
Arawen
20-12-2011 om 14:35
Technasium, wie kent 't?
Zoon in groep 8 heeft een 'volwaardig' VWO advies gekregen. Nu is het een vreselijk Beta-kind, dus zijn we gaan kijken naar welk middelbaar onderwijs dan bij hem past. Nu is er bij ons in de stad een HAVO/VWO school die een speciale VWO-stroming aanbiedt: het Technasium. Dat is zeg maar een Gymnasium voor Beta-kinderen. In plaats van Latijn en Grieks krijgen ze een apart vak 'Onderzoeken en Ontwerpen' (of zoiets) waarin juist de exacte vakken meer aandacht krijgen. Klinkt helemaal geweldig voor zoon! We zijn naar de open avond geweest, hij heeft een workshop gevolgd en is helemaal enthousiast!
Maar... meer aandacht voor speciale vakken betekent ook minder aandacht voor het 'reguliere' VWO pakket, dus ook voor de talen. Voor zoon niet echt zijn beste kant.. Hij zal dus de leerstof met een beperkte uitleg moeten oppakken.
Daarnaast is het een Dalton-school, wat inhoudt dat hij zelfstandig zal moeten gaan (leren) werken. En aangezien hij nu nooit veel hoeft te doen (hij weet alles meteen, 'ik onthoud alles van in de klas mama') gaat dat tegen vallen...
Kortom, het kan geweldig voor hem uitpakken, een fantastische stimulans, maar hij kan ook flink de boot in gaan.. Daarom mijn vraag. Heeft iemand ervaring met het Technasium en hoe bevalt het jullie?
groeten Arawen

Irene
20-12-2011 om 14:58
Opmerking
Ik ken het niet, maar als er een vak (of vakken) in plaats van Grieks en Latijn gegeven worden, is het geen gymnasium maar atheneum, toch?
De vraag lijkt mij wat je er mee wilt. Maar dat is moeilijk, tenzij je zoon al precies weet wat hij later worden wil... Ik denk dat ik zelf geneigd zou zijn om voor een 'gewoon' gymnasium te kiezen. Maar dat is heel persoonlijk.
Hier een zoon die graag naar een gymnasium met sportprofiel wil (nou eigenlijk het liefst naar de rugby academie, maar die is echt te ver weg). Maar dat sporten (6 uur per week) is dus 'erbij' en niet in plaats van andere vakken.

IngridT
20-12-2011 om 15:00
Yep
Hier een lyceum (havo-VWO-gymnasium) met ook een technasium. leuk! Wat wil je weten? Technasium werd hier in de brugklas als 'verplicht' blok van een half jaar gegeven. Kinderen konden daarna kiezen of ze het vak in de 2e wilden houden/gaan doen. Het komt dan min of meer nAAST het reguliere vakkenpakket, volgens mij werd er alleen wat beknibbeld op cultuur, en kregen de niet technasiumklanten een ander soort techniekvak. Dus het had niet echt impact op bv het aantal uren taal dat je kreeg. program was wel duidelijk een paar uur zwaarder per week dan voor ll die geen technasium deden. maar dit soort roostertechnische zaken zijn vast per school verschillend. Net als de kwalitiet van het gebodene. ik vond & vind jhet een waardevolle aanvulling voor beta/onderzoekerige kinderen.
Ingrid (overigens kun je hier tot in de 4e of zo besluiten of je wel of geen examen wilt doen in O&O. Dus je kunt rustig een paar jaar technasiummen en dan toch alleen examen doen in de meer traditionele betavakken. wat je maar wilt.)

