Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Roodkapje

Roodkapje

02-04-2019 om 19:28

Stomme opmerking gemaakt

Mijn dochter in groep 6 vroeg mij of ze een Facebookprofiel mocht. Ik heb gezegd dat dat niet mocht want Facebook is een bordeel. (Ze kwam de laatste weken thuis met verhalen over "hoeren", dat is een woord dat de kinderen in de klas net zouden hebben geleerd en ze leggen elkaar uit wat dat is.)

Nu is er in de klas tussen de kinderen over gesproken en heeft mijn dochter gezegd dat ze niet op Facebook mag want dat is een bordeel.
De lerares heeft haar daarover aangesproken en nu heb ik een mail van de lerares gekregen over wat zij van mijn dochter heeft gehoord...

Ik schaam me natuurlijk omdat mijn dochter iets wat ik bewust heb gezegd om mijn dochter er weg te houden door haar in de klas is gezegd en ik nu gecorrigeerd word door een lerares.

Wat kan ik terugmailen? En vooral: hoe voorkom ik dat dochter opnieuw zoiets eruit flapt?


vlinder72

vlinder72

02-04-2019 om 19:45

Dochter

Niet zulke rare dingen tegen je dochter zeggen dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze het eruit flapt.

Het woord hoer wou ik sowieso niet horen in huis. Meisjes zijn NOOIT hoeren en dat heb ik mijn zoons ook heel duidelijk gemaakt. hoer is geen scheldwoord en ik wil dat woord dan ook niet op die manier horen.

Facebook is geen bordeel en als jij niet wil dat je dochter daarop gaat dan leg je haar gewoon uit waarom niet. Zonder onzin te verkopen.

De school mail terug met een excuus en het bericht dat iets verkeerds gezegd hebt. En klaar.

Opmerking

Zeg nooit iets tegen of binnen gehoorsafstand van je kind dat ze niet mag herhalen. Facebook is onder de 12 niet eens toegestaan. Excuusmail naar de school dat je ondoordacht een domme opmerking hebt gemaakt (wie niet) en dan moeten ze er ook over ophouden.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2019 om 19:55

Hoe verzin je het?

Je kunt van alles van Facebook vinden, maar uitgerekend bordeel kiezen voor een kind van 6??

Ik zou inderdaad maar zeggen dat je het er uit flapte voor je het wist. Stom, was onhandig.

@Emma

@Emma

02-04-2019 om 21:10

Ja onhandig

Maar over een paar jaar kun je er om lachen en aansluiten bij de draad badmoms

en waarom

Zei je dat eigenlijk tegen je kind? Heb je heel erg iets tegen Facebook? Probeerde je een grapje te maken? Flapte je er zomaar iets uit?

Ik vind het nogal een vreemde opmerking. Weet je kind ook wat een bordeel is?

Groep 6, niet 6 jaar toch?

Jij vindt Facebook een bordeel, en van mij mag je dat zeggen. Ik zou mijn excuus er niet voor aanbieden, ik maak thuis zelf uit wat ik zeg en bordeel is toch een keurig woord?
Je dochter gebruikt zelf het woord "hoeren", dat zou ik wel corrigeren.
In een bordeel werken prostituees, dat klopt. Wat dat verder met Facebook te maken heeft begrijp ik dan weer niet.

Emmawee

Emmawee

02-04-2019 om 21:56

Reactie

Beste juf,
Ach ja... ik flap er wel eens wat uit. Ik had geen idee dat mijn dochter dit zo serieus zou nemen. Weer wat geleerd. Ik zal haar zeggen dat Facebook geen bordeel is, maar dat ik het gewoon niet geschikt vind voor kinderen.
Fijne dag nog!
Roodkapje.

Guera

Guera

02-04-2019 om 22:27

Echt?

Heb je echt een mail van de juf gehad?
Bijzonder wel.....
Eerlijk gezegd.....
Dan zal ze het druk hebben met mailen naar al die ouders van wie kinderen allemaal onzin verkopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2019 om 23:50

Wil

Door jouw opmerking zie ik inderdaad dat het groep 6 is. Op mijn beurt een foutje 😊

Oorzaak

Weet de juf eigenlijk wel dat de leerlingen in haar klas het de laatste weken veelvuldig over het woord hoeren praten? Iets waar jij niet van gediend bent en wat de aanleiding vormde van een onhandige slip over de tong.

