Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katrien

Katrien

25-11-2019 om 19:41

Stage zoeken

Hoe zijn jullie ervaringen met het zoeken (en vinden) van een stageplek door de kinderen? Toevallig moeten ze hier allebei volgend jaar een stage doen, oudste in haar laatste bachelorjaar en jongste 3 vmbo-t. Het gaat niet heel makkelijk. Veel bedrijven houden ‘snuffelstages’ af, en voor de universitaire stage is ca 140 uur te weinig voor veel bedrijven. Laatst kreeg oudste een reactie dat ze alleen stagiaires aannemen voor minimaal 6 maanden, 4 dagen per week, maar daar kreeg je dan wel 250 euro vergoeding voor
Gelukkig heeft jongste nu wel een leuke enthousiaste mail gekregen en mag ze komen kennismaken. Dan is er hopelijk een onder de pannen.
(PS even een tijdelijke nick, ik zoek een nieuwe).

@nnemoon

@nnemoon

26-11-2019 om 09:08

Maatschappelijke stage

Hier gaat het om het zoeken van een maatschappelijke stage van zoon voor minimaal 25 uur. Hij zit in VMBO kader richting techniek. Hij was dus niet op zoek naar iets beroepsgericht maar meer vrijwilligers werk zal ik maar zeggen. Hij wilde graag iets met bejaarden. Hij vermelde netjes in zijn brief dat hij zijn been had gebroken, maar dat dat volgens hem geen probleem zou moeten zijn want je kunt toch ook op en stoel een spelletje met een bejaarde doen? Je begrijpt het al, hij werd afgewezen omdat hij op krukken liep. Het tweede verzorgingshuis maakte het nog bonter. Hij had een brief gestuurd en ze vroegen of hij terug wilde bellen. Hij heeft zes keer terug gebeld maar ze hadden nooit tijd voor hem. Zeg dan knul, we bellen jou wel even terug. Tot op heden niets meer van gehoord. Bij het derde verzorgingshuis was het raak. Hij zit (letterlijk en figuurlijk) in een huiskamer met demente bejaarden. Hij leest een stukje voor uit de krant, doet spelletjes met de bewoners, kijkt samen in fotoboeken en bakt samen koekjes of pepernoten. Niemand vindt het een probleem dat hij op krukken loopt. Bewoners vinden het erg leuk dat ze naast de vrouwelijke verzorgers eens een keer een jonge knul over de vloer hebben. En zoon geniet van zijn stage.

Ik hoop dat jouw kinderen ook leuke stage adressen zullen vinden!

Pirata

Pirata

26-11-2019 om 09:47

De maatschappelijke stage was geen probleem. Je kunt ook bij een sportclub helpen met de training, of meedoen met NL Doet.
De echte stage: mijn zoon zit nu op MBO-4 en hij had een bijbaan, daar loopt ie nu ook stage. En nog met een uurloon ook. Maar dat ging mede zo makkelijk omdat hij goed kan sjouwen, ik neem aan dat je voor een bachelor-stage niet op je apierbundels wordt geselecteerd....

140 uur

140 uur is inderdaad veel te weinig voor werk op WO-niveau. Dat is hoe lang we bezig zijn met een (volledig gekwalificeerde, afgestudeerde) nieuwe collega in werken. De eerste drie maanden is iemand alleen maar een last en levert nog niets op.

Op HBO/WO niveau heb je twee vormen van stage. De ene vorm is lekker "meedraaien". Dat is echt een flinke (tijds)investering voor het bedrijf. Dat verdient zich niet terug in 140 uur. Zo'n stage moet dus flink lang duren om aantrekkelijk te zijn voor bedrijven. Voor studenten is het leereffect van een lange meedraaistage tov een korte meedraaistage echter zeer gering.

De andere vorm is een onderzoeksstage. De stagiair draait niet mee maar werkt de hele stage aan één "deliverable" voor het bedrijf: een beleidsplan; een proof-of-concept voor een product wat het bedrijf zou kunnen ontwikkelen; een vergelijking van producten van verschillende leveranciers; etc. De stagiair heeft weinig begeleiding vanuit het bedrijf nodig. Maar zo'n stage werkt eigenlijk alleen als de school zelf flinke eisen stelt aan het niveau en het verslag en een vinger aan de pols houdt.

