Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studeren. Wel of niet op kamers

Hoi allemaal, 

Onze dochter van 16 gaat studeren in Utrecht. Wij wonen op Texel en haar vader in Egmond. We hebben inmiddels uitgerekend dat vanaf haar vader het iedere dag 4 uur reizen is (zonder vertragingen/uitval treinen meegerekend). 

Ook zouden we een kamer kunnen huren vlakbij haar school, alleen kost deze €450,-

 Nu ben ik bereid om dat samen met haar vader (ieder de helft) te betalen, waardoor onze dochter in alle rust kan gaan studeren. En zo ook een sociaal leven op kan gaan bouwen met haar klasgenoten in Utrecht. Alleen vind haar vader dat ze bij hem in Egmond moet komen wonen. Waar ze geen geen sociaal leven heeft, maar deze ook niet kan opbouwen door reistijd en huiswerktijd.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.....😊

Oh ja, ze wil zelf het liefst op kamers in Utrecht. En in het weekend gaat ze meestal naar Texel (daar zijn haar vriendinnen) of naar Egmond


Wat wil ze zelf?

Uiteraard lekker in Utrecht gaan wonen. Klinkt als een goede optie, een niet idioot dure kamer dichtbij, voor jullie beiden ook goed te bekostigen samen.

Wat wil dochter zelf trouwens?

De reistijd is geen optie en zal er uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid voor zorgen dat ze die studie niet afrondt. Vier uur per dag… zou jij dat reizen voor een baan? Elke dag?
Ik stem voor op kamers gaan. Enige waar ik mee zou kampen is dat ze daar nog wel erg jong voor is. Denk je dat ze het aan kan? En dat ze het leuk zou vinden? Kent ze daar mensen?

kan zij het aan om op kamers te gaan?

Ik vind het best bijzonder dat ze met 16 jaar helemaal in Utrecht gaat studeren en dat jullie dan nu bedenken (eind juli) dat er ofwel huisvesting in/nabij Utrecht moet komen (wat bijna onmogelijk is) ofwel dat ze 4 a 5 uur per dag zal moeten reizen (wat een of twee keer per week misschien wel zou kunnen, maar verder ondoenlijk is).

Hoe ben je op het bedrag van 450,- euro voor huisvesting in Utrecht gekomen? Denk je dat het sowieso gaat lukken (in Utrecht een kamer vinden kost vaak een paar jaar en is echt lastig) - of hebben jullie al een optie op een bepaalde kamer? Dit bedrag zou best schappelijk zijn en ik denk dat het de enige optie is, zo ver reizen is niet te doen. 

Tegenwoordig zijn er niet veel hospita's meer volgens mij, maar in het geval van een meisje van pas 16 misschien meer baat hebben bij een huis waar ze 4 a 5 nachten per week is en misschien zelfs af en toe mee kan eten. Wellicht een gat in de markt..!

Wat wil ze zelf? Een kamer in Utrecht voor 450 vind je nooit meer. Geef maar door, ik ken er zó drie die hem graag willen. 

Zo'n reistijd is niet te doen, daar gaat niet alleen haar sociale leven, maar ook haar studie stevig onder lijden. 
Als ze absoluut deze studie wil doen, moet ze op kamers. Nu jullie al zo'n betaalbare kamer gevonden hebben, zie ik het probleem niet.

Vier uur reizen is geen optie, dat wordt na verloop van tijd stoppen met de studie.
Mijn kinderen studeren in 010 en 020 dat is vanaf onze woonplaats te doen in iets meer dan een uur. Dat is vol te houden. 

In uitzonderlijke gevallen met treinuitval en andere ellende heeft onze oudste een keer heen in anderhalf uur gedaan en terug in bijna 4 uur. Na een college van 13.00 tot 17.00 komt er dan in de avond niet veel meer van om wat aan de studie te doen. 
In jouw geval zou ik die kamer doen als het financieel te behappen is. 

Weet je zeker dat ze elke dag naar Utrecht moet?
Of zijn er ook dagen zonder contacturen?

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 10:20 Topicstarter

Sorry, het allerbelangrijkste wat ze zelf wilt natuurlijk....😅
Zij wil het liefste in Utrecht in het hospita

Maar is er al een kamer in zicht, of moeten jullie in dat geval nog starten met zoeken? 
Want in het laatste geval zie ik het eerlijk gezegd wat somber in

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 10:22 Topicstarter

Egel. schreef op 24-07-2023 om 10:15:

Ik vind het best bijzonder dat ze met 16 jaar helemaal in Utrecht gaat studeren en dat jullie dan nu bedenken (eind juli) dat er ofwel huisvesting in/nabij Utrecht moet komen (wat bijna onmogelijk is) ofwel dat ze 4 a 5 uur per dag zal moeten reizen (wat een of twee keer per week misschien wel zou kunnen, maar verder ondoenlijk is).

Hoe ben je op het bedrag van 450,- euro voor huisvesting in Utrecht gekomen? Denk je dat het sowieso gaat lukken (in Utrecht een kamer vinden kost vaak een paar jaar en is echt lastig) - of hebben jullie al een optie op een bepaalde kamer? Dit bedrag zou best schappelijk zijn en ik denk dat het de enige optie is, zo ver reizen is niet te doen.

Tegenwoordig zijn er niet veel hospita's meer volgens mij, maar in het geval van een meisje van pas 16 misschien meer baat hebben bij een huis waar ze 4 a 5 nachten per week is en misschien zelfs af en toe mee kan eten. Wellicht een gat in de markt..!

We hebben al een hospita kunnen vinden

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 10:22 Topicstarter

Mischa83 schreef op 24-07-2023 om 10:11:

Wat wil ze zelf?

In utrecht in het hospita 😊

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 10:23 Topicstarter

Mischa83 schreef op 24-07-2023 om 10:11:

Wat wil ze zelf?

In utrecht in het hospita 😊

-Nienke- schreef op 24-07-2023 om 10:11:

Uiteraard lekker in Utrecht gaan wonen. Klinkt als een goede optie, een niet idioot dure kamer dichtbij, voor jullie beiden ook goed te bekostigen samen.

Wat wil dochter zelf trouwens?

In utrecht in het hospita 😊

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 10:22:

[..]

We hebben al een hospita kunnen vinden

Meteen doen, dat is een kans die je niet kunt laten schieten! En eind van het studiejaar zien jullie dan weer hoe het gaat (gaat ze door met die opleiding, wil ze bij deze hospita blijven, etc). 

Wat gaat ze studeren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.