Bendeguz
20-12-2011 om 15:31
Niet gedaan
Zoon is een echte beta, maar toch zit hij nu in een normale gymnasiumklas. Technasium klonk leuk, en ik vond het meteen iets voor zoon, maar toen ik beter ging kijken begon ik te twijfelen: veel samenwerken, veel onderzoeken, plannen maken, verslagen schrijven (lang niet alles is 'technisch'). Dat leek 'm helemaal niks
En voor de extra uren O&O moeten ze twee uur techniek(!) en twee uur projectonderwijs (en dat is ook een soort technasium-opdracht) inleveren. Netto is de 'winst' dus erg mager. Alleen de bezoekjes aan de bedrijven zou mijn zoon wel leuk vinden.
Maar goed, dat is voor mijn zoon... er zijn vast kinderen die er erg veel plezier en voldoening uithalen. En scholen die het anders aanpakken. Ik zou dus gewoon een keer gaan kijken.

Elisa Gemani
20-12-2011 om 17:26
Technasium
Mijn zoon van bijna 11 zit nu in 1 Gymnasium. Ook wij twijfelden eerst of het Technasium misschien iets voor hem zou kunnen zijn omdat hij ook een typische beta/wetenschapskant heeft. Maar na een voorlichtingsmiddag Technasium hadden we zoiets van: leuk, maar toch niet interessant of uitdagend genoeg. Het Technasiumgedeelte niet en zeker niet het basispakket (wat gewoon Atheneum is). En inderdaad O&O is vooral veel samenwerken, veel verslagen schrijven etc.
We hebben toen gekozen voor de school met Gymnasium+ en daarnaast de mogelijkheid tot het volgen van een plusprofiel "Natuurtalent" (andere profielen zijn Expressie en Sport). Dit plusprofiel dekt de lading meer. Veel proefjes doen, experimenten, projecten bedenken en uitvoeren. Tot op zekere hoogte wat er ook op een Technasium gebeurt maar daarnaast dus ook een flink basispakket met oa alle talen; in totaal 25 vakken. Daarnaast ook nog de mogelijkheid om Wiskunde D straks te volgen en nog meer "plusvakken".
En ja, het "leren leren" en plannen valt zoon zwaar; vooral in het begin. Op de basisschool deed hij alles met twee vingers in zijn neus; zelfs met 2 versnellingen. Maar met wat extra hulp en begeleiding gaat het nu goed. Het belangrijkste is dat hij de uitdaging krijgt die hij zo nodig heeft en dat hij met plezier naar school gaat. "Mam, eindelijk leer ik eens iets en moet ik wat moeite ervoor doen".
Maar ieder kind is anders en iedere school is anders.
Als ik jullie was zou ik een stuk of drie scholen uitzoeken en naar de voorlichtingsdagen gaan. Schrijf vantevoren alle vragen op die je kan bedenken en vraag andere ouders en leerlingen naar hun ervaring. Vooral dat laatste kan enorm helpen bij het nemen van de juiste beslissing. Succes!

Bendeguz
20-12-2011 om 18:24
Ici
Nee, dat vind ik niet gunstig. Dat zijn juist de vakken die hij leuk vindt Hij wil veel liever een uurtje Nederlands, Engels of Frans missen. Zo zit er voor hem weinig voordeel aan: je levert 2 uur techniek en 2 uur projectonderwijs in (beiden vervallen dan helemaal), en je krijgt er 5 uur technisch projectonderwijs voor terug...
Daarnaast had hij ook twijfels over het niveau. Met name in de technische vakken steekt hij met een flinke kop en schouders uit boven z'n klasgenootjes. Dat zag hij ook niet echt zitten (en daar kan ik me in vinden, in zijn geval).

