Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sjillie

Sjillie

25-09-2008 om 21:43

Steeds geen zon [klassikaal beloningssysteem]

Ik ben beniewd naar jullie mening.

mijn zoon zit in groep 3, op zich een hele leuke klas. Zoals in elke klas wel zitten er een paar kinderen (3) in die zeg maar de boel graag op stelten zetten.

Mijn zoon heeft 2 meesters (ot: is erg uniek in groep 3!), 1 op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag en de andere alleen op donderdag.

Nu heeft de 'donderdagmeester' bedacht dat hij 's morgens een zon op het bord tekent en dat de kinderen 10 zonnestralen moeten verdienen op die dag en dan gaan ze het laatste half uur iets leuks doen. Verdienen ze die niet dan ook niets extra's.

Op zich snap ik dit systeem en ook de achterliggende gedachten.

Echter is hier het schooljaar 18 augustus begonnen en is er op de donderdag nog maar 1x alle zonnestralen verdiend.
Op alle andere donderdagen niet!
Nu mopperen meerdere kinderen dat het steeds dezelfde kinderen zijn die ervoor zorgen dat er geen zonnestralen komen, of niet genoeg. Verdiende zonnestralen kunnen namelijk ook nog door de meester uitgeveegd worden!
het zijn steeds dezelfde 3 kinderen.

Vandaag vertelde zoon dat 1 van die 3 kinderen het vandaag zelfs gepresteerd heeft om de zon op het bord 'gewoon' uit vegen! En dus weer niets leuks.

mijn zoon en meerdere kinderen uit zijn klas balen er inmiddels vreselijk van. Snap dat ook.

Wat is jullie mening? Praten met de "donderdagmeester" en dan bedoel ik echt praten, dus gewoon een open gesprek en niet aanvallend!
Of de kinderen het zelf laten vertellen (idee van een mede ouder)

Gr Sjillie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ken het systeem

Het is de bedoeling dat de "brave" kinderen de "onrustige" kinderen aansporen tot goed gedrag. Een teamsport. Alleen jammer, dat je de onrustige kinderen niet af en toe een wedstrijd op de reservebank kunt zetten...Dat het jongetje de zon uitveegd kan ik me ook iets bij voorstellen.Want een nadeel is dat de drukkere kinderen het dus"altijd gedaan hebben". Maar goed, dat zijn ze wel gewend en raken er wat immuum voor. Ik word altijd wat moe van de zonnetjes, streepjes, stempels,stickertjes...Maar goed, de leerkracht probeert eens wat. Hier in de grotere groepen is weer het ouderwetse. Wie vervelend is of zijn werk niet af heeft: kwartier nablijven. Is de rest van de klas niet de dupe. Maar in groep 3 proberen we eerst de zonnetjes...Ik zou me er niet al te druk om maken. Er iig persoonlijk niets over zeggen tegen de leerkracht. Kunnen de kinderen prima zelf, toch? De druktemakers hebben ook voordelen. Die hebben vast al lang een klacht ingediend."Wàààt, wèèèèr geen zon, wat gemeen!".

Fout toegepast

Als de meester 10 zonnestralen in een dag vraagt en er komt er steeds maar 1, dan legt hij de lat te hoog en mist het middel doel. In plaats van een positiefe stimulans (jullie kunnen het wel), wordt dat ding een straf (zie je wel dat jullie het niet kunnen). De actie van dat ene kind om dat ding weg te vegen, (rot op met je zon) kan ik dan ook goed begrijpen.
Ik zou hierover praten met de leerkracht. Hij moet iets anders verzinnen en het ook echt anders aanpakken.
Groet,
Miriam Lavell

Pippin

Pippin

26-09-2008 om 10:22

Hoe uit te leggen

Hoe leggen jullie dit soort rare acties van leerkrachten aan je kinderen uit? Zoon heeft een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel, dat vind ik een zeer positieve eigenschap, maar dan loop je wel tegen zulke grapjassen aan.
Ik vind de boodschap : 'Ajoh, laat maar waaien, die juf is dom en kan geen orde houden!' Nu ook niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar dat is wel wat ikzelf dan denk. Dus, wat zeg je dan?
Pippin

Sjillie

Sjillie

26-09-2008 om 10:29

Pippin

Dat is dus ook juist waar ik bij mijn zoon tegen aanloop. Ook hij heeft en groot rechtvaardigheidsgevoel, soms misschien zelfs te.

Aankaarten

Ik zou het bij de meester aankaarten, precies zoals je het in je eerste berichtje voorstelt. Hou het bij jezelf, zeg wat je bij je zoon ziet als gevolg van de gehanteerde methode. Dit moet volgens mij niet te lang duren...
n@nny

Mie32

Mie32

26-09-2008 om 16:01

Bij ons

Bij ons starten alle kinderen op maandag op de zon, als je gedurende de week iets doet dat niet door de beugel kan ga je naar de wolk-voor-de-zon, dat betekent dat je 5 minuten niet mag meedoen met 'golden-time'op vrijdagmiddag. als je dan weer iets uithaalt dat niet helemaal Ok is ga je naar de regenwolk en als laatste naar de donderwolk. De straftijd loopt telkens met 5 minuten op. Het is overigens niet mogelijk om weer een stap terug richting de zon te doen in diezelfde week. Op maandag begint iedereen weer gewoon op de zon.
Mijn middelste (net 6) had vandaag 10 strafminuten en daar was hij vooral niet blij mee. Hij gaat absoluut zorgen dat dat niet nog een keer gebeurt heeft hij mij verzekerd. Ik vond het wel heel sneu dat het hem zo dwars zat, maarja straf hoort er ook wel bij als je iets doet dat niet goed is...toch?
Ik ga hem nu gauw van school halen, eens horen wat hij in die 10 strafminuten gedaan heeft.
marieke

