Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lian

Lian

08-01-2020 om 12:17

Switchen van Wiskunde B naar Wiskunde A

Mijn zoon nu in 4-havo overweegt wiskunde B om te ruilen voor wiskunde A. Hij staat nu een dikke onvoldoende voor B. En heeft al bijles trouwens, zitten kleine stapjes vooruitgang in maar een voldoende is nog lang niet in zicht.

Hoe werkt dit als je halverwege het schooljaar hiervan switcht? Profiel verandert ook maar dat is geen probleem vindt hij.
Komen de eerdere cijfers te vervallen en ga je verder met een schone lei? Of komt er een aanpassing in het cijfer adhv een berekenformule ofzo?
Binnenkort oudergesprek met School en gaan we dat natuurlijk ook vragen, maar misschien kunnen mensen hier het me al vertellen. Of verschilt dit ook per school ?

En ervaringen met kids die overgestapt zijn: leverde dit inderdaad betere cijfers op en had het dus inderdaad nut dat je overgestapt bent? Is het inderdaad net een tandje makkelijker en beter te doen?

Wiskunde C schijnt nog makkelijker te zijn maar wordt op deze school niet gegeven dacht ik.

Verschilt per school

"Hoe werkt dit als je halverwege het schooljaar hiervan switcht? Profiel verandert ook maar dat is geen probleem vindt hij."
Daar hebben wij geen antwoord op.
Het antwoord weten ze alleen op de school, want het effect kan per school verschillen.

Wiskunde A en B wijken in moeilijkheidsgraad af, maar kunnen per school per leerjaar ook in onderwerp afwijken. Simpele voorstelling: Wie weet hebben ze het bij wiskunde A de afgelopen maanden vooral over lineaire verbanden gehad, terwijl wiskunde B meetkunde deed.

In dat geval is switchen niet zomaar mogelijk, want dan heeft je zoon een heleboel wi.A gemist.

Bosbes

Bosbes

08-01-2020 om 12:52

wat Miriam Lavell zegt, maar ook:

Verschilt per school (zie antwoord Miriam), maar verder:
Wiskunde A geldt wel als iets makkelijker over het algemeen. MAAR... dat is geen algemene waarheid. Er zijn mensen voor wie wiskunde B absoluut makkelijker is dan A (voorbeeld: mijn zoon, ikzelf, ...)
Echter, de cijfers van jouw zoon zijn niet goed PLUS hij heeft al bijles.

Hoe is hij met taal en begrijpend lezen?

Wat zijn zijn toekomstplannen (vervolgstudie)?

Lian

Lian

08-01-2020 om 13:09

Lezen

De vreemde talen waren afgelopen jaren struikelblok dus die heeft hij laten vallen. Nederlands gaat net, rond de 6.
Begrijpend lezen is ook niet zijn sterkste kant. Hij leest vaak niet goed genoeg, is niet nauwkeurig.

Afgelopen jaren was wiskunde geen probleem, stond hij altijd een ruime 6.5.

Goeie opmerking Lavel: iets om na te vragen wat hij gemist zou hebben áls hij overstapt. Het blijft wel dezelfde docent heb ik begrepen.

Maar of eerdere punten komen te vervallen weten jullie ook niet?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-01-2020 om 13:14

Hier

Onze dochter moest alle toetsen van dat jaar inhalen toen ze halverwege 4vwo overstapte naar wisk A.
Ik ben niet zo thuis in hoe het werkt op de Havo, maken ze in de 4e daar al SE’s? Die zullen dan alsnog gedaan moeten worden.

Je zoon moet snel in gesprek met zijn docent. Hoe eerder hoe beter. Die zal kunnen vertellen of A beter bij hem past. Want het is niet zo dat A perse makkelijker is, het is vooral anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-01-2020 om 13:16

En over punten

Lijkt me logisch dat bij overstap de punten voor B komen te vervallen, hij gaat dan immers een ander vak volgen.

Eva

Eva

08-01-2020 om 13:34

Hier

Hier alleen ervaring (2x) met overstappen van Wi B naar wi A van 4 VWO naar 5 VWO.

1e is inmiddels geslaagd. Had met moeite en bijles met Wi B een 5 op rapport. Maar haalde met Wi A zevens in de 5e en op examen.

2e stond een 5 in de 4e voor Wi B maar heeft op eerste toets Wi A een 8,1 gescoord (en is niet goed in begrijpend lezen!).

Beiden hoefden geen speciale lessen te doen of stof in te halen. Bij oudste was daar nog wel sprake van maar daar is volgens mij niets meer van terecht gekomen en Wi A ging dus prima.

