Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk 2e klas


Goh wat ben ik dan blij dat dit op de middelbare school van mijn zoon helemaal geen probleem was.  Dat daar docenten waren die het helemaal geen extra moeite vonden en gewoon meedachten. En toch gewoon hun vak naar behoren konden uitoefenen.  

Denk je niet dat ouders met kinderen met een diagnose niet keihard werken om te zorgen dat ze niet hun spullen vergeten? Of andere problemen voorkomen. Die zijn constant bezig alle ballen in de lucht te houden.  Wij hebben tot de 4de klas zijn tas gecontroleerd.  En nog kreeg hij het voor elkaar om boeken kwijt te raken in de lessen ervoor,  zijn tas te laten liggen in de bus of zijn fietsleutel door de wc te spoelen. Het is dan wel fijn dat docenten ipv straf zeggen,  wij gaan dit oplossen want we zien hoe goed je je best doet.  Mijn zoon hoorde helemaal niet thuis op het VSO dus een beetje hulp heeft voor hem groot verschil gemaakt.  Ik vind het altijd zo wonderlijk dat er voor alles aanpassingen kunnen komen maar als het om gedrag gaat is het ineens niet mogelijk. Ws omdat die kinderen dan toch iets oproepen waar sommige docenten dan net wat minder moeite voor willen doen.  

Het gaat er niet om of docenten er geen tijd voor hebben, het is gewoonweg een gegeven dat scholen steeds meer inclusief onderwijs aan moeten bieden. Over een paar jaar gaan leerlingen van het SBO en SO niet meer rechtstreeks naar het VSO, maar (in overleg weliswaar) naar regulier VO. Dus het is zaak dat scholen daar nu al rekening mee gaan houden en actie op ondernemen.

Knip-provoceren

Lizzyliz schreef op 05-10-2023 om 17:06:

Het gaat er niet om of docenten er geen tijd voor hebben, het is gewoonweg een gegeven dat scholen steeds meer inclusief onderwijs aan moeten bieden. Over een paar jaar gaan leerlingen van het SBO en SO niet meer rechtstreeks naar het VSO, maar (in overleg weliswaar) naar regulier VO. Dus het is zaak dat scholen daar nu al rekening mee gaan houden en actie op ondernemen.



Hoe zie jij dat voor je dan?

Heb je het tegen mij? Ik heb precies 2x gereageerd in dit topic. En ik kan prima begrijpend lezen én werk ook in het onderwijs. 

Lizzyliz schreef op 05-10-2023 om 17:11:

Heb je het tegen mij? Ik heb precies 2x gereageerd in dit topic. En ik kan prima begrijpend lezen én werk ook in het onderwijs.


Nee. Ik heb het niet tegen jou. 

Dweedledee schreef op 05-10-2023 om 17:08:

[Quote verwijderd]

Ik weet niet over of tegen wie je het hebt maar ik vind deze toon echt vreselijk en op deze manier is het toch niet te doen een constructieve discussie te voeren. 

Dweedledee schreef op 05-10-2023 om 17:09:

[..]



Hoe zie jij dat voor je dan?

Dat scholen een professionaliseringsslag moeten gaan maken ten aanzien van hun kennis van kinderen met speciale onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Dat docenten getraind en geschoold worden in de omgang met dit soort leerlingen. En dat zij hun scholen daar fysiek op moeten gaan inrichten met rustplekken, begeleide plekken, time-outplekken, kleinere klassen, meer personeel, meer differentiëren, samenwerking met zorgteams en externe organisaties etc. Zoveel te doen. Want inclusief onderwijs zit er echt aan te komen, het is in feite al begonnen toen passend onderwijs zijn intrede deed.
De VSO-scholen zitten ramvol en hebben al vaak een opnamestop. Dit systeem is niet meer houdbaar.

Pinokkio schreef op 05-10-2023 om 17:19:

[..]

Ik weet niet over of tegen wie je het hebt maar ik vind deze toon echt vreselijk en op deze manier is het toch niet te doen een constructieve discussie te voeren.

Eens.

Pinokkio schreef op 05-10-2023 om 17:19:

[..]

Ik weet niet over of tegen wie je het hebt maar ik vind deze toon echt vreselijk en op deze manier is het toch niet te doen een constructieve discussie te voeren.

Knip, onnodig


Dweedledee schreef op 05-10-2023 om 17:08:

[Quote verwijderd]

Ik denk dat je het tegen mij hebt,  en ik wil dan alleen maar zeggen dat jouw reactie meer over jou zegt dan over mij.  

Die conclusie mag je trekken. 

Knip, provoceren 

Ik blijf tenminste fatsoenlijk in de discussie.  En je mag me gewoon negeren hoor.  Iedereen praat hier toch vanuit eigen ervaring.  Ik lees dat jij ook vanuit je docentschap praat.  Dat mag want dat is jouw expertise. Ik praat vanuit mijn ervaring. En dat mag ook.  Zowel professioneel als persoonlijk heb ik veel te maken gehad met onderwijs.  Onbekend maakt toch vaak onbemind, en soms kan met een kleine visieomslag veel winst gehaald worden die zowel de individuele leerling als het groepsproces positief beinvloed. En net wat hierboven gezegd wordt,  er komen steeds meer "zorgenkindjes" op het reguliere onderwijs.  En dat moet ook kunnen met wat kleine aanpassingen 

Het is niet zo heel moeilijk vaak. (soms wel natuurlijk) 
Kind van to heeft het gevoel dat docenten hem niet ok vinden. Dat zal heus niet uit de lucht komen vallen. En zelfs als het dat wel is: een beetje positieve aandacht voor een kind dat zich ongelukkig voelt op school kost niks en kan een enorm verschil maken. Uiteindelijk heeft een mens vooral positieve aanmoediging nodig en moet er dus flink wat tegenover al de negatieve focus staan, zo simpel is het gewoon. 
Verder kun je begrenzen ook heel neutraal doen, er de noemer van straf vanaf halen. 
Mensen durven dat niet want precedentwerking blabla maar goed daar geloof ik helemaal niet in. Leerlingen kunnen ook vertrouwen krijgen als ze zien dat er goed voor hun medeleerling gezorgd wordt. 
Uiteindelijk moeten ze het straks ook in de samenleving doen met al die verschillende smaken etc. 

Als hij op het VO zit, heeft zo’n school als het goed is een zorgcoördinator. Als hij ass heeft, zou je met de zorgcoördinator kunnen gaan praten. Hebben jullie al eens met de mentor gepraat? Dat zijn de mensen die ervoor zijn om mee te denken hoe je kind het fijn kan hebben op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.