Marie
20-12-2011 om 20:50
Dalton, hmmm
Hallo
Ik zou in elk geval goed nadenken of een Daltonschool wel geschikt is voor jullie zoon. Er wordt nogal wat zelfstandigheid verwacht qua plannen van huiswerk etc. Ook moet er veel samengewerkt worden in groepjes en ook daar zijn niet alle kinderen geschikt voor.
Dochter van kennis is er in het eerste jaar in "verzopen". Ze kon niet omgaan met die zesweekse blokken. Verder bleek de begeleiding van school vreselijk tegen te vallen, ondanks de mooie praatjes tijdens de voorlichtingsavonden.
Had je trouwens al op deze site gekeken? www.technasium.nl

Rosase
20-12-2011 om 21:25
Wel
Hier Technasium op VWO+ niveau. De uren komen hier ipv uren techniek en handvaardigheid. Er zit overigens wel degelijk verschil in het Technasiumniveau. En goed beschouwd is een technasium geen gymnasium, daarom heet het ook technasium en niet gymnasium.
Op de school van mijn kind heb je drie technasiumniveau's: havo, vwo en vwo+/gymnasium, de gymnasiumkinderen kiezen dan latijn en/of grieks en de technasiumkinderen O&O. Technasium wordt hier juist gepresenteerd voor de slimmere, technisch aangelegde kinderen.
Of het ook echt zo gaat werken weet ik nog niet. Oudste krijgt het eerste half jaar latijn en het tweede half jaar O&O. En dan moet ie op het einde kiezen. Als ie voor latijn en grieks kiest kan ie in de 4e alsnog kiezen voor O&O. Andersom kan dit niet. Oudste vindt latijn leuk, maar hij geeft nu al aan dat het zeer zeker technasium gaat worden.

Tihama
20-12-2011 om 21:51
Samenwerken en praktijk
Hier haakte zoon af vanwege alle praktijk en samenwerken. Hij heeft het toelatingsexamen destijds gedaan, maar is afgehaakt op de praktijk en het samenwerken. Ook een Daltonschool overigens.
Wat hij vooral jammer vond, was dat er nauwelijks meer theorie aan bod kwam.
Voor we de beslissing namen om het niet te doen, hebben we een uitgebreid gesprek gehad met de mentor van het technasium. Deze kende zoon al enigszins omdat hij al 2 jaar (in groep 7 en 8) plustrajecten op deze school gevolgd had.
Zoon is een theoreticus, die zwaar verslingerd is aan National Geographic, Discovery Science en History Channel. Tijdens de basisschool las en herlas hij de hele Waanzinnig om te wetenserie. Hij houdt van de theorie. Iedereen dacht dat het Technasium (toen nog Beta geheten op deze school) perfect was voor hem.
Hij zit nu in 3 VWO en vorig jaar kwam de vraag nogmaals. Of hij toch niet over wilde stappen naar de Technasiumafdeling. Toen hij hoorde dat hij dan ook minder uren aardrijkskunde en geschiedenis zou krijgen, wist hij zeker dat hij het niet wilde. Meer samenwerken, meer praktijk en minder tijd voor andere interessante vakken: nee dank u.
Hij kiest straks wel voor N&T.
Ik ben eerlijk gezegd (als techneut notabene) een beetje teleurgesteld in het technasiumconcept. Natuurlijk is praktijk ook belangrijk, maar het lijkt nu wel alsof geprobeerd wordt om techniek 'op te leuken' om klantjes te trekken, terwijl de echte beta's er juist de kern missen.
Tihama

Annet
20-12-2011 om 22:14
Hier een gymnasium met o&o
Latijn en Grieks gaat ten koste van de andere talen. Ik heb geen idee waar de uren O&O vandaan komen. Die uren zijn projectmatig ingedeeld, ik geloof twee projecten per schooljaar in de brugklas.
Ik weet ook niet of dit gymnasium minder aan O&O doet dan een technasium. Heeft iemand daar een norm voor?
O&O vond dochter erg leuk om te doen. Ze zit nu in de 3e en heeft in 1e en 2e O&O gehad. Ze gaat een NT profiel kiezen. Ik zag dat de ruime meerderheid van dit gymnasium een NT of N... (even de naam kwijt van het andere beta profiel) kiest.
En ik maar denken dat een gymnasium voor alpha-studenten was......

ijsvogeltje
20-12-2011 om 22:39
Volgens mij
Volgens mij bedoelt Arawen helemaal niet te zeggen dat het een gymnasium is. Ze schrijft "Dat is zeg maar een Gymnasium voor Beta-kinderen". Ik lees hierin: het is een VWO +. Net zoals het gymnasium een VWO + programma biedt.

