Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SVPO Hoorn


danmaarzo schreef op 15-06-2021 om 12:20:

Plantenbak je geeft aan bekend te zijn met de lotingsprocedure in Amsterdam,"maar daar zit deze school niet". Daar zitten ze zeker en dat is juist één van de vestigingen waar het zo slecht gaat. Bij de lotingsprocedure is het de bedoeling dat je 13 scholen doorgeeft en de uitslag daarvan zegt welke school het wordt. Vorig jaar nog een jongen in tranen omdat hij op de school van zijn 13e (!) keuze terecht was gekomen....SvPO. Vanaf aankomend schooljaar is SvPO uit deze procedure gezet. Van het 1e jaar in Amsterdam heeft 19% van de leerlingen de school verlaten en op 1 docent na het hele team. Als werkgever zou ik mij ernstig zorgen maken als het verloop onder mijn klanten zo groot zou zijn. Niet op SvPO, daar ligt het aan de hele wereld behalve aan het bestuur.

Ondertussen begrijp ik dat Miriam Lavel is uitgenodigd door diverse docenten van het SvPO om eens in gesprek te gaan en mee te lopen.

Van Denderen vergelijken met Pieter Omtzigt is toch wel de grappigste vergelijking van deze week, Putin zou beter passen.

Waar begrijp je dat dan uit? 
Wat bijzonder eigenlijk dat dat zou kunnen. Dan moet het toch wel meevallen met die Putin aan het hoofd.

Wat ik bergrijp is dat jij zonder blikken of blozen verzinsels over personen met naam en toenaam op het internet kwakt.
Als je dat al over mij doet, dan kun je dat ook zeker over je voormalige schooldirecteur. 

 

danmaarzo schreef op 15-06-2021 om 12:20:

Plantenbak je geeft aan bekend te zijn met de lotingsprocedure in Amsterdam,"maar daar zit deze school niet". Daar zitten ze zeker en dat is juist één van de vestigingen waar het zo slecht gaat. Bij de lotingsprocedure is het de bedoeling dat je 13 scholen doorgeeft en de uitslag daarvan zegt welke school het wordt. Vorig jaar nog een jongen in tranen omdat hij op de school van zijn 13e (!) keuze terecht was gekomen....SvPO. Vanaf aankomend schooljaar is SvPO uit deze procedure gezet. Van het 1e jaar in Amsterdam heeft 19% van de leerlingen de school verlaten en op 1 docent na het hele team. Als werkgever zou ik mij ernstig zorgen maken als het verloop onder mijn klanten zo groot zou zijn. Niet op SvPO, daar ligt het aan de hele wereld behalve aan het bestuur.  

Hoezo trouwens, SVPO “eruit gezet?”

Op pag 121 van de gids staat de school én de mededeling dat de school meedoet aan de loting.

Overigens is die loting georganiseerd door de samenwerkende schoolbesturen om de restleerlingen, die die niemand wil hebben, te huisvesten. En dat kan inderdaad betekenen dat een niet Joodse leerling het Maimonides krijgt toegewezen of iemand die vreselijk graag naar het SVPO wil daar niet belandt, terwijl iemand anders die er geen zin in heeft daar juist wel belandt.

Het is een slecht systeem.

Maar niet bedacht door het Svpo.

19% verloop van lln sinds de vestiging bestaat is geen gek getal voor een kleine school (nu maar 400 lln). De gefuseerde scholen hebben dergelijk verloop, of meer, ook. Maar dat zie je niet zo makkelijk omdat ze op papier binnen hetzelfde bestuur blijven.

Je kunt het goed zien bij de gymnasia. Niet zelden is het aantal lln in de examenklas nog niet de helft van wat er in de brugklas instroomde.

https://www.lc.nl/friesland/tytsjerksteradiel/Verhoudingen-Tjalling-Koopmans-College-in-Hurdegaryp-ernstig-verziekt.-22-van-de-41-leerkrachten-zouden-dit-schooljaar-zijn-vertrokken-26882942.html

Ondertussen is er een docent in Friesland op non-actief gesteld nadat hij zich kritisch en bezorgd uitliet tegen de lokale omroep. Kaltgestellt, zoals de afstandsdocent Duits het zou zeggen.

Nee ze zijn uit de procedure gezet per aankomend schooljaar. Dat is in diverse media te vinden overigens. De reden waarom vind ik niet valide, maar daar ga ik niet over.

Op Twitter loopt er een bijzonder draadje over #SvPO, niet alleen van SOS SvPO, maar kinderen die zijn uitgesloten door de school. Een huidige docent van SvPO zegt daar graag met jou in gesprek te willen om in gesprek te gaan met hem en andere docenten van SvPO. Ik was te voorbarig om te concluderen dat dat al is gebeurt en dat die uitnodiging al is aangenomen.  

Overigens heeft SvPO in Amsterdam 293 leerlingen dit schooljaar. 

Toen mijn kind vorig jaar overstapte van deze school naar een andere school bleek er een grote achterstand te zijn. Niet omdat de opbouw van hun programma anders is,  maar gewoon omdat wiskunde, economie, Engels en ALLE andere vakken niet op voldoende niveau zijn gegeven. Kind heeft van de nieuwe school een herstelprogramma gekregen omdat het niveau te ver achterlag op de eisen van het afsluiten van de onderbouw. 

Je wilt het van ons niet aannemen, en dat mag, maar ga eens in gesprek met deze docent Je mond valt open van verbazing over wat daar binnen de school allemaal speelt, over de angstcultuur bij leerlingen en docenten. Zolang je er niet zelf middenin hebt gezeten zul je het niet geloven.

danmaarzo schreef op 15-06-2021 om 14:16:


Toen mijn kind vorig jaar overstapte van deze school naar een andere school bleek er een grote achterstand te zijn. Niet omdat de opbouw van hun programma anders is, maar gewoon omdat wiskunde, economie, Engels en ALLE andere vakken niet op voldoende niveau zijn gegeven. Kind heeft van de nieuwe school een herstelprogramma gekregen omdat het niveau te ver achterlag op de eisen van het afsluiten van de onderbouw.


