Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studeren. Wel of niet op kamers


Het is op zich wel te doen om zo ver te reizen. Ik reisde als student nog verder (zeker 5 uur per dag). Echter ik hoefde niet elke dag te gaan (gemiddeld 3x per week) en het was mijn eigen keuze. Ik had inderdaad weinig tijd voor een sociaal leven behalve in het weekend. In mijn studiestad heb ik niks opgebouwd en mijn studievrienden waren treinvrienden, andere forens studenten met wie ik een deel van de reis samen deed. Natuurlijk kende ik ook wel wat andere mensen van mijn opleiding en soms gingen we als de colleges vroeg af waren gelopen samen de stad in of ergens wat drinken. Dat was het echter wel. Ook bij de opleiding zelf was ik minder betrokken dan als ik in de buurt had gewoond. Als ik maar 2 uur college had op een dag ging ik niet. Als er een speciale activiteit of gastcollege werd georganiseerd op dagen dat ik er niet sowieso al was dan ging ik ook niet.Dat is allemaal best jammer. 

In jullie geval zou ik zeker voor kamers kiezen, ze wil zelf en jullie hebben al een prima optie voor een kamer. Het hoeft ook geen keuze voor altijd te zijn. Ze kan over een jaar immers alsnog thuis  gaan wonen als het niet bevalt.

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 15:59:

Als zij graag op kamers wil, doen. Het is ongetwijfeld leerzaam, ze is niet te jong en het geeft haar de kans om alle tijd te besteden aan de studie en vrienden maken ipv halve dagen in het OV door te brengen.
Als pa niet mee wil betalen, is er dan de mogelijkheid van een hardheidsclausule bij Duo?
Maar hij zal toch sowieso alimentatie betalen voor haar?
Nu ze zestien is kan hij ook niet gewoon nee zeggen lijkt me.

Nee geen studiefinanciering dus geen hardheidsclausule. Ook trouwens niet als ze straks 18 is. De hardheidsclausule is bedoeld voor studenten zonder contact met de betreffende ouder. Wel mogelijk dubbele kinderbijslag, afhankelijk welk mbo ze doet.

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 11:58:

[..]

Precies, daarom heb ik ook nog nooit op een forum gezeten😂

Ik zal dus al de opvoedkundige tips die ik voor mijzelf krijg aan de kant leggen en alleen maar de antwoorden op de echte vraag in me op nemen. 😉

Dan zou ik vooral nog 60x antwoorden: Bij Hospita.

Succes er mee. 

Ik zou voor hospita gaan, mocht het tegenvallen, dan kan ze altijd nog gaan reizen. Dat is makkelijker te regelen dan andersom. 

Asha schreef op 24-07-2023 om 16:12:

Het is op zich wel te doen om zo ver te reizen. Ik reisde als student nog verder (zeker 5 uur per dag). Echter ik hoefde niet elke dag te gaan (gemiddeld 3x per week) en het was mijn eigen keuze. Ik had inderdaad weinig tijd voor een sociaal leven behalve in het weekend. In mijn studiestad heb ik niks opgebouwd en mijn studievrienden waren treinvrienden, andere forens studenten met wie ik een deel van de reis samen deed. Natuurlijk kende ik ook wel wat andere mensen van mijn opleiding en soms gingen we als de colleges vroeg af waren gelopen samen de stad in of ergens wat drinken. Dat was het echter wel. Ook bij de opleiding zelf was ik minder betrokken dan als ik in de buurt had gewoond. Als ik maar 2 uur college had op een dag ging ik niet. Als er een speciale activiteit of gastcollege werd georganiseerd op dagen dat ik er niet sowieso al was dan ging ik ook niet.Dat is allemaal best jammer.

In jullie geval zou ik zeker voor kamers kiezen, ze wil zelf en jullie hebben al een prima optie voor een kamer. Het hoeft ook geen keuze voor altijd te zijn. Ze kan over een jaar immers alsnog thuis gaan wonen als het niet bevalt.

Dat lijkt mij erg jammer. Van mijn broer weet ik dat er levenslange vriendschappen uit zijn ontstaan (die ook wel eens handig kunnen zijn). Zeker als je ook een jaarclub hebt. Maar dan heb ik het over de uni.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 16:49:

[..]

Dat lijkt mij erg jammer. Van mijn broer weet ik dat er levenslange vriendschappen uit zijn ontstaan (die ook wel eens handig kunnen zijn). Zeker als je ook een jaarclub hebt. Maar dan heb ik het over de uni.

Je hoeft niet eens persé in de studiestad zelf te wonen. In een stad daar in de buurt die wel goed te bereiken is met het ov is ook al prima. 

Poezekat schreef op 24-07-2023 om 17:17:

[..]

Je hoeft niet eens persé in de studiestad zelf te wonen. In een stad daar in de buurt die wel goed te bereiken is met het ov is ook al prima.

Daar gaat het niet om. Ik reageer op een bericht waar iemand 5 uur reistijd had.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 16:49:

[..]