Tihama
20-12-2011 om 23:14
Annet
"En ik maar denken dat een gymnasium voor alpha-studenten was...... "
Volgens mij is het tamelijk veelvoorkomend dat gymnasiasten vaker voor de N-kant kiezen. Naarmate het schoolniveau hoger is, wordt er vaker voor exact gekozen. In mijn gymnasiumklas koos driekwart voor beta. Tot groot ongenoegen van de docenten klassieke talen, want 'hoe kun je nu verder leven zonder je klassieken?'
Ik denk dat veel leerlingen niet zozeer op het gymnasium terechtkomen omdat ze heel taalgericht zijn, maar omdat ze meer willen leren. En met 2 extra vakken verveel je je tenminste niet zo snel. Latijn is overigens een taal die wiskundige trekjes heeft.
Tihama

tinue
20-12-2011 om 23:48
School van dochter
http://www.drknippenbergcollege.nl/startpagina/home/technasium/algemeen
in de brugklas heeft dochter het vaak o&o gehad maar uiteindelijk in de 2e toch niet mee doorgegaan omdat school de knutsel/tekenvakken liet vallen voor o&o te kunnen geven en dat vond ze toch net wat leuker.

Tineke
21-12-2011 om 08:19
En hier
In 2 atheneum zes O&O-uren. Deze uren komen nu van: een taal: 2 vreemde talen in plaats van 3. Dus geen technasium is: frans, duits en spaans. Technasium moet naar keuze er een laten vallen. Dit levert 2 uren op. Vervolgens: geen keuzelessen, dus geen bijlessen. Ook goed voor twee uren. Tot slot 2 uren extra bovenop het rooster. In de praktijk zijn het nog meer uren, vaak wordt er op school nog doorgewerkt aan projecten, per week minstens twee uur. De docent vertelde dat dat alleen maar meer werd. Er was ooit een klas die zelfs de hele nacht had doorgewerkt.
Tot vorig jaar was het anders geregeld, toen kwamen de uren van cultuurvakken.
Inhoudelijk: veel projecten zijn leuk en iedereen kan er veel uit halen. Samenwerking is altijd moeilijk, maar tegelijkertijd ook heel leerzaam. Een oud-leerling technasium vertelde me dat hij er heel veel plezier aan heeft op zijn nieuwe opleiding. Ook iets technisch. Ook daar wordt (nu) op dezelfde manier gewerkt, projectmatig in groepjes. Hij had daarin een grote voorsprong.

Tineke
21-12-2011 om 08:57
Vraag aan tihama
Je schrijft dat iedereen dacht dat Technasium perfect zou zijn voor jullie zoon. Dat is toch ietwat typisch, zijn autisme-diagnose en zijn karakter was toch ook al bekend? Hier werd om die reden technasium juist afgeraden. Technasium sluit per definitie totaal niet aan bij kinderen die liever in hun eentje theorie-boeken verslinden. Daar was de voorlichting heel duidelijk in. Samenwerken is het belangrijkste dat ze er leren, daarbij komt veel praktisch toegepaste techniek die door een breder publiek leuk gevonden wordt dan gortdroge techniek.
Mijn zoon (met autisme) was er tamelijk nuchter, realistisch in: het is de kans om het samenwerken wel te leren. En vorige week had hij ontdekt: "het is de kunst dat iedereen doet waar hij goed in is", en zo komt hij er wel, al gaat dat niet zonder slag of stoot. Het zijn de moeilijkste uren van de week, maar wel de leerzaamste.

