biancka
28-09-2010 om 09:13
Taalgebruik zoon op school :(
De juf van mijn 6 jarig zoontje sprak mij net aan dat ze graag een gesprek met ons wil over het taalgebruik van mijn zoontje. Ik was een beetje verbaasd dat het zolang nog had geduurd. Ik baal er ongelooflijk van. Thuis hebben we zijn taalgebruik onder controle. Hij weet dat wij het gebruik van vieze/gemene woorden absoluut niet willen hebben en er staat dan ook altijd een straf tegenover (strafregels schrijven.......is nu 1x gebeurt en hij vind het verschrikkelijk). Als ik hem een 'verboden' woord hoor zeggen als hij aan het spelen is gaat het vriendje naar huis en is het gewoon einde oefening.
Maar ja, nu op school. Daar ben ik niet bij (jammer genoeg) en dus gaat hij nu daar helemaal los. Ik weet dat hij denkt dat het gebruik van die woorden grappig is (zijn vrienden kunnen er ook wat van en ze liggen dan ook helemaal in een deuk). Vanmiddag ga ik een afspraak maken met de juf voor een gesprek en ik zit nu al oplossingen te bedenken over hoe we dit nu eindelijk een halt kunnen toeroepen.
Wie heeft ook met dit probleem te maken gehad en wat was uiteindelijk bij jullie de oplossing? Ik weet wel dat we de juf gaan vertellen dat ze hem streng mag aanpakken maar verder heb ik nog geen idee.
Groetjes,
Biancka
Puck
28-09-2010 om 09:22
Fase
Mijn ervaring is dat het ook vaak fases zijn. Als jij zegt dat je zijn taalgebruik thuis goed aanpakt en dat het daar niet voorkomt dan lijkt me dit verder een probleem van juf. Daar ziet hij kennelijk wel mogelijkheden om ongestraft schuttingtaal te gebruiken. Overigens vind ik strafregels en 1x een fout woord = vriendje naar huis erg zwaar voor zoiets. Het is niet mijn manier van opvoeden zeg maar, maar dat is verder aan jou.
biancka
28-09-2010 om 09:31
Puck
Allereerst, bedankt voor je reactie. Ik snap dat je onze straffen zwaar vind voor zoiets maar misschien had ik moeten zeggen dat we al veel andere, minder zware straffen hebben geprobeerd (10 minuten op de gang, elke dag 5 minuten de foute woorden mogen zeggen, 10ct voor elk fout woord van zijn zakgeld inleveren) en dat werkte niet. Dus ja, dan kom je jammer genoeg toch op dat soort straffen uit.
Ik vind ook dat het taalgebruik aanpakken op school iets van de juf is en we gaan zowiezo tegen de juf zeggen dat ze onze zoon daar streng voor mag aanpakken.
Ik hoop echt dat het een fase is want ik baal er flink van dat zoonlief dat doet. Het vriendje waar hij die woorden heeft opgepakt mag hij al niet meer spelen maar nu word ik aangesproken door andere moeders dat hun kind zegt dat ze de woorden van mijn zoon leren. Laatst zei 1 moeder nog dat haar zoon had gezegd dat hij pas zou stoppen met die woorden als mijn zoon er ook mee zou stoppen. Erg vervelend. Ik geef toe dat mijn zoon die woorden zegt maar ik heb al gemerkt dat andere moeders daar niet zo makkelijk in zijn.
Maxime.M
28-09-2010 om 09:33
Juf
Thuis heb je het nu dus redelijk onder controle, nu de juf nog. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment zover bent dat je bij één woord al een straf uitdeelt, zeker als je al een tijdje bezig bent dit af te leren.
Mijn zwager heeft een verhaal van vroeger waarbij hij iedere keer k*t zei, of l*l,.. in ieder geval ongeoorloofde woorden. Toen heeft zijn moeder hem een keer bij zijn lurven gepakt en gezegd, jij wilt dat zo graag zeggen... ga je gang, en toen moest hij dus ongeveer 10 minuten lang dat woord zeggen. Natuurlijk was de lol er na een minuut ofzo al vanaf, maar hij moest door gaan. Hij heeft het daarna niet nog een keer gedaan
Maar goed, geef de juf maar een vrijbrief om het in haar klas op te lossen, daar moet ze wel wat op weten lijkt me.