Dat lijkt mij erg jammer. Van mijn broer weet ik dat er levenslange vriendschappen uit zijn ontstaan (die ook wel eens handig kunnen zijn). Zeker als je ook een jaarclub hebt. Maar dan heb ik het over de uni.

Hoef je geen jaarclub of uni voor te hebben hoor, Hbo' ers wonen ook op kamers en hebben een druk sociaal leven, ook zonder studentencorps 😋

mijn jongste heeft recent een poos 22 minuten NS reistijd gehad. Daar kwam dan nog fietsen hier en fietsen in de uni-stad bij. Kortom, ongeveer 45 minuten reistijd, max.

Knettergek werd ze ervan! NS is zo onbetrouwbaar als maar kan. Zeker 1 keer in de week vertraging, waardoor ze te laat op college (geen probleem), praktikum (wel probleem, want aanwezigheidsplicht) of tentamen (ook probleem) was. Of alle keren dat ze 's nachts meer dan een uur op het station moest wachten, omdat er weer een trein was uitgevallen en ze dus niet na haar avond-activiteit bij de studentenvereniging vlot naar huis kon reizen. Die was echt ZO blij dat  ze naar de studiestad kon verhuizen. Dus ik zou zeker zeggen - naar Utrecht. Want voor 450 euro in Utrecht woonruimte vinden is echt mazzel!

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 17:40 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 16:07:

Is je nickname trouwens gevormd uit jullie namen? Dat is wel vrij herkenbaar zo… misschien wil je dat niet.

Lief dat je het zegt, maar ik zou deze vraag ook op nationale tv , met onder in beeld mijn naam, stellen hoor.....😅😉😂

TineWinkel schreef op 24-07-2023 om 17:36:

mijn jongste heeft recent een poos 22 minuten NS reistijd gehad. Daar kwam dan nog fietsen hier en fietsen in de uni-stad bij. Kortom, ongeveer 45 minuten reistijd, max.

Knettergek werd ze ervan! NS is zo onbetrouwbaar als maar kan. Zeker 1 keer in de week vertraging, waardoor ze te laat op college (geen probleem), praktikum (wel probleem, want aanwezigheidsplicht) of tentamen (ook probleem) was. Of alle keren dat ze 's nachts meer dan een uur op het station moest wachten, omdat er weer een trein was uitgevallen en ze dus niet na haar avond-activiteit bij de studentenvereniging vlot naar huis kon reizen. Die was echt ZO blij dat ze naar de studiestad kon verhuizen. Dus ik zou zeker zeggen - naar Utrecht. Want voor 450 euro in Utrecht woonruimte vinden is echt mazzel!


Het fijnste is inderdaad om in de studiestad zelf te wonen en in deze situatie is er al een plek bij een hospita. 

Maar vaak zie ik op social media oproepen voorbij komen voor een kamer in een studiestad, niet iedereen heeft het geluk daar een kamer te vinden voor een aangename prijs. En dan kan wonen in een omringende stad ook een optie zijn. En van daaruit weer verder kijken. Want het ov kan inderdaad een drama zijn. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 16:49:

[..]

Dat lijkt mij erg jammer. Van mijn broer weet ik dat er levenslange vriendschappen uit zijn ontstaan (die ook wel eens handig kunnen zijn). Zeker als je ook een jaarclub hebt. Maar dan heb ik het over de uni.

Ja, dat is ook jammer. Ik zou dat zelf ook niet aanraden. Het is gewoon echt te ver en je kan nooit eens spontaan iets doen of in het weekend samen uitgaan. Ik ging vooral met mijn vrienden van de middelbare school om in het weekend. Ik heb wel een paar vrienden overgehouden aan mijn studietijd (die ook allemaal wat verder woonden) maar het is zeker geen ideale situatie. Later (tijdens mijn master) heb ik wel op kamers gewoond en dat was zowel qua studie als qua sociaal leven beter.

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 17:50 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 24-07-2023 om 16:07:

Is je nickname trouwens gevormd uit jullie namen? Dat is wel vrij herkenbaar zo… misschien wil je dat niet.

Is het me gelukt?😅😅😅

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 17:40:

[..]

Lief dat je het zegt, maar ik zou deze vraag ook op nationale tv , met onder in beeld mijn naam, stellen hoor.....😅😉😂

Is mij best maar mocht je nog andere vragen gaan stellen of meer over haar vader vertellen dan wordt dat misschien weer anders.

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 11:47:

Bijzonder dat iedereen uitweidt naar andere onderwerpen. Heel simpelweg wil ik alleen maar jullie mening/ervaring over wat het beste is voor mijn dochter. 4 uur reizen of naast school wonen?😅

[...]

Ik lees toch echt "Ik ben benieuwd wat jullie vinden.....😊", dus iedereen meldt keurig wat hij/zij 'ervan vindt'.
Overigens is een forum een middel tot uitwisseling van meningen, dus niet voorbehouden aan alleen vragen waar je uitsluitend een ja/nee antwoord op krijgt. Sterker nog; er zou toch maar eens een nuttige tip voor jou in kunnen zitten.

"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.