Vera*
20-05-2011 om 17:12
Talentkompas
In de nieuwsbrief van school las ik dat de basisschool Talentkompas gaan gebruiken. Op de website van Edux lees ik bijcapaciteiten: met behulp van een aantal intelligentietests wordt de potentie van de leerling gemeten. De onderdelen zijn: rekenen, ruimtelijke oriëntatie, logisch redeneren, snelheid en nauwkeurigheid, taalvaardigheid. Daarnaast is talentkompas volgens de Cotannormen, normen voor psychodiagnostisch onderzoek, vastgesteld (zie: http://www.marant.nl/wp-content/uploads/Talentenkompas-37.pdf).
Dit lijkt me een test die gerelateerd is aan de ISI-test of misschien zelfs wel de nio. Er is aan de ouders nog niets aan toestemming gevraagd. Volgens mij moet dat, het is psychodiagnostisch onderzoek. Klopt dit?
Vera

M Lavell
20-05-2011 om 21:21
Kan niet zonder toestemming
Citaat:"De uitslag is toch wel informatie die je nodig
hebt om te weten of een kind op het voortgezet onderwijs zal slagen. Zaken als doorzettingsvermogen, ambitie, een rustig thuisfront,en de juiste vrienden spelen een veel belangrijkere rol of een kind zal slagen dan intelligentie alleen. Ik kan me voorstellen dat je als school even opnieuw in moet leren spelen op dit type testuitslag","
Allemaal leuke zaken om te weten natuurlijk, maar niet wettelijk verplicht of strikt noodzakelijk (er zijn ook scholen die het zonder deze gegevens doen).
Daarmee is er geen rechtsgrond om de informatie over deze leerlingen te verzamelen. De school handelt in strijd met de WBP als deze test zonder toestemming van de ouders wordt afgenomen.
Ik zou de school hiervan op de hoogte brengen en bovendien toevoegen dat jij geen toestemming geeft.
Wacht de reactie af. Als de school pedant gaat doen (daar hebben we uw toestemming niet voor nodig), dan kun je de zaak voorleggen aan het CBP.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*
23-05-2011 om 16:09
Reactie
Ik heb een reactie ontvangen op mijn mail.
Beste Vera.
Het zou erg jammer zijn als X niet zou mogen meedoen aan Talentenkompas.
De gegevens die hier uit komen worden enkel alleen door ons gebruikt om een gefundeerd advies uit te kunnen brengen m.b.t. het voortgezet onderwijs. Op geen enkele manier worden die aan derden doorgegeven.
Toestemming van ouders is alleen dan noodzakelijk als de gegevens met anderen dan de ouders besproken worden.
Ik zou het prettig vinden om dit in een persoonlijk gesprek toe te lichten. Daar voor zou ik woensdag a.s. tijd hebben.
Morgen ben ik de hele dag afwezig.
Zou je me willen laten weten of en hoe laat je woensdag zou kunnen?
Met vriendelijke groet,
Van dochter heb ik begrepen dat ze woensdag de 'spelletjes' op de computer gaan doen....
Vera