Pippin

Pippin

26-09-2008 om 17:37

Dat bedoel ik nu

Marieke! Hoe is het mogelijk dat een leerkracht zo'n wangedrocht verzint!
Onze zoon heeft gedragsproblemen gehad op school vorig jaar. Zo'n negatief systeem zou er voor zorgen dat hij de eerste dag gelijk in een 'heftige orkaan' zou zitten. Elke week opnieuw. Ik zou hem van school halen.
Wat negatief zeg! Als je het goed doet is dat gewoon, zo niet dan zullen we je eens lekker straffen, brrr.
Ik heb trouwens ook veel moeite met die verbloemende termen, zon, regenwolkje. Ik zou het slimmer vinden om kinderen duidelijk te zeggen welk gedrag je verwacht.
Pippin

reina

reina

26-09-2008 om 19:28

Kan anders

Het zou mijn manier niet zijn, maar als ik zo zou werken, zou ik ervoor zorgen dat de zon heel regelmatig schijnt! Het ligt er maar net aan welke eisen zo'n leerkracht stelt.

Vaak de zon laten schijnen

Wat waardeloos om niet gewenst gedrag op maandag, op vrijdag te straffen!
Het systeem van de zon in het eerste bericht kan op zich best werken, als je inderdaad zorgt dat ze het vaak wél halen.

Hier

deden ze er ook aan in groep 7 en 8.
De klas was een erg moeilijke klas waarin 3 leerlingen er steeds voor zorgden dat het "feest"niet door ging. Juf deed er weinig mee, als de kinderen aangaven dat ze het niet eerlijk vonden.
Dus zijn wij naar de dir. gegaan en hebben het aangekaart.
Daarna is het systeem om het zo maar te noemen veranderd in; iedereen doet mee maar wie zich misdraagt maar eerst 10 minuten niet mee doen en zo opbouwend tot helemaal niet.
Ik moet zeggen dat ik het wel en goede regeling vond want de rest kon wel gewoon hun leuke middag hebben.
De andere kinderen die eerst meededen met de 3 die onrust gaven deden nu niet meer mee want die wilden toch wel graag meedoen met de doe-middag.
Op het eind was er nog maar 1 die steeds niet meedeed. Nu moet ik wel zeggen dat zijn gedrag echt de spuigaten uitliep....

3 kids mam

3 kids mam

28-09-2008 om 20:02

2 kanten

Het systeem van een klassikale beloning vind ik op zich wel goed maar het hangt af van hoe het wordt toegepast. Bij mij op school gebruiken we een individueel beloningssysteem per kind. Met dit systeem kunnen ze directe beloning verdienen. Voor elk goed gedaan vak een sterretje, 10 sterretje is een kwartier vrije tijd aan het eind v/d dag ipv zelfstandig werken.
Daarnaast hebben we een klassikaal beloningssysteem. Doet de klas gezamenlijk iets positiefs, ze hebben bijv. de hele dag hard gewerkt, gezellig buiten gespeeld de hele week of iets anders klassikaal positiefs gedaan dan krijgen ze een hartje op het bord. 10 hartjes is iets gezelligs doen met de klas, bijv. samen picknicken, koekjes bakken, een film kijken, spelletjes uurtje etc. In dit geval is de klas dus afhankelijk van alle kinderen. Toch vind ik het belangrijk de klas ook als klas te belonen. Dit systeem is meer bedoeld voor de gezelligheid en een reden om af en toe bijzondere dingen te doen. Ik vind niet dat dit moet worden toegepast zoals jij beschrijft omdat kinderen hierbij veel te veel direct de dupe zijn van elkaars gedrag. Daarnaast vind ik het sowieso weinig flexibel van de meester dat hij geen uitzonderingen maakt in geval van enkele kinderen die het moeilijk vinden zich aan de regels te houden.
Ik denk dat het goed is dat de kinderen proberen het zelf met de meester te bespreken, komt hier echter niks uit dan zou ik het gewoon een keer aankaarten en uitleggen waarom jou zoon moeite heeft met dit systeem, aan de hand van de meesters uitleg en reactie kan je dan verder in gesprek gaan.

Sjillie

Sjillie

02-10-2008 om 21:08

Update

Eén moeder kon het niet langer verkroppen en heeft afgelopen maandag met de andere meester gepraat. Deze meester zou het met de "donderdag meester" opnemen.
Deze is echter de hele week al ziek.

Vandaag een invaljuf gehad en ik weet niet of zij op de hoogte was of niet, maar vandaag is de zonnestraal methode weer gebruikt.
En ondanks dat het hier goot van de regen scheen in de klas de zon!!!! En mocht de klas video kijken (school tv, huisje boomje beestje.)

Er kwam een blij opgewonden schoolklas groep 3 ers naar buiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.