Je geeft zo aan dat je bewust bent van een onhandige uitspraak maar dat dit het gevolg was van iets dat in de klas begonnen is en leeft. Of de juf dat ook gaat oppakken ...

Pennestreek

Pennestreek

03-04-2019 om 10:30

Proest (o.t.)

Oh Flanagan, ik sproei zo de slok koffie over mijn toetsenbord!
Slip over de tong. Ik zíe het voor me .

Het is 'slip of the tongue', een Engelse uitdrukking voor verspreking, letterlijk een uitglijdende tong dus.

Pennestreek (ot)

Zonde van de koffie.
Het is ook overdreven hoe een leerkracht hier werk van maakt. Ze had de reactie van kind ook kunnen negeren.

opmerkingen

Ik zei ooit tegen mijn destijds 8-jarige dat hij niet in trainingsbroek met voetbalshirt naar school mocht want dat vond ik ordinair. Fout uiteraard. Daarover werd ik aangesproken door moeder van klasgenootje. Waarom ik voetbalshirts ordinair vond.
(overigens ging ik een jaar later alsnog overstag en schrok me rot toen ik bemerkte hoe duur zo'n origineel, maar nog steeds ordinair, shirt was)

Ik had natuurlijk al van Dolly Parton kunnen weten that it costs a lot of money to look cheap.

vlinder72

vlinder72

03-04-2019 om 12:18

Alkes

Ik kreeg ooit van een vriendje van mijn zoon te horen dat ik veel te veel kinderen had. Dat was nergens voor nodig.

Wist ik gelijk hoe zijn moeder over ons dacht

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-04-2019 om 12:27

Hahahah Dat is ook een leuk draadje

Wat andere kinderen je onbewust vertellen.

jaaa ginny

Kan ik met mn werk wel een draadje vullen whahhaha, soms hoor ik dingen dat ik denk..okeeej

Een jaar of 15 geleden zat zoon op de basisschool en we gingen knutselen. Ik had altijd een groepje, kwam een klasgenootje naar me toe tussen de middag: Er was allemaal politie geweest bij hen thuis en ze vonden de plantjes niet mooi dus die moesten mee. En mama had gezegd als ze iets zou zeggen op school dat ze dr een enorme schop onder dr kont zou krijgen.
Ik heb gezegd dat ze t dan maar niet verder moest vertellen dat de dorpstamtam dat al deed die middag...daar kon t kindje niks aan doen

( ouders waren grofgebekt maar huiselijk geweld heb ik niet gemerkt, even voor de duidelijkheid)

Sas

Sas

03-04-2019 om 12:38

De kleuterjuf hielp met een beschrijving voor net taalgebruik

zonder iets negatiefs te zeggen over het taalgebruik van klasgenootjes en hun ouders (straattaal).

Dan zei ik: wij spreken thuis schooltaal.

Over vooroordelen gesproken

Zo merkte een moeder in een aflevering van de Luizenmoeder op een heel interessant gesprek te hebben gehad met de Islamitische moeder van een nieuwe leerling, omdat ze ABN sprak.

Triva

Triva

03-04-2019 om 17:40

Flanagan

en je punt is?

Sahara

Sahara

03-04-2019 om 18:04

Niet mooi

Jaren geleden vertrouwde een met mijn dochter bevriende kleuter mij toe dat haar moeder mijn oorbellen (ik heb er veel) zooooo lelijk vindt

Punt

Triva, titel was duidelijk, leek mij; hoe mensen over elkaar gaan denken zonder elkaar te kennen.
De moeder in de aflevering was verbaasd; ze sprak ‘zo’ ABN. Staaltje beeldvorming op tv, zo de huiskamer in.
Even terugkomend op de TO; ook daar meent de leerkracht een mening te hebben over een actie van een kind. De moeder wordt hier zelfs over ingelicht. De leerkracht laat het na zelf uit te zoeken wat de aanleiding hiertoe was. In mijn ogen een geval vooroordeel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-04-2019 om 18:51

Hoer

Hier is dat scheldwoord ook even ‘in’ geweest. Ik heb eerst maar gevraagd of ze wist wat een hoer was. Geen idee, dus uitgelegd dat die tegen betaling seks heeft en dat sommige mensen dat heel slecht vinden. Maar eigenlijk gewoon een baan dus, en dat het net zo stom is om iemand uit te schelden voor bouwvakker of politie-agent.

