Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 18:07

Studiebeurs PWS

Onze dochter (17) zat in haar examenjaar vwo toen ze overvallen werd door een burnout, daarom doet ze geplitst examen. Ze was al met een vriendin begonnen aan een profielwerkstuk en wilde deze daarom graag dit jaar afronden. Ze wilde graag een goed profielwerkstuk, omdat ze graag een studiebeurs wilde winnen. Ze hebben uiteindelijk bijna een 10 gekregen. Nu wilden ze hem inzenden bij een wedstrijd waarbij je een studiebeurs twv €8400 kan winnen. Alleen aangezien onze dochter dit jaar haar examen niet volledig afrond, maakt ze geen kans meer op de winst. Het zou dan alleen onder haar vriendins naam worden ingezonden en bij de winst gaat het prijzengeld dus naar haar. Hierdoor staat onze dochter voor een lastige keus en twijfelt ze enorm. Haar vriendin wilt hem natuurlijk wel graag inzenden, want een deels gefinancieerde studie Geneeskunde is natuurlijk niet mis. Alleen heeft onze dochter zelf het grootste en moeilijkste deel van het PWS gedaan. Het lijkt ons ouders daarom oneerlijk als ze hem laat inzenden door haar vriendin. Het gaat wel om veel geld, dus aan de andere kant is het ook oneerlijk om die vriendin te laten benadelen door de situtatie van onze dochter. We willen onze dochter graag steunen in het maken van de keuze, alleen weten wij niet wat een goede keuze hierbij is. Door het onderwerp en het cijfer maken ze een grote kans op de winst, daarom is het ook zeer belangrijk ok goed over na te denken. Wat zouden jullie als advies kunnen geven?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-03-2019 om 18:10

Tja

Jouw dochter zou hem dus zelf nooit meer kunnen inzenden? Dan lijkt het me niet zo’n bezwaar als de vriendin hem wel instuurt. Het zou leuk zijn als die vriendin haar prijs deelt maar daar zou ik niet op rekenen.

bicyclette

bicyclette

26-03-2019 om 18:16

mag het uberhaupt wel?

Als ik het goed begrijp (heb even gegooglet) mag je alleen meedoen als je dit jaar examen doet én slaagt. Jouw dochter kan zelf dus niet meedoen. De vraag is of de klasgenoot wél mag meedoen, met een PWS dat zij maar voor de helft heeft gemaakt. Hebben ze dat al nagevraagd? Het zou wel een beetje gek zijn als 1 persoon kan meedoen met een verslag dat met een ander (die niet meedoet) gemaakt is.

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 18:23

Geen idee

Morgen gaat onze dochter bellen met iemand van de organisatie, dan horen we dat wel.
Zelf waren we op het idee gekomen om een contract te maken met de ouders van de vriendin, aangezien ze even veel recht hebben op het geld als ze winnen. Het zou ons ook een hoop geld schelen.

Angela67

Angela67

26-03-2019 om 18:28

ik zou inzetten

op een mondelinge afspraak en als het andere meisje zich er niet aan houdt is het jammer maar helaas.
Een contract tussen twee meiden laten opstellen, wat straal je daar voor wantrouwen mee uit? Laat ze het goed afspreken onderling en ga er met alle partijen vanuit dat het gewoon netjes verdeeld wordt.
Maar ga niet op voorhand al dit soort dingen bedenken.
gr Angela
ps de kans is natuurlijk ook groot dat ze sowieso niet winnen, dus je moet financieel altijd een plan B hebben. Maak plan B tot plan A en laat het gaan.

Lente

Lente

26-03-2019 om 18:30

Het gaat om een beurs

Zo’n beurs moet meestal besteed worden aan een vastgesteld doel, in dit geval een studie denk ik. Dat geld krijg je dan niet in de hand. Ik zou vooral uitzoeken hoe het werkt. Als het niet om uitgekeerd geld gaat, zou ik gaan voor de eer. Zolang de naam van je dochter maar op het profielwerkstuk staat.
Niets inzenden lijkt me sowieso geen optie.
Overigens las ik vandaag dat een dergelijke prijs pasgeleden uitgereikt is. Voorr het beste profielwerktstuk. Ik kan het zo snel niet terugvinden. Zijn er meer prijzen op dit gebied, misschien per profiel of zo.

bicyclette

bicyclette

26-03-2019 om 18:32

ik hoop het voor ze

Ik hoop het voor ze. Maar zoals ik het lees, kunnen ze niet meedoen. Want je moet je met je complete groepje inschrijven én je moet dit jaar slagen.

