Daya
26-05-2009 om 11:04
Spoedje, vanmiddag gesprek- blijven zitten of niet?
Hallo,
Ik wil je graag iets voroleggen en ik probeer het beknopt te houden.
Juf van mijn kind in groep 7 vind dat mijn kind niet rijp genoeg is voor groep 8. Stelt hierom voor een jaar over te doen.
De stof beheerst ze prima, behalve spelling en rekenen komt ze niet sterk uit de bus. Heeft aangepast rekenen.
Veder is haar rapport altijd Voldoende tot ruim voldoen, ook op deze 2 zwakkere punten.
Kind wil absoluut niet blijven zitten, slapeloze nachten, veel verdriet, gevoel te valen etc.
Hier heb ik veel met haar over gepraat.
Ik heb nooit inzage gehad en ga vamiddag op tafel krijgen wat precies de reslutaten zijn. Tot vandaag nam ik aan dat de juf wist waar ze over sprak maar ik heb nooit iets gezien waaruit blijkt dat ze niet meekomt.
Als het hierop gebaseert is dat ze moet blijven zitten zal ik daar zeker achter staan hoe moelijk het ook is.
Nu ben ik verhuisd met haar naar een dorp in de buurt. Juf vindt dat ze daar op school moet, terwijl wij vinden dat ze deze laatste 2 jaren hier kan afmaken.Omdat ze dit zelf ontzettend graag wil, pendel ik wel een periode op en neer voor de naar de middelbare gaat.
Ze heeft al een scheiding moeten meemaken en dat vinden wij meer dan genoeg om mee te dealen.
Nu hadden wij het vorostel gedaan aan de juf om haar te plaatsen in de andere groep 7/8 bij een leerkracht die wij al lang kennen ivm met vorige kindren die bij hem in de klas zaten. Hij is een ijzersterkte leerkracht en ik weet dat mijn dochter veel aan hem heeft.
De juf maakt inmiddels nare opmerkingen tegen mijn dochter en zegt sommmen maar te moeten overslaan die ze niet snapt??!!
Bovendien vertelde ze dat ze niet wilde dat mijn kind naar de andere leerkracht over zou stappen.
Vanmiddag ga ik dat gesprek in en wil eigenlijk die andere leerkracht erbij, kan ik dit vragen?
Ik wil er een derde bij om te voorkomen dat de juf dit gaat terugkoppelen als wij zijnde ouders, ons kind niet willen laten zitten etc.
Wat te doen, hoe sterk kan ik mij maken voor mijn kind?
Liefs,
Daya
Tinus_p
26-05-2009 om 11:54
Hmm
"Juf van mijn kind in groep 7 vind dat mijn kind niet rijp genoeg is voor groep 8. Stelt hierom voor een jaar over te doen."
Niet-rijp is een vage kreet, vraag of de juf dat concreet maakt -waar blijkt dat uit, wat gata er mis, welke choolprestaties zijn onvoldoende. Vraag naar cito-scores (entreetoets en lvs), als school die heeft: Alleen bij E-scores is de achterstand erg groot.
Geef verder aan, dat jij nu al ziet dat zittenblijven je kind ernstig gaat demotiveren, en dus averechts gaat werken.
maggietel
26-05-2009 om 12:19
Vreemde gang van zaken
je verhaal komt nogal vreemd op mij over. In de situatie die je omschrijft zou je toch verwachten dat een juf er alles aan doet om het kind te begeleiden. Is er een ib-er bij jullie op school??, die lijkt me de eerst aangewezen persoon om zich er ook mee te bemoeien. Persoonlijk zou ik het gesprek ook niet alleen met deze juf willen voeren. Het argument van de juf vind ik zo op het eerste gezicht tenminste erg zwak. En daarbij komt dat het wel erg slecht is van die juf om dat soort opmerkingen te maken tegen je dochter, alsof alle hoop al verkeken is. Laat ze zich juist extra inzetten voor je kind in plaats van haar verder naar beneden te halen. Bah, ik zit me hier gewoon plaats vervangend boos te maken. Sterkte vanmiddag.
Pippin
26-05-2009 om 12:39
Niet alleen met juf
Ik vind het ook een vreemd verhaal. Het lijkt erop of deze juf haar gelijk wil halen over de rug van jouw kind. Ik zou zeker iemand anders bij het gesprek vragen (liefst ib er of iemand van de directie) En notulen maken. Wij hebben heel slechte ervaringen met dit soort gesprekken.
Succes,
Pippin
MoederVan3
26-05-2009 om 12:53
Overvallen worden met doubleren
Wij zijn ooit eens twee weken voor de grote vakantie overvallen met de mededeling dat jongste beter kon doubleren. Een gesprek met IB-er en juf en het klonk allemaal erg aardig en geloofwaardig. Naderhand kan ik echter zeggen dat het zonde van de tijd was. Hij had een klas hoger op hetzelfde niveau kunnen zitten (VMBO-
als hij niet was gedoubleerd. Wisten wij veel toen. Pas later kwam ik er achter dat er een behandelplan gemaakt hoorde te worden. Dat is pas in groep 7 gedaan en dat stelde ook nog eens niets voor.