Lian

Lian

08-01-2020 om 14:02

Vragen

Ook een goede vraag of er toetsen ingehaald moeten worden en of er al iets voor het examen is geweest.
Dat klinkt wel positief Eva! Bij jullie een goed besluit geweest om over te stappen. En zelfs nu een compensatiepunt ! Die kan zoon ook nog wel gebruiken namelijk.....
En vervielen bij jullie inderdaad de punten of stapten ze aan het begin van het schooljaar over en speelde dat dus niet?

Eva

Eva

08-01-2020 om 14:27

Lian

Het verschil is dat ze bij mij overstapten na 4VWO en dus in 5 VWO met wi A begonnen. Maar in 4 VWO hadden ze nog geen schoolexamens voor wiskunde gedaan.

Jouw zoon zit in 4 Havo en heeft misschien wel schoolexamens wiskunde B (en niet Wi A) gedaan, dus dan is het ingewikkelder.

Maar vraag het na. Maar wel snel! Het is al erg ver in het jaar. Als hij al kan overstappen is het vast handiger het zsm te doen.

Ik vond het verschil wel heel groot.

En ik hoorde ook van oudste dat de meeste leerlingen van 3 naar 4 VWO vaak 2 punten zakten met hun wiskunde cijfer. Dus een 7 voor wiskunde in 3 VWO werd vaak een 5 voor Wi B in de 4e!

Bij Wi A was dat dus niet zo duidelijk.

Liam

Liam

08-01-2020 om 15:17

Ik heb niet de indruk dat er al deel examens zijn gedaan. Wel voor 2 andere vakken zie ik dat staan op Magister maar niet voor wiskunde.

Ik vind het verschil tussen 3-havo en 4-havo voor dit vak dus ook erg groot; zelfs 3 volle punten !!!
Enórm dus. We hadden dit grote tekort voor dit vak dus ook niet aan zien komen.

Zoon heeft deze week nog gesprekje met mentor (stond al gepland) en zal het daar ook benoemen. Volgende week zijn er rapportvergaderingen; die even afwachten en dan zullen we moeten beslissen en handelen denk ik.

anoniem

anoniem

08-01-2020 om 17:10

PTA

In het PTA is te lezen wat je zoon al gemist heeft aan toetsen en SE cijfers.
Vaak worden ook de hoofdstukken die getoetst worden erbij vermeld. Je zou dan bij de methode kunnen opzoeken waar deze hoofdstukken over gaan.

Wellicht is het ook goed om voordat je met school (mentor) in gesprek gaat, eerst contact opneemt met de wiskunde docent. Die zal er zeker ook meer over kunnen vertellen. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat hij niet de eerste is die dit gaat doen.

Succes met de hele overstap!

Hij is zeker niet de enige..

Dit is in H4 een heel gebruikelijke overstap. En voor de meeste llngen die worstelen met Wi B blijkt het achteraf een goede keus. Maar het kan idd per school verschillen hoe die overstap precies vorm krijgt qua cijfers / inhaalwerk / enzovoorts. Dus gaan praten!

Ingrid

Zeetakje

Zeetakje

08-01-2020 om 18:09

Hier soepel verlopen

Hier in 4 havo een overstapper gehad van wiskunde B naar A en eentje van Frans naar AK.

Verschillende middelbare scholen, ongeveer dezelfde aanpak.

Cijfers van wiskunde B en Frans kwamen te vervallen. Voor wiskunde was er een praktijkopdracht geweest die meetelde voor het examen, die moest worden ingehaald. PTA-toets was later in het jaar, dus daarvan niets gemist. Viel dus erg mee.

Voor AK moesten er een "gewone" toets en een PTA-toets ingehaald worden. Dat was even heel hard werken, maar wel te doen.

braam

braam

08-01-2020 om 18:20

hier

Wat iedereen zegt: hangt van school af, snel regelen. Wiskunde A is echt wel makkelijker. Niet om echt goed in te zijn, want dan moet je goed kunnen lezen, en statistiek en kansberekening zijn voor veel mensen lastiger dan meetkunde en differentieren, maar de manier waarop wiskunde A getoetst wordt is vriendelijker, dus het is makkelijker om er een gewone voldoende op te halen. Je krijgt al heel snel wat punten als je gewoon een truukje onthoudt wat je in je grafische rekenmachine moet zetten, en er zitten zelfs in het eindexamen wel wat echt simpele vragen die je met gezond verstand ook wel kunt oplossen.

