Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Kimdekim schreef op 05-10-2023 om 13:53:

[..]

Maar dat gaat dus niet lukken met straf. Dus dan zoek je een andere oplossing die voor iedereen werkbaar is.

Kun je een voorbeeld geven hoe het dan wel opgelost kan worden. Ik heb mijn kinderen zelf haast nooit gestraft maar dat was bij tijd en wijle best arbeids intensief en ik heb maar twee kinderen. Hoe moet een docent dat doen met 25 kinderen in een klas en ook nog een lesprogramma om af te werken. Een docent is geen hulpverlener en in mijn ogen is zijn belangrijkste taak kennis overdragen.

Tuinfluiter schreef op 05-10-2023 om 14:06:

[..]

Kun je een voorbeeld geven hoe het dan wel opgelost kan worden. Ik heb mijn kinderen zelf haast nooit gestraft maar dat was bij tijd en wijle best arbeids intensief en ik heb maar twee kinderen. Hoe moet een docent dat doen met 25 kinderen in een klas en ook nog een lesprogramma om af te werken. Een docent is geen hulpverlener en in mijn ogen is zijn belangrijkste taak kennis overdragen.

Dat heb ik al gedaan. Je kan het kind een time out bieden. Je kan als het kind vaak spullen vergeet met ouders afspreken dat er een kopieerkaart met geld op school ligt zodat hij een stukje uit het boek kan kopieren en dus mee kan doen.  Het is belangrijk dat het kind snapt dat bepaald gedrag niet kan.  En een alternatief vinden wat werkt.  Een kind kan heus wel leren dat bepaald gedrag storend is,  maar is niet altijdbij machte met dat gedrag  te stoppen.  Je zoekt dan iets wat voor beide werkbaar is.  Eigenijk hetzelfde als wat je doet bij een kind die de stelling van pytagoras niet snapt.  Dat kind geef je extra aandacht en uitleg en geen straf omdat hij het niet begrijpt. 

Kimdekim schreef op 05-10-2023 om 14:37:

[..]

Dat heb ik al gedaan. Je kan het kind een time out bieden. Je kan als het kind vaak spullen vergeet met ouders afspreken dat er een kopieerkaart met geld op school ligt zodat hij een stukje uit het boek kan kopieren en dus mee kan doen. Het is belangrijk dat het kind snapt dat bepaald gedrag niet kan. En een alternatief vinden wat werkt. Een kind kan heus wel leren dat bepaald gedrag storend is, maar is niet altijdbij machte met dat gedrag te stoppen. Je zoekt dan iets wat voor beide werkbaar is. Eigenijk hetzelfde als wat je doet bij een kind die de stelling van pytagoras niet snapt. Dat kind geef je extra aandacht en uitleg en geen straf omdat hij het niet begrijpt.

Een time out voor een VO leerling?? Verder hoeft de docent dat toch niet op te lossen. Dat is aan de ouders 

Ja ook voor een VO leerling kan dat heel goed helpen. Sterker nog zelfs op de universiteit bieden ze die mogelijkheid. Mijn zoon had soms last van onrust in de klas, dan ging hij in overleg in een andere ruimte zitten. Werkte prima. 
Ik vind dat het ook een taak van de leraar is om een optimaal leerklimaat te scheppen. En ik begrijp best dat een leraar geen tovenaar is, maar soms kunnen kleine aanpassingen al veel verschil maken.  Dan kan je wel heel sec zeggen dat doe ik niet, ik geef gewoon straf,  maar dat werkt dus niet bij sommige kinderen.  

Vergeet ook echt niet dat het een valse tegenstelling is: belang van groep versus belang van individu. 
Wat goed is voor het individu is vaak ook goed voor de groep. (In de klas en ook daarbuiten!) (werkt uiteraard ook andere kant op) 

Nick90 schreef op 05-10-2023 om 14:48:

[..]

