Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Koko67 schreef op 19-06-2023 om 13:47:

Ik zal stoppen met schrijven in dit Topic. Ik merk dat het mij wel iets doet hoe ouders over leraren denken en hoe er over straf wordt gedacht.
Een klas vol pubers in toom houden en ze ook heel graag iets willen leren is niet altijd makkelijk. Soms is straf geven dan nog het enige middel wat een leraar heeft.
Als ouders het dan ook nog eens vooral grappig vinden is dit in mijn ogen zo compleet respectloos. Het maakt het voor die leraar bijna onmogelijk zijn vak uit te oefenen. Ik denk ook dat daarom er steeds minder docenten zijn. Dat komt niet door het salaris. Gedeeltelijk door de behoorlijke werkdruk, maar vooral door het gebrek aan respect wat er vaak voor dit vak is.

Oh, ik werk zelf in de zorg, met een vrij lastige doelgroep. Ik ben altijd blij met kritische en soms boze familie. Het houdt ons scherp en de cliënten krijgen dan soms echt wel net wat betere zorg. 

Pinokkio schreef op 19-06-2023 om 13:55:

[..]

Oh, ik werk zelf in de zorg, met een vrij lastige doelgroep. Ik ben altijd blij met kritische en soms boze familie. Het houdt ons scherp en de cliënten krijgen dan soms echt wel net wat betere zorg.

Ik ook.  Misschien dat ik daarom dit slachtoffergedrag slecht trek.  Ja ik vind een leraar die vaak naar straf moet grijpen niet perse heel kundig.  Je kan je ook afvragen waarom bepaald gedrag voorkomt.  Maar goed refelecteren is soms ook lastig.  

Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 11:50:

Ik ben zelf sowieso niet voor straffen, ik vind het eigenijk altijd een zwaktebod. En consequentie vind ik iets anders dan straf. Ik straf mijn kinderen ook zelden en ze halen verrassend weinig uit. Dus ja ik grinnik ook wel eens om docenten die straf geven. En zeg ik wel eens dat ik het flauw vind. Maar vervolgens zouden ze het wel moeten maken. Behalve inderdaad als ik het disproportioneel. Veel vindt. Maar dan zou ik ze eerst zelf in gesprek sturen met de docent.

Maar vind je dat niet een mooi voorbeeld van omgekeerde bewijsvoering? Mijn kinderen halen weinig uit, dus moet niet straffen wel werken. Misschien heb je gewoon hele gehoorzame, voorbeeldige kinderen.  

Overigens wordt er in de discussie ook wel redelijk voorbij gegaan aan het feit dat strafregels schrijven an sich natuurlijk geen enkel nut heeft. Wat leer je daar nou van? Waarschijnlijk geen kloten. Ik heb er niks van geleerd in elk geval. Maar weet je wat het wel oplevert? Dat het zo vreselijk idioot saai is dat je de volgende keer dus wel netjes je huiswerk inlevert. Dat je wel net nog even die woensdagavond om 22:00 die stomme rekensommen zit te maken, omdat  het je anders nog meer werk oplevert. EN inderdaad, dan ga je lesstof wel begrijpen. 

Ik zag Philou het te laat komen benoemen, nog zo'n suffe straf. Goddomme wat was ik pislink toen ik een ochtend om 07:00 op school moest komen. Volgens mij was het na 3 keer te laat komen. Maar hee, ik ben daarna nooit meer te laat gekomen. 

Uiteindelijk zit die leraar er om je kind wat te leren. Daar is huiswerk een onderdeel van, net zoals op tijd komen zodat je niet gedeeltes van de les mist. Dan mogen er dus inderdaad "consequenties" zitten aan het niet in leveren van huiswerk, het niet maken van huiswerk en het te laat komen. Of de consequentie dan een consequentie is waar de leerling veel van opsteekt, lijkt me van secundair belang: Je wil als leraar dat het kind het de volgende keer niet weer doet. Zo simpel is het. 


Net zoals met een verkeersboete: De straf is suf en vervelend, maar de bedoeling is dat je vervolgens niet meer te hard rijd.




Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 11:50:

Ik ben zelf sowieso niet voor straffen, ik vind het eigenijk altijd een zwaktebod. En consequentie vind ik iets anders dan straf. Ik straf mijn kinderen ook zelden en ze halen verrassend weinig uit. Dus ja ik grinnik ook wel eens om docenten die straf geven. En zeg ik wel eens dat ik het flauw vind. Maar vervolgens zouden ze het wel moeten maken. Behalve inderdaad als ik het disproportioneel. Veel vindt. Maar dan zou ik ze eerst zelf in gesprek sturen met de docent.

Ik zie het verschil wel tussen 1,2 of 3 (of4) kinderen en een klas vol kinderen. 

Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 14:10:

[..]

Ik ook. Misschien dat ik daarom dit slachtoffergedrag slecht trek. Ja ik vind een leraar die vaak naar straf moet grijpen niet perse heel kundig. Je kan je ook afvragen waarom bepaald gedrag voorkomt. Maar goed refelecteren is soms ook lastig.

Ik hoop dat je hier de ironie van in ziet?

Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 14:10:

[..]

Ik ook. Misschien dat ik daarom dit slachtoffergedrag slecht trek. Ja ik vind een leraar die vaak naar straf moet grijpen niet perse heel kundig. Je kan je ook afvragen waarom bepaald gedrag voorkomt. Maar goed refelecteren is soms ook lastig.

Oh, de wij-in-de-zorgkaart. 

Reflecteren doet een docent de godganse dag, wees daar maar gerust op hoor. 

Pinokkio schreef op 19-06-2023 om 13:55:

[..]

Oh, ik werk zelf in de zorg, met een vrij lastige doelgroep. Ik ben altijd blij met kritische en soms boze familie. Het houdt ons scherp en de cliënten krijgen dan soms echt wel net wat betere zorg.

Koko niet dan? 

Pinokkio schreef op 19-06-2023 om 13:43:

Ik weet niet of ik straffen van stal zou hebben gehaald als mijn kinderen onmogelijk gedrag zouden hebben vertoond, hoewel ik echt niet in straffen geloof.
Natuurlijk heb ik nu ook weleens gestraft, ze ergens op aanspreken ervaren die van mij echt wel als een straf. Mijn dochter kan al aanslaan op een blik van mij.
Ook nog nooit iets gehoord van straffen op school, maar ze vertellen me vast niet alles.
Ik zag het wel al gebeuren op psz, kinderen even in hoek etc. Ik blijf het vervelend vinden om te zien.
Dat lessen niet lekker lopen als leerlingen hun huiswerk niet maken kan ik me goed voorstellen. Maar kun je dat niet gewoon open gooien in de groep? Ze om oplossingen vragen?
Ik kan me zelf nog wel van middelbare school herinneren dat bijv bij wiskunde leraar in klas alleen werkte met de besten. Mijn achterstand werd steeds groter want ik snapte er geen hol van. Ik trok ook niet aan de bel (was de sfeer ook echt niet naar) want dacht dat het aan mij lag. Thuis flink gezwoegd maar ik kreeg achterstand niet ingehaald. Later bleek dat het merendeel van de klas zwaar onvoldoende presteerde.
Met terugwerkende kracht ervaar ik gedrag van leraar toch wel als extreem gemakzuchtig.

Simpel antwoord: Ja dat kan en nee daar ga je niks mee winnen.

Ik vraag me ook af wat je precies zou willen zien als oplossing voor het niet maken van huiswerk, anders dan: Huiswerk wel maken. Dat is blijkbaar niet af te dwingen, maar als leraar weet je wel dat huiswerk een essentieel onderdeel is van de opleiding, omdat 1 a 2 uur les in de week voor een vak niet genoeg is om te zien waar je leerlingen tegen aan lopen, als ze vervolgens hun huiswerk niet maken: Immers, de uitleg is in de klas, het huiswerk is de uitwerking van de les. Als je je huiswerk vervolgens niet maakt, weet je dus niet waar je tegen aan loopt en kan een leraar de pijnpunten waar je tegen aan loopt niet bloot leggen en je dus niet helpen. 

Maar het antwoord op je vraag is heel erg simpel: We doen dat toch met elkaar, als ouders? Wat voor signaal geef je aan je niet makende huiswerk-prinsjes en prinsesjes af als je als ouder al roept dat het onzin is? Dat het niet werkt, dat het niet helpt? En dan komen een paar vast wel weer roepen dat het allemaal hopeloos ouderwets is of dat iemand weer als ouwe lul loopt te roepen dat vroeger alles beter was: Dat is een discussie dood slaan zonder degelijke argumentatie. 


