Emma B
08-09-2009 om 19:52
Telefoon ingenomen van bijna 19-jarige tot na het weekend
Vandaag liep mijn zoon van bijna 19 naar buiten op zijn school, hij was bijna buiten, luisterde zijn voice-mail af terwijl hij de school uitstapte. Sinds vorige week mag je niet meer bellen binnen de school, vorige week zijn ze nog coulant geweest en hebben ze niets gedaan (volgens 1 van de coordinatoren), maar deze week wordt er opgetreden. (Mijn zoon zegt dat hij van niets weet, maar ach, dat zou ook laksigheid van zijn kant kunnen zijn.)
Met als gevolg dat de coordinator mijn zoon tegenhoudt door hem bij zijn schouder te grijpen en zijn telefoon wil afpakken, waarop mijn zoon vraagt of hij zijn sim-kaart eruit mag halen (vanwege zijn werk oa). Daarop trekt de coordinator de telefoon uit mijn zoons handen, onder verwijzing naar de regels en dat er geen discussie mogelijk is.
Mijn zoon is de telefoon kwijt tot maandag, dus ook in het weekend. (wat voor mij betekent dat ik hem ook niet kan bellen)
Het stuit mij (zelf docent) erg tegen de borst dat er op deze manier omgegaan wordt met volwassen kinderen. Mijn zoon zit in 6 vwo en is een grote, rustige vent.
Ben ik daar nou raar in? Ik vind eigenlijk dat ze die telefoon helemaal niet zomaar van hem af kunnen pakken. Wij doen dat bij ons op school nóóit (ook oudere leerlingen), in overleg gaat het ding uit en alleen als er iets heel bijzonders is vragen studenten of ze in de klas telefoon mogen ontvangen.
Op de gangen zegt niemand er wat van, ik bel zelf ook wel eens in de wandelgangen.
Ben ik nou zo gedegenereerd dat ik dat allemaal maar normaal vind en dat ik het gedrag van de coordinator een hoop machtsvertoon vind (er stonden veel leerlingen te kijken toen het telefoongedoe met mijn zoon speelde)?
Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden.

elsje78
08-09-2009 om 20:18
Bij ons...
Hoi
Ben zelf leerkracht en bij ons is de regel dat binnen school de telefoon uit moet en in de kluis. Niet alleen vanwege bellen en gebeld worden maar ook vanwege foto's maken. (leerlingen tussen de 12 en 18)
Als de telefoon toch afgaat dan nemen wij hem ook in, maar leerling krijgt deze altijd dezelfde dag nog terug. Volgens mij mag het wettelijk gezien niet eens, het innemen, maar dat weet ik niet zeker. Maar in ieder geval dus terug aan eind van de dag. Als het nou vaker gebeurt, bellen we vaak ouders even, even uitleggen waarom het niet mag en anders mag de telefoon niet meer mee naar school. Ik denk dat wettelijk gezien, maar ook gewoon vanuit redelijkheid het te ver gaat om de telefoon meer dan een dag in te nemen. Daarbij, als er iets gebeurt met die telefoon (oeps hij is opeens weg) wie is er dan verantwoordelijk?
gr Elske

Annet
08-09-2009 om 20:25
Hier ook niet toegestaan binnen de school
Dochter is nog brugpieper dus zij houdt zich nog strict aan de regels.
Telefoon innemen tijdens schooltijd lijkt me redelijk. De telefoon het hele weekend houden lijkt me helemaal niet redelijk.

elsje78
08-09-2009 om 22:18
Nog even
Ik vind ook dat het niet kan om die telefoon tot na het weekend te houden, hij zou de telefoon gewoon dezelfde dag terug moeten krijgen.
Ik vind alleen niet dat je kan zeggen, dat je de regels versoepelt op leeftijd. Wij hebben leerlingen van 13 die zich volwassener gedragen dan sommigen van 19. De regels gelden voor iedereen hetzelfde maar deze manier van uitvoeren gaat te ver. Ik zou je zoon morgen naar die man laten gaan en uitleggen dat hij die telefoon nodig heeft. Ik snap dat je als moeder van een 19 jarige niet snel naar school wil bellen, maar als hij hem niet terug krijgt na een redelijk gesprek kan je dat altijd nog doen.
succes
Elske

