Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strafwerk in 2 Havo?


Nick90 schreef op 19-06-2023 om 15:20:

[..]

Maar dat gaat dan om 1 leerling die ook echt wat mankeert oid. Maar als het gewoon gaat om luiheid en geen zin in je huiswerk maken van een heleboel leerlingen vind ik een consequentie heel terecht. En een groepsgesprek minder op z’n plaats en waarschijnlijk werkt het ook niet. Ik vraag me af of ouders echt zo tegen straf zijn of alleen als het hun eigen kind betreft.

Dat laatste. We willen toch allemaal geloven dat we leuke lieve kinderen hebben die we conform de beste methodes opgevoed hebben en die ten alle tijde onze wijze raad opvolgen? Die verdienen toch geen straf? Daar leren ze toch niet van?


Ik zei het al eerder en we kunnen die discussie misschien ook gewoon beter sluiten: We zijn als ouders onderdeel van dat probleem en de kinderen een verlengstuk van onze opvoeding. Die is in veel gevallen, Hier net zo goed, niet perfect. Maar het zou een stuk schelen als we met zijn allen dat ook omarmen. Het is namelijk niet erg. Jij gaat mij immers ook niet vertellen hoe ik als accountant een jaarrekening moet opstellen, als je zelf in het dagelijks leven verpleegkundige bent. 


Waarom willen we dat wel als ouders zijnde? Ik geloof direct dat een leraar of iemand met een pedagogische achtergrond heel wat meer verstand heeft van opvoeden dan dat ik dat heb. Immers doe ik maar wat, in principe. Ouder zijn is misschien wel het moeilijkste vak ter wereld waar geen enkele opleiding voor bestaat, maar waarbij iedereen wel heel erg overtuigd is van zijn of haar gelijk. Misschien moeten we daar maar eens mee stoppen.

Dit klinkt mij niet als een gangbare maatregel. Ik vraag me ook af wat je zoon hiervan zal leren. Je kunt het beste de afdelingsleider 2havo op school hierover aanspreken of eventueel het bestuur waar de school onder valt. Waarschijnlijk vinden die dezelfde tekst zes keer overschrijven ook maar een rare manier van straffen. Zoon kan de tijd daarvoor beter in ander schoolwerk stoppen.

Anna23 schreef op 19-06-2023 om 15:30:

Dit klinkt mij niet als een gangbare maatregel. Ik vraag me ook af wat je zoon hiervan zal leren. Je kunt het beste de afdelingsleider 2havo op school hierover aanspreken of eventueel het bestuur waar de school onder valt. Waarschijnlijk vinden die dezelfde tekst zes keer overschrijven ook maar een rare manier van straffen. Zoon kan de tijd daarvoor beter in ander schoolwerk stoppen.

Je gaat toch niet met het bestuur of zelfs de afdelingsleider kletsen omdat je kind een keertje wat strafregels moet schrijven? 

Mevrouw75 schreef op 19-06-2023 om 15:51:

[..]

Je gaat toch niet met het bestuur of zelfs de afdelingsleider kletsen omdat je kind een keertje wat strafregels moet schrijven?

Zoveel moeite voor iets waar je kind niks aan overhoudt. 

Anna23 schreef op 19-06-2023 om 15:30:

Dit klinkt mij niet als een gangbare maatregel. Ik vraag me ook af wat je zoon hiervan zal leren. Je kunt het beste de afdelingsleider 2havo op school hierover aanspreken of eventueel het bestuur waar de school onder valt. Waarschijnlijk vinden die dezelfde tekst zes keer overschrijven ook maar een rare manier van straffen. Zoon kan de tijd daarvoor beter in ander schoolwerk stoppen.

Dat is juist het probleem: Die stopt hij dus niet in het schoolwerk

Elpisto schreef op 19-06-2023 om 15:24:

[..]

Dat laatste. We willen toch allemaal geloven dat we leuke lieve kinderen hebben die we conform de beste methodes opgevoed hebben en die ten alle tijde onze wijze raad opvolgen? Die verdienen toch geen straf? Daar leren ze toch niet van?


Ik zei het al eerder en we kunnen die discussie misschien ook gewoon beter sluiten: We zijn als ouders onderdeel van dat probleem en de kinderen een verlengstuk van onze opvoeding. Die is in veel gevallen, Hier net zo goed, niet perfect. Maar het zou een stuk schelen als we met zijn allen dat ook omarmen. Het is namelijk niet erg. Jij gaat mij immers ook niet vertellen hoe ik als accountant een jaarrekening moet opstellen, als je zelf in het dagelijks leven verpleegkundige bent.


