Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Stage zoeken MBO ICT

Zoon zit op het MBO, ICT opleiding. Vraag genoeg zou je denken. Maar hij is nu al bijna een half jaar bezig om een stage te zoeken (nee, school helpt niet mee) en het is hem nog niet gelukt, alle mails en telefoontjes leveren nee op en ook de coach die hem helpt zoeken en voor hem rondvraagt, bereikt nog niks. Hoe kan dat nou zo werken dat je voor de MBO opleiding verplicht een stage moet doorlopen maar zelf maar moet zien hoe je aan zo'n stage komt, en dan moet het ook nog perse binnen 25 km van school zijn. Dus wel eisen stellen maar verder zoek je het maar uit?
Het geeft ons ook het nare gevoel dat deze opleiding misschien helemaal niet opleidt voor de markt, want anders zouden er toch wel bedrijven op hem zitten te wachten (andere leerlingen hebben ook niet allemaal succes met vinden). Dan zou hij alle moeite voor niks doen. Heeft iemand nog tips of een bemoedigend woordje?

(Ik zit al naar ITVitea te kijken, maar we willen toch eerst proberen deze opleiding tot een goed einde te brengen).


Welke richting MBO ICT opleiding doet hij precies? In welk jaar zit hij? En om welke regio gaat het? 

Die 25km lijkt me onderhandelbaar als je het daarbuiten wel lukt. Stagebezoeken worden sinds corona ook wel digitaal gedaan als de omstandigheden daar naar vragen, zoals een lange reistijd.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

09-07-2022 om 20:54 Topicstarter

Beril schreef op 09-07-2022 om 20:48:

Welke richting MBO ICT opleiding doet hij precies? In welk jaar zit hij? En om welke regio gaat het?

Die 25km lijkt me onderhandelbaar als je het daarbuiten wel lukt. Stagebezoeken worden sinds corona ook wel digitaal gedaan als de omstandigheden daar naar vragen, zoals een lange reistijd.

Het gaat om regio Amersfoort, allround IT medewerker niveau 3.

1e stage van 5 maanden in het 2e jaar?

rondvragen binnen je eigen netwerk/ bij je eigen werkgever. Bij ons (grote onderwijsinstelling) komen stagaires vaak viavia bij ons terecht.

Zoekt hij ook bijv in de non profit zoals gemeente, zorginstellingen/ziekenhuizen, grote onderwijsinstellingen?

Mijn tips voor je zoon:

1. Laat niet je ouders of docent voor je solliciteren! Ze mogen op de achtergrond je wel volledig helpen. 

2. Ga een excel maken met alle bedrijven die in aanmerking komen. Gezien de regio zijn dat er veel. Maak daarvan een lijst waar je het liefst wil stage lopen en noteer de reden waarom. (Geeft motivatie en laat ook richting het bedrijf motivatie zien)

3. Je mails, motivatiebrief en cv werken tot nu toe niet. Pak dit dus aan, en hoewel jij mogelijk nu tevreden bent ga je het toch omgooien. Kijk naar voorbeelden online. Vraag andere mensen mee te kijken. Verwerk concrete ICT ervaring in je cv! Gamen is leuk maar daar heeft het bedrijf niks aan. Denk ook aan je hobby projecten, mensen die je in je omgeving helpt bij ICT problemen, bijbaantje, enz(student aan huis, je verdient geld en doet ervaring op).

3. Begin bij de bedrijven waar je het liefste stage wil lopen. Verwerk je specifieke reden in je motivatiebrief. En dan komt het..... Je gaat niet mailen of bellen maar gaat langs. Krijg je niemand te spreken dan laat je je brief en cv achter en belt ze 2 dagen later na. Bij het afgeven vraag je bij wie je moet zijn en wat de contactgegevens zijn. Je doet dit bij minimaal 5 bedrijven verdeeld over 2 dagen. Komt er niks uit. Dan ga je de week erop op herhaling.

Deze tips zijn gebaseerd op dat je nergens op gesprek komt. Of komt het ook veelvuldig voor dat je na een gesprek wordt afgewezen?

Is dit mogelijk helpend Wendel? 

Eens met Mugske om het netwerk in te zetten. Heb je daar nog opties in?

Heb je al via stagemarkt punt nl (ik mag nog geen links plaatsen) gezocht? Je zou ook op school een lijstje kunnen vragen met bedrijven waar de laatste jaren anderen stage hebben gelopen, dat maakt het ook vaak makkelijker. 

Heeft hij contact met studiegenoten? Mogelijk zijn hun vorige stages een optie voor hem. 