Mamarijke
08-09-2009 om 22:25
Regels
Het is natuurlijk maar wat de afspraak is op school.
Ik ken ook een school waarbij het de eerste keer een dag is, 2e keer een week, derde keer weg. Tja is heel hard, maar helaas voor sommigen nodig. En regels zijn er nu eenmaal niet voor niets, ook niet als je 18 bent.

cqcq
08-09-2009 om 22:39
Hier ook normale regel
De telefoon mag op school niet zichtbaar of hoorbaar zijn. Juist ook vanwege de filmpjes die tegenwoordig met mobieltjes gemaakt kunnen worden. Deze regel is ook ter bescherming van medeleerlingen.
Maar wel vervelend dat je zoon daar zo de dupe van wordt...Zou netjes excuus gaan maken als ik hem was.. en zo proberen om hem eerder terug te krijgen.

Hillary
08-09-2009 om 23:47
Privacy
Ik vind sowieso dat je zoon de simkaart had moeten krijgen ivm de privacy. Ik neem aan dat daaruit terug te lezen is wie hij gebeld heeft en wie hem gebeld heeft. Ik weet niet of hij zijn nummers op zijn toestel of simkaart of beide heeft staan, maar het is de school volgens de wet bescherming persoonregistratie ook niet toegestaan naw gegevens in zijn bezit te hebben zonder dat dit aan de betreffende personen gemeld is, met erbij met welk doel ze deze naw gegevens hebben en wat ze ermee gaan doen. Verder moet elke instantie die lijsten met persoonsgevens heeft al deze bestanden aanmelden bij de toezichthouder. Ze zijn dus sowieso in overtreding. De concierge had dus sowieso alle adressen,foto's, agendagegevens etc. moeten wissen omdat hij die niet in zijn bezit mag hebben. Nog afgezien van of hij de telefoon mag afnemen is overtreedt hij wel de wet (zie ook http://www.cbpweb.nl/).
Verder dient hij jouw zoon een ontvangstbewijs te geven voor de telefoon nadat alle gegevens gewist zijn (de sim-kaart afgeven was een stuk handiger).
Tenslotte, ja ik vind het inderdaad overdadig machtsvertoon, het is geen klein kind meer.

Maylise
08-09-2009 om 23:59
Vind ik niet kunnen
Ik vind dit ook niet kunnen. Ik snap de regel maar een telefoon innemen voor langer dan een uur gaat mij te ver. Laat de leerling dan een uur terugkomen of zo.
Overigens heb ik vorige week in een Franse krant (Le Monde) over dit onderwerp een artikel gelezen. In Frankrijk is het dus wel illegaal voor een leraar om een telefoon van een leerling in te nemen. Maar geen idee op basis van welke wet dat is en of je in Nederland iets soortgelijks hebt.
En telefoon weg en nooit teruggeven zoals iemand hier schrijft dan zou de school aan mij een hele verkeerde hebben.
Maylise