Primavera
24-05-2011 om 09:54
Hmmmm
Ik heb wat verschillende informatie over Talentenkompas gegoogled en vindt het als ouder eigenlijk helemaal niks.
Ten eerste betreft het de privacy. Het betreft een onlinetest waarbij de resultaten van elke leerling automatisch opgestuurd worden naar het testburau (met naam en toenaam?, gecodeerd?) die de uitslagen gaan interpreteren. Vervolgens volgt hierop advies door een externe onderwijsadviseur die dat met de leerkracht bespreekt. Kunnen leerkrachten niet zelf meer advies geven? Waarom moet een extern iemand die je kind nog nooit gezien heeft en er verder niks meet e maken heeft het schooladvies uitbrengen? Waar blkijven die gegevens, worden ze opgeslagen, doorgegeven aan vervolgschool, enz?
Ten tweede worden er allerlei privégegevens gevraagd die mijn inziens helemaal niks te maken hebben met het advies over welke school mijn kind aan zou kunnen, maar alleen over hoe makeelijk het voor die school zal zijn om mijn kind te hebben. Het is een test die duidelijk een bewerking is van die van het bedrijfsleven, wat nog eens pijnlijk duidelijk maakt dat wat eerst een test moest zijn om mijn kind op de voor hem beste plek te krijgen is verworden tot de eerste sollecitatieprocedure zodat de meest gewilde scholen de voor hen makkelijkste leerlingen eruit kunnen pikken.
Op http://www.leermiddelenplein.nl/php/detail.php?id=164010 zijn er enkele voorbeelden te vinden van het talentenkompas. Ik zou graag willen weten hoe het antwoord op de vraag:"ik ben vaak bang voor andere kinderen" het eindadvies beinvloed. Gaan deze gepeste kinderen eerder naar het VMBO of HAVO/VWO. Of de vraag de stelling:"ik vind dat ik er goed uitzie". Wat zegt dat over de capaciteiten om gymnasium aan te kunnen. En "andere kinderen vinden mij raar" levert dat ook weer een minnetje ergens op?
Of als ik de voorbeeldrapoportage bekijk, wat levert meer of minder overtuigingskracht voor een advies op?
Het is in weze een totaal door ouders ongevraagde psychologische test, die door de opzet zo wie zo met tenminste één ander dan de ouders en leerkracht wordt besproken, namelijk de externe onderwijsadviseur. Die een hoop privacygevoelige dingen vraagt die scholen helemaal niet hoeven te weten om de leercapaciteite van een leerling te beoordelen. Mijn inziens kunnen ze alleen maar tegen je werken als je ze eerlijk invult.
Er zitten twee dingen op voor ouders. 1)Prostesteren tegen deze gang van zaken en geen toestemming geven (en die moeten ze vragen). 2) leer je kind wat de sociaal goede antwoorden zijn om te voorkomen dat het ook nog wordt afgerekend op dat het bijv. pestslachtoffer is of omdat het doordat het wat eerder in de puberteit zit vergeleken bij klasgenoten minder goed in zijn/haar vel zit. Je moet liegen dat je barst, niks zeggen dat je verlegen bent met opeens die boezem of puisten, nee keihard beweren dat je er goed uitziet ondanks je onzekerheden. Het kind denkt namelijk dat het bezig is met een computerspelletje, maar in weze schrijft het z'n eerste cv en kan het beter leren hoe je daar zo goed mogelijk op uit komt.
Als ik als ouder een psychologisch onderzoek wil om mijn kind te doorgronden zorg ik daar wel voor bij een psycholoog van mijn keuze en niet bij een één of andere externe onderwijsadviseur die de resultaten vervolgens met school of scholen bespreekt.
Groeten Primavera

M Lavell
24-05-2011 om 11:13
Mail terug
Beste bovenmeester,
Voordat we tot een persoonlijk gesprek overgaan, wil ik toch alvast e.e.a. toelichten.
Voor de goede orde: ik twijfel er geen moment aan dat de school het beste met de leerlingen en de ouders voor heeft. Mijn twijfel richt zich op het product 'Talentkompas' dat door de school is aangekocht.
Kennelijk heeft de leverancier verzwegen wat van dit onderzoek de implicaties zijn.
Mijn eigen kind kan ik van deze implicaties vrijwaren door het niet mee te laten doen, maar dan blijft toch het probleem voor de school bestaan.
Je stelt dat de gegevens op geen enkele manier met derden worden gedeeld. Dat is niet waar. De gegevens worden gedeeld met de aanbieder van Talentkompas die de gegevens ontvangt en interpreteert (het is een online toets).
Maar bovendien is er geen rechtsgrond voor de school om de gegevens te hebben: er is geen wettelijke plicht, geen noodzaak én geen toestemming van de ouders.
Er is niet meer dan de veronderstelling dat het fijn is om dat allemaal te weten van kinderen.
Daarmee is het verzamelen en beheren van deze gegevens door de school, onrechtmatig. Zelfs als de school niks verder vertelt of deelt. Onrechtmatig gegevensbeheer kan beboet worden door het College Bescherming Persoonsgegevens.
De producent van dit product, LDC Business, is van oorsprong thuis in psychologische testen voor loopbaanorientatie en sollicitatie. Dit soort testen worden vaak gebruikt in het bedrijfsleven, maar zijn ook daar niet verplicht. Er is altijd toestemming van de betrokkene (wie de test ondergaat) nodig.
Ik vrees dat de aanbieder dit aspect vergeten is. Of wellicht dat men vergeten is dat als de betrokkene niet zelf toestemming kan geven (kind) dat het dan toch van de wettelijk vertegenwoordigers moet komen (ouders).
Nu is het strikt genomen niet de eerste verantwoordelijkheid van het bedrijf om de school op deze implicaties te wijzen, de school is zelf verantwoordelijk, maar klantgericht is dat verzwijgen of vergeten bepaald niet.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik ook alleen maar het beste met de school voor heb. Het gaat me er niet om de school een hak te zetten. Maar ik wil wel graag dat de school binnen de wet opereert, met name als het gaat om veiligheid.
Van mijn dochter begrijp ik dat er aanstaande woensdag 'spelletjes' op de computer gedaan gaan worden. Hoe moet ik dat nu interpreteren, nu mij bekend is dat LCD Business met sommige van die spelletjes 'meeluistert'?
En hoe kan er van ondubbelzinnige toestemming sprake zijn (wettelijk voorschrift) als alle kinderen op de computer mogen spelen, behalve die die van hun ouders niet mogen?
Ik ben van mening dat de schoolklas om die reden niet de geschikte plaats is voor een psychologisch onderzoek als dit.
Ik wil hier graag in een persoonlijk gesprek over verder praten. Ik ga er wel van uit dat 'persoonlijk' in dit verband de betekenis heeft van 'face tot face'. Het onderwerp zelf leent zich vooral voor een zakelijke analyse waarbij persoonlijk worden niet gepast is.
Groet,
Jij dus.
groet,
Miriam Lavell