Moraal van het verhaal, zonder idee te hebben waar je kind precies staat en waarom men denkt dat een extra jaar oefenen helpt en vooral hoe men dat wil gaan invullen, heeft doubleren geen enkele zin.
De opmerking van de juf dat je dochter sommen die ze niet snapt dan maar moet overslaan klinkt ronduit schandalig, tenzij er natuurlijk een plan achterzit. Alleen je verhaal geeft geen houvast dat de school met een behandelplan werkt. Ik zou als ik jou was ook erg benieuwd zijn naar CITO-uitslagen en entree-toets.
Succes ermee.
wil40
26-05-2009 om 16:27
Vreemde situatie
Je dochter heeft aangepast rekenwerk. Dus er is wel iets van een behandelplan? Is er sprake van een achterstand in het rekenniveau en wordt er op het rapport een voldoende gegeven, maar b.v. op groep 6 niveau?
Welke hulp is er de afgelopen jaren extra geboden voor rekenen en spelling?
"Niet rijp genoeg voor groep 8". Wat bedoelt Juf daarmee? Wil ze een extra jaar gebruiken om je dochter`s niveau op te krikken? Is het mogelijk om eerst eens de uitslagen van de entreetoets af te wachten?
Waarom weet je dochter al dat ze misschien blijft zitten? Je weet zelf nog niet eens wat daar precies de reden van is.Ik zou om onnodig onrust te voorkomen, eerst zelf duidelijkheid willen hebben. Vanmiddag een gesprek, is dat op het laatste nippertje afgesproken? Het is aeen beetje aan de late kant om er versterking bij te vragen. Intern begeleider, Remedial teacher, andere leerkracht??
Ik ben ook zeer benieuwd hoe je gesprek is verlopen. Ik hoop dat er een betere communicatie is geweest vanmiddag dan tot op heden, tussen leerkracht,school en ouders.
maggietel
26-05-2009 om 17:18
En?
Hoe is het gesprek verlopen? Laat je het ons nog even weten. Afgezien van wat er uit is gekomen hoop ik dat je er een goed gevoel bij hebt.
Daya
27-05-2009 om 14:35
Vanavond
Blij met jullie gelezen reacties, ik kom graag vanavond in alle rust even antwoorden, moet er nu vandoor..
Maar voelt nog steeds niet goed iig..tot straks!
groetjes
Daya
Daya
28-05-2009 om 14:53
Gesprek gehad
Sorry, kon er niet eerder voor gaan zitten..
Het gesprek dat ik gister met de juf had voelt niet echt goed.
Wrm mijn kind gr 7 op haar advies zou over moeten doen is omdat ze niet rijp genoeg is in de sociaal emotionele omgang. Ze is nogal eens betrokken bij onderlinge ruzie met klasgenootjes en de manier waarom ze daarmee omgaat vindt de juf "niet erg rijp". Tevens werkt mijn kind in een maatschrift met rekeken. Met de reguliere stof komt ze niet goed mee.
Daarvoor is ze in een rekengroepje gekomen. Vervolgens vertelt de juf dat dit groepje al sinds de kerstvakantie in het slob is geraakt . Pardon??
Als mijn kind tijdens de les om uitleg vroeg, was het antwoord vaak "sla maar over"en vervolgens bleef enig uitleg uit. Dit gaf de juf toe tijdens ons gesprek.
Spelling kan mijn kind alleen goed als ze er zin in heeft , maar bij geen motivatie raffeld ze maar wat. M.i. kan ze het dan wel alleen komt het er niet altijd uit.
Dat is ook wat je juf bevestigd.
Ik vroeg om reslutaten aan de hand van de cito. Zegt ze dat deze in Juni as plaats gaan vinden?
Ik vnd dit gek , ik weet dat die ook al hebben plaatsgevonden dit jaar en wrm dan nog een keer en zo dicht tegen de zomervakantie?
Maar nu, er is door haar vader en mij besloten ( met twijfel)haar toch naar gr 8 te doen. Alleen staat deze juf er niet achter dus hoe kan ik er vertrouwen in hebben dat ze mijn kind in gr 8 dus ook goed begeleidt?
Het liefst hebben we haar dan in gr 8 bij de andere leerkracht die we goed kennen en daar meer vertrouwen in hebben. Ze zegt dat dit niet kan, legt verder niet uit waarom dan niet. De groepen moeten eerdaags gevormd worden dus ik krijg de indruk dat dit meer voor haarzelf een probleem is.
Al met al ben ik niet tevree en zie voel geeen vertrouwen meer in de begeleiding mbt gr 8.
Hoe kom ik in hemelsnaam verder zo dicht tegen het einde van het schooljaar.
Directie erbij betrekken een optie??
Twijfel me suf en kom hierdoor niet tot duidelijke inzichten.
