Linda99
04-06-2009 om 09:37
Stembureau op school
Vanmorgen was ik verbaasd. De deur van school stond voor 8.30 al open en overal hingen briefjes "stembureau." Kan nou niet zeggen dat ik het een prettig idee vind dat de hele dag vreemde mensen de school zomaar in en uit kunnen lopen om te stemmen. Niet alleen wat betreft veiligheid maar ook qua afleiding omdat men langs drie klassen moet lopen (met ramen) voordat ze bij de juiste plek in school zijn.
En ik vind het ook jammer dat ik als ouder niet even ben ingelicht van te voren.
Is dit bij andere scholen ook zo geregeld?
Jvo
04-06-2009 om 09:40
Bij ons niet...
..maar ik heb net wel in een andere school gestemd. Die hadden er blijkbaar niet zo'n last van, want de deuren bij de kleuterklassen (grenzend aan het stemlokaal) stonden gezellig open.
Ik zou er geen moeite mee hebben als onze school stemlokaal zou worden. Hier zijn het trouwens altijd dezelfde scholen die als stemlokaal worden aangewezen, dus dan weet je dat alvast voor de volgende keer 
LindadR
04-06-2009 om 09:50
Yep
Onze school is ook stemlokaal. Voordeel is wel dat de meeste stemmers ook kinderen op de school hebben.
In mijn oude woonplaats was mijn basisschool ook stemlokaal. Is dus 25 jaar geleden...
Linda
Geerke
04-06-2009 om 09:53
Wij zijn altijd stemlokaal
....en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik als juf merk niks van onrust of zo. Alleen dat we 1 dag die ruimte niet kunnen gebruiken, maar dat is geen probleem. Ook nog nooit ouders, kinderen of collega's negatief over gehoord.
Geerke
04-06-2009 om 09:57
Aanvulling
Ik vind het ook niet nodig dat ouders speciaal ingelicht moeten worden over zoiets. Het is trouwens gewoon veilig want de kinderen zitten in de klas, en voor waardevolle spullen van leerkrachten, stagiaires enz zijn er kluisjes. Magazijnen zijn altijd op slot. In de directiekamer zit de directie of hij zit op slot. In de conciergekamer zit de concierge of hij is op slot.
Ik zie echt geen veiligheidsprobleem.
Linda99
04-06-2009 om 10:01
Reactie
De reden dat ik verbaasd was heeft denk ik te maken met de ophef die vorig jaar ontstond na het drama op de Belgische creche. Ook hier op OOL ontstond toen discussie over veiligheid op school en de meesten vonden de dichte deuren van school prima en veilig genoeg. Vandaar dus dat ik me afvroeg wat men dan van het stemmen vind.
Het is trouwens dit jaar voor het eerst op onze school. Het was altijd in de gymzaal van een andere school die direct naast de ingang zit.
En oh ja, onze school is sowieso erg slecht in communiceren dus ik denk heel vaak "dat had ik wel even willen weten van te voren."
Kaaskopje
04-06-2009 om 10:30
Grappig
Dus dat het in de gymzaal van de ´buren´ was vond je wel acceptabel, dus veilig voor die school, maar in jullie school schiet je in de stress?
Ik heb toen ik net in Alkmaar woonde een keer kunnen stemmen in een bejaardenhuis, zo mocht je dat toen nog noemen volgens mij
, en daarna alleen maar in basisscholen. Er wordt met pijlen aangewezen hoe je moet lopen, in de rest van de school heb je niets te zoeken.
Linda99
04-06-2009 om 10:41
Kaaskopje
Stress, waar? Ik vroeg het me alleen af.......En op die andere school ben ik 's avonds geweest toen alle kindertjes thuis waren 
liora
04-06-2009 om 10:53
Hier ook
Hoi,
Ook onze school is stemlokaal en ik zie geen enkel probleem. Een gestoorde psychopaat kan een kind ook de keel doorsnijden als het met mama over straat loopt.
Ik was wel blij anders was ik die hele verkiezingen straal vergeten.
Groeten,
Liora
Linda99
04-06-2009 om 11:15
Ach
Wat is veilig
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet bang voor psychopaten en vind het ook verder geen probleem. Ik vroeg me alleen wat af, meer niet.
Oh ja, zelf stem ik niet vandaar dat ik het niet wist.
Linda99
04-06-2009 om 11:15
Ach
Wat is veilig
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet bang voor psychopaten en vind het ook verder geen probleem. Ik vroeg me alleen wat af, meer niet.
Oh ja, zelf stem ik niet vandaar dat ik het niet wist.
Equinox
04-06-2009 om 13:25
Stemmen in het speellokaal
Hier wordt gestemd in het speellokaal - een kleine gymzaal- van de kleuters. Stemmers moeten langs de kleuterklassen lopen om hier te komen.
Het is zo gepland dat de onderbouw vrij heeft i.v.m. studiedag van de leerkrachten.
Gisteren is gecommuniceerd dat het stemmen in de hal tussen de kleuterklassen zou gebeuren omdat het speellokaal op dit moment is ingericht als herdenkingshoekje voor een overleden leerling. Ik was anders ook vergeten dat er vandaag verkiezingen zijn.
De conciërge heeft zijn kantoor op de begane grond. De school is vandaag leeg en overzichtelijk. Ik vrees niet voor insluipers met snode plannen, al kan je niets uitsluiten natuurlijk.
reina
04-06-2009 om 18:35
Altijd al
ik weet niet anders dan dat er stemlokalen in scholen zijn, in het dorpje op de Veluwe waar ik in de jaren '60 opgroeide, in de school in Bussum waar ik lang werkte, in de school aan de overkant waar ik nu moet stemmen, heb er nooit een probleem in gezien.
Shonagh
04-06-2009 om 21:16
Groot brittanie
En hier hebben alle leerlingen die op scholen zitten die als stembureau gebruikt worden, de hele dag vrij.
ijsvogeltje
04-06-2009 om 23:04
Heel gewoon
Het is inderdaad heel gewoon dat een school een dagje stembureau is. En ach, misschien leidt het de kinderen een beetje af. Vind ik niet zo erg, zop vaak zijn er geen verkiezingen. Ik heb zelf een aantal malen als medewerker op een stembureau gezeten - ook op een basisschool. Een keer hadden ze heel slim de schoolreisje gepland op die dag. De andere keren hebben de leerkrachten er vooral gebruik van gemaakt. Prima aanleiding namelijk om met de kinderen aandacht te besteden an verkiezingen én ze een echte stemcomputer te laten zien.
Linda, je schrijft "Ook hier op OOL ontstond toen discussie over veiligheid op school en de meesten vonden de dichte deuren van school prima". Ik kan mij de discussie nog een beetje herinneren, en volgens mij was juist de overheersende mening dat een school de deuren niet dicht moet doen. Want je kunt je gewoonweg niet wapenen tegen dit soort extreme uitwassen.
Tirza G.
04-06-2009 om 23:27
Lekker veel toezicht
Hier schrikken ze altijd een soort van wakker, de 3-4 mensen die achter de tafel stembureautje zitten te spelen (mijn vader deed dat ook wel en die vond het toch wel zo'n súffe aangelegenheid). Het lijkt me dat die enorm veel toezicht kunnen uitoefenen op het betreden der school door enge individuen. Juist handig, zo'n toezichthoudend team.
Tirza