Maxime.M
28-09-2010 om 09:35
Gelijk gepost
Hoi Biancka,
Ik zie dat jij hem ook al hebt 'gestraft' met het verplicht zeggen van die woorden voor 5 minuten. En? Vond hij dat leuk of vervelend? De insteek moet natuurlijk wel zijn dat het als een straf ervaren wordt, misschien toch 5 minuutjes erbij?
Hmm het is lastig hoor, succes in ieder geval!
koentje
28-09-2010 om 09:42
Biancka
ik denk dat het handiger was geweest om wel eerder met dit probleem zelf naar de juf te gaan, want voor jouw zoon is het slecht om zo lang positieve ervaring op te doen (het lachen van vriendjes) door dit gedrag. Maar goed, het zij zo!
Voor wat betreft thuis lijkt het mij een prima zaak dat je met grof geschut inzet en hem onmiddelijk het negatieve gevolg van zijn taalgebruik laat voelen. Maar misschien kun je er ook een beloning aan koppelen als het goed gaat om uit de negatieve hoek van het straffen te komen. Kun je iets bedenken daarvoor?
Wij belonen hier vaak met computertijd en dat soort zaken.
Maar goed, dit is mijn mening; die staat lijnrecht t.o. die van Puck, want ik vind juist dat je als school en ouders zijnde goed moet ssaemenwerken en bepaald gedrag consequent moet aanpakken. Veel succes met je dondersteen!
biancka
28-09-2010 om 09:42
Maxime.m
We hebben dat inderdaad al geprobeerd en zoonlief zit er gewoon bij te lachen en vind het geweldig. Nu moet ik erbij zeggen dat toen ik dat aan mijn schoonmoeder vertelde ze helemaal in een deuk lag. Het blijft dat mijn man ook een handje had van het zeggen van gvd en ze heeft mijn man toen op een stoel gezegd en hij moet het gvd woord zovaak zeggen totdat hij er genoeg van had. Wat denk je? Volgens mijn schoonmoeder ging mijn man toen heel rustig achter elkaar gvd zeggen en na een uur had ze door dat dit ging niet werken. Dus ja, zoonlief lijkt wat dat betreft dus erg op manlief en met manlief is het ook helemaal goedgekomen. Maar ja, daar heb ik nu niet zoveel aan met manlief.
Ik vind ook dat als ik hem niet betrap op het zeggen van het woord ik hem daar niet voor kan straffen. Als ik het later hoor van een moeder of juf dan kan ik hem daar alleen op aanspreken (wat ik ook doe). Het zal inderdaad op school de verantwoordelijkheid zijn van de juf en wat ons betreft mag ze hem ook straf geven. Ik vind het alleen jammer dat we het nu pas horen want blijkbaar doet hij dit al vanaf het begin van het schooljaar (16 augustus) en dan vind ik dat hij alweer te lang zijn gang heeft kunnen gaan.
biancka
28-09-2010 om 09:48
Koentje
Ik ben het met je eens dat school en ouders goed moeten samenwerken om bepaald gedrag consequent aan te pakken en hopelijk kunnen we samen met de juffen tot een goede oplossing komen. Ik denk ook wel dat dit gaat lukken maar ik vind het jammer dat ze niet eerder naar me toe zijn gekomen.
Ik was ook van plan om dit met de juf te gaan bespreken maar zoonlief verzekerde mij dat hij op school geen vieze/verkeerde woorden zei (lekker naief van mij!). Ik zal vanaf nu dus zeker vaker een de juf vragen hoe het nu gaat en of meneer zijn taalgebruik verbeterd.
Ik vind het een goed idee om mijn zoon ook te gaan belonen als hij goed op zijn taalgebruik let. Daar kunnen we vast wel iets voor verzinnen. Bedankt voor deze tip. Daar had ik nog niet aan gedacht.
dirksmama
28-09-2010 om 10:21
Maak het niet te zwaar
Hoe zwaarder de sanctie op 'verkeerde' woorden, hoe leuker het wordt om ze te gebruiken.
Hier hebben ze ook van die gekke fases gehad. Nou, dan gaan mijn oren gewoon op slot, kregen ze hooguit van mij te horen 'als je zo praat luister ik niet'. En die aanpak werkte in de klas met mijn leerlingen meestal ook.