Nu al een contract willen opstellen vind ik wel bijzonder. Hoezo heeft je dochter 'recht' op een prijs (die ze nog niet eens hebben gewonnen)? Ze voldoet niet aan de voorwaarden, dus 'rechten' heeft ze niet.

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 18:32

Angela

Nou ik denk dat je zelf niet inziet om hoeveel geld het gaat, “jammer als ze er niet aanhoud” sorry maar dat is dan 4200 euro dat we mislopen. Natuurlijk is er een kans dat ze niet winnen, we wisten zelf niet eens dat zulke wedstrijden bestonden dus we zijn ook totaal niet afhankelijk van het winnen van de prijs. Met contract bedoel ik ook niet letterlijk een contract, maar wel iets waardoor het vast staat dat ze de prijs verdelen als dat afgesproken is.

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 18:34

Recht

Ik bedoelde dat als ze winnen dat ze ook recht heeft op een deel van de prijs netzoveel recht als degene waarmee ze het heeft gemaakt.

bicyclette

bicyclette

26-03-2019 om 18:35

Lente

Er zijn allerlei PWS-prijzen, met veelal kleine prijzen. Even googlen, en dan lijkt er maar 1 wedstrijd te zijn met zo'n grote prijs. Daar staat precies uitgelegd hoe het werkt.

Lente

Lente

26-03-2019 om 18:58

Ik heb even gegoogeld

En de voorwaarden gelezen. Je moet dit jaar slagen voor het eindexamen.
De studiebeurs wordt verdeeld over vier jaar studieperiode.
Jouw idee om de prijs te delen is kansloos. No way dat de ouders van de studiegenoot jou de helft gaan uitkeren van geld dat hun kind gedurende vier jaar gaat krijgen.
Er zijn vast nog meer voorwaarden. Wat als hun kind na een jaar besluit om toch een andere studierichting te kiezen? Wat als hun kind helemaal stopt.
Wil je het geld per jaar uitbetaald krijgen?

Heel fijn als zij die prijs winnen. Het zou al geweldig zijn als hun PWS mee mag doen, als jouw kind geen eindexamen doet dit jaar. Dat is al een enorme meevaller.
Ik zou niet verder gaan dan mondeling bespreken (NA werkelijk winnen) dat het voor jullie dochter wel een tegenslag is dat zij helemaal niets wint.
Laat het gewoon gaan, wees blij als de winst komt. De kans is kleiner dan je denkt.
Het lijkt mij nog steeds het belangrijkst dat de naam van je dochter op het PWS staat, als ze inderdaad mee mogen doen.

Vriendschap/samenwerking is belangrijker dan geld. Zeker op deze leeftijd. Welke levensles geef je ze anders mee?

Triva

Triva

26-03-2019 om 19:23

Tjonge

Niet insturen is natuurlijk geen optie. Als ze winnen krijgt zij geen prijs maar ze kan wel zeggen dat ze gewonnen heeft. Tenzij je het dus niet MAG insturen omdat zij niet mag deelnemen, dat weet ik niet. Wie weet schenken die ouders wel 2000 euro als het wel mag? Contractje? Ben je wel helemaal lekker?

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 19:57

Sorry hoor

Sorry ik denk dat jullie het niet begrijpen. Het is geen troffee die ze hierbij niet ontvangt, her gaat om duizenden euro’s. Het geld dat ze hierbij zou mislopen is 2 jaar werken voor haar.
Beide kinderen hebben 120 uur gewerkt aan hun PWS. Door medische redenen mag onze dochter een kans meer maken op de studiebeurs. Natuurlijk is er een kans dat ze niet winnen, maar er zijn 4 prijzen en het gaat om beta-profielwerkstukken. Hier zijn relatief weinig aanmeldingen van.
Het gaat hierbij wel om 8400 euro he? Ze hebben beide eraan gewerkt dus zouden ze bij winst beiden recht moeten hebben op 4200, ipv zij 8400 en onze dochter 0. We kunnen natuulijk wel op mondiale afspraken uitgaan, maar als het om zulke bedragen gaat zijn we liever 100% zeker dat er aan gehouden wordt.

