Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Taal-oefen frustratie

Mijn zoon van 9, groep 5 heeft al veel gedoe gehad met taal. Op het moment heeft hij een handelingsplan en moeten we veel thuis oefenen vanwege het vermoeden van dyslexie.
We oefenen "braaf" met de woordreeksen die die week in de klas behandeld worden en dat gaat eigenlijk best goed.
Mijn frustratie is dat als je hem vervolgens een stukje vrije tekst laat schrijven, hij vreselijke spelfouten maakt. Al dat geoefen blijft niet hangen en in een andere context lijkt deze kennis weer geheel verdwenen.
Zo lang het geordend oefenen is heeft hij voldoende context om te weten hoe hij moet spellen, maar als hij geen context heeft dan weet hij het niet meer. Heeft het dan zin om die oefeningen te doen? Zijn er hier mensen die spelling oefenen met methodes die dit omzeilen?
J.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

19-01-2009 om 10:41

Testen?

Hallo
Er is dus een vermoeden van dyslexie. Waarom laat je hem niet gewoon testen, zodat je het zeker weet? Tegenwoordig wordt het vergoed door de ziektekostenverzekering, maar daar kan wel eens een max. leeftijd voor gelden.
Over het thuis oefenen. Is hij nog wel een beetje gemotiveerd? Want als het niet helpt, moet je er mee uitkijken dat je zoon een hekel aan school gaat krijgen (en dan heb je pas echt een probleem!).
Er zijn namelijk kinderen die zoveel moeite moeten doen op school om mee te komen dat ze blij zijn als de schooldag ten einde is. Dan moet de schooldag thuis niet nog eens verder gaan.
Misschien heb je wat aan deze site?
http://dyslexie.startpagina.nl/
En verder kun je ook eens zoeken in het archief van deze rubriek - vind je ook veel info.
succes

Lietje

Lietje

19-01-2009 om 13:16

Testen

Testen is niet zo snel geregeld. Er moet al de nodige hulp en extra werk aan vooraf zijn gegaan, bovendien wordt het voor 9-en jarige (voor 2000) echt niet vergoed. Wij hadden gelukkig onze ib-er mee, waardoor onze zoon toch getest is hoewel hij maar (bij cito's) een half jaartje achterliep.
Fouten maken bij schrijven kan zeker ook bij dyslexie horen. Onze zoon schrijft moeizaam (motoriek) en maakt zelfs fouten bij overschrijven. Zelf schrijven en tegelijk foutloos schrijven is bijkans onmogelijk voor hem, althans voor 2 zinnen. Dan heeft hij zo moeten compenseren dat hij te moe is. En zoals Marie zegt, hij is 's middags zo moe, dat hij (naast z'n sporten) echt niet veel meer kan leren. Hij gaat nu ook eigen dictee's krijgen. En een typecursen is ook met klem aanbevolen.
Sterkte Lietje

josephine*

josephine*

20-01-2009 om 09:04 Topicstarter

Achterlopen

Ik ben wel nieuwsgierig hoe ze bepalen hoeveel maanden een kind achterloopt. Mijn zoon heeft vanwege zijn taalontwikkeling een groep over gedaan en valt er nu weer uit. Hij zou dus meer dan een jaar achterlopen.

De dyslexietest van de zorgverzekeraar is tot 8 jaar en hij is bijna 10. Alternatief is dat school hem laat testen, maar daarvoor moet er dus eerst een half jaar extra geoefend worden. Mijn zoon doet dat trouwens opgewekt en vindt het best gezelliog samen oefenen. Het frustrerende is dat ik zie dat dit niet gaat helpen.

Mijn oudste zoon is dyslectisch en voor hem hebben we de test zelf betaald, was toch ruim 800 euro.
J

Logopedie

middels logopedie kun je een screening laten afnemen die het vermoeden van dyslexie kan bevestigen, of duidelijker kan maken. Die screening wordt wel vergoed door de ziektenkosten verzekering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.