Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Taalkamp New York

Goedemorgen,
Mijn dochter wil in juli/augustus (dan bijna 17 jaar) 2 weken op taalkamp (van EF) naar New York. Hebben jullie als ouders daar enige ervaringen mee met zonen of dochters?
Met name dan ook de begeleiding startend vanaf Schiphol.
Ik hoor het graag van jullie. Dank je wel.

Niet met taalkamp, wel zelf als exchangestudent waarbij we welkomskamp hadden in Boston. Wij reisden toen als groep naar Boston en werden op Schiphol opgevangen.

Ik vraag me wel af hoe 'nuttig' twee weken taalkamp is. De periode is natuurlijk kort om denk ik echt veel te leren. 

jroozeboom

jroozeboom

06-03-2023 om 12:33 Topicstarter

Dank je voor je reactie. Ja, 2 weken is kort, maar voor mij heel lang.. haha..
Ik vind het best eng hoor, zo'n jong meisje helemaal aan de andere kant..

Het is op die leeftijd best normaal om met vrienden op vakantie te gaan, ook naar bijvoorbeeld Spanje, Portugal of Griekenland.
Er is begeleiding bij, er is een groep leeftijdsgenoten bij, hartstikke leuk toch?
Verder is twee weken natuurlijk wel kort om een taal echt goed te leren en hoef je voor Engels te leren niet per se naar New York. 

Hoe de begeleiding precies georganiseerd wordt, zou ik navragen bij de organisatie die dat verzorgt. Ik zou wel vertrouwen op het gezonde verstand van je dochter en op de ervaring van de organisatie. Ze hebben vast al vaker 16/17 jarigen mee gehad.

Mijn dochter ging op haar 16e in haar uppie stage lopen in de VS. Moest ze zelf regelen - uiteraard met onze hulp. 

We hebben haar op Schiphol afgeleverd en opgehaald. De rest deed ze zelf. Ging prima. In Oregon werd ze er op het vliegveld wel even uitgepikt. Geen idee of het kwam omdat ze minderjarig was, maar ze wilden weten waar ze zou verblijven, dat is iets dat ze sowieso vaker doen. Nadat dat gecheckt was, kon ze verder. Vond zijzelf wel grappig, was ook zó opgelost. De meesten redden zich wel hoor, op die leeftijd. 

Die van mij zijn beiden een half jaar geweest met EF. Denk dat 2 weken bijna geen zin heeft. Mijn jongste naar een Engelstalig land, sprak al vrij goed Engels, daar nog 2 levens gestegen tot het maximale. Maar daar was wel meer tijd voor nodig.
Je zet ze op het vliegveld af. EF regelde eigenlijk alleen de huisvesting.

jroozeboom schreef op 06-03-2023 om 12:33:

Dank je voor je reactie. Ja, 2 weken is kort, maar voor mij heel lang.. haha..
Ik vind het best eng hoor, zo'n jong meisje helemaal aan de andere kant..

Ik was dezelfde leeftijd toen ik jaar highschool ging doen. 

Is Ze deze zomer ook al klaar met middelbare school?

ik was bijna 17 toen ik na het behalen van het vwo een zomer naar Canada ging. Werd op Schiphol vriendelijk uitgezwaaid door m’n ouders, moest alleen overstappen in Frankfurt en werd opgehaald door kennissen van m’n ouders. Daar 2 weken verbleven en met m’n Canadese nichtje nog 2 weken rondgetrokken en bij m’n tante nog 2 weken in Toronto gezeten. 
nu ik zelf ouder ben vind ik het heel dapper dat m’n ouders me zo los hebben gelaten haha. Ik vond het zelf hartstikke leuk en 1 groot avontuur en zag echt de ‘ouderlijke problemen’ destijds niet. 
Maar zeker via zo’n organisatie zou ik kind wel laten gaan. Als ze een beetje probleemoplossend vermogen hebben en niet in 7 sloten tegelijk lopen, lekker die ervaring laten meemaken!

Onze zoon is destijds zes weken op zomerkamp geweest in Cambridge.
Met EF en hij was toen 17. We hebben hem op Schiphol afgezet en hij werd in Londen opgevangen en begeleid. 

Twee weken total immersion gaat wel hard hoor, zeker als er een goede passieve voorkennis is. Vaak zijn tieners veel verder met Engels lezen en begrijpen dan met spreken, omdat de middelbare school vooral die skills traint. Met twee weken gericht werken aan spreekvaardigheid en communicatie, waar het bij zo’n taalkamp vaak om gaat, kan dat behoorlijk snel bijtrekken.

Leuk! Ik was vrijwilliger bij Vinea taalkampen ooit - volgens mij is EF een tikje professioneler. Zou me geen zorgen maken: juist een hele veilige manier om die eerste reis alleen te ondernemen. 

Dochter is vorig jaar 2 weken naar Californie geweest, ook van EF. Wij hebben vliegticket zelf geregeld (scheelde behoorlijk wat geld). Op  vliegveld van bestemming werd ze door EF opgehaald en naar campus gebracht waar ook EF begeleiding was. Idem met terugreis. Werd door EF weer naar vliegveld gebracht.
Ze moesten ‘s avonds voor 23.00 uur op campus zijn en daar waren ze best streng op. Ook toen ze in weekend een trip met haar vriendin naar LA ging, kon dat pas nadat wij daar toestemming voor gegeven hadden. Onze ervaring is dus positief

Waar ik ook wel heel nieuwsgierig naar zou zijn, daar hoor ik niemand over:'In hoeverre heeft zo'n taalkamp bijgedragen aan de ontwikkeling van die taal?'

Pippeltje schreef op 07-03-2023 om 09:59:

Waar ik ook wel heel nieuwsgierig naar zou zijn, daar hoor ik niemand over:'In hoeverre heeft zo'n taalkamp bijgedragen aan de ontwikkeling van die taal?'

Jawel, dat schreef ik: kind zat al hoog en steeg nog 2 levels tot het hoogst haalbare. Dat werkt met ABC die weer onderverdeeld zijn in cijfers. Maar kind zat er wel een half jaar. 

Mijn dochter heeft het op haar 14e gedaan in Engeland (twee weken). Goed begeleid en haar taalvaardigheid is met sprongen vooruit gegaan. Ze moesten oefenen met kleine gesprekjes in winkels enzo. Dat heeft goed gewerkt voor haar spreekvaardigheid en zelfvertrouwen. Het is natuurlijk geen academische taal op Cambridgeniveau, maar ik vond dat ze goed wisten waar aan gewerkt moest worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.