Wil weer een nachtje slapen
Liefs,
Daya
Wilma
28-05-2009 om 15:56
Zeker naar de directie
Zou ik wel doen. MIjn zoon zit ook in groep zeven en ik zou 't wel met héél duidelijke reden willen weten als ie niet overging. En waarom niet naar een andere leerkracht?? Zonder duidelijke reden met dat toch niet echt een probleem zijn?
Succes!!
Groetjes,
Wilma
mar-ank
28-05-2009 om 16:33
Cito
Cito in juni lijkt me vrij normaal (afhankelijk van wanneer de zomervakantie bij jullie begint). Mijn kinderen krijgen 3 juli hun rapport, en voor die tijd moeten ze nog de cito toetsen krijgen. En dat is dan de tweede reeks avn dit jaar. Volgens mij krijgen ze er altijd twee per jaar.
Grappig trouwens; wij zitten eigenlijk met het omgekeerde probleem. Onze dochter (groep 6) kan het allemaal goed bijbenen (wel achterstand met rekenen), en op school zien ze dan ook geen reden om haar te laten zitten. Maar zelf vinden we haar sociaal emotioneel véél jonger dan de rest van de meiden in haar klas. Die zijn allemaal al aan het pre-puberen; onze dochter echt nog niet. Ze speelt ook het liefst met kinderen uit de lagere klassen. En ze is vrij onzeker. Ik zou haar het liefst een jaartje over laten doen, zodat ze wat meer tijd kan besteden aan het 'groot worden'. En dan komt ze in de klas waar ze ook haar vriendinnen heeft (in haar eigen klas heeft ze eigenlijk geen vriendinnen).
Beril
29-05-2009 om 13:41
Idd directie
We hebben zelf ook ons kind laten overplaatsen naar een andere leerkracht. Dit moet inderdaad via de directie. Zorg voor goede argumentatie en dat de directie het kan verkopen naar andere ouders. Bij ons was het geen beleid. Oftewel het kon niet. Maar met een tactische aanpak is het toch gelukt.
Uiteindelijk bleek het bij ons niet de oplossing te zijn. Inmiddels op een andere school en vanaf dag 1 een ander gelukkig kind. Tis af en toe even zoeken
Groeten Regenbogie
kaatje66
30-05-2009 om 11:46
Entreetoets?
Misschien bedoelde de juf de entreetoets van Cito van groep 7? Deze wordt in drie dagen afgenomen en geeft een beeld van wat ze beheersen.(bij ons wordt deze volgende week afgenomen voor groep 7)Maar de gewone citotoetsen vwb rekenen en taal zijn hier in januari afgenomen. Deze staan ook op de toetskalender.(http://www.cito.nl/po/lovs/kalender/eind_fr.htm)
Het lijkt me raar dat ze geen inzicht kan geven in de citosores van dit jaar en afgelopen jaren.Als ik jou was zou ik dus inzicht vragen in haar citoscores van de afgelopen jaren, en als deze slecht zijn, dus een d en e's dan zou ik vragen wat ze hier aan gedaan hebben en wat ze hier aan gaan doen. WIl ze dit niet doen dan naar de directie. succes en welterusten. (hoop dat je een goede nachtrust hebt gehad of krijgt.
kaatje(66)
Wilma
02-06-2009 om 16:41
Huh, beetje offtopic (entreetoets cito)
Die is hier al weken geleden (half april) afgenomen en deze of volgende week verwachten ze de uitslag. Is dit niet landelijk dan? Altijd gedacht ...
Groetjes,
Wilma
Inge M
02-06-2009 om 21:38
Wilma
School bepaalt zelf het moment van afname. De toetsen zijn elk jaar hetzelfde. De formulieren worden opgestuurd naar cito en die kijkt ze na en vult het beoordelingsformulier in. Eventueel sturen ze begin groep 8 nog een voorspelling van de eindcito.
Wilma
04-06-2009 om 16:03
Elk jaar hetzelfde? (inge)
Dezelfde vragen?
Maar verder snap ik 't. 't Is dus niet zo zwaar als bij de Cito van groep acht, dat je de vragen niet mag weten enzo. Ik laat me maar verrassen wat de uitslag gaat zijn.
Bedankt!
Groetjes,
Wilma
Inge M
04-06-2009 om 19:50
Ja, meerdere jaren hetzelfde
Ik weet niet hoelang het pakketje meegaat, maar inderdaad meerdere jaren. Er is ook geen landelijke vergelijking per jaar maar een vergelijking met een controlegroep aan het begin van dit pakketje.
De vragen mag je nog steeds niet weten. Dat is niet anders dan de eindcito.
De test duurt 6 dagdelen. Dat is het dubbele van de eindcito. Je krijgt dus een completer beeld van de vorderingen van je kind dan de eindcito.
Niet alle onderdelen tellen mee voor de eindscore. Alleen dezelfde onderdelen als de eindcito tellen mee voor de eindscore van de entreetoets.