Maar als hij volgend jaar een 6.5 stond moet het echt wel lukken met wiskunde B ook. Soms duurt het wat langer voor het kwartje valt. Is de bijles wel goed? Vooral bij wiskunde zou ik echt goed kijken naar waar precies punten blijven liggen bij de toets. Als dit een profielswitch betekent zal het waarschijnlijk wat deuren naar vervolgopleidingen dichtzetten. Hoeft niet erg te zijn, maar als hij bewust voor het huidige profiel heeft gekozen zou ik ook niet meteen denken dat het niet te doen is.

Anoniem

Anoniem

08-01-2020 om 19:17

PTA en voortgangstoetsen

Bij een overstap van WIskunde B naar Wiskunde A in Havo 4 spelen een paar dingen, dingen die ook spelen bij andere wisselingen van vakken in de vierde.

In Havo 4 heb je te maken met toetsen uit het PTA en voortgangstoetsen. De toetsen uit het PTA moeten alle leerlingen (met dat PTA, dus met hetzelfde examenjaar) doen. Als een kind dergelijke toetsen gemist heeft doordat het eerst een ander vak volgde, zal het die toetsen moeten inhalen. Dit zul je dus even in het PTA van jullie school moeten checken. De Havo4 op de school van mijn kinderen doet in dat jaar slechts 2 onderdelen voor het PTA en die zitten pas later in het jaar, maar dat kan bij jullie anders zijn. Wel goed om even te checken, want men is sinds het LVO gebeuren strenger op gemiste onderdelen van het PTA. En dus niet op Magister checken maar in het PTA.

Daarnaast heb je ook de voortgangstoetsen. Deze toetsen tellen niet mee voor het examen, maar wel voor de overgang naar de vijfde. Hiervoor staat je zoon op dit moment onvoldoende en hierover zul je dus bij een vakwissel met school moeten praten. Tja, het is allebei wiskunde, maar het zijn wel verschillende vakken met ander stof. Het is dan misschien meer vergelijkbaar dan aardrijkskunde en frans, maar het is ook apart om de cijfers om te gaan rekenen. Als school zou ik dat persoonlijk niet zo snel doen, maar wie weet doen ze bij jullie wel zoiets, of ze laten hem op 0 beginnen of ze verwachten dat hij toch iets inhaalt.

Dan heb je nog de stof die bij wiskunde A anders is dan bij Wiskunde B. Hier zal school een mening over hebben, maar hier kunnen jullie of zoon zelf ook een keuze in maken. Stel dat school zegt dat hij het niet in hoeft te halen, zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om op zijn minst even naar de afsluitende toetsen van de gemiste hoofdstukken te kijken. Dan kun je zelf kijken wat je mist en of je voldoende basis hebt om verder te gaan.

Verder heb je het nog over Wiskunde C, maar zover ik weet is dat alleen een examenvak voor het VWO en niet voor de HAVO.

Tot zeg je dat het ook een ander profiel zal worden, maar dat dat voor je zoon geen probleem is. Heb je hier goed naar gekeken of dit kan? Heb me niet helemaal verdiept in de havo profielen, maar op vwo is wiskunde B verplicht bij een NT profiel en niet bij de andere profielen. De andere verplichte vakken verschillen echter ook per profiel. Het profiel dat het dichtst bij NT komt, is NG, maar daarbij is ook biologie verplicht. Als je bij een NT profiel ook Bio hebt, kom je al ongeveer uit op een dubbel profiel. Controleer wel even of je nog alle verplichte profielvakken hebt bij die wissel.

Liam

Liam

08-01-2020 om 21:13

Profiel

Ik heb inmiddels al even in het PTA gespiekt, en als ik het goed begrijp heeft ie dan 1 toets gemist. Die zal hij dus moeten inhalen, ga ik even vanuit. Een gesprek met de vakdocent is inmiddels aangevraagd, even afwachten wanneer dat lukt. Dat zullen we dan zeker uitvragen en ook wat er nog meer eventueel ingehaald moet worden. Misschien een deel zelfstudie ofzo.

Zoon doet nu een dubbel profiel NT/NG. Dat zou dan alleen NG worden want hij heeft ook biologie.
De profielen EM en CM vroegen ook een 2e vreemde taal als ik het goed heb, en daar was hij ook niet goed in en wilde hij persé niet. Die talen vond ie een drama.
Volgens mij gooit deze profielwijziging weinig deuren voor opleidingen dicht; velen zijn toegankelijk met beide profielen. Zoon heeft ook nog geen concreet idee wat hij wil gaan doen trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.