Waarom willen we dat wel als ouders zijnde? Ik geloof direct dat een leraar of iemand met een pedagogische achtergrond heel wat meer verstand heeft van opvoeden dan dat ik dat heb. Immers doe ik maar wat, in principe. Ouder zijn is misschien wel het moeilijkste vak ter wereld waar geen enkele opleiding voor bestaat, maar waarbij iedereen wel heel erg overtuigd is van zijn of haar gelijk. Misschien moeten we daar maar eens mee stoppen.

Ik denk ook dat dat het is.


AlisonH schreef op 19-06-2023 om 15:13:

[..]

Dat klopt. Maar dan moet je wel aanwezig zijn en de feiten kennen en je mening niet baseren op wat je puber vertelt, verjaardagsborrelpraat en je eigen ervaringen van 30 jaar geleden.

Nog even over het “vastzitten in het stramien want het werkte toen”: er ligt nog een lijvig rapport van de commissie Dijsselbloem waaruit overduidelijk blijkt dat alle onderwijsvernieuwingen van de laatste decennia tot verslechtering van het onderwijs hebben geleid. Dus vastgeroest is niet goed, maar als dingen werken moet je eraf blijven.

Mijn puber vertelt redelijk correct wat er gebeurt in de klas. Niet om op te scheppen maar het is echt zo. 

Alle onderwijsvernieuwingen waren geen verbetering dat weet ik. Dingen die goed werken moet je niet veranderen ben ik het helemaal mee eens.

Maar als je doet wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg.  Mijn kind is extreem kleurenblind en heeft sinds zijn pubertijd nah door een ziekte. Zinsontleding door met kleuren te onderstrepen werkt niet voor hem.  Het onderwerp groen en het gezegde rood maken is voor hem niet de goede oefening. Hij kan dat niet meer nakijken in de klas. Vasthouden aan dat stramien werkt niet, ook niet na 6 keer uitleggen. Nu is dit een voorbeeld toegespitst op mijn kind maar er kunnen ook andere dingen zijn die in een klas niet werken en een andere aanpak vragen.  Dat zou aangegeven kunnen worden door een buitenstaander en een oplossing bedenken laat ik dan over aan de professionals.

hmmm als je eigen ouders al geen vertrouwen in je hebben...... ik vertrouw mijn kinderen gewoon. Kan iedereen naïef vinden maar als zij thuiskomen met "ik heb het huiswerk gemaakt en een vraag vergeten en nu niet ik 3x een tekst overschrijven",  dan geloof ik ook dat dat is gebeurd.  En ja dan zeg ik inderdaad,  wat een flauwe vent. Ga naar snel beginnen dan. Ik ga zeker niet bevestigen dat een docent dat dan goed gedaan heeft. 

Wij hebben met onze oudste op de basisschool heel veel problemen gehad met een leerkracht. Zij heeft mijn zoon echt heel erg onheus bejegend zelfs zo erg dat hij traumabehandeling heeft moeten ondergaan.  De psycholoog heeft ons grote complimenten gegeven dat wij achter hem zijn blijven staan en zegt dat de gevolgen anders nog veel erger waren geweest ( overigens is er ook een officiële klacht die zijn psycholoog ingediend en deze is ook ontvankelijk verklaard). Ik kan je wel zeggen als je een kind van 6 hebt die dreigt van de trap te springen door acties van een juf dan kijk je heel kritisch naar de andere opvoeders van je kind.  

Altijd lastig natuurlijk, iedereen reageert vanuit zijn of haar eigen positie.
Er zijn echt hele vervelende docenten, maar ik snap dat een docent uit gaat van zichzelf en hij/zij is dat natuurlijk niet. En er zijn etterbakken van kinderen, maar dat is natuurlijk nooit óns kind…
Wat ik hier thuis zie is dat de kinderen niet alles redelijk vinden, daar ook over klagen, maar toch wel eieren voor hun geld kiezen en eventueel strafwerk maar gewoon maken. Hoe hard ik ook sta te roepen dat ik het belachelijk vind. Ze weten zelf wel of het inderdaad onredelijk is of dat ze eigenlijk toch wel hebben lopen slabakken, is mijn ervaring.
Van mij mogen ze die afweging ook maken, tenslotte moeten ze toch leren om zelf hun plan te trekken. Wat ik ervan vind is informatief maar niet bepalend. De boze buitenwereld, waar kinderen toch mee om moeten leren gaan, trekt zich weinig aan van mijn mening.
Als een docent echt te ver gaat, willen ze dat ook zelf afhandelen. Ze weten dat wij ze steunen, maar een beetje puber schaamt zich dood om een ouder op school te hebben staan. Dus dan gaan ze zelf wel met een clubje naar het afdelingshoofd.
Wij zijn maar een keer naar school geroepen, toen wist school echt niet wat ze met ons kind aanmoesten. We begrepen dat wel en hij is toen naar een andere school gegaan. Maar hij is dan ook bijzonder.