Dit heeft niks met het Svpo te maken maar het kiezen voor een school met een aparte vorm van lesgeven heeft best veel consequenties. Op die consequenties wordt vaak niet gewezen en ouders denken er ook niet over na. Bij ons in de regio is er ook zo'n school met een heel andere opbouw van het lesprogramma. Het eindresultaat is wel hetzelfde maar de weg ernaar toe niet. Een van mijn collega's liep er toen ook tegenaan dat zijn dochter niet meer kon switchen van school omdat ze een te grote achterstand had volgens een andere school. Het was te lastig voor ze. Ze had natuurlijk niet echt een achterstand want ze heeft uiteindelijk om haar eigen (wat bijzondere) school gewoon examen gedaan op de Havo. 

https://www.lc.nl/friesland/tytsjerksteradiel/Geschorste-docent-Tjalling-Koopmans-College-doet-zijn-verhaal-Meepraten-over-zaken-was-absoluut-niet-de-bedoeling-26885807.html

Meepraten over zaken was dus absoluut niet de bedoeling. Snoeihard top-down-management dus. Als je zo met je personeel omgaat, is het niet zo gek dat je meer dan de helft verliest binnen één schooljaar.

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/1278/articles/1372098/22/1

Vandaag in Trouw het verweer van Misha van Denderen.

Tsjor

tsjor schreef op 18-06-2021 om 01:03:

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/1278/articles/1372098/22/1

Vandaag in Trouw het verweer van Misha van Denderen.

Tsjor

Dank, Tsjor! Weet jij toevallig waarom het SvPO-bestuur niet inhoudelijk ingaat op de artikelen van de Leeuwarder Courant? Men stelt dat het een grens voorbij gaat. Eens hoor, zulke zaken zijn volkomen absurd voor een school, maar waarom gaat het bestuur er dan niet op in?

In plaats daarvan kletst ze een beetje over financiën en arbeidsvoorwaarden. Leuk en aardig, maar als de veiligheid van je leerlingen zodanig aangetast wordt volgens de artikelen, kan dat toch niet doorgaan.

Laten we hopen dat het SvPO-bestuur in ieder geval niet verwijst naar de ‘veiligheidsmonitor’ waarvan de resultaten in het (zeer toevallige) voordeel zijn van de organisatie.

' Weet jij toevallig waarom het SvPO-bestuur niet inhoudelijk ingaat op de artikelen van de Leeuwarder Courant?' Geen idee, ik heb geen contacten. Tsjor

MarJohGee schreef op 19-06-2021 om 20:08:

[..]

Dank, Tsjor! Weet jij toevallig waarom het SvPO-bestuur niet inhoudelijk ingaat op de artikelen van de Leeuwarder Courant? Men stelt dat het een grens voorbij gaat. Eens hoor, zulke zaken zijn volkomen absurd voor een school, maar waarom gaat het bestuur er dan niet op in?

In plaats daarvan kletst ze een beetje over financiën en arbeidsvoorwaarden. Leuk en aardig, maar als de veiligheid van je leerlingen zodanig aangetast wordt volgens de artikelen, kan dat toch niet doorgaan.

Laten we hopen dat het SvPO-bestuur in ieder geval niet verwijst naar de ‘veiligheidsmonitor’ waarvan de resultaten in het (zeer toevallige) voordeel zijn van de organisatie.


Ik zal het heel langzaam opschrijven, misschien begrijp je het dan.

Iemand wordt in Trouw - op de voorpagina - met naam en toenaam besproken. Die persoon geeft zijn weerwoord in Trouw.

Jouw vraag Weet jij toevallig waarom het SvPO-bestuur niet inhoudelijk ingaat op de artikelen van de Leeuwarder Courant? geeft het antwoord al.

Het stond niet in Trouw dus is Trouw niet de plaats om te reageren, als er al in de krant gereageerd moet worden.

Trouw laat mensen de ruimte om te reageren wat er in Trouw staat. Niet om te reageren op wat er overal en nergens verschijnt.

Het is een opinie in Trouw. Van Denderen heeft het dus zelf ingestuurd. In Trouw zal hij reageren op wat in Trouw staat.

Als jouw nichtje taalgevoelig is, zal dit voor haar best een ok school zijn. Is zij meer bèta, vergeet deze school. Je hebt in alle klassen, Frans Engels, Nederlands Spaans of Duits. Daar komt bij de A klas nog Grieks en Latijn bij. Voor gymnasten is deze school veelal makkelijk er zonder verrijking. Voor havo kans veel te moeilijk.

Mijn kind zat in de havo vwo klas (c) is na 3 jaar geswitcht naar een reguliere vwo en doet de kernvakken op zijn sloffen. De profielvakken zijn lastiger, mede ook door corona. Engels, Frans en wi is op de svpo van hoog niveau, ze razen door de vwo stof heen. Dit is voor een mavo leerling echt vréselijk moeilijk. 

Bedenk ook, de docenten zijn jong, betrokken en welwillend, maar verdwijnen bijna allemaal binnen het jaar. Dit zegt wel iets over de schoolleiding die veelal onder druk staan vd de Noord Koreaanse praktijken van de directie. Het zijn geen onderwijs mensen en bekommeren zich totáál niet om de leerlingen. Hun goals zijn vooral opstroom en geld.

Mijn mening: DOE het NIET! 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.