Angela67

Angela67

26-03-2019 om 20:13

Wacht effe

A. Waarom speculeren als je morgen gaat bellen.
B. Waarom bemoeien jullie je als ouders ermee?
C. Waarom doe je zo gekwetst: er zijn echt meer meningen dan die van jou en juist omdat forumlezers er niet persoonlijk (met hun portemonnee) bij betrokken zijn kun je voor je dochter het goede voorbeeld geven: leuk als het lukt maar sub geen drama van maken en haar al helemaal niet suggereren dat er contracten, afspraken en wantrouwen moet zijn .
Laat los.
Als je de studie te duur vindt en/,of het hebt het geld niet, dan betaal je niet.
Maar ga alsjeblieft niet dit gebeuren inzetten voor jullie eigen doelen.
En nee het is niet je dochters doel.
Adviseer haar als zij dat wil, maar hou je erbuiten.
Gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-03-2019 om 20:14

Strikt bekeken

Als ze het PWS alleen had gemaakt had ze niet eens mee mogen doen, ook niet voor de eer. Jammer, maar zo zijn de regels.

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 20:25

Even duidelijk

Onze dochter heeft onze hulp gevraagd en het gaat niet om onze eigen doelen, wij zijn vanaf haar geboorte al begonnen met sparen voor haar toekomst en wij hebben genoeg inkomen. Ik vind dat hier te soepeltjes over na wordt gedacht, want het gaat om een groot bedrag.

Denk even na over wat er gezegd wordt. Er wordt letterlijk gezegd dat de ene 8400 euro en de ander de eer, een eerlijke verdeling is. En als ze het alleen had gemaakt, had ze het volgend jaar ook op mogen sturen en nog steeds kans gemaakt, dus dat is een drogreden.

Het gaat hier ook om principes en morele aspecten.
- Als ze samen er aan gewerkt hebben en de ene geen recht meer heeft, heeft de ander dan wel recht om kans te maken
- Mag de ander benadeelt worden door de situatie van onze dochter

Ik heb natuurlijk mijn eigen mening, maar ik ga hier op een forum zitten omdat we de mening van anderen willen horen. Alleen hier wordt niet gefocust op het juiste. Het bedrag moet natuurlijk mee worden genomen, want met het geld wat bespaard kan worden, kunnen rijlessen betaald worden en andere dingen die de toekomst met zich meebrengt.

Natuurlijk hebben ze een kans dat ze niet winnen, maar leraren zeggen niet voor niks dat ze zich moeten aanmelden als ze niet dacht dat ze kans konden maken.

Zeetakje

Zeetakje

26-03-2019 om 20:29

Beetje voorbarig allemaal

Ik krijg de indruk (maar misschien begrijp ik het niet goed) dat het pws niet eens ingezonden kan worden, omdat jouw dochter dit jaar niet slaagt.

In de voorwaarden staat dat het ingestuurd kan worden, met als voorwaarde dat je dit jaar slaagt en dat er volgend schooljaar een hbo- of wo studie in een bepaalde richting gevolgd gaat worden. Het kan dus zo zijn dat het niet ingestuurd mag worden en dat de klasgenote van je dochter een mooi bedrag misloopt, omdat jouw dochter het dit jaar niet gaat redden. (Ik besef dat je dochter daar niets aan kan doen hoor en hoop dat het goed met haar gaat, maar om het even van de andere kant te belichten...) Dit moet als het zo is, voor de klasgenote van je dochter best zuur zijn, hoewel niemand er iets aan kan doen.

Je doet trouwens net of die prijs al binnen is. Hoe weet je dat er weinig inzendingen zijn? De sluitingsdatum moet nog komen en ze zijn echt lang niet de enigen met een beta-profiel.

Daarbij hou ik niet zo van de instelling: "als mijn dochter niets krijgt, dan haar klasgenote ook niet". Soms lijken dingen niet eerlijk, maar dat is het als er niet ingezonden kan worden voor de andere kant ook niet.

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 20:34

Zeetakje

Ja dat snap ik wel, daarom zitten we ook in dubio. Alleen zijn wij van mening dat als je als team werkt, je ook als team beloond moet worden. Onze dochter wilt niet dat haar klasgenoot benadeeld wordt, alleen voelt het wel oneerlijk als zij niks krijg aangezien 50% van het pws door haar gemaakt is.

