Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Philou schreef op 18-06-2023 om 18:43:

[..]

Je lijkt heel weinig nodig te hebben om een conclusie te trekken, wist je dat?
Heel letterlijk: ik weet niet of ik er werk van zou maken. Ik heb van strafwerk of straf nog nooit werk gemaakt, nooit de behoefte gevoeld maar ik sluit niet uit dat ik dat wel zou voelen (wat niet resulteert in doen). Maar ik heb net gevraagd of ze ooit strafregels hebben gekregen maar dat was niet zo.

Tja, als grinniken om een straf die geen straf is, in onze ogen dan, verboden is en ik daarmee de hele samenleving aan leerkrachten belachelijk maak, dan ben ik schuldig in jouw ogen. En dan groeit mijn kind op voor galg en rad, het zij zo.Overigens net een gesprek gehad met de mentor en die vond zoon een fijne leerling om in de klas te hebben, gemotiveerd, manieren. Mocht wel wat meer van zich laten zien. Gelukkig kan je dan ook een eigen mening hebben. Prima.

Wat heb jij een vervelende, zuigende manier van reageren. Ik heb niet gezegd dat je aan wat dan ook schuldig bent. Ik ben het zeer oneens met je en daar heb ik op gereageerd.
Ik trek geen conclusies, ik reageer op wat je schrijft. 






Koko67 schreef op 18-06-2023 om 19:31:

[..]

Wat heb jij een vervelende, zuigende manier van reageren. Ik heb niet gezegd dat je aan wat dan ook schuldig bent. Ik ben het zeer oneens met je en daar heb ik op gereageerd.
Ik trek geen conclusies, ik reageer op wat je schrijft.

Misschien kunnen we dan elk, als dit is gaan liggen, deze discussie opnieuw lezen en dan met ander ogen zien.
Ik krijg heel erg het gevoel dat het vuur mij aan de schenen wordt gelegd omdat ik strafregels schrijven een suffe straf vind. En vervolgens komen er reacties voorbij dat ik zeker school ondermijn, en dat ik niet mag grinniken want wat leert mijn zoon ervan en ik ben tegen alle straf, bemoeizuchtige ouder. heel knap maar ik zie niet terug waarop dat gebaseerd is.
Moet ik dan uitleggen wat het verschil is tussen verschillende soort lach? Dat gevoel krijg ik bijna en in mijn mening kan zo’n fundamentele oprechte vraag niet hier verklaard of uitgelegd worden. Dat gaat voorbij aan het doel van dit gesprek. En ik merk, al een tijdje, dat dit een sturende factor is in allerlei onderwerpen (tot en met scheiding en vreemdgaan toe) waarvan ik denk dat je daarmee heel erg in iemands privé stuurt. Een soort van alsof een onderwerp gekaapt wordt. En dat sturende, waarvan je het gevoel krijgt dat het uit een zwart of witte wereld komt (meer mogelijkheden zijn er niet) vind ik in sommige gesprekken dodelijk. 

Het lijkt mij gewoon oorzaak en gevolg voor zoon.

Er wordt van tevoren aangekondigd dat er meer controle gaat zijn op huiswerk en dat niet gemaakt betekent dat je straf krijgt.
Eerste controle: Huiswerk maar half gemaakt. (Bij een 13 à 14-jarige puber in een klas waar ze regels nodig hebben én moeten dreigen met strafwerk om huiswerk gemaakt te krijgen zou ik "opdracht niet gelezen" niet erg geloven.)

Dan krijg je dus straf.

Volgende controle: Strafwerk niet gemaakt.
Dan krijg je dus extra straf.

Dan kan jij het wel onzin vinden, maar blijft wel de fixed fact dat je zoon zich niet houdt aan de regels van de school. Namelijk gewoon heel simpel zijn huiswerk en het opgelegde werk door een leerkracht maken.

Je kan hoogstens hopen dat het jaar snel ten einde is (we zijn midden juni) en hij straks niet aan 100 keer overpennen zit als hij halstarrig blijft weigeren.

