Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zonder naam

Even zonder naam

12-11-2008 om 20:05

Terug naar groep 2; hoe vertellen we dat aan onze zoon?

In goed overleg met de juffen hebben we besloten dat zoon terug gaat naar groep 2. Hoe kunnen we hem het beste hierop voorbereiden, hoe zorgen we dat daarmee zijn faalangst niet nog groter wordt.

Dit was een hele moeilijke beslissing maar we zien hem steeds minder lekker in zijn vel zitten, nachtmerries, broekplassen en niet meer naar school willen terwijl het altijd een levendig mannetje was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

12-11-2008 om 21:29

Positief brengen

vertel wat je ziet aan hem, vertel dat jij en juf denken dat het voor hem veel fijner is om weer naar groep 2 te gaan. Dat je graag ziet dat hij het leuk heeft op school, dat je hem graag weer blij wilt zien.
Ik geloof dat ik het over die boeg zou gooien.

Groetjes, Minet

Gerry

Gerry

13-11-2008 om 09:17

Professionele hulp

Snel professionele hulp zoeken voor die faalangst want met terugzetten naar groep 2 heb je een dikke kans dat die faalangst enorm veel groter gaat worden. Jullie hebben hem namelijk allemaal bevestigd in zijn idee dat hij het inderdaad niet kan. Het lijkt me zinnig om de oorzaak van zijn faalanst te achterhalen zodat daar effectief aan gewerkt kan worden.

Faalangst?

Misschien heb ik een eerder draadje hierover gemist maar in dit draadje lees ik in het eerste bericht alleen iets over het feit dat een kind niet lekker in zijn vel zit en terug gaat van groep 3 naar groep 2. Lijkt me een bijzonder grote opluchting voor het jochie als ik het zo lees. Breng het positief naar hem toe en vermijdt dingen als "je vindt het zo moeilijk in groep 3", "je hebt moeite met......". Kijk daarna goed naar je kind in groep 2 en zoek indien nodig tijdig begeleiding/hulp, want volgend jaar gaat hij natuurlijk alsnog de overstap maken. Of misschien zijn er andere stappen nodig omdat er ook nog andere dingen spelen. Succes met je zoon en hopelijk wordt hij weer snel je eigen blije ventje.

Even zonder naam

Even zonder naam

13-11-2008 om 13:01

Professionele hulp

Die is allang op de hoogte hiervan. Ik had geen zin om het hele verhaal op te schrijven omdat ik er behoorlijk emotioneel onder ben.

Maar hulp is al geregeld, dit was ook het advies vanuit de GGZ waar wij en de juffen en IBers in eerste instantie niet helemaal achter stonden. Hij heeft dus andere problemen naast de faalangst en het niet lekker in zijn vel zitten met mogelijk een onderliggende psychiatrische diagnose.

Het gaat dus puur om hoe kunnen we de overgang zo soepel mogelijk laten verlopen. We hopen natuurlijk dat het een enorme opluchting voor hem zal zijn maar voor hetzelfde geldt is het inderdaad een bevestiging van het "ik kan het niet". We zijn hierover ook nog over in gesprek met school omdat zij dus met hetzelfde zitten.

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2008 om 17:03

Heu

Wat je vertelt, lijkt me vooral afhankelijk van wat er in groep 2 aan zijn leerprobleem zal worden gedaan.

jan

jan

13-11-2008 om 23:52

Het hem vragen?

Wat wil hij zelf? Misschien dat er heel veel 'over' hem gepraat wordt, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe hij er zelf tegen aan kijkt. Misschien wil hij wel graag terug. Ben je meteen klaar.
Ik denk nu gewoon met je mee hoewel ik grote twijfels heb over terugzetten, misschien juist voor kinderen met psychische problemen, maar neem aan dat je er goed over hebt nagedacht.

Groet Jan

steffie G

steffie G

14-11-2008 om 09:33

Jaloers

Hier zijn de kinderen altijd nog jaloers op de kinderen in groep 2, vooral als ze net in groep 3 zitten. In groep 2 is nog een speelhoek, bouwhoek etc.. mogen lekker lang buiten spelen.... wellicht helpen deze "voordelen"
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, wat zal je een zorgen hebben.
Groeten Steffie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.