Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


IngridT schreef op 29-10-2021 om 20:21:

[..]

Krijtbord…zucht. Die zijn bij ons pas een jaar of 4 terug verdwenen. Ik wil ze dolgraag terug. Echt. Leesbaarheid is veel beter. En m’n handschrift ook.

Fijn dat het project goed gaat 👍🏻. 
Hoe groot is jullie school? 

En geldt hetzelfde voor docenten? 

Maar krijtbord mis ik dan weer niet, veel te veel stof en gedoe. Ik kan op een whiteboard weer netter schrijven dan op een krijtbord. 

IngridT

IngridT

29-10-2021 om 20:48 Topicstarter

suzy, we hebben ruim 1200 leerlingen . En ja, de docenten doen ook mee. We overwegen om er volgende week  ook eentje tegen de lamp te laten  lopen ( msch een beetje geënsceneerd) en een foto op onze school nieuws site te zetten van een docent die braaf z’n telefoon inlevert….

overigens is het ontwapenend om te zien hoe blij iedereen om 1500 z’n telefoon komt halen. Ze huppelen werkelijk deur weer uit. Zelf uitpakken. T lijkt wel Sinterklaas…. ( alleen jammer voor dat  meisje dat  woensdag om 1500 precies  haar telefoon kwam halen, gehaast doorging  richting mentorles, en daar met de telefoon in de hand  binnenrende (ze had natuurlijk wat bij te lezen) . Tja. Toen was ze om 1505 terug in  de mediatheek om m nog  keer in te leveren…. Ze nam t sportief op gelukkig.

Op een aantal scholen waar ik kom hebben ze links krijtbord gedeelte, midden digibord, rechts whiteboard. Echt ideaal. 

IngridT

IngridT

30-10-2021 om 07:31 Topicstarter

Oh. Heb ik trouwens wel opgeschreven hoeveel telefoons er daadwerkelijk zijn ingeleverd deze week? We begonnen op maandag met 22, en we eindigden vrijdag  met 5.

Ik zeg niet dat we er al zijn,. Maar het scheelt volgens mij niet veel . Bizar. Jarenlang een enorme ergernis. En zo eenvoudig op te lossen.

Ingrid, worden het analoge of digitale klokken? 
Want bij analoog zal mijn zoon toch op zijn Chromebook of telefoon moeten kijken of aan een klasgenoot moeten vragen hoe laat het is want door de dysorthografie kan hij geen analoge klokken aflezen net als veel dyslectici.

IngridT

IngridT

30-10-2021 om 11:09 Topicstarter

Ik ben bang analoge Ysenda…..
Wel een mooie eye opener, je opmerking. Nooit eerder  gehoord of bij nagedacht dat dat een issue kan zijn voor sommige leerlingen  

mut

mut

30-10-2021 om 11:36

In mijn school hangen in alle lokalen (denk ik) een whiteboard en een krijtbord. Digibord bijna niet. Whiteboard gebruik ik alleen als scherm voor de beamer.

IngridT schreef op 30-10-2021 om 11:09:

Ik ben bang analoge Ysenda…..
Wel een mooie eye opener, je opmerking. Nooit eerder gehoord of bij nagedacht dat dat een issue kan zijn voor sommige leerlingen

Dysorthografie kenmerkt zich onder andere door automatiseringsproblemen. Het aflezen van een analoge klok is een automatisme waardoor ze daar grote moeite mee hebben. 


Wat een goed bericht! 

Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz. 

Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?

Wat fijn dat het zo goed gaat zeg!
Ik vind het echt absurd dat kinderen door school min of meer gedwongen worden om de hele dag door op magister te kijken, troelahoep. Gebeurt het echt dagelijks dat huiswerk opeens wijzigt of dat het lokaal vijf minuten voor aanvang van de les wijzigt? Want dat lijkt me een bijzonder onwerkbare situatie voor ongeveer iedereen en het is dan aan de school om dat aan banden te leggen. In principe geeft een docent in de les huiswerk op voor de volgende les en wijzigt dat niet opeens een dag later naar meer of minder. Een school maakt op deze manier leerlingen afhankelijk van hun telefoon terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat het een grote afleiding is voor jongeren. Ik zou daar toch met school een gesprek over voeren denk ik. Dat jij vindt dat je kinderen hun telefoon beneden moeten laten tijdens het studeren maar dat ze aangeven dat dit onmogelijk is door constante wijzigingen in het huiswerk en de leerstof. Misschien blijkt het allemaal best mee te vallen.