Philou ik heb niet het gevoel dat je vreselijk onder vuur ligt. Wmb niet in elk geval; prima als je strafregels een suffe straf vindt. Wel denk ik dat je al pagina's lang vrijwel zelf de kar van deze hele discussie aan 't trekken bent.

madee

madee

18-06-2023 om 22:18 Topicstarter

Marty1984 schreef op 18-06-2023 om 20:04:

Het lijkt mij gewoon oorzaak en gevolg voor zoon.

Er wordt van tevoren aangekondigd dat er meer controle gaat zijn op huiswerk en dat niet gemaakt betekent dat je straf krijgt.
Eerste controle: Huiswerk maar half gemaakt. (Bij een 13 à 14-jarige puber in een klas waar ze regels nodig hebben én moeten dreigen met strafwerk om huiswerk gemaakt te krijgen zou ik "opdracht niet gelezen" niet erg geloven.)

Dan krijg je dus straf.

Volgende controle: Strafwerk niet gemaakt.
Dan krijg je dus extra straf.

Dan kan jij het wel onzin vinden, maar blijft wel de fixed fact dat je zoon zich niet houdt aan de regels van de school. Namelijk gewoon heel simpel zijn huiswerk en het opgelegde werk door een leerkracht maken.

Je kan hoogstens hopen dat het jaar snel ten einde is (we zijn midden juni) en hij straks niet aan 100 keer overpennen zit als hij halstarrig blijft weigeren.

Ik vind het geen onzin hoor, ik verbaasde me alleen over de hoeveelheid en het gegeven zelf dat dit tegenwoordig nog opgelegd werd als strafwerk omdat ik hier gedurende mijn ouderschap nog nooit eerder mee te maken heb gehad. Ik dacht dat deze manier van strafwerk was uitgestorven, dat is alles. 

In andere reacties van mij kun je teruglezen dat ik de docent wel begrijp gezien de situatie en dat ik mijn zoon heb gezegd dat hij nu maar beter eieren voor zijn geld kan kiezen. 

Hij heeft vandaag de hele dag zitten pennen en levert het morgen in.

Philou schreef op 18-06-2023 om 19:56:

[..]

Misschien kunnen we dan elk, als dit is gaan liggen, deze discussie opnieuw lezen en dan met ander ogen zien.
Ik krijg heel erg het gevoel dat het vuur mij aan de schenen wordt gelegd omdat ik strafregels schrijven een suffe straf vind. En vervolgens komen er reacties voorbij dat ik zeker school ondermijn, en dat ik niet mag grinniken want wat leert mijn zoon ervan en ik ben tegen alle straf, bemoeizuchtige ouder. heel knap maar ik zie niet terug waarop dat gebaseerd is.
Moet ik dan uitleggen wat het verschil is tussen verschillende soort lach? Dat gevoel krijg ik bijna en in mijn mening kan zo’n fundamentele oprechte vraag niet hier verklaard of uitgelegd worden. Dat gaat voorbij aan het doel van dit gesprek. En ik merk, al een tijdje, dat dit een sturende factor is in allerlei onderwerpen (tot en met scheiding en vreemdgaan toe) waarvan ik denk dat je daarmee heel erg in iemands privé stuurt. Een soort van alsof een onderwerp gekaapt wordt. En dat sturende, waarvan je het gevoel krijgt dat het uit een zwart of witte wereld komt (meer mogelijkheden zijn er niet) vind ik in sommige gesprekken dodelijk.

Ik vind het vervelend voor jou dat je het gevoel hebt dat je het vuur aan de schenen wordt gelegd, dat is zeker niet de bedoeling. Laten we het erop houden dat we het zeer met elkaar oneens zijn en dat is helemaal prima.


madee schreef op 18-06-2023 om 22:18:

[..]

Ik vind het geen onzin hoor, ik verbaasde me alleen over de hoeveelheid en het gegeven zelf dat dit tegenwoordig nog opgelegd werd als strafwerk omdat ik hier gedurende mijn ouderschap nog nooit eerder mee te maken heb gehad. Ik dacht dat deze manier van strafwerk was uitgestorven, dat is alles.

In andere reacties van mij kun je teruglezen dat ik de docent wel begrijp gezien de situatie en dat ik mijn zoon heb gezegd dat hij nu maar beter eieren voor zijn geld kan kiezen.

