Monkie
09-10-2008 om 00:33
Studiedag plotseling verzet, dochter wil toch vrij zijn, wat te doen?
Hier de volgende situatie. Dochter zit in 3 VWO. Op vrijdag 24 oktober a.s. zou er volgens de schoolgids een studiedag zijn, dwz alle leerlingen vrij.
Dat kwam toevallig heel goed uit, want haar vriendin aan de andere kant van het land heeft die week herfstvakantie, en ze hebben samen het plan om naar de Fright Night in Walibi World te gaan (dochter gaat dan vanaf vrijdag bij vriendin logeren, ze worden naar Walibi gebracht etc, plan zit goed in elkaar, ze hebben het er al weken over).
Maar. Nu komt dochter afgelopen week met de (mondelinge) mededeling dat die bewuste studiedag verzet is naar donderdag de 23e, en dat ze dus vrijdag de 24e gewoon naar school moet. Vet balen natuurljik, en vriendin had de kaartjes al gekocht etc etc
Haar vraag, je voelt hem al aankomen: aaaaah asjeblieft asjeblieft mag ik die vrijdag verzuimen, meld je me ziek???
Onze insteek is ten eerste dat we natuurlijk niet zomaar een hele dag gaan laten verzuimen, en ten tweede heeft ze op vrijdag een paar vakken waarvan wij niet vinden dat ze die moet missen. Als het bijvoorbeeld alleen om gymlessen ging vinden we het een ander verhaal, maar er zit o.a. latijn en wiskunde bij, waar ze beiden niet sterk in is. Ze kan ook niet alleen de middag verzuimen, want om op tijd bij vriendin te zijn moet ze al vroeg vertrekken met bus en trein. Het gaat dus echt om een hele schooldag. Verder vinden we het vervelend dat we áls we dit doen, een leugentje zullen moeten gebruiken richting school (zogenaamd ziek kind).
Maar aan de andere kant: stel dat we nu als gezin bijvoorbeeld een weekend weg hadden gepland (en betaald) vanaf donderdagmiddag na school, dan kan dat dus niet doorgaan omdat er opeens patsboem een roosterwijziging word doorgevoerd en pas laat bekend word gemaakt dat er iets veranderd is.
Overigens hebben we daar nog geen officieel bericht van gezien en ook op de website van de school is het niet terug te vinden, maar volgens dochter is het echt zo. Ik heb school nog niet durven bellen uit angst dat ik dan slapende hondjes wakker maak.
Wat zouden jullie doen?
Maylise
09-10-2008 om 01:02
Laten gaan
Ik zou haar denk ik voor die ene keer laten gaan. Plannen zijn al gemaakt en kaartjes gekocht tenslotte. Zou sneu zijn als het niet door kon gaan. Als de school zijn eigen rooster niet serieus neemt kan de school ook niet van de leerlingen verwachten dat ze dat doen. Ik zou haar dus voor die ene keer gewoon laten spijbelen en een briefje schrijven dat X vrijdag niet op school is geweest omdat ...
Ik heb er sowieso nooit echt problemen mee als mijn kinderen een paar keer per jaar een dagje niet naar school gaan. Zolang ze gewoonlijk maar gaan en hun werk doen mag er best een keer van afgeweken worden. Doe ik ook wel eens (een snipperdag opnemen)
Maylise
Sandra
09-10-2008 om 09:27
Maar wel open communiceren
Laten gaan, maar wel open communiceren. geen smoesje of ziek melden, maar al van te voren aangeven dat je inmiddels andere afspraken hebt gemaakt voor deze dag. de schol moet wel deze signalen krijgen, dat dwingt ze tot beter plannen.
Ze zal overigens vast niet de enige zijn, het is toch de dag voor de vakantie?
Maries
09-10-2008 om 10:13
Laten gaan
Ik zou haar ook lekker laten gaan hoor! De wijziging is zo kort vantevoren doorgegeven, en deze plannen zijn al gemaakt. Ik zou haar allleen niet ziek melden, maar bellen of een briefje geven en de ware reden zeggen. Kaartjes waren toch al geregeld?
Ik hoop dat ze een leuke dag heeft!
gr Maries
Puck2
09-10-2008 om 11:28
Ook mee eens
Ik zou mijn kind ook gewoon laten gaan. En dan net zoals de anderen gewoon een briefje met de ware reden: te laat voor veranderen, kaartjes al gekocht.
Ow, ergerlijk vind ik dit altijd. De (basis)school van onze kinderen heeft er ook wel eens een handje van om ineens een vrije vrijdag voor de onderbouw in te lassen of ineens een studiedag in te lassen of te verplaatsen. Op zo korte termijn is het vaak alle zeilen bijzetten om opvang voor de kinderen te regelen want volgens Murphy vallen dat soort vrije dagen altijd op mijn werkdagen.