IngridT

IngridT

01-11-2021 om 17:17 Topicstarter

troelahoep,

de leerlingen op mijn school hebben allemaal een ‘schooldevice’ , oftewel een Chromebook, dat bij  sommige vakken gebruikt wordt als middel om digitale lesactiviteiten te ontplooien. Ik gebruik dat amper. Natuurkunde leent zich niet zo voor digitaal. Teken en rekenwerk moet met pen en papier. Bij vakken waar de Chromebooks wel gebruikt wordt kan de docent via een monitor programma meekijken of leerlingen rare tabbladen hebben openstaan, of hij kan ze ‘ vastzetten’ in een bepaald programma. Kahoot etc kan  ook op chromebook. 
Huiswerk staat idd in magister ( zucht, de papieren agenda is daardoor verdwenen) ..maar dat huiswerk hoort een  week vooruit te zijn opgegeven. Dat gebeurt denk ik  niet altijd, , maar t verandert echt niet op de dag zelf. En als leerlingen in de les aan de slag gaan met hw voor de volgende les, an vertel ik ze wat dat is ( en zet dat op t bord). Geen enkele reden  dus om tijdens de les magister te checken. Rooster wisselt  nog wel eens ( te vaak naar m’n zin), maar tijdens een pauze even 2 uurtjes vooruit kijken werkt prima. En anders vraag je een klasgenoot of gaat langs de wc 😀. Docenten zijn deze eerste weken ook de beroerdste niet, en projecteren het graag even op het digibord als  het gevraagd wordt.,,
En ja, als leerling geen agenda heeft moet  ie thuis in magister kijken om te zien wat het huiswerk is. Maar dan check je dat voor vak A ( kost 3 tellen) en dan ga je t doen.  daarna idem  voor vak 2 . Allemaal onzin dus dat die telefoon er volcontinue bij moet. 
We zien nu ook ( week 2) dat t geen enkel probleem is allemaal. Alles lost zich soepel en probleemloos op zonder telefoon. En alle collega’s roepen dat t zelfs op de gangen effect heeft. Gezellig geklets ipv zombie gehang. We hadden het veel eerder moeten doen. 

IngridT

IngridT

01-11-2021 om 17:19 Topicstarter

OH, bij last minute lokalenwissel ( gebeurt soms als er practica zijn) dan hangen we heel,ouderwets met een stukje plakband een briefje op de deur 😂😂😂. Dat deden we zelfs al voor deze pilot. Werkt prima 😀😀😀😀

troelahoep schreef op 01-11-2021 om 16:38:

Wat een goed bericht!

Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz.

Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?

troelahoep schreef op 01-11-2021 om 16:38:

Wat een goed bericht!

Wat ik mij wel afvroeg.... ik heb het hier in huis ook regelmatig met mijn tieners over telefoongebruik en dan tijdens het huiswerk. Bizar hoe hard 1 van de 2 kinderen met name blijft volhouden dat hij de telefoon nodig heeft bij het huiswerk. Het enige waar de telefoon dan voor nodig is om op magister te kijken wat het huiswerk is, dus ik ben niet helemaal overtuigd van die ontzettende noodzaak..... Maar wat meer is: beide kinderen (zitten op verschillende scholen) zeggen dat ze magister altijd en overal bij de hand moeten houden omdat je nooit weet of het rooster gewijzigd is, of dat de leraar nog een mededeling over het huiswerk op magister heeft gezet. Wat ik daaruit opmaak is dat de kinderen ervaren dat ze voor het volgen van lessen op school, en om te weten waar ze moeten zijn, enorm afhankelijk zijn van de telefoon. Er wordt ook vaak gewerkt met een kahootje of andere quiz.

Hoe is dat op andere scholen, bijvoorbeeld op die van jou Ingrid? Zijn daar wel vaste roosters en onveranderlijk huiswerk?

Uit ervaring weet ik dat scholen heel verschillend omgaan met huiswerkbeleid. Tegenwoordig is op de meeste scholen wel Magister of Som leidend. 

Ik werk zelf op een huiswerkluwe school in de onderbouw. Maar desalniettemin: leerwerk moet wel thuis. Leerwerk mag niet de dag voor het getoetst wordt gewijzigd worden. 

Verder is bijna op elke school waar ik heb gewerkt dat huiswerk ook echt in de les opgegeven moet worden. Docenten mogen ook met een planning werken maar wel elke les aangeven wat gedaan moet worden en de planning moet dan bij studiewijzers staan. 

Mijn oudste twee zijn al even van het VO af. 

Maar mijn derde werkt op school met kunskapskolan en heeft echt altijd haar laptop nodig. Magister is alleen voor het rooster dus die heeft ze daar niet bij nodig. 

Mijn vierde zit in de brugklas en daar werken ze met een Plenda icm SOM. De Plenda is een agenda met planmogelijkheid. In de les moeten ze het huiswerk daarin schrijven. Huiswerk wordt ook in SOM gezet. Thuis kijken we even of ze alles in haar Plenda heeft staan en dan blijft de telefoon beneden en kan ze aan de slag. 

---

---

01-11-2021 om 21:41

Is eigenlijk het probleem nu opgelost dat als een lesuur uitvalt het huiswerk ook verdwenen is in Magister? Dat hoop ik wel onderhand  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.