rodebeuk
21-12-2011 om 09:06
Haha tihama
Je trekt bij mij een hele herinneringsput open aan de confrontatie tussen theoretisch en toegepast natuurkundigen. Die kwamen bij elkaar om raad vragen in de kantine, de een met een kapotte radio (waar meestal iets heel simpels aan mankeerde, echt iets heeeeel simpels), de ander met een stuk wat maar niet af kwam.
Mijn vader hoorde dus bij het ene kamp, en nu zit ik tussen de omgeschoolde werktuigbouwkundigen, duidelijk het andere kamp. Die draaien hun hand er niet voor om om voor hun bejaarde moeder even alle installaties te vernieuwen. Worden ze blij van.
Je zoon is nog vroeg, dat je met 13 al echt weet welke kant het wordt!

Tineke
21-12-2011 om 09:47
Oo-uren
Ik heb het in bovenstaand berichtje over O&O-uren nadrukkelijk over de tweede klas. In de eerste was het anders geregeld, er waren O&O-periodes. En dus ook periodes zonder O&O met een gewoon rooster. In de O&O-periode gingen de uren af van gewone vakken, voor die vakken werd er dus meer zelfstandigheid verwacht ten aanzien van he verwerken van de lesstof. Engels bijvoorbeeld, minder lessen, maar het gewone tempo werd aangehouden, leren volgens schema met minder uren.

Vic
21-12-2011 om 10:01
O&o
Iedereen schijnt het te weten, maar dit begrip heb ik gemist. Wat is O&O?

Vic
21-12-2011 om 10:07
Dat vak heeft mijn dochter niet (vwo brugklas). Ze heeft wel NT, waarbinnen ze ook theorie en praktijk krijgt. Dochter is bepaald geen beta maar knutselen vindt ze fantastisch, dus daar houdt ze haar cijfer mee op peil

Evanlyn
21-12-2011 om 11:24
Elisa
Het klinkt alsof jouw school een van de drie scholen in stad(je) A. is. Is daar voldoende ondersteuning voor wazige, slimme maar ietwat luie types? Ik heb er namelijk zo een, die volgend jaar misschien voor deze school gaat kiezen (alpha, misschien VWO en anders HAVO). Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met deze school.

Knutselkei
21-12-2011 om 11:28
Hier
2 neefjes die er voor gekozen hebben, 1 zit al in de 4de enmaakt nu erg veel verslagen-projecten.
De uren worden hier verdeeld: 1 uur minder NL, 1 uur minder wiskunde en geen techniek en handvaardigheid, de overige 2 uren zijn extra.
Dochter is gevraagd om over te stappen maar heeft het neit gedaan, het oonderwijs was hier oten pas net van start en ze wilde liever gewoon in haar klas blijven.
Zoon wilde toch liever neit, want hij zag als het knutselen van die projecten echt niet zitten, anti knutselaar als hij is

Bendeguz
21-12-2011 om 11:38
Maar ici
Juist omdat die vakken worden ingewisseld voor het technasium is de winst op het gebied van techniekonderwijs zo minimaal. Hij wil én techniek plus praktijkonderwijs én daarnaast de technasiumvakken. Hoe meer techniek, hoe beter voor hem
Nu moest hij kiezen en heeft gekozen voor reguliere techniek, minder samenwerken, minder afhankelijk van anderen (en anderen minder van hem ) en straks Grieks en Latijn erbij. Verstandige keuze, als je het mij vraagt.

Tihama
21-12-2011 om 11:50
Kaatje
Hier heette het op dat moment overigens nog niet officieel Technasium, maar Beta. Pas een jaar later is het een officieel technasium geworden.
Tja, in de beeldvorming lag de nadruk op het betakarakter. Het belang van samenwerken was niet zo sterk in beeld. Pas toen we hier serieus naar gingen kijken, werd dat duidelijk. Toen hij die lessen in groep 7 en 8 volgde op die school, had hij nog geen diagnose. Die kwam pas halverwege groep 8. Ongeveer 3 maanden voor we hem in moesten schrijven voor de middelbare school. Het was voor ons dus ook flink schakelen in korte tijd.
De school is overigens Dalton, dus sterk op samenwerken en eigen planning gericht.
Hij zit nu overigens in de 3e. Werkt prima samen met klasgenoten. Dat heeft hij in het begin wel vaak onder protest gedaan, waarbij pa en ik hem elke keer moesten uitleggen dat je dit nu eenmaal ook in het echte leven tegen blijft komen. Dus dat je het maar beter vroeg kunt leren.
Tihama