Bosbes

Bosbes

03-04-2019 om 19:17

Eh Flanagan..

Je hebt niet begrepen dat die simpele beeldvorming in het programma spottend bedoeld is? Ze nemen mensen die zo simpel denken juist op de hak.
Hey programma is grotendeels zo grappig omdat het zo (expres) tenenkrommend is!

Bosbes

Dat is mij niet ontgaan. Dat was juist de reden dat ik het aanhaalde; ik vond het niet grappig, volstrekt overbodig zelfs.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2019 om 21:38

Zo zie je maar

De Luizenmoeder is één grote spiegel die ons voorgehouden wordt. Er wordt flink de spot gedreven met zowel de ouders als de leerkrachten e.d.. Dus ja, ook minder fraaie eigenschappen worden de kamers ingeslingerd. Het zou toch mooi meegenomen zijn als er toch een paar mensen zijn waar het kwartje opeens bij valt. "Oh, dat doe ik ook!, oeps..." Als je dat er niet in kunt zien, is de hele serie geen klap aan, vermoed ik.

Vind je cabaretiers die mensen en situaties op de hak nemen dan ook niet grappig, Flanagan?

N

N

03-04-2019 om 22:32

Reactie

Ik neem aan dat je Facebook ziet als een website om een vriend of vriendin te zoeken?

Het woord "bordeel" vind ik helemaal geen woord om op gecorrigeerd te worden. Het zou anders zijn als je had gezegd dat je Facebook een hoerenkast noemt en je dochter dat citeert.
Je dochter heeft, zoals ik het begrijp, alleen gezegd dat JIJ Facebook een bordeel vindt en niet dat zij dat zelf denkt.

Als het klopt dat kinderen elkaar al weken op school vertellen wat een hoer is geeft de school ze daar kennelijk zelf de ruimte voor. Dan moeten ze ook niet klagen als een kind een keer een nette(!) bewoording gebruikt van dit thema.

Verder: iedere ouder zegt iets wat zijn of haar kind een keer gaat napraten. En wat je dochter heeft gedaan was nog niet eens napraten, alleen noemen hoe jij iets benoemt.

Zo vermoeiend

Kaaskopje, eerst begon Triva met wat is je punt. Dan Bosbes met spottend bedoeld Alsof ik niet weet hoe het op scholen aan toe gaat. Nu jij weer, met je cabaretiers. Schei toch uit.
Nee, ik kijk of luister niet naar cabaretiers met hun grappen en het op de hak nemen van anderen. Niet mijn vorm van vermaak.

Luizenmoeder (ot)

Is idd een spiegel; ‘kijk, zo gaat er er ook aan toe...’ Weer een illusie rijker.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2019 om 01:19

Flanagan

Natuurlijk is het prima om ergens wel of niet van te houden, maar ik denk dat het er nu ook om gaat of je onderscheid kunt maken tussen dat mensen serieus willen kwetsen of dat ze humor gebruiken om iets te laten zien. Een serie als de Luizenmoeder heeft niet als doel om mensen bewust te kwetsen, maar om op humoristische wijze gedrag uitvergroot en overdreven in beeld te brengen. Dus wordt er onhandig en dom gedaan tegen en over bijvoorbeeld een moslimgezin. Het laat zien dat die directeur in dit geval, doet alsof hij heel erg werelds is, je kunt hem niets meer vertellen, want hij weet het beter, maar ondertussen snapt hij er geen bal van. Maar toen zijn moeder overleden was, ging men er heel lief mee om, dus daar werd niet (licht) de spot mee gedreven. Maar dan wel weer met hoe ingewikkeld mensen kunnen doen. Allerlei wollige taal, niet weten wat je met je houding aan moet en daar stapt juf Ank binnen en doet wat nodig is. Ze pakt hem beet met ik meen iets als 'ach jongen kom maar' en zo kon hij eindelijk even bij iemand uithuilen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.