Hij heeft vandaag de hele dag zitten pennen en levert het morgen in.

Mijn zoon heeft ooit ook zo’n straf gehad, ik vond het best stom maar hij is het toch maar gaan maken. Het was best veel werk en hij zat er een paar avonden tot heel laat aan en ik vraag me wel af of een docent die “zoveel strafregels” oplegt ook wel een beetje beeld heeft van hoeveel uur werk dat is. Zou mij redelijk lijken om dat mee te nemen. Je laat tenslotte ook niet iemand zomaar 6 uur nablijven, dan denk je ook na over of dat in verhouding staat. De straf moet immers wel naast school en het gewone huiswerk uitgevoerd worden, en schooldagen zijn niet voor iedereen heel kort.

AnnaPollewop schreef op 19-06-2023 om 09:13:

[..]

Mijn zoon heeft ooit ook zo’n straf gehad, ik vond het best stom maar hij is het toch maar gaan maken. Het was best veel werk en hij zat er een paar avonden tot heel laat aan en ik vraag me wel af of een docent die “zoveel strafregels” oplegt ook wel een beetje beeld heeft van hoeveel uur werk dat is. Zou mij redelijk lijken om dat mee te nemen. Je laat tenslotte ook niet iemand zomaar 6 uur nablijven, dan denk je ook na over of dat in verhouding staat. De straf moet immers wel naast school en het gewone huiswerk uitgevoerd worden, en schooldagen zijn niet voor iedereen heel kort.

Ik heb bij mijn dochter weleens onder het strafwerk geschreven (brugklas) “Het is 21:30 uur. ***** zit al twee uur te schrijven. Ze moet naar bed. Mocht u vragen hebben: bel me even op….”. Nooit meer iets van gehoord. Het moet wel redelijk blijven. 

hier geen strafwerk maar wel een nota als een taak niet in is geleverd of niet volledig gemaakt is. Bij 5 notas volgt nablijven. Vind ik wel redelijk. Strafwerk is eik hetzelfde en ik denk toch wel nodig bij veel leerlingen om ze duidelijk te maken dat je je gewoon aan de regels moet houden. 

Ik ben zelf sowieso niet voor straffen, ik vind het eigenijk altijd een zwaktebod.  En consequentie vind ik iets anders dan straf. Ik straf mijn kinderen ook zelden en ze halen verrassend weinig uit.  Dus ja ik grinnik ook wel eens om docenten die straf geven. En zeg ik wel eens dat ik het flauw vind.  Maar vervolgens zouden ze het wel moeten maken.  Behalve inderdaad als ik het disproportioneel. Veel vindt. Maar dan zou ik ze eerst zelf in gesprek sturen met de docent. 

Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 11:50:

Ik ben zelf sowieso niet voor straffen, ik vind het eigenijk altijd een zwaktebod. En consequentie vind ik iets anders dan straf. Ik straf mijn kinderen ook zelden en ze halen verrassend weinig uit. Dus ja ik grinnik ook wel eens om docenten die straf geven. En zeg ik wel eens dat ik het flauw vind. Maar vervolgens zouden ze het wel moeten maken. Behalve inderdaad als ik het disproportioneel. Veel vindt. Maar dan zou ik ze eerst zelf in gesprek sturen met de docent.

Wat is het verschil tussen een consequentie en een straf na iets gedaan te hebben wat niet oké is?
ik ben ook heel benieuwd waarom je moet lachen als een docent straf geeft. Is dat omdat je de straf grappig vindt? Of vind je het wel leuk wat de puber heeft uitgehaald waardoor hij straf gekregen heeft?

Ik heb mijn kinderen ook nooit gestraft. Dat was niet omdat ik zo’n geweldige opvoeder was, maar omdat mijn kinderen gewoon het karakter niet hadden om het mij  moeilijk te maken. 




Koko67 schreef op 19-06-2023 om 13:30:

[..]

Wat is het verschil tussen een consequentie en een straf na iets gedaan te hebben wat niet oké is?
ik ben ook heel benieuwd waarom je moet lachen als een docent straf geeft. Is dat omdat je de straf grappig vindt? Of vind je het wel leuk wat de puber heeft uitgehaald waardoor hij straf gekregen heeft?

