Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

te hoog schooladvies?

Onze zoon in groep 8 heeft -een beetje tot onze verbazing- een vwo-advies gekregen. Vorig schooljaar kwam er met moeite een havo-advies uit, vanwege zeer lage scores op begrijpend lezen en technisch lezen (een doorlopend dalende lijn naar IV en V door de jaren heen), met een vermoeden van dyslexie. Afgelopen citotoetsen heeft hij begrijpend lezen echter boven verwachting goed gemaakt (een II), met als resultaat een vwo-advies. De leraar had het over kansrijk adviseren, vond dat vwo in de lijn der verwachting lag maar was even vergeten dat onze zoon een lees- en spellingsprobleem heeft. Rekenen is altijd erg goed geweest, op basis daarvan zou er een ruim vwo-advies in zitten. Onze zoon heeft ook echt wel een goede werkhouding, maar ik kan hem echt niet briljant noemen. 

Nu hebben wij het gevoel dat het advies onzorgvuldig gegeven is, vooral omdat de leraar een 'ach, oja... daar zeg je zowat. We hebben ook helemaal niet meer getoetst op technisch lezen dit jaar' liet vallen in het gesprek. 

Heeft iemand dit eerder meegemaakt?  

Als je denkt dat het te hoog is dan schrijf je je kind toch in in een havo-vwo klas? 

wellicht heeft de school gelijk. Mijn dochter scoorde jarenlang vieren en vijven voor rekenen. Ze was sowieso geen briljante leerling. Wij hadden een havo/vwo advies gehoopt maar ze kreeg als voorlopig VWO advies. Op onze vraag waarom gaf haar juf aan dat zij dacht dat zij dat kon en het maar gewoon moest doen. En de juf had gelijk mijn dochter zit nu in vier VWO met wiskunde C en ze doet het prima. Ze gaat ook dit jaar weer gewoon over naar de vijfde. 

Wat wil je zoon zelf? Als hij het ziet zitten om het op het VWO te proberen zou ik daar zeker voor gaan! Hij zal niet de eerste zijn die op de basisschool onder presteert en het daarna op de middelbare super goed doet.

Als je het een moeilijke keuze vind kun je misschien kijken naar een HAVO/VWO brugklas. Dan blijven er altijd wel wat klasgenoten bij elkaar.

Je hoeft voor VWO echt niet briljant te zijn hoor

En inderdaad: wat wil je zoon zelf? Als hij het wil, zou ik zeggen: bij twijfel doen. Maar dan zou ik wel kiezen voor een school die ook Havo aanbiedt, blijkt VWO bij nader inzien toch te zwaar te zijn dan kan hij gewoon binnen de vertrouwde school alsnog naar de Havo. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.