Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

sponsorloop

Mijn jongste zoon (5 jaar-groep 2) heeft een brief met adressenlijst gehad om langs de deuren te gaan voor een sponsorloop op school komende week. Mijn oudste zoon (groep 6) weet van niks. Nu heb ik er eigenlijk helemaal niet zo'n zin in om met mijn kleuter langs de deuren te gaan om sponsoren te werven. Dat dit soort acties niet zo mijn voorkeur hebben is nog tot daar aan toe, maar ik vind kinderen uit groep 1 en 2 gewoon ook nog een beetje jong voor dit soort acties. Bovendien valt het ook nog in een week dat er al allerlei decembertoestanden (kerstdiner, kersttoneelstukjes) zijn en de kinderen zijn nog eens een dag extra vrij -dus veel tijd is er ook nog niet om met mijn kind op pad te gaan - uiteraard laat ik hem dit nog niet alleen doen. En natuurlijk is het raar dat mijn oudste geen brief heeft gehad.

Volgens mij is het geen foutje, want in de nieuwsbrief van school stond de sponsorloop al aangekondigd als zijnde voor alle groepen. Maar goed: mijn vraag is eigenlijk, zou ik hier onderuit kunnen komen en hoe zal ik dat eens aankaarten bij de school?

Katniss

Katniss

14-12-2014 om 23:14

Mijn kinderen zijn niet zo van het ronselen. Meestal doneer ik zelf een paar euro, en hun vader, en dat vinden we mooi zat.

Angela67

Angela67

14-12-2014 om 23:14

gewoon zeggen

dat je je kind niet langs de deuren laat gaan, ongeacht de leeftijd. dat dat flauwekul is en mensen voor het blok zetten is.
gr Angela
ps natuurlijk kun je hieronder uit! maar vooral is belangrijk dat jij je mening formuleert en daarop je actie baseert. Je bent een beetje 'halfslachtig' in je posting vind ik. als het niet jouw voorkeur heeft dan heb je daar vast wel argumenten bij. dat moet voldoende zijn. school heeft hier helemaal niets in de sturen

gewoon negeren

mijn kinderen hadden wel n sponsorloop, maar geen adressenlijst. Ik zelf ga hiervoor geen huizen langs en stimuleerde mijn kinderen ook niet dit wel te doen. Wilden ze het wel, alleen of met een vriendje, prima. Zoniet, dan ging de lijst retour naar school met slechts 2 sponsers: papa en mama!

Mikke

Mikke

14-12-2014 om 23:56

Net als...

..de rest.

Hier waren er op de lijst ook altijd maar 'n paar sponsoren: man, ik en heel soms 'n opa of oma die toevallig in de leurperiode langskwam. We sponsoren wel iets (meestal max 2 euro pp) zodat kind niet voor niks de rondjes rent...

Mijn kinderen namen ook altijd ongeopende boekjes voor Jantje Beton mee terug naar school Daar heb ik verder nooit moeilijk over gedaan, en ook nooit opmerkingen over gehad van school.

Nur

Nur

15-12-2014 om 01:15

Nee

Mijn kinderen mogen van mij niet langs de deuren voor iets als een sponsorloop. Donors zijn dus altijd mijn man, oma en ik en daarnaast soms een ander familie lid. En de buren. Daar hebben we een wederzijdse sponsor afspraak mee
Maar verder zeg ik altijd tegen de school dat ik het niet prettig vindt om jonge kinderen langs de deuren te sturen om te vragen om geld en dat we dus niet mee doen. Geen enkel probleem.

sluit mij aan

Ik wil mijn kinderen ook niet langs de deuren hebben om te leuren voor wat dan ook. Als er iets gesponsord moet worden doen wij dat en eventueel een keertje oma.
Ik vind het wel raar om zoiets ook nog nu in deze tijd te doen. Je kunt de brief ook gewoon negeren natuurlijk. Dan loopt je kind gewoon voor de lol mee (hangt beetje van je kind af: als je er eentje hebt die dat niet uitmaakt kun je dat prima doen, als je kind dat zelf vervelend vind zou ik wel zelf wat sponsoren).
Ik zou zoiets ook niet verantwoorden naar school. Je bent niets verplicht.

Barvaux

Barvaux

15-12-2014 om 09:59

precies

Ga er niet tegenin, zonde van je energie. Vul je eigen naam in, die van hun vader en inderdaad als er toevallig een familielid aanwaait vraag je het en als je een goede relatie met wat buren hebt ook. Verder niet.

