Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Janine

Janine

15-05-2011 om 21:16

Studiefinanciering uitwonend

Hoi allemaal,

Mijn zoon wordt volgend jaar 18 en volgt een MBO-4 opleiding. Hij woont ver van school en wil een kamer gaan huren. Opa woont dichtbij school en heeft hem een gratis kamer aangeboden. De afspraak is dan wel dat mijn zoon verder zelf in zijn levensonderhoud voorziet.

Heeft mijn zoon recht op een studiefinanciering voor een uitwonende? En wat zijn de eventuele (financiele) gevolgen voor opa?

Ik kan het op de site van de IB groep niet vinden dus wie weet zijn hier ervaringsdeskundigen?

Bedankt,

Janine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
abc

abc

15-05-2011 om 22:31

Volgens mij heeft je zoon gewoon recht op uitwonende beurs. Hij woont tenslotte niet meer thuis. wel moet hij zich in laten schrijven in de nieuwe woonplaats.
Gewoon IBgroep even bellen dan weet je het zeker.

Vic

Vic

15-05-2011 om 22:32

Waarom niet?

Volgens DUO ben je uitwonend als je niet op hetzelfde adres als je ouders woont. Wat is dan het probleem? Ik zie verder geen voorwaarden over huurbetaling of wonen bij familieleden.
Voor opa kan het wel gevolgen hebben, voor eventuele toeslagen of verontreinigingsheffing (meerpersoonshuishouden).

Kan

Je kan vziw gewoon bij een familielid intrekken en dan ben je inderdaad gewoon uitwonend (ik ken mensen die dat gedaan hebben)Inderdaad wel even de gevolgen voor opa nagaan, maar dan is er verder geen vuiltje aan de lucht.

Mooie oplossing zo!

Groeten,

Temet

Ja hoor

Hij heeft inderdaad recht op sf voor uitwonenden. Wel belangrijk dat hij zich op opa's adres laat inschrijven! DUO ontleent zijn gegevens aan de Gemeentelijke Basisadministratie.

Als opa alleen woont, kan ik me voorstellen dat het voor hem financiele gevolgen kan hebben. Denk aan eventuele huurtoeslag, gemeentelijke heffingen, AOW....?

tonny

tonny

16-05-2011 om 18:38

Leuke oplossing! en o.t.

Dat wil ik ook als ik later een studerend kleinkind heb! Maak ik mooi een bovenverdieping met een paar studentenkamers. Toppie.

Nou ja, nog even geduld, ze is net één

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.