Nou ben ik absoluut de laatste persoon die er wat over zeggen mag, want ik tik bijna alle boxjes wel aan: Ik was zon typische ongemotiveerde puber die alles saai vond, altijd vervelend liep te eikelen in de klas en vooral heel hard riep hoe dat lag aan alles en iedereen, behalve aan mezelf. Maar met mij waren er nog tientallen van dat soort pubertjes op een school, die niet dezelfde ouders hadden als ik, waarvan de ouders bijna wekelijks op de stoep stonden om toch vooral kind maar te steunen in zijn "Wat een onzin is dit toch allemaal" modus. 


Een stukje bewustwording bij ouders zou misschien ook wel eens wat helpen. Je kunt je afvragen of de ontbrekende discipline bij een heleboel 15-20 jarigen nu niet een resultaat is van de manier waarop onze generatie daar een beetje instaat. Alles met de mantel der liefde, straffen is een zwaktebod, doen waar je je goed bij voelt, noem het maar op. Ik weet wel dat ik als moeilijke puber er gauw gebruik van gemaakt had als mijn ouders op eenzelfde manier met dit soort problemen aan de slag waren gegaan. En dat doen onze pubers hoogstwaarschijnlijk net zo, alleen willen of kunnen we dat niet zien. We zijn ergens met elkaar heel erg goed geworden in het vooral alles maar in twijfel trekken. Ik vind het een suffe straf, dus hoezo moet mijn kind dan die regels schrijven. 




Mevrouw75 schreef op 19-06-2023 om 14:17:

[..]

Oh, de wij-in-de-zorgkaart.

Reflecteren doet een docent de godganse dag, wees daar maar gerust op hoor.

Wind je er niet over op. Uiteindelijk is zo'n forum ook maar een reflectie van het werkelijke leven en dan zijn dit dus inderdaad de mensen die op hoge poten bij het minste of geringste naar school gaan, om te lopen eikelen over het feit dat hun kind die dag een tik gekregen heeft van een ander kind, maar waarbij het kind even vergeten is te melden dat het zelf eerst een tik had uitgedeeld.

Ik heb diep respect voor jullie leraren. Diep, diep respect. Omgaan met een klas vol met 30 kids die allemaal een andere wijze van benadering hebben, ga er maar aan staan. En dan die zeurende ouders er gratis bij krijgen. 

Elpisto schreef op 19-06-2023 om 14:35:

[..]

Wind je er niet over op. Uiteindelijk is zo'n forum ook maar een reflectie van het werkelijke leven en dan zijn dit dus inderdaad de mensen die op hoge poten bij het minste of geringste naar school gaan, om te lopen eikelen over het feit dat hun kind die dag een tik gekregen heeft van een ander kind, maar waarbij het kind even vergeten is te melden dat het zelf eerst een tik had uitgedeeld.

Ik heb diep respect voor jullie leraren. Diep, diep respect. Omgaan met een klas vol met 30 kids die allemaal een andere wijze van benadering hebben, ga er maar aan staan. En dan die zeurende ouders er gratis bij krijgen.

Ik wind me er gelukkig niet meer over op. 
Grappig vind ik altijd dat er tips gegeven worden (kan je toch gewoon, doe je toch gewoon dit of dat) die allang en breed toegepast worden. En soms werken en soms totaal averechts werken. 

Pinokkio schreef op 19-06-2023 om 13:55:

[..]

Oh, ik werk zelf in de zorg, met een vrij lastige doelgroep. Ik ben altijd blij met kritische en soms boze familie. Het houdt ons scherp en de cliënten krijgen dan soms echt wel net wat betere zorg.

Maar dat is toch niet te vergelijken met onderwijs? 

Nick90 schreef op 19-06-2023 om 14:49:

[..]

Maar dat is toch niet te vergelijken met onderwijs?

Ja en nee. Sommige docenten zitten zo in hun stramien van: 5 havo moet ik dit jaar dit en dat leren dat doe ik al jaren met boek x en huiswerkopgaven y en z. Dus dat zal wel werken. 

Dan heb je ineens een leerling in de klas waarbij dit allemaal niet werkt en dan is herhalen van zetten echt geen goed plan. Dan kan een andere kijk op de manier van aanpakken verheldering geven. 

