hebben gezien gaat ze volgend jaar gewoon naar Havo4.

Verder is het gewoon een puber, die verwijten hun ouders alles, dat staat in de taakomschrijving. Ze is akkoord gegaan en heeft het ruim 2 jaar volgehouden.

Hilde

Hilde

17-07-2020 om 23:39

Afstromen

"Ik heb zelden gehoord over kinderen die opbloeien na afstromen..
Tenzij ze er zelf achter staan"

Ik ben zelf enorm opgebloeid na afstromen en mijn dochter ook. Je hoeft niet je hele leven alleen maar het maximale uit jezelf te halen. Ik stond ook nergens achter, ik had echt geen flauw idee waar ik mee bezig was.
Mijn ouders waren wel volkomen over de rooie. Stel je voor: ik benutte niet al mijn capaciteiten......
Wat mij uiteindelijk door die rampzalige middelbare schoolperiode heen hielp was een perspectief, een toekomstbeeld en een opleiding die ik graag wilde volgen.
Wat wil je dochter?

Caat

Caat

17-07-2020 om 23:46

Huh Hilde

Ik stuur toch juist ook aan op uitgaan van wat dochter zelf wil?
En natuurlijk hoef je niet het maximum uit jezelf te halen.
Mij gaat het erom dat scholen meer inspanning leveren leerlingen binnenboord te houden.

En afstromen op eigen initiatief is mi niet verkeerd.
Ik houd mijn kinderen altijd voor dat afstromen een optie is en dat dat ok is. Ze wilden altijd al vwo, minder had ik ook prima gevonden.

Hemf

Hemf

17-07-2020 om 23:50 Topicstarter

Havo

Vindt ze nu gewoon prima. Dat mavo kwam meer losjes ter sprake. Maar 3 havo vindt ze helemaal oke voor nu. Ze kent daar ook een paar meiden. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat goed gaat. En dan hopen dat ze in 4 en 5 havo weer wat meer motivatie heeft (leuke vervolgopleiding in zicht).

Hemf

Hemf

17-07-2020 om 23:51 Topicstarter

Triva

"Verder is het gewoon een puber, die verwijten hun ouders alles, dat staat in de taakomschrijving."

Hahaha

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-07-2020 om 10:21

Was jij degene?

Was jij degene die al eens draadjes heeft geplaatst over het vwo-advies en of dat allemaal niet veel te moeilijk zou zijn? Ik denk toch ook dat dat meespeelt. Mijn dochter vond het vwo ook spannend, maar mijn ex hebben allebei vwo gedaan dus wisten wel dat je daar heus niet heel slim voor hoeft te zijn (wat ze overigens wel is). Zeker de eerste twee jaar was toch wel hangen en wurgen, ze ging wel op eigen kracht over maar toch ook wel wat tekorten. Vanaf de derde zag ze het licht en ging het prima, maar het kwam haar niet aangewaaid.
Mijn jongste is heel anders. Die vond haar mavo-advies prima, maakt zich niet te druk, en is al heel trots als ze in een week een uur aan huiswerk besteed (wat in drie jaar een keer is voortgekomen). Inmiddels vindt ze het ook prima dat wij er altijd vanuit zijn gegaan dat hierna de havo volgt.
Het is altijd een afweging. Ik denk dat je er best voor mag werken, maar als een kind de kont tegen de krib gooit kun je beter een niveau lager en het thuis gezellig hebben.

MoederVan3

MoederVan3

18-07-2020 om 21:45

Dit gebeurt bij pubers

Niet al te druk over maken. Het is jammer dat ze niet alleen afgestroomd is, maar ook nog blijven zitten. Maar geen ramp. Bedenk dat het een raar schooljaar is geweest. Dat zal ook niet hebben geholpen. Er was geen ruimte voor een eindsprint. Ik heb zelf geen schoolgaande kinderen meer. Dus heb ik gezien hoe het gelopen is bij mijn kinderen en vrienden en klasgenoten van mijn kinderen. Ik kan je vertellen een VWO-advies in groep 8 zegt bijzonder weinig. Ik heb echter wel het idee dat de meesten hun draai hebben gevonden, met of zonder omweg. Mijn jongste is 25, mijn oudste in de 30.