Puck
28-09-2010 om 10:27
Koentje
Ik vind het niet fijn als jij dingen over mij zegt die helemaal niet zo te lezen zijn. Hoezo staan wij lijnrecht tegenover elkaar? Volgens mij helemaal niet. Ik deel je mening volkomen dat school en ouders moeten samenwerken om problemen aan te pakken en dat ongewenst gedrag thuis goed aangepakt moet worden. Mijn methode zou er iets anders uitzien, maar ana de verduidelijking van Biancka wat ze al geprobeerd heeft kan ik me er alles bij voorstellen. Maar in dit geval is er thuis geen probleem en werkt de aanpak van Biancka thuis goed. Dan is het een kwestie voor juf om ook de goede aanpak te vinden.
*bella*
28-09-2010 om 11:13
Logisch
Sorry, denk er totaal anders over. Ik denk dat vieze woorden erbij horen op die leeftijd en dat die behoefte zo groot is dat het zelfs min of meer ´moet`. (de neiging is zo sterk) Dus als je zo hard thuis die behoefte onderdrukt, dan lijkt het me volkomen logisch dat je zoontje op school losgaat. Hij moet wel.
Hier zijn vieze woorden net zo goed verboden. Maar er zijn vieze, en echt vieze woorden. Ten aanzien van de eerste categorie wil ik graag doen alsof ik het niet hoor, en het oogluikend toestaan. (totdat ik roep en nu is het genoeg)
Overigens ben ik het er dus ook totaal niet mee eens dat een maatregel zoals verplicht vieze woorden opzeggen sec een straf moet zijn. Het moet tevens een uitlaatklep zijn, dus mag best leuk zijn.
biancka
28-09-2010 om 11:45
*bella*
Ik vind niet dat vieze woorden erbij horen, sorry. Als ik hem zijn gang liet gaan dan riep hij te pas en onpas k*t (1 van de fijne woorden die hij dus opgevangen heeft bij zijn vriendje), gvd en dat vind ik niet kunnen.
Er zijn situaties waarbij ik het me goed kan voorstellen. Als hij zichzelf zeer doet en dan een keer 'sh*t' roept dan geef ik er ook geen aandacht aan maar niet bij alle woorden. Er is bij mij een duidelijke grens en die is bij mijn zoon ook duidelijk. Alleen blijkbaar op school nog niet.
Guinevere
28-09-2010 om 13:05
Te zware nadruk?
Toch krijg ik het gevoel dat er thuis té veel de nadruk op wordt gelegd. Doet me denken aan de kinderen op de streng christelijke scholen, die thuis helemaal niets mochten en deden, en buitenshuis dus helemaal "los" gingen. Ik kan me vergissen hoor!
Heb je de "educatieve" aanpak al geprobeerd? Dus een goed gesprek met hem gevoerd over de indruk die hij op mensen maakt als hij zo praat? Dat het op dit moment misschien grappig lijkt, maar dat mensen hem gaan vermijden (en dat al doen!) omdat hij zo praat? Die aanpak werkt hier thuis heel goed bij onze oudste. Alleen als hij iemand aanspreekt als "sukkel" oid mag hij geld betalen, dan is het namelijk persoonlijk gericht.
*bella*
28-09-2010 om 13:13
Mag hier ook niet
Hier twee eigenlijk zeer brave kinderen wat dat soort gebieden aangaat. Maar toch vliegen die woorden hier ook weleens langs. Tsja, mag hier ook niet hoor. Bij wijze van straf is er een strafpotje waar geld in moet voor een leuk gezamenlijk uitje, maar ik breng dat heel speels en we houden ons er niet echt aan. Overigens geldt het ook voor ons, ik kan er soms ook wel wat van hoor schaam schaam. Maar ze weten heel goed dat het niet hoort en dat ik het niet wil horen, doen ze het toch dan geef ik een preek en da´s wel weer even genoeg. Maar heel soms hoor ik het dus niet, ik geloof echt dat enorm er bovenop zitten echt averechts werkt.
Ik vind 6 echt nog erg jong. Die van 9 hier vergist zich nog maar zelden maar ik vind dat je van een kind van 9 ook veel meer mag verwachten. Of maak spelletjes ervan, heb ik vaak gedaan. Dus allemaal ´foute´woorden naar elkaar roepen, zoals fluitketel etc. Of doe eens mee met een spelletje poep en pies zeggen, kinderen vinden het geweldig en je haalt de lading ervanaf.
Polly Shearman
28-09-2010 om 13:37
Hier
worden thuis die woorden wel gezegt: vervolgens zeggen wij dat ze dat niet mogen zeggen, maar meer eigenlijk niet.