Met mijn oudste fietste ik door het verkeer en gaf aanwijzingen: zie je daar die rode auto?  Daar gaan we stoppen om over te steken en dat ging altijd goed.  Diezelfde aanpak werkte bij mijn jongste niet, hij stopte te vroeg of te laat. Hij bleek extreem kleurenblind. We hebben een nieuw plan van aanpak gemaakt om hem deel te leren nemen aan het verkeer. Winkels benoemen of straatmeubilair.

Ook in zorg en onderwijs kan iemand van buiten soms net even beter analyseren wat er fout gaat en dat benoemen.  Dan is het maken van een nieuw plan weer aan de professional.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 19-06-2023 om 15:06:


Ook in zorg en onderwijs kan iemand van buiten soms net even beter analyseren wat er fout gaat en dat benoemen. Dan is het maken van een nieuw plan weer aan de professional.

Dat klopt. Maar dan moet je wel aanwezig zijn en de feiten kennen en je mening niet baseren op wat je puber vertelt, verjaardagsborrelpraat en je eigen ervaringen van 30 jaar geleden.

Nog even over het “vastzitten in het stramien want het werkte toen”: er ligt nog een lijvig rapport van de commissie Dijsselbloem waaruit overduidelijk blijkt dat alle onderwijsvernieuwingen van de laatste decennia tot verslechtering van het onderwijs hebben geleid. Dus vastgeroest is niet goed, maar als dingen werken moet je eraf blijven.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 19-06-2023 om 15:06:

[..]

Ja en nee. Sommige docenten zitten zo in hun stramien van: 5 havo moet ik dit jaar dit en dat leren dat doe ik al jaren met boek x en huiswerkopgaven y en z. Dus dat zal wel werken.

Dan heb je ineens een leerling in de klas waarbij dit allemaal niet werkt en dan is herhalen van zetten echt geen goed plan. Dan kan een andere kijk op de manier van aanpakken verheldering geven.

Met mijn oudste fietste ik door het verkeer en gaf aanwijzingen: zie je daar die rode auto? Daar gaan we stoppen om over te steken en dat ging altijd goed. Diezelfde aanpak werkte bij mijn jongste niet, hij stopte te vroeg of te laat. Hij bleek extreem kleurenblind. We hebben een nieuw plan van aanpak gemaakt om hem deel te leren nemen aan het verkeer. Winkels benoemen of straatmeubilair.

Ook in zorg en onderwijs kan iemand van buiten soms net even beter analyseren wat er fout gaat en dat benoemen. Dan is het maken van een nieuw plan weer aan de professional.

Maar dat gaat dan om 1 leerling die ook echt wat mankeert oid. Maar als het gewoon gaat om luiheid en geen zin in je huiswerk maken  van een heleboel leerlingen vind ik een consequentie heel terecht. En een groepsgesprek minder op z’n plaats en waarschijnlijk werkt het ook niet. Ik vraag me af of ouders echt zo tegen straf zijn of alleen als het hun eigen kind betreft. 

AlisonH schreef op 19-06-2023 om 15:13:

[..]

Dat klopt. Maar dan moet je wel aanwezig zijn en de feiten kennen en je mening niet baseren op wat je puber vertelt, verjaardagsborrelpraat en je eigen ervaringen van 30 jaar geleden.

Nog even over het “vastzitten in het stramien want het werkte toen”: er ligt nog een lijvig rapport van de commissie Dijsselbloem waaruit overduidelijk blijkt dat alle onderwijsvernieuwingen van de laatste decennia tot verslechtering van het onderwijs hebben geleid. Dus vastgeroest is niet goed, maar als dingen werken moet je eraf blijven.

Poeh, hele grote +1 ja. Vooral de "mijn puber zegt het, dus het zal wel zo wezen". Ik vraag me altijd af hoe je een dergelijke stelling kan innemen. Niet alleen bij pubers overigens, ik zie het op de basisschool bij mijn kinderen ook gebeuren. 

Notabene ouders die met hun oudste naar school geweest zijn omdat die jongen vreselijk gepest werd en nu de andere kant op kijken nu hun jongste het doet. " Nee, dat zou die nooit doen" " Dan heeft die andere jongen vast wat tegen hem gezegd". Tenenkrommend vind i het. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.