Ali

Ali

19-06-2023 om 17:00

Toch apart dat docenten er verantwoordelijk voor worden gemaakt dat de leerlingen het huiswerk gemaakt hebben, en dat docenten ook verantwoordelijk zijn voor de consequenties / straffen als dat niet is gebeurd.

Lijkt me toch dat dat de verantwoordelijkheid bij de leerlingen ligt, en daarna de ouders.
Misschien moeten ouders strafwerk krijgen.

Ali schreef op 19-06-2023 om 17:00:

Toch apart dat docenten er verantwoordelijk voor worden gemaakt dat de leerlingen het huiswerk gemaakt hebben, en dat docenten ook verantwoordelijk zijn voor de consequenties / straffen als dat niet is gebeurd.

Lijkt me toch dat dat de verantwoordelijkheid bij de leerlingen ligt, en daarna de ouders.
Misschien moeten ouders strafwerk krijgen.

Verwacht jij dan dat ouders elke dag het huiswerk controleren? Ook bij pubers in de 5de of 6de?

Ali

Ali

19-06-2023 om 17:13

Kimdekim schreef op 19-06-2023 om 17:08:

[..]

Verwacht jij dan dat ouders elke dag het huiswerk controleren? Ook bij pubers in de 5de of 6de?


Dat is jouw praktische oplossing. Het gaat mij om de verantwoordelijkheid neer te leggen waar die hoort. Huiswerk wordt thuis gemaakt. Hoe jij dat als ouder thuis oplost met je kind in 2 havo (voorbeeld hierboven) of je puber moet je helemaal zelf weten. Bedenk eens iets, wat ook werkt voor pubers en wat jij als ouder kan doen, zou ik zeggen. Ipv het klakkeloos op het bordje van de docent te gooien.

Een straf mag best vervelend en nutteloos zijn. Het is tenslotte bedoeld als straf. 
Als mijn kinderen hun huiswerk niet maken en ze krijgen straf dan hebben ze pech. Dat is dan gewoon de consequentie van dat niet maken.
Overigens hoeven er toch helemaal geen bijzondere redenen te zitten achter het niet huiswerk maken? Gewoon geen zin is meestal te reden en  dat begrijp ik best. Ik ben zelf ook jong geweest. En ik snap ook dat je dan dus straf krijgt al je het niet gedaan hebt.

Leg de verantwoordelijkheid gewoon neer waar die hoort;
De docent is verantwoordelijk voor een goede les. Daarvoor is het noodzakelijk dat leerlingen bij blijven met de stof, zoals Ingrid al schrijft. En dus huiswerk maken. 
De docent geeft dat op én geeft aan dat er controle gaat plaatsvinden. Dan moet je niet gaan miepen als je dat dan niet doet en straf krijgt. 
Het maken van dat huiswerk en indien van toepassing strafwerk is de verantwoordelijkheid van de leerling.

Thuis kun je alles afstemmen op de specifieke behoeften van jouw kind. Op school kan dat niet. Bij uitzonderlijke situaties zoals beperkingen, ziekte etc. wel en dan moet een school zich daar ook aan houden. Heel vervelend als dat niet gebeurd. Maar geen reden om dan maar te zeggen 'dan hoef je geen huiswerk te maken' of 'mijn kind hoeft geen strafwerk te schrijven omdat ik dat onzin vind'. Dan ondermijn je het gezag van de docent. Een kind met dergelijke ouders zal de volgende keer niet snel zijn/haar gedrag verbeteren, want het hoeft toch geen straf te maken van papa en mama.

Misschien kunnen scholen beter corvee uitdelen dan strafregels. Kunnen ze controleren dat leerlingen hun straf uitvoeren én de school wordt er netter van dus collectief voordeel.

Je kunt toch ook tegen je kind zeggen dat je het een verkeerde maatregel vindt, maar ja het is de maatregel van de leraar dus jammer dan maar je hebt ermee te dealen. Dat geldt wel voor meer dingen, ook buiten school. Dat aankaarten bij de teamleider of het bestuur (ze zien je aankomen) is echt niet ok. Als jij thuis je maatregelen neemt als je kind de vaatwasser niet inruimt bemoeit school zich daar toch ook niet mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.