Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 18:07

Studiebeurs PWS


Jaina

Jaina

27-03-2019 om 08:09

Maar

Zal die prijs cash worden uitgekeerd of rechtstreeks betaald worden aan de onderwijsinstelling?.want dan is het veel lastiger om alsnog te splitsen. Als het om cash gaat ben ik wel met je eens dat je dochter de helft moet krijgen.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-03-2019 om 08:25

Maar...

Ik zet even de opties op een rijtje, op volgorde van wenselijkheid.
1. Samen de prijs winnen - dat gaat niet meer, door de medische situatie van je dochter
2. Vriendin wint de prijs alleen - is misschien mogelijk, maar vind je niet eerlijk door 1. En wil je om die reden niet doen.
In dat geval kom je automatisch op:
3. Iemand anders wint de prijs. Dan heeft een onbekende de prijs, en dochter en vriendin allebei helemaal niets. Een onbekende, die misschien wel een veel slechter PWS geschreven heeft.
Of wil je dat optie 3 ook komt te vervallen? Omdat het anders voor dochter en vriendin niet eerlijk is?

Als je het als team benadert is bij optie 2 de teamopbrengst het hoogste, ookal gaat dat in dit geval alleen naar vriendin. Maar dat is toch beter dan allebei niets?

Bloempot

Bloempot

27-03-2019 om 09:34

Criteria

Ik snap dat de dochter van Kimberly niet aan de voorwaarden voldoet, maar het voelt toch niet goed. Het voelt niet goed voor de dochter van Kimberly en niet goed voor haar vriendin . Het gaat erom dat je samen iets moois maakt en daar ook samen de eer voor krijgt. Ik zou proberen samen tot een goede oplossing te komen, mochten ze winnen natuurlijk !
Kimberly laat je even weten hoe het afloopt.

Kimberly (was andere naam)

Kimberly (was andere naam)

27-03-2019 om 11:38

Andere situatie

Ben het helemaal met je eens Bloempot. Zeggen dat het leven oneerlijk is vind ik ontzettend raar. Misschien helpt het om een andere situatie met vergelijkbaar probleem te benoemen.

Stel je doet mee aan een voetbal wedstrijd, het hele team heeft hard gewerkt en staat nu in de halve finale. De prijs waarvoor gespeelt wordt, is een deels gefinancieerde voetbalopleiding.
Maar nu wordt duidelijk dat de helft van het team niet mag winnen, omdat ze een paar trainingen hebben gemist door noodzakelijke omstandigheden (let hierbij op noodzakelijk). Als ze doorspelen en winnen, krijgt de helft van het team een prijs. Als ze niet doorspelen, heeft niemand een prijs, maar is er geen sprake van ongelijkheid binnen het team.

Zou je in deze situatie ook zeggen, jammer voor de helft van het team, maar zo is het leven?

Kimberly

Kimberly

27-03-2019 om 11:40

Jaina

Ik weet niet hoe het geregeld wordt met de prijsuitrijking. Bij cash is het stuk makkelijker om te splitsen dan wanneer het rechtstreeks naar de school betaald wordt.

Lou

Lou

27-03-2019 om 11:50

Eerst bellen

Ik zou eerst maar eens bellen en de situatie voorleggen aan de organisatie. Daarna weet je precies welke opties er nog open staan. Ik ben wel benieuwd en ik snap eerlijk gezegd je gevoel van onrechtvaardigheid ook wel, maar wat heb je eraan als je nog niet precies weet hoe de vork in de steel zit? Dus eerst maar even helder krijgen wat je mogelijkheden zijn.

Kimberly

Kimberly

27-03-2019 om 11:58

Lou

Ze heeft gebeld en ze kan niet garanderen dat het geen probleem is. Ze gaan hem wel inzenden, maar de situatie moet wel duidelijk benoemd worden. Veel duidelijkheid is er niet, want de mevrouw aan de telefoon kan niet met 100% zekerheid zeggen dat ze beiden kans hebben op de prijs... Dus exhte duidelijkheid hebben we pas na de prijsuitreiking

vlinder72

vlinder72

27-03-2019 om 12:23

Katinka

Mijn antwoord is ja. Alternatief is namelijk niet meedoen.

Of ze doen mee en de kans is dat een of de helft van het team een prijs wint. Of ze doen niet mee en niemand wint wat.

Het gaat namelijk niet om een geldprijs maar om een training of een beurs. Als het gaat om een geldprijs of bij een team om een frietje na het toernooi dan hadden ze het kunnen delen.

Irene

Irene

27-03-2019 om 13:21

zou ook niet mijn teamgenoten iets willen onthouden omdat ik het niet kan krijgen. Liever een half team een prijs dan niemand een prijs.

Als ik trouwens de juiste prijs gegoogled heb, dan is er sowieso maar één studiebeurs per werkstuk, ongeacht het aantal leerlingen dat eraan heeft gewerkt, dus dan zou je sowieso gedoe krijgen.

Kleine kans, gewoon insturen onder beider naam.