Het is niet de bedoeling om over te komen alsof de prijs al binnen in. Het is om duidelijk te zijn een regionale wedstrijd en van hun eigen school is er nog niks ingezonden. Daarom lijkt de kans ook groot. Daarbij het onderwerp meegenomen en het beloonde cijfer, moeten we de kansen wel serieus nemen.

Zeetakje

Zeetakje

26-03-2019 om 21:02

Kimberley

Het is dus alsof er altijd iemand benadeeld wordt. Als er niet ingezonden mag worden doordat het voor je dochter dit jaar niet haalbaar is om te slagen, is dat de klasgenote van je dochter en als er wel ingezonden mag worden (en ze daadwerkelijk winnen) is dat je dochter, omdat zij helaas niet aan de eisen voldoet, terwijl ze wel meegewerkt heeft.

Ik zou er morgen eerst eens achter proberen te komen of inzenden wel kan in dit geval en als dat blijkt te kunnen, kijken hoe zij hiermee omgaan.

Worden de winnaars pas na de examenuitslagen bekend gemaakt? Van je dochter weet je het al, maar het kan ook zo zijn dat iemand onverwacht zakt.

bicyclette

bicyclette

26-03-2019 om 21:08

grote kans

Het is maar een kleine regio, er zijn 4 beurzen te winnen, en je moet ook nog een beta-onderwerp hebben. En dan heb je met zo'n hoog cijfer natuurlijk een relatief grote kans. Dus ik snap wel dat je er serieus over nadenkt.

Maar zoals ik al schreef: ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze voor de prijs in aanmerking komen. Goed dat je dochter morgen gaat bellen!

Dees

Dees

26-03-2019 om 21:29

Bekijk het eens van de andere kant.

Wat naar voor die vriendin zeg. Samen een profielwerkstuk maken met een hoog cijfer en dan sowieso niet kunnen winnen door haar partner. Enerzijds dat haar partner het niet gunt om te winnen omdat ze zelf niet mee kan dingen naar de prijs. Anderzijds omdat ze wellicht niet mee kunnen doen omdat haar partner her jaar niet zal afsluiten met een goed resultaat. Heb je daar zo hard voor gewerkt. Zonde hoor.

Lente

Lente

26-03-2019 om 22:27

Jij wilt geen andere mening horen

"Ik heb natuurlijk mijn eigen mening, maar ik ga hier op een forum zitten omdat we de mening van anderen willen horen. Alleen hier wordt niet gefocust op het juiste. "

Ik denk dat 'wij' prima focussen op het juiste, namelijk NIET het geld. Alleen dat vind jij niet de juiste manier.
Jij focust wel op het geld, terwijl je dochter geen eindexamen doet en in haar eentje niet eens mee zal kunnen doen.
Dat heet gewoon dikke pech. Haal je schouders op, het is niet anders. Maak ervan wat ervan te maken valt.

Triva

Triva

26-03-2019 om 22:41

Stel

dat jouw dochter het volgend jaar mag inleveren en wint. Schenk je dan 4200 aan de vriendin? Wellicht is dat een mogelijkheid? Ik zou dan maar wel vast een contractje opstellen...

vlinder72

vlinder72

26-03-2019 om 23:02

Lenen

En wat nou als die vriendin geen geld heeft voor de studie en anders had moeten lenen? Ze wint dan die studiebeurs maar moet jullie de helft betalen.

Moet ze dan van jullie een lening afsluiten om die 4400 euro te kunnen betalen?

Je dochter heeft twee mogelijkheden. Ze geeft toestemming voor het gebruiken van het pws verslag. Of ze geeft geen toestemming. Ook nog een punt ter overweging. Die vriendin kan er ook niks aan doen dat jullie dochter ziek is geworden en nu niet kan afstuderen. Had ze dat vooraf geweten dan had ze misschien het pws wel met iemand anders gemaakt. Of alleen.

Jullie gaan nu ook wel erg uit van jullie situatie maar die vriendin is er ook nog en zij kan hier toch ook niks aan doen?