Kaaskopje
09-09-2009 om 01:10
In de situatie die je schetst
vind ik het erg kinderachtig dat je zoon de telefoon in moest leveren. Hij was bijna het gebouw uit, de leraar had hem ook kunnen melden dat hij de volgende keer echt hélemaal het gebouw uit moest zijn voor hij hem weer ging gebruiken. Hij ging naar huis notabene. Als hij toch nog royaal binnen school rondliep ligt het weer anders vind ik, dan houdt hij zich echt niet aan de regels. Dan zou ik het geloof ik een betere straf vinden als hij de telefoon voor 1 dag in had moeten leveren aan het begin van de volgende dag.
Ter vergelijk: bij ons in de stad heb je een winkelstraat waar je niet mag fietsen, dus ook niet een 'klein beetje'. Ik hou me daar netjes aan, maar ik wil nog wel eens net op het laatste stukje toch al opstappen. Ik sta dan dus nog net binnen de straat zelf, maar met één trap fiets ik er al buiten. Als een agent me dan zou bekeuren zou ik het een naar mannetje vinden. Als hij me middenin de winkelstraat zou betrappen zou ik hem groot gelijk geven.

Massi Nissa
09-09-2009 om 08:30
Het mag niet
Wat ik altijd heb gehoord op de scholen waar ik heb gewerkt is dat het officieel eigenlijk niet mag, iets in beslag nemen. We zijn geen politie. Ik neem wel telefoons (en Ipods en noem maar op) af tijdens de les. Die krijgen ze dan dezelfde dag nog terug. Ik vind het ronduit eng om uren met andermans spullen in mijn tas rond te lopen, maar zie geen andere oplossing, sommige leerlingen zijn echt verslaafd aan hun telefoon en het leidt zo ontzettend af.
Anyway, het moet haast wel heel erg illegaal zijn wat de school van Emma's zoon doet. Kun je niet binnenlopen, een willekeurig kunstwerk bij de directeur van de muur rukken en aankondigen dat hij het over een week weer kan komen ophalen?
En net wat Hillary zegt, overdadig machtsvertoon. Met zesdeklassers ga je inderdaad anders om.
Groetjes
Massi

Zorra
09-09-2009 om 09:01
Nee
ik vind het absoluut niet kunnen. Een jongen van 19! Een telefoon afpakken van een 19 jarige alsof het een kleuter is wiens speelgoed je wegpakt, idioot. Die concierge kan die jongen toch gewoon aanspreken op z'n gedrag? Dat zou voldoende moeten zijn op die leeftijd.
Die privacy kwestie is trouwens ook wel interessant alhoewel ik me afvraag in hoeverre relevant. Kan me haast niet voorstellen dat een concierge in de telefoon van een leerling gaat lopen neuzen.
Ik zou als ouder de kwestie toch aankaarten bij een mentor of conrector.

Ellen Wouters
09-09-2009 om 10:52
Onhandig
Nee, dit is niet handig van die man. En een telefoon hoor je uiterlijk aan het eind van de dag weer terug te krijgen.
Het kan gewoon machtsvertoon zijn. Maar ik kan me ook nog voorstellen dat het te maken heeft met de aanwezigheid van die andere kinderen (bijv. dat hij daar eerder heeft moeten optreden tegen de andere kinderen en dat die klagen dat hij hen strenger behandelt dan anderen, en heeft willen bewijzen dat dat niet zo was).
Dat maakt het niet redelijker, en een slimme pedagoog pakt dat wat handiger aan, maar ik weet uit mijn eigen werkervaringen dat als een docent buitenproportioneel optreedt, dat er nogal eens zoiets achter zit.
Het conflict aangaan in bijzijn van andere kinderen is dan niet handig, voor beide partijen niet. De docent gaat op zijn strepen staan en je zoon verliest het. Slimmer is het voor je zoon om in een aparte setting even rustig het gesprek aan te gaan, excuses aan te bieden voor het bellen in school, uit te leggen dat je onevenredig gedupeerd wordt, en te vragen of hij de telefoon terug mag hebben.