Ongeopende jantjebetonboekjes terugsturen vind ik dan weer wat overdreven: vul gewoon je eigen naam in.

troelahoep

troelahoep

15-12-2014 om 10:36 Topicstarter

ha, gelukkig

ik ben dus niet de enige die zo'n sponsorloop onzinnig vind. Een goed doel steunen vind ik prima, maar waarom zo omslachtig? En inderdaad, je wordt wel een beetje voor het blok gezet: als je niet langs de deuren gaat staat er zo weinig op het sponsorlijstje van je kind. We zullen dan inderdaad de kinderen voor een bescheiden bedrag sponsoren en verder niet. Het is ook nog eens een doel waar ik weinig heil in zie (zo'n kleinschalig schooltje-bouw-project ergens in Afrika).

Andersom ook

Mijn dochter is inmiddels de leeftijd van dit soort gesponsorde ellende voorbij. Jammer genoeg was ik in de vriendenkring één van de eersten die een kind kreeg en zitten de kinderen van mijn vrienden nog op de basisschool. Ook wonen we in een kinderrijke buurt. Dat betekent dat ik om de haverklap verzoeken kreeg om te sponsoren: lopen, zwemmen, fietsen, dansen, zumba... alles voor het goede doel. Dan zijn er natuurlijk nog de grote clubactie, bingo voor arme kinderen, cupcakes voor een nieuw schoolplein, Pink Ribbon veiling, kinderpostzegels, looms armbandjes om je solidariteit met weet ik veel wie te tonen, enz. Iedere keer weer zo'n kind aan je deur waarvoor je je portemonnee moet trekken. Daar denken de bedenkers van die leuke acties niet aan.
Ik ben al jaren donateur van Oxfam Novib, dus op een dag heb ik iedereen ingelicht dat ik niet meer meedoe aan al die acties en dat ik mijn steentje bijdraag door aan Oxfam Novib te doneren. Af en toe staat er nog wel eens een kind voor de deur, maar het is behoorlijk veel minder geworden.

troelahoep

troelahoep

17-12-2014 om 14:21 Topicstarter

ook nog regen

Oudste zoon had blijkbaar beleefd een sponsorformulier afgeslagen toen die werden uitgedeeld, maar moet toch lopen. Nu is de sponsorloop buiten, maar de weersvoorspelling voor morgen is toch vrij nat. Ik zie toch weinig heil in de actie deze tijd van het jaar... zouden ze het misschien nog uitstellen als het weer slecht is, vraag ik mij af.

Maar Stoepkrijt, dat is ook waar. Hier wordt de deur ook platgelopen met allerlei acties voor weet ik veel welke doelen. Het is dat dit doel blijkbaar zelf is bedacht door de school, maar soms denk ik wel eens dat kinderen aardig worden misbruikt voor goede doelen op deze manier. Een school die een inzameling houdt voor een nieuw schoolplein of nieuwe meubels heeft m.i. de financiën niet op orde, en dan moeten de kinderen maar geld gaan verdienen om dat op te lossen? Ik hanteer wel een maximum, als er bijvoorbeeld al 2x in een week kinderen aan de deur zijn geweest, heeft de 3e wel pech. Nu heeft mijn zoon zelf wel eens op eigen initiatief geld ingezameld voor iets, dat vind ik dan wel weer mooi als een kind dat doet.

Barvaux

Barvaux

17-12-2014 om 14:38

mamahippie

Hier is wel eens een sponsorloop in de gymzaal geweest en oudste is nu aan het bowlen voor serious request (ik betaal per punt).

Esmee

Esmee

17-12-2014 om 15:26

sponsorloop

Bij ons op school ook sponsorloop gehad en ook de kleuters deden mee. Ze hoefden niet langs de deuren, maar kregen een lijstje mee waarop je dan naam kunt zetten en het te sponsoren bedrag per rondje (tot een max. bedrag). Je mocht zelf kiezen wie je sponsoren waren. Dit bleef dus bij familie.
De kleuters liepen korte rondjes op het schoolplein (vonden ze ontzettend leuk om bij ieder rondje het papiertje te laten stempelen…) en de groepen 3 t/m 8 liepen rondjes op een veldje achter de school.
Was ontzettend leuk en de kinderen vonden het geweldig. Muziek erbij, wat lekkers, ouders langs de kant die aanmoedigen….helemaal leuk.

Maar om nu kleuters met hun ouders langs de deuren te sturen….nee, daar zou ik ook voor bedanken.

troelahoep

troelahoep

18-12-2014 om 09:47 Topicstarter

opgelost

de kinderen gingen gisteren nog even geheel vrijwillig en blijmoedig in de straat een paar huizen langs en hebben een tiental sponsors gekregen. En ze lopen vandaag in de gymzaal in plaats van buiten, iedereen blij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.