M Lavell
24-05-2011 om 13:33
Mijn mail aan firma en 'adviseurs'
Aan: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected]
Geachte mevrouw, mijnheer,
Via het de forumrubriek Ouders en School van Ouders Online, bereikte mij een vraag over uw product Talentenkompas. De ouder vraagt zich af of zij verplicht is haar kind deel te laten nemen aan dit psychologisch onderzoek.
Wat verdieping leverde op dat uw bedrijf een belangrijke aanbieder is van producten tbv HRM, loopbaanorientatie en opleidingskeuze. De producten zijn inderdaad psychologische testen en richten zich voornamelijk op volwassenen.
Het spreekt vanzelf dat deelname aan dergelijke toetsing voor volwassenen vrijwillig is. Zonder toestemming van de betrokkene kan de test niet plaats hebben.
Wat ik in de informatie over de versie voor basisscholen niet kan vinden, is informatie over het toestemmingstraject dat ook hier noodzakelijk is. Nu niet van de direct betrokkenen (het kind), maar van de wettelijk vertegenwoordigers (de ouders). De school in kwestie leeft zelfs in de veronderstelling dat die toestemming niet nodig is.
Daaruit valt op te maken dat op zijn minst deze school (en hoeveel nog meer), uw product zonder de noodzakelijke toestemming - dus feitelijk zonder rechtsgrond- gebruikt.
Natuurlijk is dat strikt genomen de volledige verantwoordelijkheid van de scholen. Maar het zal u niet onverschillig kunnen laten, tenzij u geen bezwaar heeft tegen een 'take the money and run' imago.
Op welke wijze stelt u de scholen op de hoogte van het feit dat toestemming van de ouders voor deelname aan uw dienst noodzakelijk is?
Groet,
Miriam Lavell
ps: u vindt de vraag van de ouder hier http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=0&template=1&actueel=1&archief=0&thread=166689&forumsel=23&forum=23&post=2725888

Vera*
24-05-2011 om 22:44
Morgen
Om 8.30 uur heb ik een afspraak met de directeur. Ik ben niet van plan overstag te gaan. Dochter weet dat ze niet aan de test mee mag doen.
Vera

Vera*
25-05-2011 om 09:35
Geweest
Ik heb nog steeds geweigerd
Volgens de directeur stelt de inspectie eisen stelt aan het ontwikkelingsvolgsysteem. De school gebruikt(e) Kijk maar die was niet cotan genormeerd en zou door de inspectie niet meer als instrument gebruikt mogen worden. Talentenkompas is dat wel.
De adviseur heeft gezegd dat er geen toestemming voor de ouders nodig is omdat het enkel en alleen in de school gebruikt wordt.
Vera