Jongste zei in de grote vakantie ineens wel erg vaak die woorden, en dus besloten we om het te gaan negeren ( dat was vrij lastig voor zijn grote broers)
Maar nu hij op school zit, is hij voorbeeldig en heeft nog geen fout woord gebruikt.
oudste zei eens het woord kut toen hij 3 was, het was in de auto en ik zei zeg dat nog eens: , en nog eens en nog eens en nog eens...
het kind heeft bijna 5 minuten dat woord herhaalt op de achterbank, als hij wilde stoppen moest hij doorgaan van mij... tot huilens toe: nou wil ik het woord echt nooit meer zeggen mama.
en dat hielp....
voor een jaar of 5, toen hoorde ik het wel eens voorbij komen op school en bij vriendjes dus zal hij het ook wel zeggen, maar thuis nooit.
groet, polly
Sera
28-09-2010 om 13:53
Belangrijk
Ik vind het wel heel belangrijk om kinderen te leren dat dit niet mag. Bij ons werkt het potje waar geld in moeten worden gedaan per fout woord heel goed. Ik heb toen mijn dochter is geboren mezelf ook afgeleerd deze woorden te gebruiken. Als kind deed ik het ook nooit want ik wist heel goed dat het niet mocht van mijn ouders. Mijn broer had wel een fase dat hij zulke woorden gebruikte en dan moest hij altijd zijn mond uitspoelen met zeep. Dat maakte zo'n indruk op mij dat ik zulke woorden niet wilde gebruiken. Tijdens mijn studie tijd sloop het er toch in maar nu heb ik het mezelf weer afgeleerd toen ik een kind kreeg. Het is echt een gewoonte en die kan je heel makkelijk weer afleren. Tegenover mijn kinderen ben ik dan ook streng dat deze gewoonte er niet insluipt.
Ik vind strafregels schrijven ook een goede straf in jullie geval. Wat ik wel raar vind is dat de school dit met jou wil bespreken zonder dat het lijkt alsof ze er zelf wat aan hebben gedaan. Hier op school zouden ze gewoon straf krijgen als ze iets stouts doen en dat is dan een kwestie tussen de school en het kind. Ik zou dus verbaasd zijn als de juf deze kwestie met mij zou willen bespreken. Ik zou wel gaan naar de school natuurlijk. Waarschijnlijk zou ik hun dan voorstellen aan het gebruik van scheldwoorden en andere foute woorden een straf te koppelen die mijn kind niet aangenaam vindt. In jullie geval dus strafregels. Hier op school krijgen ze ook vaak strafregels als straf maar dat is niet een straf die mijn kinderen heel erg vinden dus bij hun werkt het niet zo goed. Wel jammer dat de school het zelf niet oppakt en hiermee aan de slag gaat.
biancka
28-09-2010 om 14:10
Guinevere
De 'educatieve' aanpak hebben we nog niet echt geprobeerd. We hebben wel gezegd dat hij zo niet echt een goede indruk maakt op andere leeftijdsgenootjes en dat mensen hem dan niet zo leuk vinden maar dat maakt hem niks uit. Voornamelijk niet omdat zijn vrienden het ook doen en het allemaal zo grappig vinden. Ik heb hem verteld dat wij het in ieder geval allesbehalve grappig vinden.
Ik ga straks uit school nog eens een keer met hem praten. Hij mag van mij heel veel maar waar we de grens trekken is met verkeerd taalgebruik, mensen uitschelden en slaan. Het lijkt wel of we heel streng zijn maar dat zijn we echt niet. Alleen als je al zoveel geprobeerd hebt dan voel je je radeloos en jammer genoeg zijn wij ons zoontje toen strenger gaan aanpakken.
biancka
28-09-2010 om 14:13
*bella*
Ik zal het potje eens opnieuw proberen in te voeren en dat dan iedereen, als er een woord uitfloept, er geld in moet doen en dan het geld voor iets leuks gebruiken. Dat vind ik zeker een goed idee en ik zal het vanavond eens met mijn man bespreken.
biancka
28-09-2010 om 14:16
Polly
Ik heb dan nog liever dat mijn zoon het thuis zegt dan ergens anders. Bij de buren is hij laatst weggestuurd omdat hij het gvd woord zei en ze zijn daar gelovig dus ik kon het me goed voorstellen.
Ik denk dat we het station van negeren al voorbij zijn. Ik kan alleen maar hopen dat als hij 9 is dat de vieze woorden bijna niet meer gezegd worden.
biancka
28-09-2010 om 14:23
Sera
Heftig, je mond uitspoelen met zeep. Dat zou ik bij mijn zoon nooit doen maar ik kan me goed voorstellen dat dat bij jou ervoor heeft gezorgd dat je nooit vieze woorden ging zeggen.