AnnaPollewop

AnnaPollewop

10-07-2022 om 07:26 Topicstarter

Allemaal wel goede tips, hij is wel wat weerspannig tegen het op stage moeten (dat helpt ook niet mee) en het is al heel wat dat hij nu bedrijven mailt en belt (tenminste, hij zegt dat hij dat doet, en hij zegt dat zijn begeleider dat gedaan heeft).
Eigenlijk wil hij zelf liever niet op stage, liefst zit hij de hele dag thuis maar met 21 wordt het toch tijd om eens een opleiding af te ronden en een baan te zoeken, ook voor een IADH kind...
Ik begin me alleen ook af te vragen of zijn opleiding wel zo geweldig is als ze zelf vinden, en of er wel echt veel mensen gevraagd worden op zijn niveau. De tips om andere studiegenoten te vragen ga ik doen, en we proberen het eigen netwerk uit (maar hoeveel bedrijven hebben zelf nog een IT afdeling met helpdesk? Meestal besteden ze dat uit, of het is anderhalve man en een paardekop en dan willen ze geen stagair).
Wij hebben zelf nog niks gedaan, gaan nu alleen wel wat rondvragen voor hem en dan moet hij natuurlijk zelf gaan bellen.

De tip om bij oud-studiegenoten na te vragen is nog wel een goede, aan school heb je op dit punt helaas weinig (stagebegeleidster permanent overspannen, de andere docenten wijzen alleen naar haar door).

Het is echt een lief jong, maar zijn eigen leven op de rails zetten ziet hij niet zo zitten dus wij sleuren heel wat af. Terwijl de andere kinderen hier gewoon het ene na het andere baantje hebben, dus het zal niet 100% aan onze opvoeding liggen...

Ik zie op mijn linkedin vaak stage verzoeken voorbij komen die dan geplaatst zijn door de zoon/dochter van en dan weer gedeeld door ouders en bekenden. Volgens mij levert dit vaak in ieder geval wel positieve reacties op. Dus dat zou nog een idee kunnen zijn.

LinkedIn. En ga meekijken naar hoe hij zich presenteert en hoe hij zoekt. 
- cv; is het een traditioneel wit blad, of een mooi vorm gegeven 1 pagina cv? (Ja dat zou niet uit moeten maken maar ja, dat doet het wel). Staat er behalve zijn opleiding ook op hoe hij is, zijn competenties, eventuele hobbies en/of rijbewijs? 
- begeleidend schrijven. Belt hij eerst het bedrijf om te vragen wie de stagiaires begeleid?
- Lees zijn introductie mail door. Spelfouten is een, maar zijn mail zal kort, duidelijk en toch enthousiast moeten zijn. Vooral benadrukken op wat hij komt brengen (hulp, kennis) en wat minder op wat hij nodig heeft. 
- ALs hij die 1 pagina heeft (onepager is de lelijke Engelse term), laat hem een account op LinkedIn aanmaken. Korte beschrijving van wat hij zoekt in de tekst. Jullie kunnen dat bericht dan delen waardoor jullie netwerk ook meedenkt. 
- helpdesk wordt inderdaad vaak uitbesteed. Leer je zoon dan meteen te vragen; mag ik weten aan welk bedrijf? Heeft u daar een contactpersoon voor me?
 - want de bedrijven waaraan ze uitbesteden,  zitten dan weer wel on-site. Je komt dan bij partijen als Centric, Getronics, Atos of hun economische opvolgers. Al zit het hoofdkantoor verder weg, die hebben bij hun lokale klanten medewerkers zitten (al is het maar voor uitgifte materialen en/of fysieke reparaties) én zijn Mss wel wat meer ervaren in het begeleiden van stagiaires. Vandaar ook de vraag bij bedrijven die uitbesteden - aan wie dan. 
- ALs je zegt Amersfoort, valt dan ook Utrecht binnen die cirkel? 
- vraagt hij ook bij bv de ziekenhuizen/scholen en de diverse computer winkels in de regio? Vaak hebben stagiaires een klein lijstje en zijn ze dan al snel uit bedacht. Terwijl zijn vakgebied zoveel meer plekken terecht kan. 
In hoeverre je hem helpt door hem elke dag een deeltaak  te laten uitvoeren en die dan later te bespreken- of dat je ernaast moet zitten als hij belt- dat hangt af van hoe je zoon is en hoe hij te motiveren is. Maar het helpen bij het maken van een cv en het schrijven van een goede motivatie is voor veel mensen welkom - ik help er zelfs zeer zelfstandige vrouwen van 50 mee, omdat het zo lastig kan zijn jezelf goed te omschrijven. 