Ik heb mijn kinderen ook nooit gestraft. Dat was niet omdat ik zo’n geweldige opvoeder was, maar omdat mijn kinderen gewoon het karakter niet hadden om het mij moeilijk te maken.




Een consequentie is een logisch gevolg van een actie, een straf is opgelegd door anderen om een consequentie te creeëren . Als mijn kinderen hun huiswerk niet maken kan de consequentie en onvoldoende zijn.  Straf is dan strafregels schrijven.  Ik vind dat echt een verschil.  Ik ben een groot voorstander van intrinsieke motivatie en die krijg je niet van straf.  

Nee ik grinnik omdat ik strafregels schrijven een zwakte bod vindt.  Zegt meer over de leraar dan de leerling.  

ik begrijp ook niet helemaal waarom moeders denken dat zij uiteindelijk het vetorecht hebben of het strafwerk gemaakt moet worden of niet.
Als ik een puber uit mijn klas straf voor iets waarvan ik als docent vind dat dat echt even nodig is, heeft de puber een probleem als hij/ zij vervolgens komt met :”ik hoef het niet te maken van mijn moeder”.
Net als dat ik een grote bek nooit ( ook niet door verzachtende omstandigheden) accepteer. Voordat deze puber weer in mijn les komt hebben we eerst een gesprek en wens ik een excuus.
Komt dit excuus niet is hij of zij niet welkom in mijn les en krijgt hij/ onderwijs op afstand. 
Gelukkig heb ik dit ooit maar 1 keer meegemaakt. Deze leerling maakte uiteindelijk na 4 dagen toch maar zijn excuus. Ouders zouden inspectie bellen, wat dacht ik wel niet. Hun engel hoefde geen excuus te maken als hij dat niet zo voelde.
Hij wilde de klas weer in en heeft eieren voor zijn geld gekozen. Heel fijn, want dit was een uitstekend signaal naar andere pubers. 

Ik weet niet of ik straffen van stal zou hebben gehaald als mijn kinderen onmogelijk gedrag zouden hebben vertoond, hoewel ik echt niet in straffen geloof. 
Natuurlijk heb ik nu ook weleens gestraft, ze ergens op aanspreken ervaren die van mij echt wel als een straf. Mijn dochter kan al aanslaan op een blik van mij. 
Ook nog nooit iets gehoord van straffen op school, maar ze vertellen me vast niet alles. 
Ik zag het wel al gebeuren op psz, kinderen even in hoek etc. Ik blijf het vervelend vinden om te zien. 
Dat lessen niet lekker lopen als leerlingen hun huiswerk niet maken kan ik me goed voorstellen. Maar kun je dat niet gewoon open gooien in de groep? Ze om oplossingen vragen? 
Ik kan me zelf nog wel van middelbare school herinneren dat bijv bij wiskunde leraar in klas alleen werkte met de besten. Mijn achterstand werd steeds groter want ik snapte er geen hol van. Ik trok ook niet aan de bel (was de sfeer ook echt niet naar) want dacht dat het aan mij lag. Thuis flink gezwoegd maar ik kreeg achterstand niet ingehaald. Later bleek dat het merendeel van de klas zwaar onvoldoende presteerde. 
Met terugwerkende kracht ervaar ik gedrag van leraar toch wel als extreem gemakzuchtig. 

Ik zal stoppen met schrijven in dit Topic. Ik merk dat het mij wel iets doet hoe ouders over leraren denken en hoe er over straf wordt gedacht.
Een klas vol pubers in toom houden en ze ook heel graag iets willen leren is niet altijd makkelijk. Soms is straf geven dan nog het enige middel wat een leraar heeft. 
Als ouders het dan ook nog eens vooral grappig vinden is dit in mijn ogen zo compleet respectloos. Het maakt het voor die leraar bijna onmogelijk zijn vak uit te oefenen. Ik denk ook dat daarom er steeds minder docenten zijn. Dat komt niet door het salaris. Gedeeltelijk door de behoorlijke werkdruk, maar vooral door het gebrek aan respect wat er vaak voor dit vak is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.