Een time out voor een VO leerling?? Verder hoeft de docent dat toch niet op te lossen. Dat is aan de ouders


Dat is ook zo Nick. Voor maatwerk en meer tijd is speciaal onderwijs ingericht.

Sommige mensen hebben echt geen idee, hoe het is om voor de klas te staan. Maar zijn wel weer de stuurlui die vanaf de wal het allemaal héél “goed” weten. 

Dubbel


Nick90 schreef op 05-10-2023 om 14:48:

[..]

Een time out voor een VO leerling?? Verder hoeft de docent dat toch niet op te lossen. Dat is aan de ouders

Dat gebeurt wel hoor. Maar ook dan komt het weleens voor dat er toch nog iets als eruit sturen, strafregels of op je kop in de prullenbak als maatregel komt. 

Kimdekim schreef op 05-10-2023 om 14:58:

Ja ook voor een VO leerling kan dat heel goed helpen. Sterker nog zelfs op de universiteit bieden ze die mogelijkheid. Mijn zoon had soms last van onrust in de klas, dan ging hij in overleg in een andere ruimte zitten. Werkte prima.
Ik vind dat het ook een taak van de leraar is om een optimaal leerklimaat te scheppen. En ik begrijp best dat een leraar geen tovenaar is, maar soms kunnen kleine aanpassingen al veel verschil maken. Dan kan je wel heel sec zeggen dat doe ik niet, ik geef gewoon straf, maar dat werkt dus niet bij sommige kinderen.

Ja maar dat dat niet werkt bij sommige kinderen is niet het probleem van de docent is mijn eigen ervaring op de middelbare school. Daar kreeg je gewoon een 1 voor de moeite om in de les te verschijnen als je boeken/huiswerk vergeten was of nablijven en een paar bladzijden uit een boek overschrijven, bij te laat komen om 8 uur melden en indien niet afgeleerd dan 2 weken dagelijks om 8 uur melden. En daar werden volgens mij geen uitzonderingen in gemaakt. 

Kimdekim schreef op 05-10-2023 om 14:37:

[..]

Dat heb ik al gedaan. Je kan het kind een time out bieden. Je kan als het kind vaak spullen vergeet met ouders afspreken dat er een kopieerkaart met geld op school ligt zodat hij een stukje uit het boek kan kopieren en dus mee kan doen. Het is belangrijk dat het kind snapt dat bepaald gedrag niet kan. En een alternatief vinden wat werkt. Een kind kan heus wel leren dat bepaald gedrag storend is, maar is niet altijdbij machte met dat gedrag te stoppen. Je zoekt dan iets wat voor beide werkbaar is. Eigenijk hetzelfde als wat je doet bij een kind die de stelling van pytagoras niet snapt. Dat kind geef je extra aandacht en uitleg en geen straf omdat hij het niet begrijpt.

Ik vind je vergelijking niet terecht. Als een leerling de stof niet goed snapt van bv wiskunde geef je geen straf maar extra uitleg. Dat is logisch daar is een docent voor. School is verantwoordelijk voor het aanleren van de lesstof.

Als een kind niet snapt of voor elkaar krijgt hoe hij zijn tas 's avonds moet inpakken omdat hij een aandoening of stoornis heeft waardoor dat (te) moeilijk is voor hem, is dat iets om in de thuissituatie aan te pakken. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat hun kind met de juiste spullen op school komt zodat de docent zijn werk kan doen. Dan pak je maar samen die tas in i.p.v. dat school het maar weer mag oplossen met allerlei oplossingen die vaak ook weer storend zijn in de les.


Ik denk dat er allereerst behoorlijk geprojecteerd wordt in dit topic. Begrijpelijk, als je eens een vervelende situatie hebt meegemaakt. Maar het kan ook de boel flink vertroebelen, waardoor je de zaken niet meer zonder emoties en dus helder ziet. 

Bovenstaand vergelijking illustreert dat. Want het een is totaal niet vergelijkbaar met het ander. 