En wij hebben het onszelf ook afgeleerd toen ik zwanger was van onze zoon. Jammer genoeg vergeet mijn man dat in de auto nog weleens maar als we het potje in gaan voeren dan zal daar vanaf zijn kant nog wel eens geld in komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook raar vond dat ik nu op school moet komen om erover te praten. Mijn zoon is onder schooltijd de verantwoording van de juf en zij moet het dan ook aanpakken zoals zij het beste vind. In de eerste week moest hij al nablijven omdat hij een ander kindje 'idioot' had genoemd (dat hoorde ik later van het kindje zelf.....die was naar de juf gegaan en toen moest mijn zoon 10 minuten nablijven). Vond ik hartstikke goed van de juf. Probleem is misschien dat mijn zoon twee verschillende juffen heeft die blijkbaar allebei een andere aanpak hebben. Van de juf waarbij hij moest nablijven heb ik nooit iets hiervan gehoord en nu ben ik dus aangesproken door de andere juf.
Ik hoop zo snel mogelijk terecht te kunnen voor het gesprek en ben dan ook erg benieuwd wat ze te vertellen heeft en hoe ze het verder wil aanpakken.
Tirza G.
28-09-2010 om 20:34
Geld voor iets leuks?
Nou, dat zou bij mijn kinderen goed aanslaan. Die zouden zó een uitstapje naar de Efteling bij elkaar vloeken en schelden. Ik heb ook een tijdlang met geld-straf gewerkt, maar dat geld was dus mooi voor mij. Om de oorarts te betalen die mijn oortjes op moest knappen na het aanhoren van al die woorden.
Tirza
biancka
29-09-2010 om 08:10
Tirza
Als je het zo brengt is het misschien niet helemaal verantwoord maar we zeggen zoonlief natuurlijk niet dat het geld voor wat leuks gebruikt gaat worden.
We zijn er nu alleen achter dat we niet alleen voor de vieze woorden naar school moeten. Zoonlief is weer 'terug bij af'. Lang verhaal maar zijn gedrag op school is weer zo negatief dat we een gesprek moeten. Zo jammer. De juf die hij in Groep 1/2 had heeft hem helemaal uit dat gedrag gekregen door hem op een bepaalde manier te behandelen en deze juffen kunnen dat blijkbaar niet. Ik weet nu al dat mijn zoon hiervan de dupe gaat worden. Waarschijnlijk morgen gesprek op school.
*bella*
29-09-2010 om 09:57
Prima verantwoord
Natuurlijk gaan mijn kinderen geen leuk reisje bij elkaar vloeken, waar halen ze het geld vandaan? Ze moeten natuurlijk zelf een deel van hun eigen geld erin stoppen als ze iets *fouts* zeggen. En mijn kinderen zijn best heel zuinig op hun centen.....
(misschien softe aanpak hoor, maar moet er misschien bij zeggen dat ik erg softe kinderen heb. Ze zouden nooit bij vreemde mensen foute woorden gebruiken. Zijn eigenlijk net wat té braaf op school en elders. Ik ben dan ook geneigd thuis wat soepeler met on-braaf gedrag om te gaan omdat ik ze dat soms ook best gun) Voor mij staat het gebruik van deze woorden dan ook absoluut niet op één lijn met slaan oid. Dat mag hier absoluut niet. En ze mogen dat soort woorden ook niet naar elkaar gebruiken.
koentje
29-09-2010 om 11:27
Puck
Ik mag zelf weten of ik iets wat iemand gezegd heeft samenvat. Ik zei niet dat wij lijnrecht t.o. elkaar staan; ik zei dat onze mening lijnrecht t.o. elkaar staan: namelijk dat ik vind dat het juist prima is dat ze streng straft en dat het juist wel belangrijk is om met de juf samen te werken omdat jij zei dat je de straf zo zelf niet zou doen en dat de juf problemen op school zelf maar moet oplossen.
Er wordt hier wel vaker iets over iemand s posting gezegd: ik snap niet waarom je daar moeite mee hebt.
Puck
29-09-2010 om 12:02
Koentje
Op zich heb er geen enkele moeite mee dat mijn posting samengevat wordt. Wel dat hij daarmee verdraaid wordt en dat op die manier mijn mening anders naar voren komt dan die bedoeld is. Jij extrapoleert/interpreteert mijn posting op een in mijn ogen foute manier.