Nasha 1st
09-09-2009 om 19:20
Regels zijn er wel, maar niet voor mij...
dat is een beetje wat ik hier proef....dat het bijzonder l....ig is voor je zoon, dat begrijp ik maar al te goed, maar als de regel nu eenmaal is, geen telefoons in school, tja, dan moet hij gewoon buiten gaan staan, of zorgen dat hij ver genoeg uit beeld is....Het is een beetje de huidige tijd....rood licht, je moet stoppen, maar dat geldt niet voor mij...in de bus/tram/metro, je moet een kaartje kopen, maar dat geldt niet voor mij.....je mag niet handsfree bellen, maar dat geldt niet voor mij....
brrrr

Nasha 1st
09-09-2009 om 21:09
Emmab
was me daar niet van bewust, ben erg slecht in namen bij verhalen hier op het forum, dus dan is het puur toeval in dit geval. Maar het doet niks af aan wat ik eerder schreef...
Nashaman heeft ook weleens een bekeuring gehad, in zijn ogen totaal onterecht...stond op een plek geparkeerd waar altijd auto's stonden....en nu stond hij er....was echter wel buiten het vak en hij had net de pech dat er een controleur kwam...huis was te klein....dat is ook zo'n situatie....ik heb hem alleen meewarig aangekeken...regels zijn regels voor iedereen....en geen uitzondering voor de persoon met de mooie blauwe ogen, of dikkere auto of wat dan ook....
Nashaman bekeurt dagelijks zwartrijders....ook die vinden dat heeeeeeel onterecht....tja....zonder regels zou het hier toch een zooitje worden ....

Jade
09-09-2009 om 22:06
Belachelijk...
...dat ie z´n telefoon ook kwijt is in het weekend. In het weekend is er toch geen school??
Daar zou ik dan geen genoegen mee nemen.

mirreke
09-09-2009 om 22:48
Verzekerd? en situatie in nld versus frankrijk versus duitsland
Wat grappig dat het in Frankrijk niet mag, een mobieltje afnemen. Ik wil ook wel graag weten hoe het in Nederland zit, omdat bv. een mobieltje op school niet verzekerd is door die school (eigen risico van leerling). Stel dat nou in het weekeinde de kluis of het afgesloten laatje van de concierge wordt leeggehaald, en de mobiel van emmazoon wordt gestolen, is die schade dan gedekt, betaalt de school dat terug? Volgens mij wordt daar bij dit soort sancties helemaal niet aan gedacht.
Mijn dochter zit in Nl op school, daar mag je het mobieltje wel bij je hebben, maar het mag niet aan. Ik weet eerlijk gezegd niet of het wordt afgepakt als je je er niet aan houdt, school is nogal relaxed. Mijn zoon zit in Dld op school, en daar mag je het mobieltje ook bij je hebben, eveneens uit. Als je daar wordt betrapt op gebruik van het mobieltje wordt het ingenomen, en mogen de ouders(!) het aan het eind van de week komen afhalen bij het secretariaat.
Ik zou wel eens willen weten of dat wettelijk gezien wel is toegestaan. En hoe dat zit met de verzekering.
Overigens vind ik ook dat geworstel om die telefoon van emmazoon, (althans, zo stel ik het me voor) een beetje min.

Kaaskopje
10-09-2009 om 02:07
Volwassen aanpakken
Bij mij op het werk mogen we ook geen gsm 'in bedrijf' bij ons neerleggen. Die moeten uit en als je toch wilt bellen moet dat een eind bij de werkvloer vandaan. De eerste reden is dat het hoorbaar storend is als er berichtjes verstuurd worden en het is ook niet de bedoeling om onder werktijd privégesprekken te voeren. Als het echt een keer nodig is ga je even ergens anders staan of zitten. Als je je niet aan die regels houdt en je wordt betrapt krijg je een eerste waarschuwing, bij de tweede... juist ja een tweede waarschuwing en na nog een keer is de kans zeer groot dat je een andere baan kunt zoeken. Om 3 waarschuwingen te krijgen moet je toch wel erg hardleers zijn (dat kan ook om andere zaken gaan). Duidelijk dus! Misschien moet die school deze regel dan maar toepassen: 3 keer waarschuwen, ga maar een andere school zoeken. Maar dan moet de school wel in alle redelijkheid aan kunnen tonen dat er sprake was van een serieuze overtreding. Een jongen bestraffen terwijl hij al bijna op de mat van de voordeur loopt is een beetje zielig.