Mareld
09-10-2008 om 14:10
Laten gaan
Ben het helemaal eens met de rest!
Wij hadden zoiets vorig jaar, maar dan op de basisschool. In de schoolgids stond een bepaalde woensdag vermeld als studiedag voor de leerkrachten. Mijn man was vrij die dag, dus we wilden naar de Efteling. Helaas bleek het een verkeerde datum te zijn. Ik heb het op school uitgelegd en mijn kinderen kregen vrij die dag, omdat het een fout van de school was. Er waren meer kinderen die vrij kregen die dag.
Dus laat je dochter maar gewoon gaan, en wel de ware reden vermelden, is wel zo netjes.
reina
09-10-2008 om 15:02
Ja, hoor
Laten gaan en eerlijk zeggen hoe het zit, de school weet zelf ook dat ze te laat waren met verzetten, dus zal er begrip voor hebben, lijkt me.
Tijgeroog
09-10-2008 om 15:56
Bovendien
Ik zou haar ook laten gaan (ha, mijn zoontje zit net op de psz, dus ik hoef er zelf nog helemaal niet over na te denken
)
Bovendien: als je aangeeft waarom ze er die dag niet is leert de school ook nog eens wat. Namelijk dat ze wat zorgvuldiger moeten zijn.
Monkie
09-10-2008 om 22:35
Goh wat veel reacties
En allemaal eensgezind, dat is nog veel fijner ![]()
Wij neigen ook heel erg naar laten gaan hoor, en gewoon rechtuit aan school doorgeven waarom is inderdaad een goed signaal. Het is daar gelukkig geen gewoonte om dingen op het laatste moment te verzetten.
Sandra, hier is het komende week al herftsvakantie, dus het is niet de dag voor een vakantie. Geen idee of er veel leerlingen zich zullen afmelden voor die dag.
Ik ga het er nog even met mijn partner over hebben en dan morgen school maar eens bellen. En dochter blij maken
Harteljik bedankt allemaal!
yelle
10-10-2008 om 08:46
Sneu voor haar
Het is inderdaad niet fijn voor je dochter dat de allerlaatste moment zoiets wordt verzet,maar neem nu gewoon contact op met de school om te zien hoe het nu in elkaar zit.
Wettelijk gezien is je kind verplicht op school aanwezig te zijn.Ze kan zich altijd ziek melden natuurlijk,maar de vraag is in hoeverre ze medeleerlingen en leerkrachten al op de hoogte heeft gebracht van haar uitstapje?Het moet toch ook nog een beetje geloofwaardig overkomen he.
Ik merk dat veel ouders er geen problemen mee hebben om hun kinderen thuis te houden.
Puck2
10-10-2008 om 09:58
Yelle
Yelle: "Ik merk dat veel ouders er geen problemen mee hebben om hun kinderen thuis te houden. "
Nou, dat is wel erg ongenuanceerd en algemeen gezegd. Ik heb er wel problemen mee om mijn kinderen ongeoorloofd thuis te houden en heb dat in de 7 jaar dat ik nu schoolgaande kinderen heb ook nog nooit gedaan. Maar waar ik problemen mee heb is dat school op het laatst eerder gemaakte afspraken wijzigt. Kan op zich best om een legitieme reden zijn, maar als ik of mijn kinderen dan al andere afspraken hebben die niet makkelijk te veranderen zijn dan gaan die voor. School kan dan leren dat ze zelf maar eens zorgvuldiger moeten plannen.
Monkie
10-10-2008 om 23:15
Tja
Ik zei al, het is gelukkig geen gewoonte op deze school.
Vandaag trouwens wel de bevestiging (tot nu toe wisten we alleen mondeling dat de dag verzet was), het stond in de scjoolkrant namelijk. Ik had nog stiekem de hoop dat het niet waar was
Met ongeoorloofd thuis houden heb ik ook moeite Yelle, daarom ook dit draadje want we vonden dit toch wel een ander verhaal, ik ben dan ook blij dat er meer mensen zo over denken.
We gaan dus niet ziek melden maar gewoon eerlijk zeggen dat ze niet komt, en ook waarom.
Monkie
20-10-2008 om 19:06
Hoe het afliep
Dochter heeft vandaag een keurig briefje van ons mee naar school gekregen met het hoe en wat, ondertekend en wel. Daarmee is ze naar de conrector gegaan en die zei: tja, dit hebben we ook wel heel laat aangekondigd he!
Kortom, ze heeft toestemming van hogerhand en is helemaal blij.
Nog eens bedankt voor alle reacties!