Kimberly

Kimberly

26-03-2019 om 23:25

Nee wij gaan niet alleen uit van de situatie van onze dochter, anders hadden we allang nee gezegd. Natuurlijk nemen we mee dat de vriendin er niks aan kan doen en zelf ook geen keuze hierin heeft gehad. Daarom is dit forum ook opgesteld. Om bepaalde keuzes af te kunnen wegen. Ze hebben er beide geen keuze in gehad, beide kunnen een studie goed financiëren, beide hebben er veel tijd ingestopt, daarom is het nu een zaak van allebei niets of alleen de vriendin alles. Onze dochter heeft aan vriendin gevraagd of splitsen een mogelijkheid is, als ze hiermee akkoord gaat is het probleem natuurlijk gelijk opgelost. Dan is het alleen nog maar een taak van houden aan de afspraken. Alleen als ze niet akkoord gaat, aangezien het een heel gedoe met afspraken en uitrekenen, zijn we niet verder.

Dees

Dees

27-03-2019 om 05:53

Niets

Maar je dochter krijgt niets sowieso omdat ze niet gaat slagen
Waarom dan toch de helft afdwingen van die vriendin?

Zeetakje

Zeetakje

27-03-2019 om 07:00

Maar Kimberley

Het is voor de vriendin dus slikken of stikken. Niet akkoord is voor haar ook geen kans op de prijs. Sneu hoor. Ik zou bijna hopen dat ze niet mee mógen doen. Alles opgelost. Wel oneerlijk voor de vriendin.

Jouw dochter voldoet niet aan de eisen. De vriendin wel en soms moet je dan dealen met dingen die oneerlijk voelen. Zal je toch wel veel vaker tegenaan gelopen zijn? Zal voor je dochter niet de laatste keer zijn. Menigeen (ja, wij ook) zou willen dat dit het meest oneerlijke is waar ze in hun leven tegenaan lopen of gelopen zijn.

Kom op zeg. Je geeft aan dat je in de luxe positie verkeert waarin er geld genoeg is voor de studie van je dochter en je dochter voldoet nou eenmaal niet aan de eisen. Laat het gaan en gun een ander, die wel aan de eisen voldoet, de prijs.

En dat je dochter er ook aan gewerkt heeft is dan niet anders. Je moet degenen die veel harder werken dan hun baas niet de kost willen geven. Terwijl de baas bij wijze van spreken in de zonnige Zuidzee op een luxe jacht ronddobbert, probeert het hardwerkende personeel met het vakantiegeld de gaten te kunnen dichten. Ook niet eerlijk?

vlinder72

vlinder72

27-03-2019 om 07:14

Welke

Welke wedstrijd is het eigenlijk? Degene die ik zie geeft alleen een studiebeurs voor het eerste jaar.

Dus max 2000 euro.

Dochter heeft het nu gevraagd aan vriendin. Wacht op haar reactie. Zegt ze ja dan is het al opgelost. Zegt ze nee of wil ze maar een bepaald bedrag geven dan zou het ook klaar moeten zijn.

Je wil dit toch niet gaan afdwingen? Ze krijgt geen geld op haar rekening gestort want het is een beurs.

Triva

Triva

27-03-2019 om 07:17

geef je nog antwoord op

#23? Is dat een mogelijkheid of niet?

Bloempot

Bloempot

27-03-2019 om 07:55

Andere mening

Ik weet niet precies hoe dat gaat met zo’n studiebeurs, maar ik zou me er als ouders van dat andere meisje niet goed bij voelen als mijn dochter een prijs zou winnen voor iets wat 2 leerlingen gemaakt hebben. Ik zou niet twijfelen over het wel of niet insturen van de PWS maar wel kijken hoe je het voor beide meiden zou kunnen oplossen.
Kan de school hier niet in bemiddelen? Het zal vaker voorkomen dat een ingestuurd PWS door meerderen gemaakt wordt, dan moet er toch ook gedeeld worden? Het verbaast me een een beetje dat anderen zomaar accepteren dat de een niets krijgt en de andere alles. Dus ik kan me de gevoelens van Kimberly wel voorstellen. Nu al met een contract gaan zwaaien zou ik niet doen , vind ik echter te voorbarig.

Dees

Dees

27-03-2019 om 08:00

Bloempot

Nou bloempot dat komt omdat de een sowieso geen prijs zou winnen omdat ze al niet aan de voorwaarden voldoet. De ander maakt omdat ze wel aan de voorwaarden lijkt te gaan voldoen wel kans op de prijs. Daarom zou ik het raar vinden dat de prijs zal worden gedeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.