Er wordt hier toch wel een beetje gedaan alsof de prijs al bijna binnen is. Geloof me, dat is niet zo. Ze hebben "bijna" een 10. Ik werk op het VO en onze leerlingen doen ook mee aan die wedstrijden. Die hebben dan een ronde 10. Leerlingen van andere scholen die meedoen hebben ook een 10. Alles wat ingezonden wordt is van enorm hoge kwaliteit voor het niveau waarop ze werken en de competitie is, zeker voor een wedstrijd met zo'n grote prijs, stevig.
Mijn advies zou zijn om het werkstuk in te zenden onder beider naam, met uitleg van de situatie en de reden (ziekte, overmacht) waarom je dochter nog geen examen doet. Dan zij er drie mogelijkheden:
1) Ze winnen niet omdat een ander een beter werkstuk heeft geschreven.
2) Ze zouden misschien winnen maar dat kan niet omdat je dochter niet aan de eisen voldoet. Waarschijnlijk zullen ze je dan niet vertellen dat de reden is dat je dochter niet aan de eisen voldoet. Dan kiezen ze gewoon de nummer 2.
3) Ze winnen en omdat de organisatie al op de hoogte is van de situatie is winnen ze allebei en de prijs wordt verdeeld.

De vriendin beletten om het werkstuk in te sturen kun je niet maken. De vriendin het werkstuk in laten sturen en de eventuele prijs alleen laten houden is niet eerlijk voor je dochter.

Kimberly (was andere naam)

Kimberly (was andere naam)

27-03-2019 om 15:04

Persoonlijk

zou ik me niet fijn voelen als de helft van mijn team geen prijs kan krijgen. Voelt alsof je over iemand rug heen je doel behaald. Natuurlijk is het jammer, maar solidariteit is wel belangrijk in vriendschap. Je hebt allemaal er hard voor gewerkt, dan zou je ook met zijn alle moeten winnen of verliezen.

Floria

Floria

27-03-2019 om 15:28

google

"-De beste vier inzendingen ontvangen een scholarship voor 4 jaar (ca. € 8.400);
-Per profielwerkstuk wordt één studiebeurs uitgekeerd van € 2.100 per jaar ongeacht het aantal leerlingen dat eraan heeft gewerkt;
-De uitkering is per profielwerkstuk, ongeacht het aantal leerlingen dat eraan heeft gewerkt;"

En verder:
"Leerlingen die dit jaar eindexamen doen voor HAVO, VWO of Gymnasium met profiel NG of NT mogen meedoen aan de wedstrijd. Als je een profielwerkstuk met meerdere leerlingen hebt gedaan, schrijven jullie je met z’n allen in. Betekent wel dat de studiebeurs gedeeld moet worden over het aantal leerlingen dat meedoet."

Is het deze? Dat beantwoordt toch veel van je vragen?

Dees

Dees

27-03-2019 om 16:14

Zonde

Ja dat zou zeker veel vragen beantwoorden.....dat betekend dat vriendin heel veel pech heeft omdat je dochter geen examen doet. Zoveel inzet en de kans gelijk al weg.

Dees

Dees

27-03-2019 om 16:19

Gerben

Ben jij echt zo? Dus iedereen zet zich keihard in en een iemand of iets meer mensen redden het niet maar kunnen er wel voor zorgen dat de rest nog kans maakt op de prijs dan vind je dat iedereen het maar moet laten schieten?

Solidariteit zou bij mij betekenen dat je dus nog even de schouders eronder zet zodat je teamgenoten die er keihard (op alle vlakken) voor hebben gevochten nog kans kunnen maken op de prijs.

Irene

Irene

27-03-2019 om 16:24

ik denk ook dat ze geen kans maken, hooguit uit coulance. Iedereen moet zich inschrijven (dat is ook logisch anders krijgt iemand een prijs voor een werkstuk dat individueel lijkt, maar feitelijk door meer mensen is gemaakt en dat is niet eerlijk voor de andere deelnemers) en iedereen moet dit jaar examen doen. Aan die voorwaarden wordt niet voldaan, helaas.

V@@s

V@@s

27-03-2019 om 17:12

Voorwaarden

In die voorwaarden staat toch niet dat ze ook moeten slagen, alleen dat ze examen moeten doen. Daar voldoen ze toch aan, gespreid examen l is ook examen.

Irene

Irene

27-03-2019 om 17:30

Nee

in de voorwaarden staat dat je moet slagen.

bicyclette

bicyclette

27-03-2019 om 17:50

jury

Mooi dat de deur niet gelijk dicht wordt gehouden. Ik ga er vanuit dat de jury het PWS óf accepteert (=coulance) óf weigert (=de regels strikt toepassen). Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat een jury ervoor kiest om slechts een van beide auteurs een eventuele prijs te geven. Dat zou een ontzettend krom verhaal opleveren en niet in lijn met zo'n wedstrijd.

In de voorwaarden staat overigens ook dit:

"Je moet ieder jaar wel zelf weer het geld voor een volgend jaar aanvragen onder overlegging van een goed studieresultaat"

Dat zal ieder individu voor zichzelf moeten doen, omdat er wel wat voorwaarden zijn aan welke studie etc. Dus als ze een prijs winnen, lijkt het mij dat ze die samen krijgen, en dan moeten ze allebei voor hun eigen deel ieder jaar een aanvraag doen.

Kromme vergelijking Kimberly

"Stel je doet mee aan een voetbal wedstrijd, het hele team heeft hard gewerkt en staat nu in de halve finale. De prijs waarvoor gespeelt wordt, is een deels gefinancieerde voetbalopleiding.
Maar nu wordt duidelijk dat de helft van het team niet mag winnen, omdat ze een paar trainingen hebben gemist door noodzakelijke omstandigheden (let hierbij op noodzakelijk)."

De vergelijking zou moeten zijn: de helft van het team is geblesseerd en kan niet aan de finale mee doen en ook niet door naar de voetbalopleiding.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.