reina
10-09-2009 om 17:08
Streng
Ik vind het een overdreven maatregel. Ik vind wel dat als er een regel is dat er niet gebeld mag worden de leerlingen zich eraan moeten houden. Maar dit gaat me e ver. Zou er als leerkracht ook niet aan beginnen, ewant inderdaad, wat als het ding gestolen wordt? Aan de andere kant, het gaat hier over een 19-jarige! Ik zou het echt door hemzelf op laten lossen en me er als ouder niet mee gaan bemoeien.

Massi Nissa
11-09-2009 om 17:44
O jee
Emma, ik durf het haast niet te schrijven, maar ik heb dus vandaag een roze telefoon ingenomen en zie hem zojuist in mijn tas zitten. Ga nu maar snel de mentor mailen, misschien dat die het kind in kwestie even kan bellen en iets regelen (ophalen bij mij thuis ofzo). Ik word soms gek van die stomme telefoons, misschien is dat ook een gevoel dat meespeelt bij die coordinator. Is geen excuus voor zijn overdreven maatregel, trouwens.
Groetjes
Massi

Mactrees
12-09-2009 om 13:42
Kaaskopje
Ik weet niet of ik je berichtje goed begrijp maar zijn ze bij jouw op het werk niet erg betuttelend? Ik bedoel, er werken toch allemaal volwassen mensen. Deze manier van aanspreken vind ik toch raar.
Wij hebben ieder persoonlijk een mobieltje van de baas gekregen zodat cliënten ons rechtstreeks kunnen bereiken. Daarnaast heb ik mijn eigen mobiel ook bij me zodat ik voorhet thuisfront rechtstreeks bereikbaar ben. Met vergaderingen of tijdens een gesprek zet ik het ding uit...allebei de gsm. Ik ben dan wel bereikbaar via de receptie.
Ja, ik bel onder het werk wel eens met thuis maar dat gaat vaak om regeldingen. Wanneer ik uitvoerig privé gesprekken zou gaan voeren zou ik daar op aangesproken worden door collega's. Ik zou op mijn beurt ook collega's aanspreken wanneer hun belgedrag storend is of wanneer ze voortdurend zouden privé-bellen.
Op deze manier met elkaar omgaan vind ik toch veel prettiger dan met waarschuwingen werken. Let wel, ik ken jouw werkomgeving en collega's niet kaaskopje. Ben alleen verbaasd maar misschien zijn er wel heel goede argumenten om het zo te doen.
Dat je op een school vol pubers uiteindelijk maatregelen neemt zoals inleveren en op het eind van de dag terug..allee... maar met studenten 19 jaar??? Ik kan me niet voorstellen dat daar niet mee te praten is en dat ze op die leeftijd niet gewoon aan afspraken willen houden waar iedereen baat bij heeft.

Nasha 1st
12-09-2009 om 18:42
Telefoon
op een callcenter schijnt problemen te geven....heb er nooit wat van gemerkt en de supervisors hebben ook een mobiel....maar goed, bij ons dus ook verboden...

Kaaskopje
13-09-2009 om 01:33
Nasha
Ik hoor het altijd gelijk als iemand aan de andere kant van een schotje zit te sms'en Op tv hoor je ook wel eens dat een mobieltje storend werkt in de buurt van een microfoon zo is dat op ons werk ook.

Nasha 1st
13-09-2009 om 15:54
Werkelijk?
Ik heb er in de afgelopen 2 jaar niks van gemerkt. In den beginne mocht je ze nog wel aan, maar dan op stil en ook toen merkte ik er niks van....heb meer het idee dat ze bang zijn dat mensen onder werktijd te veel andere dingen doen....