Tinus_p
21-12-2011 om 11:54
Tihama
Tihama:
'Ik ben eerlijk gezegd (als techneut notabene) een beetje teleurgesteld in het technasiumconcept. Natuurlijk is praktijk ook belangrijk, maar het lijkt nu wel alsof geprobeerd wordt om techniek \'op te leuken\' om klantjes te trekken, terwijl de echte beta\'s er juist de kern missen."
Ik heb de indruk, dat hier een andere tegenstelling doorheen speelt. Niet alleen van alfa-beta, maar ook van introvert-extravert, of denken-doen.
dat vind ik niet per se slecht; ik denk (en deze technasium variant bevestigt dat een beetje) dat er behoefte is aan een opleiding op vwo-niveau met grote praktische inslag. Alleen is dat niets voor jouw zoon.

Rosase
21-12-2011 om 12:06
Meer vakken in minder uren
is sowieso de bedoeling op VWO+, dat is eigenlijk de basis van het hele concept: de kinderen zo hard laten werken dat ze geen tijd hebben om zich te vervelen. De tijd die overblijft, kan besteed worden aan verbreding en verdieping, een beetje naar eigen inzicht.
De uren O&O (5 uur per week) komen hier (VWO+) dus in de plaats van handvaardigheid en techniek en latijn en grieks. Hoe dat zit op Havo- en gewoon VWO-niveau weet ik niet.
Ben overigens ook benieuwd hoe mijn oudste het samenwerkengedeelte gaat vinden. Hij is ook een technicus in hart en nieren en vindt samenwerken maar lastig en ingewikkeld. Bovendien vindt ie het vak techniek heel leuk. Ik laat het hem zelf maar ontdekken, hij is speciaal voor het Technasium naar deze school gegaan, maar als het toch gewoon VWO wordt (latijn gaat ie echt niet doen) dan blijft er nog genoeg over om de school leuk en geschikt te maken.

Rosase
21-12-2011 om 12:12
Samenwerken
Verder ben ik juist van mening dat je als willekeurige techneut tegenwoordig ook niet meer ontkomt aan samenwerken. De banen waar je als specialist lekker in je eentje de diepte in kunt gaan zijn echt dun gezaaid.
Het is tegenwoordig toch echt werken in projectteams wat de klok slaat.
Dus al gaat oudste dit niet leuk vinden, ik denk wel dat het een goede oefening is voor hem.
Ik vind het samenwerken dus juist de meerwaarde van het Technasium, die techniek komt toch wel aan bod.

aandekust
21-12-2011 om 13:37
Technasium geen vwo+?
De school van mijn dochter laat aan het begin van de brugklas een intelligentietest afnemen. En welke klas deden 8 van de 10 leerlingen met de hoogste score? Het tweetalige technasium.
Hier komen de slimste leerlingen samen, veel versnelde leerlingen, de kinderen die nooit moesten werken voor hun cijfers.