Het is niet realistisch om bepaalde dingen bij docenten neer te leggen in het VO. De gemiddelde docent ziet honderden kinderen per dag. De docent is verantwoordelijk voor het overbrengen van de lesstof, in een kort tijdsbestek. Een lesuur is zo voorbij. De docent is er niet om continu oplossingen te vinden voor de problemen van individuele leerlingen. Daar is gewoon geen tijd voor. 

Inderdaad. Een docent is er niet om individuele problemen van leerlingen op te lossen. Ook niet op de basisschool. Een kopieerpas op school vind ik persoonlijk geen oplossing, maar symptoombestrijding. Sowieso kost het al snel tien minuten en een hoop gedoe om die bladzijdes te gaan kopiëren, maar een leerling leert dan ook niet dat het vervelend is om dingen te vergeten, want het wordt opgelost voor hem/haar. En hij/zij leert ook niet om wel aan dingen te gaan denken of hoe een tas ingepakt moet worden.
Plus, je krijgt al snel precedentwerking.

Je kiest in zekere zin ook voor een school inclusief het daar geldende regime. Je kunt niet verwachten dat dan alles voor jouw kind wordt aangepast.

En soms is het gedrag van een individu dermate storend dat de hele groep er last van heeft. Als iemand telkens door de docent heen praat, kan de rest het ook niet verstaan. 
Je moet dan ook gewoon iets als docent.

Aangezien er steeds meer ‘speciale’ leerlingen in het regulier onderwijs blijven, is het heel belangrijk dat de docenten weten hoe ze daar mee om moeten gaan. Dat betekent meer maatwerk aanbieden. De docent zal pedagogisch (bij)geschoold moeten worden om een klas met heel verschillende leerlingen goed te laten functioneren. Dat is best een uitdaging, maar dat is wel de toekomst. En daarbij heb je ook time-outplekken nodig en/of een paar extra handen (en ogen) in de klas. Want een kind met een angststoornis wil je toch ook graag onderwijs laten volgen, net als een kind met gedragsproblemen.

Lizzyliz schreef op 05-10-2023 om 16:51:

Aangezien er steeds meer ‘speciale’ leerlingen in het regulier onderwijs blijven, is het heel belangrijk dat de docenten weten hoe ze daar mee om moeten gaan. Dat betekent meer maatwerk aanbieden. De docent zal pedagogisch (bij)geschoold moeten worden om een klas met heel verschillende leerlingen goed te laten functioneren. Dat is best een uitdaging, maar dat is wel de toekomst. En daarbij heb je ook time-outplekken nodig en/of een paar extra handen (en ogen) in de klas. Want een kind met een angststoornis wil je toch ook graag onderwijs laten volgen, net als een kind met gedragsproblemen.


Docenten weten wel hoe ze daar mee om moeten gaan. Het beslaat een groot deel van de opleiding.

Maar wat jij nu schetst, is een mooi streven, maar tótaal niet realistisch.

Er is simpelweg geen tijd voor. En geen handjes. Daarom ben ik (met een achtergrond in onderwijs) van mening dat “rugzakleerlingen” vaak beter tot hun recht komen in een andere onderwijsvorm. Gelukkig zijn die mogelijkheden er ook. 

Het is namelijk niet te doen, om op die manier te differentiëren. Dat gaat ten koste van de leerlingen waarbij niets aan de hand is. En dat lijkt me alles behalve wenselijk. 

En dan heb ik heb trouwens niet over de gemiddelde ADHD’er. Ervaring leert mij, dat ze meestal prima mee kunnen komen.

Ik ben er zelf ook een geweest in de jaren 90. En ja, meermaals strafwerk gehad voor het vergeten van zaken. Hierdoor wel compenserende strategieën ontwikkeld, waardoor het veel beter ging. Ook mijn ouders hebben hier (zoals het mijns inziens hoort) de verantwoordelijkheid voor genomen, door me hiermee te helpen. 

Ook dát is leren. 


En ik heb er in mijn volwassen leven ontzettend veel profijt van gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.