O ja, er is nog een derde vorm. Waarbij een opleiding een bewuste keuze maakt om een deel van het onderwijs uit te besteden aan praktijkbedrijven, en waarbij opleiding de praktijkbedrijven BETAALT voor het begeleiden van dat onderwijs: https://www.verloskunde-academie.nl/declareren/.
DAT is hoe opleidingen het doen die gewoonweg niet te TIJD hebben om stages op te rekken tot het punt dat de student zichzelf terug verdient.

Katrien

Katrien

26-11-2019 om 10:34

Maatschappelijke stage

Ik weet eigenlijk niet of de stageweek van jongste een ‘maatschappelijke stage’ is. Volgens de overeenkomst is hij bedoeld om ‘ervaring op te doen’. Het mocht overal, zowel in een bedrijf als bij non-profit instellingen. Ze mag nu op gesprek bij een kinderboerderij. Daar zijn wel verschillende telefoongesprekken en afwijzingen aan vooraf gegaan (vanwege juist teveel uren of niet het juiste niveau).

Katrien

Katrien

26-11-2019 om 10:38

Syboor

De stage van 140 uur maakt deel uit van een minor. Alternatief is het schrijven van een paper van 7000 woorden, maar aangezien ze voor haar andere vakken al 8 papers moet schrijven vindt ze dat niet echt een optie. Het is ook vrij onduidelijk wat de stage moet inhouden, maar ik kan me voorstellen dat bedrijven best een klus(je) hebben liggen die je in 140 uur kunt afronden. Bij ons is er genoeg te vinden in ieder geval, maar dat is niet de juiste branche.

Dees

Dees

26-11-2019 om 13:09

Katrien

Wat vaak het punt is, is dat die klusjes vaak kersen op de taart zijn in het werk. Wij hadden dat ook, een mooie ao beschrijving voor een van de klanten maken incl. Advies tov verbeteringen. Hartstikke leuk klusje, waar een stagiair een goede afstudeerstage aan had. Maar wat baalden de assistenten ervan als een afstudeerstagiair ermee vandoor ging.

Voor een meewerkstage op HBO/wo niveau is 140 uur gewoon 3x niets, 3,5 week werken dan ben je dus net op gang en ga je weg.

Pennestreek

Pennestreek

26-11-2019 om 14:12

Ja, dat herken ik vanuit mijn werk

hier in de ouderenzorg hebben we gewoon geen tijd om stagiairs te begeleiden. We zijn het afgelopen jaar flink gegroeid, er zijn veel leerlingen die ook goed begeleid moeten worden. Dus er is nu een stop op de stagiairs, zeker voor zo weinig uren. En ook de snuffelstages hebben we even stopgezet. Hopelijk kunnen we daar volgend jaar wel weer mensen gelukkig mee maken, want in de zorg moet je natuurlijk wel investeren in toekomstig personeel. Maar het is een keuze, we hebben vanwege de steeds krappere arbeidsmarkt dit jaar stevig ingezet op uitbreiding van het personeelsbestand, en dat is gelukt. Maar dan houd je dus minder ruimte en tijd over voor stagiairs.

Het aantal uren voor een WO-stage verbaast mij trouwens, het is inderdaad voor het bedrijf een leeglooppost op deze manier, zo iemand kost alleen maar heel veel tijd (en dus geld) zonder dat er echt wat tegenover staat. Maatschappelijke stages kunnen op heel veel plekken, dat is een kwestie van je netwerk inzetten. Mijn zoon heeft zijn stage gelopen in de techniek bij het lokale theater, en daar is hij nu (na 4 jaar) nog steeds vrijwilliger. Normaal gesproken zijn ze hier dus ook welkom, inderdaad op de huiskamers voorlezen en zo, harstikke leuk.

Wetenschapswinkel

https://www.rug.nl/society-business/science-shops/taal-cultuur-en-communicatie/stages-en-afstudeerprojecten/

Heb je al op 'Wetenschapswinkel' gekeken? Misschien zit er wel wat tussen.

En neem even samen met je kind het materiaal door wat de universiteit aan instructie meegeeft. Misschien zitten daar nog goede tips tussen.

En stel die vraag, je kind dus, anders eens in een of ander studentenoverleg of college aan andere docenten, wetenschappers of bestuurders. Die hebben ook eigen contacten en weten soms ook nog wel wat.

Triva

Triva

26-11-2019 om 20:18

huh

140 uur stage lopen incl reistijd etc staat gelijk aan iets met 7000 woorden? Tja...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.