LinkedIn is inderdaad een goede manier om aan een stage te komen. En er zijn beslist meerdere soort bedrijven waar hij kan kijken. Bij het bedrijf waar mijn man werkt hebben ze ook vaak stagiaires voor ICT en dat soort functies maar dat is niet bepaald bij jullie in de regio dus daar heeft hij niks aan, het is een bedrijf waar ze zowel grondwerk verrichten maar ook in de groenvoorziening, asfaltering enz actief zijn. Dit om even een voorbeeld te geven.

Ict afdeling binnen de eigen school vragen of hij daar kan stagelopen? ik werk bij een roc en op de afdeling ict lopen momenteel 3 stagiairs rond die binnen ons eigen roc ict opleiding volgen…

En soms word je ook zelf benaderd door bedrijven die jouw profiel interessant vinden. Onze zoon is via deze weg al eens benaderd om bijles te geven op een middelbare school terwijl hij op dat moment niet eens actief op zoek was naar een bijbaan. 

IAHD moest ik ff opzoeken

Er zijn meer jongens op dit soort opleidingen die het best lastig vinden. Zeker de drempel bij de 1e stage is hoog. Je hebt nog maar 1 jaar theorie gehad en moet dan al de praktijk in. Ook voor werkgevers is dat een uitdaging( ik heb 20 jaar aan die kant gezeten, net iets andere opleiding). Bedenk dat de eerste stage voornamelijk gaat om het vak te ervaren. Is dit echt wat voor mij? Scholen zien juist in deze periode jonge mensen gemotiveerd raken of tot het inzicht komen dat iets anders beter past. 

Het samen kijken wat voor soort bedrijven hij het liefste zou willen kan mogelijk helpen bij de drempels die hij ervaart. Vandaar ook mijn tip. Denk hierbij aan hoeveel mensen er werken, wat voor soort werk, uitstraling van het bedrijf, enz. Alles wat hij belangrijk vindt.

Ondanks zijn 21 jaar zou ik proberen mee te kijken hoe hij mailt en belt. Dit is gewoon heel spannend en moeilijk. De neiging is dan soms om het kwalitatief minder goed uit te voeren met als resultaat dat hij niet wordt uitgenodigd. Gevolg: bevestiging van falen. Het klinkt alsof hij echt hulp nodig heeft. En dat mag ook op je 21e! Mijn tip om langs te gaan klinkt extreem. Maar bijna niemand doet dat, daardoor maakt het indruk. Ik heb het in de praktijk meegemaakt en die jongens zijn altijd aangenomen. En ja, die stonden er stik zenuwachtig bij maar wouden perse dat ene plekje bij ons bedrijf. Vooral een eerste stage is het belangrijk gemotiveerd overgekomen bij een bedrijf.

Goede stageplekken zijn wel belangrijk voor de student om goed opgeleid te worden. .Hem op de achtergrond lekker helpen, dus. Hierna niveau 4 doen sluit beter aan bij de arbeidsmarkt naar mijn idee. Dat is iets wat ook veel gebeurd. 

In de praktijk heb ik heel veel slechte sollicitaties gezien, die je echt zo naast je neerlegd. Je ziet dan gewoon dat niemand er heeft begeleid. Zo zonde. Daarnaast krijg je dan ook wel goede sollicitaties binnen, vanuit de zelfde school en daar stop je wel je tijd in. Andere uiterste zijn ouders die solliciteren, waarbij de school vaak van alles verweten wordt. Dat gebeurde regelmatig. Die wees ik altijd direct af. Ik kende de scholen goed, ben best kritisch op het onderwijs. Maar de andere studenten uit dezelfde klas hadden bijvoorbeeld al 3 maanden eerder gesolliciteerd en dus wel meegekregen dat je op zoek moest. Dit komt dan direct passief over, terwijl wij 5 maanden veel energie moeten gaan steken in de begeleiding. Even het perspectief vanuit het stagebedrijf. Oh, ik nam veel IADH aan. want als we een klik hebben en ze kunnen vakinhoudelijke wat dan blijven ze en gaan ze ook niet zo snel ergens anders werken. In de ICT zijn er trouwens veel IADH ers, eigelijk vinden we dat heel gewoon. 

Mocht ik nog op een idee komen meld ik me weer. Hopelijk is het een beetje helpend. Mijn eigen kind zit bewust op een MBO opleiding waarbij ze eerst 3 jaar theorie hebben en dan 1 jaar stage. Juist omdat ik in de praktijk die onzekerheid heb gezien die een jong persoon allemaal aan moet gaan bij de stages. Kind is een IADH(met diagnose). Ik kom mogelijk wat hard over, door mijn werkervaring, maar begrijp de worsteling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.