M Lavell
25-05-2011 om 12:52
Mail terug
Van de ontwikkelaar van Talentenkompas
"Geachte mevrouw Lavell,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Talentenkompas wordt inderdaad door ons uitgegeven. Echter richten we ons, zoals met al onze instrumenten, niet direct op de eindgebruiker oftewel degene die uiteindelijk getest wordt.
Als uitgeverij leveren we aan intermediairs die leerlingen vanaf de basisschool (groep 7 en 8) tot aan volwassene helpen bij studiekeuze en loopbaanvragen. Zelf hebben we daarom ook nooit direct contact met degenen die tests invullen.
Bij instrumenten zoals psychologische tests is het belangrijk dat degene die de test afneemt goed geschoold is. Talentenkompas is een vrij uitgebreid testinstrument. Het is daarom van bijzonder belang dat degene die het instrument inzet goed geschoold is. Talentenkompas is dan ook meer dan een NIO test die zich alleen op de capaciteiten richt.
Ik kan me goed voorstellen dat ouders meer willen weten over Talentenkompas als hun kind ermee getest wordt. Daarom hebben we ook de samenwerking gezocht met een aantal gerenommeerde onderwijsadviesdiensten waaronder ook Marant en Eduniek, waarnaar u en de ouder refereert.
Beide adviesdiensten en nog 6 andere zijn door ons meerdere keren getraind in de afname en interpretatie van het instrument. Tijdens deze trainingen kwam ook de informatie richting ouders uitgebreid aan bod. Dit houdt onder andere in dat ouders om toestemming worden gevraagd. Tevens hebben we samen met de adviesdiensten verschillende documenten opgesteld om de ouders bij de interpretatie te ondersteunen.
Als een school ervoor kiest om Talentenkompas af te nemen kan dit ook alleen via een van de door ons getrainde adviesdiensten. Zij hebben de exclusieve rechten om Talentenkompas in te mogen zetten bij basisscholen en hen ook optimaal ondersteunen.
Deze adviesdiensten nemen ook meerdere tests af, niet alleen Talentenkompas, en ik vertrouw hen ook volop dat ze de testafnames optimaal ondersteunen en begeleiden.
Het is echter altijd goed om scherp te blijven op het juiste gebruik. Ik zal uw email daarom aan mijn contactpersonen doormailen als u dat goed vindt, om nogmaals erop de attenderen dat het vragen van toestemming en het informeren van ouders bij scholen weer in herinnering geroepen moet worden. Als ouders geen toestemming willen geven dan is dat uiteraard mogelijk en dienen ouders dit kenbaar te maken bij de school zelf.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Als u verder nog vragen heeft dan hoor ik het graag."
Keurige reactie.
Vera:"De adviseur heeft gezegd dat er geen toestemming voor de ouders nodig is omdat het enkel en alleen in de school gebruikt wordt. "
Die adviseur heeft het mis. Of, zoals de ontwikkelaar van het product hoopt, de adviseur weet heel goed hoe het in elkaar steekt (zie boven) en de school liegt een beetje.
Kun jij achterhalen bij wie de school het product betrekt? (Marant, Eduniek, Edux, of Fontys?)
Ik ga natuurlijk toestemming geven om mijn mail door te zenden.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
25-05-2011 om 13:21
Overigens
Om verwarring te voorkomen: De Inspectie levert inderdaad commentaar op het gebruik van niet genormeerde toetsen. Dat Talentenkompas wel genormeerd is, betekent niet dat de school die toets dus zonder toestemming van de ouders kan gebruiken. Als de school een toets wil gebruiken waarvoor toestemming van ouders niet nodig is, dan moet de school een andere genormeerde toets inkopen. Eentje die niet een psychologische test is en die geen gebruik maakt van een externe partij die 'meekijkt' met wat de leerlingen doen.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*
25-05-2011 om 13:50
Miriam
Martijn Smoors van onderwijsmaakjesamen(.nl) is de externe adviseur die de school gaat helpen. Volgens de directrice is hij er om de leerkrachten te leren hoe ze de uitslagen moeten interpreteren (jaja, niet echt geloofwaardig)
Er werd mij ook gezegd dat de scholen van dit schoolbestuur er geen toestemming aan de ouders wordt gevraagd om talentenkompas af te nemen. Ze zei dat ze er verschillende had gebeld. Volgens mij hebben die allemaal dezelfde externe adviseur.
Ik ben nog aan het bedenken of ik de mail die je kreeg naar school/directrice zal mailen.
Vera

M Lavell
25-05-2011 om 14:04
Zinvolle aanvulling
Ik kom deze adviseur niet tegen in de lijst van licentiehouders. Dat zou een verklaring voor het gedrag kunnen zijn.
LDC wil dat natuurlijk graag weten
Groet,
Miriam Lavell

Vera*
25-05-2011 om 14:09
Martijn
Op de website van onderwijsmaakjesamen staat zelfs zijn emailadres. Zijn functie is adviseur/trainer.

M Lavell
25-05-2011 om 14:11
Ik ga weg
Ik ga mijn verjaardag vieren in zonniger oorden. Ik heb LDC op de hoogte gebracht van naam en nummer van deze Martijn. Als hij inderdaad geen licentie heeft, dan krijgt hij problemen. Heeft hij er wel een, dan krijgt hij vast een bijscholingscursus.
Ik wacht even af.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*
25-05-2011 om 14:17
Alvast
Bij deze alvast heel hartelijk gefeliciteerd dan maar.
Geniet van het warme weer.
Vera