Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tegemoetkoming scholieren

Mijn dochter is bijna 18 en zit (waarschijnlijk nog 1,5 jaar) op de middelbare school. Ze kan dus de tegemoetkoming voor scholieren aanvragen, 121 euro per maand. Ik begreep dat dat als compensatie is voor de weg gevallen kinderbijslag. Wat wel vreemd is, is dat de basisbeurs die weer wordt ingevoerd, lager wordt dan dit bedrag. Qua kosten zijn studerende jongeren juist duurder uit. Wie heeft hiervoor de logische verklaring? 

Misschien omdat naar school gaan nog een plicht is, tot je een startkwalificatie hebt en studeren een keus? Maar ik weet het niet, hoor.

Ik vind het ook onlogisch. Maar goed, ze heeft er recht op. En als je 18 bent en nog op school zit, kun je niet heel veel werken. Recht op een studiebeurs/lening heb je ook niet en er komen wel kosten bij kijken als een zorgverzekering. Ik zou dus met haar afspreken dat ze van die bijdrage bepaalde dingen gaat betalen die je nu van de kinderbijslag betaalt. Bijvoorbeeld de zorgverzekering voor zover de zorgtoeslag ontoereikend is, eigen risico, contributie voor de sportclub of dat ze het geld apart zet voor bijvoorbeeld studie/rijbewijs. Ik zou het in ieder geval niet zien als een uitgaanssubsidie van de overheid.

MamaE schreef op 31-10-2022 om 12:28:

Ik vind het ook onlogisch. Maar goed, ze heeft er recht op. En als je 18 bent en nog op school zit, kun je niet heel veel werken. Recht op een studiebeurs/lening heb je ook niet en er komen wel kosten bij kijken als een zorgverzekering. Ik zou dus met haar afspreken dat ze van die bijdrage bepaalde dingen gaat betalen die je nu van de kinderbijslag betaalt. Bijvoorbeeld de zorgverzekering voor zover de zorgtoeslag ontoereikend is, eigen risico, contributie voor de sportclub of dat ze het geld apart zet voor bijvoorbeeld studie/rijbewijs. Ik zou het in ieder geval niet zien als een uitgaanssubsidie van de overheid.

Je hebt vanaf je 18e wel recht op zorgtoeslag, als je geen aanvullende verzekering hoeft is dat ongeveer kostendekkend.

MMcGonagall

MMcGonagall

31-10-2022 om 16:02 Topicstarter

We gaan nog bekijken hoe ze uitkomt. Mijn oudste heeft vanaf haar 18e alles zelf betaald uit ouderbijdragen, zorgtoeslag, bijbaantje en later de lening van Duo. Jongste heeft natuurlijk lagere kosten als ze nog op de middelbare zit. Ik raad haar dus aan om de tegemoetkoming op haar spaarrekening te zetten. Als het goed is, komt ze met de alimentatie van haar vader, zak-en kleedgeld van mij en haar bijbaan prima rond.

Die 121 euro lijkt op 1/3 kwartaal kinderbijslag. 
bij stufi krijg je ook nog ov-kaart, die krijg je denk ik niet bij scholierenbijdrage. 

Het is volgens mij ook een vervanging voor kinderbijslag en geen voorloper op studiefinanciering. Kind heeft immers geen startkwalificatie en is daarmee nog afhankelijk van de ouders. 

Decembermamma schreef op 31-10-2022 om 21:40:

Het is volgens mij ook een vervanging voor kinderbijslag en geen voorloper op studiefinanciering. Kind heeft immers geen startkwalificatie en is daarmee nog afhankelijk van de ouders.

Dat hoeft niet VWO na havo en je kind heeft wel een startkwalificatie maar is nog geen 18.

de scholieren tegemoetkoming is als opvulling voor het gat tussen kinderbijslag en stufi met ov.

Zoon was pas op zijn 19de klaar met havo ivm blijven zitten in de 4de en het examenjaar ivm gespreid examen. Dus examenjaar in twee jaar gedaan ivm ziekte. Hierdoor heeft hij ook anderhalf jaar de 121 euro aan tegemoetkoming ontvangen. 
Het is niet inkomensafhankelijk net zoals de kinderbijslag. Tenzij je als ouders echt een laag inkomen hebt dan kan je kind nog een extra aanvulling erbovenop krijgen.

Voor de zorgverzekering krijgt hij zorgtoeslag dus zoon zag het als mooi extraatje. 

Mugske schreef op 31-10-2022 om 20:07:

Die 121 euro lijkt op 1/3 kwartaal kinderbijslag.
bij stufi krijg je ook nog ov-kaart, die krijg je denk ik niet bij scholierenbijdrage.

Nee, maar je studiebeurs en reisproduct moet je terugbetalen als je niet afstudeert. Dat de tegemoetkoming studeren hoger is dan de beurs is inderdaad raar. Lijkt geen goede reden voor te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.