Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Zoals het voortgezet onderwijs nu is ingericht - 25 a 30 leerlingen in de klas, per klas minstens 10% IADH kinderen, op het vmbo misschien wel 50%, is het niet te doen om elke leerling coulance te bieden als die zich misdraagt of de zaken niet op orde heeft. Je kunt dan simpelweg geen les meer geven. 

Dat is een gegeven. Het gaat het onderwijs ook niet helpen om leraren te verplichten wel coulant te zijn bij zulke grote leerlingenaantallen, daarmee wordt het vak alleen maar moeilijker en verlaten er meer docenten het onderwijs. 

Wat ik wel weet uit ervaring, zowel persoonlijk, als bij mijn kinderen als in onderwijssituaties (ik werk ook in het onderwijs) is dat als de regels strikt zijn (en dan echt strikt) het veel meer mensen wél lukt om huiswerk te maken, op tijd te zijn in de les, stil te zijn, je te houden aan deadlines. 

Prachtwacht

Prachtwacht

06-10-2023 om 09:56 Topicstarter

S.ndra schreef op 06-10-2023 om 08:49:

Als hij op het VO zit, heeft zo’n school als het goed is een zorgcoördinator. Als hij ass heeft, zou je met de zorgcoördinator kunnen gaan praten. Hebben jullie al eens met de mentor gepraat? Dat zijn de mensen die ervoor zijn om mee te denken hoe je kind het fijn kan hebben op school.

Ja, afgelopen week. Gesprek met de mentor en de zorgcoordinator was er ook bij. Hij heeft steeds buikpijn, hoofdpijn of moe. Smoesjes misschien maar hij kan ook wel echt deze klachten ervaren als er zoveel weerzin is. 
Gister een mail gestuurd met onze zorgen benoemd dat hij echt wel zou kunnen uitvallen van school, en net een mailtje terug gekregen van de mentor. 

ik ben toch bang dat met het wegvallen van vso, en het aankomende inclusieve onderwijs, het vooral zal leiden tot veel meer uitvallers. Wat triest is en niet te voorkomen, ik ben ook docent, klassen hebben dertig tot vijfendertig leerlingen, er is een lesuur per week en daarin moet het gebeuren. Ik heb een vak (bv) waarin de meeste leerlingen en juist ook de minder gangbare vaak prima gedijen, maar naast de algemene instructie en een paar korte persoonlijke aanwijzingen kan ik niks bieden. Het zijn zestig minuten, dat is maximaal twee minuten per kind. Dan kan je niemand aan het handje meenemen, hoe graag je soms zou willen.
En sorry, ik zie het niet gebeuren dat in het reguliere onderwijs veel meer assistentie en veel kleinere klassen mogelijk zijn.

Soms kan er toch wel iets gedaan worden door school, wat niet altijd bij de individuele docent hoeft te liggen. Als je kind overprikkeld of overbelast is, komt dat vaak door het geheel.

S.ndra schreef op 06-10-2023 om 10:38:

Soms kan er toch wel iets gedaan worden door school, wat niet altijd bij de individuele docent hoeft te liggen. Als je kind overprikkeld of overbelast is, komt dat vaak door het geheel.

Dat gebeurt ook. 
En dan nog kan het zomaar eens voorkomen dat je kind strafregels moet schrijven. Of jij, of jij, of het ermee eens zijn of niet. Er in geloven of niet. 

Prachtwacht schreef op 06-10-2023 om 09:56:

[..]

Ja, afgelopen week. Gesprek met de mentor en de zorgcoordinator was er ook bij. Hij heeft steeds buikpijn, hoofdpijn of moe. Smoesjes misschien maar hij kan ook wel echt deze klachten ervaren als er zoveel weerzin is.
Gister een mail gestuurd met onze zorgen benoemd dat hij echt wel zou kunnen uitvallen van school, en net een mailtje terug gekregen van de mentor.

Heel goed dat jullie samen met school uit gaan zoeken waar zijn fysieke klachten en weerzin precies vandaan komen. Is het dat hij zich overvraagd wordt? Voelt hij zich niet fijn bij de andere klasgenoten? Is het erg onrustig in de klas? Heeft hij meer uitleg of overzicht nodig? Etc. En ook: wat is helpend voor hem? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.