Merpati

Merpati

18-07-2020 om 21:58

Herkenbaar

Mijn dochter is halverwege 4 vwo afgestroomd naar 4 havo en toen blijven zitten, dat is een stuk lastiger dan van 3 vwo naar 3 havo, dus dat heeft je dochter alvast handiger aangepakt. Ze vond school “gewoon niet boeiend”. Ik kan achteraf relativeren, maar destijds snapte ik er niets van, slapeloze nachten van gehad,
Uiteindelijk heeft ze na de havo tóch vwo gedaan, zelfs 5 en 6 in 1 jaar, is ze begonnen met een studie die ze niet met havo kon doen, en heeft ze net in 1 jaar haar p gehaald. De omslag kwam toen we in 5 havo allemaal hbo-opleidingen ging bekijken met de open dagen en ze het allemaal nét niet leuk vond. En een superslim vriendje die zei dat ze geen vwo zou kunnen, hielp ook voor de motivatie ; )
In elk geval heb ík volgens mij geen invloed kunnen uitoefenen op haar beslissingen. En net toen ik het helemaal losliet, werd zíj juist weer fanatiek.

S

S

25-07-2020 om 14:08

Algemene kennis

Het is toch goed dat ze vwo heeft gedaan? Je doet daar iets meer algemene kennis op dan op de havo, komt altijd van pas toch?

De enige reden om nu naar de mavo te gaan zou het leenstelsel zijn. Maar misschien bestaat dat over drie jaar niet eens meer. Je kunt niet in de toekomst kijken.

maan.

maan.

25-07-2020 om 15:03

Ook hier vwo naar havo

Eind 2vwo werd het al zwaar, in overleg met school koos ze toch voor 3vwo en liet spaans vallen. Was een pittig jaar! Daarna de overstap naar 4havo en daar zat ze beter op haar plek, met de extra vwo-onderbouwbagage heeft ze mooi kunnen afronden.

Is daarna technische hbo opleiding gaan doen, heeft zich enorm ontwikkeld en is echt op de juiste plek terecht gekomen, studeren had echt niks voor haar geweest.

Opm. Hulp bij huiswerk bestond vooral uit helpen plannen in het begin, luisterend oor en belangstelling tonen en af en toe op haar eigen verzoek overhoren.

Niks aan de hand als vwo te hoog gegrepen is.

Sjaanbanaan

Sjaanbanaan

25-07-2020 om 15:21

Verwijt

Ach tja, als dat het ergste is dat jullie fout gedaan hebben, zal het allemaal nog wel meevallen. Klinkt eerder als puberdrama dat uitgespeeld wordt.

Ze heeft er zelf een potje van gemaakt en daarom mag ze nu naar 3 havo. Dit kost haar dus een jaar.
En afstromen van vwo naar mavo is geen garantie voor succes. Mijn dochter presteerde het om alsnog bijna te zakken voor haar examen.

Het maakt niet uit of ze mavo met mbo doet of vwo met de universiteit. Zodra ze werkt is het enige dat een rol speelt wie jouw vriendjes zijn op de werkvloer. lbo'ers met de juiste vriendjes worden serieuzer genomen dan PhD-opgeleiden die geen klik hebben met corrupte collega's en leidinggevenden.

Waar een opleiding wel goed voor is, is om voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd te worden. Eenmaal binnen is het ellebogenwerk.

Hier thuis een die op het stedelijk gymnasium zat en een ander op de havo, op een andere school. Die van de havo had het meeste huiswerk… De theorie van je dochter over huiswerk klopt niet. 

Triva schreef op 17-07-2020 om 23:26:

aim op mbo

Laat haar zien dat als ze over een jaar een overgangsrapport naar Havo4 heeft ze tegelijk met haar mavoklasgenoten van de basisschool naar het MBO kan...

Mocht ze het licht hebben gezien gaat ze volgend jaar gewoon naar Havo4.

Verder is het gewoon een puber, die verwijten hun ouders alles, dat staat in de taakomschrijving. Ze is akkoord gegaan en heeft het ruim 2 jaar volgehouden.

Precies. Tegen puberlogica is geen kruid gewassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.