Tihama
21-12-2011 om 13:40
Rode beuke
Rodebeuk:
“Je trekt bij mij een hele herinneringsput open aan de confrontatie tussen theoretisch en toegepast natuurkundigen. Die kwamen bij elkaar om raad vragen in de kantine, de een met een kapotte radio (waar meestal iets heel simpels aan mankeerde, echt iets heeeeel simpels), de ander met een stuk wat maar niet af kwam.
Mijn vader hoorde dus bij het ene kamp, en nu zit ik tussen de omgeschoolde werktuigbouwkundigen, duidelijk het andere kamp. Die draaien hun hand er niet voor om om voor hun bejaarde moeder even alle installaties te vernieuwen. Worden ze blij van. “
Ff kijken of ik het nu goed begrijp: de toegepasten kwamen bij elkaar om raad vragen en je vader was een theoreticus?
“Je zoon is nog vroeg, dat je met 13 al echt weet welke kant het wordt!”
Hij is al 14, hoor . Hij zal straks zijn eigen keuzen moeten maken, maar als ik zie welke vragen hij ons stelt (snaarheorie, dimensies en zo), en tegelijkertijd welke aspecten hem echt geen bal interesseren (hij weigert zelfs een gaatje te boren, waar zijn zus juist op kickt), dan zie ik in hem duidelijk een theoreticus. Zelf vind ik de theorie een interessant vehikel om doelen te bereiken, maar als er geen toepassing in het vooruitzicht is, dan haak ik af. Hij niet.
Maar het kan ook best zijn dat hij over een paar jaar een heel andere keuze maakt. Hij heeft een heel brede interesse. Ook voor de cultuurkant. Hij kan zelf af en toe in de stress schieten dat hij nog niet weet wat hij moet kiezen. Het schijnt dat ze er op school bij mentoruur veel aandacht aan besteden. Ik probeer hem dan elke keer weer uit te leggen dat hij pas over 3 jaar een beslissing voor de studie hoeft te nemen. En dat zijn huidige profielkeuze nog heel veel deuren open laat. Tijd genoeg nog.
Tihama

Tihama
21-12-2011 om 13:44
Tinus en rosase
"Ik heb de indruk, dat hier een andere tegenstelling doorheen speelt. Niet alleen van alfa-beta, maar ook van introvert-extravert, of denken-doen.
dat vind ik niet per se slecht; ik denk (en deze technasium variant bevestigt dat een beetje) dat er behoefte is aan een opleiding op vwo-niveau met grote praktische inslag. Alleen is dat niets voor jouw zoon."
Dat is een goeie. Je kent hem, he )
Daar zit inderdaad een element. Ik vind het ook niet erg, hoor. Het was voor hem even een grote teleurstelling, maar hij is nu heel tevreden. Zijn bijna oneindige honger naar kennis stilt hij thuis wel met boeken en TV. En op school oefent hij de sociale vaardigheden in werkgroepjes op andere vakgebieden. Ook een beetje bij natuurkunde en biologie en scheikunde trouwens. Hij is gelukkig absoluut geen Sheldon Cooper. Rosase heeft ook gelijk met haar conclusie van de eenzame techneut. Die zijn er niet zoveel.
Het komt wel goed.
Tihama

Elisa Gemani
21-12-2011 om 14:05
Evanlyn
Ja, dat is die school Mijn zoon is chaotisch (ADHD), hb en hoe dan ook toch een beetje gemakzuchtig aangelegd.
Ik ben bijzonder blij met deze school. De andere ouders zijn zonder uitzondering ook heel positief. Ieder kind wordt gewaardeerd in zijn eigenheid, compleet met de wat mindere kanten en daar wordt rekening mee gehouden. Veel mogelijkheid tot individuele ondersteuning, korte communicatielijnen en de passie voor het onderwijzen spat ervanaf bij de docenten.
Als ouder heb je continu inzicht in de cijfers, het rooster en de absentie via de digitale leeromgeving.
Mijn zoon voelt zich als een vis in het water ook al is hij jong en klein. De kinderen gaan heel leuk met elkaar om. Vriendjes van hem uit groep 8 die op het Havo of het Atheneum zitten vinden het ook leuk; ze gaan nog altijd met elkaar om in de pauzes.
Maar alledrie de scholen zijn niet slecht en welke school voor jouw kind het beste zou zijn, weet ik niet.
Ik zou als ik jou was naar alle voorlichtingsbijeenkomsten gaan.