Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
IJsje

IJsje

25-05-2009 om 20:01

Theoretische leerweg

mijn zoon zit momenteel in Havo 3 maar gaat niet over. dat staat al vast. Daarover zijn we niet verbaasd want hij voert zo goed als niets uit en zit behoorlijk met zichzelf in de knoei.
Hij heeft de eerste en de tweede klas VWO gedaan. VWO+ om precies te zijn.
Vorig jaar is hij afgestroomd naar Havo maar ook dat lijkt voor hem niet geschikt. Avies was nu zelfs VMBOT-3.
Maar van Havo-3 moet je toch overkunnen naar VMBOT-4?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2009 om 21:03

Te lage cijfers?

Kan het zijn dat z'n cijfers te laag zijn om naar VMBO-T4 te gaan?
Toen ik bleef zitten in 4VWO waren m'n cijfers ook zo slecht dat ik niet meer naar 5 Havo mocht. Ik kreeg toen het advies om naar 4 Havo te gaan. (wat ik overigens -gelukkig- niet gedaan heb)

amk

amk

25-05-2009 om 21:20

Hiaat in kennis

Er zou natuurlijk ook nog een hiaat in kennis kunnen zitten. Vakinhoudelijke leerstof die je met een directe overgang naar T4 in 1 jaar zou moeten doen.
Als je van havo naar vwo wilt doorstromen kom je ook niet gelijk in 6vwo maar in 5 omdat je een deel van de stof zou missen als je gelijk naar 6 zou gaan. Dat zou hier ook best het geval kunnen zijn.

Hmmm

van VWO + naar VMBO T????????

Kweeniet, tijd voor een paar goede gesprekken zou ik zeggen. Wat zit er volgerns jullie 'in'? en volgens kind? En volgens school?

Niks doen en elk jaar een niveautje zakken is misschien niet de meest slimme optie. Lijkt me.

Ingrid (pas volgensd jaar een brugklasser, dus ik spreek niet uit ervaring)

Manus

Manus

25-05-2009 om 22:16

Examenprogramma

In de derde klas van het vmbo-t start op de meeste scholen het examenprogramma. Vaak beginnen de eerste schoolexamens al rond de herfst- of kerstvakantie en worden gevolgd door meerdere schoolexamens in dat derde leerjaar. Overigens is dit examenprogramma per school verschillend geregeld en kun je terugvinden onder de noemer PTA.Verder worden aan het eind van het derde leerjaar vmbo-t meestal ook al een paar vakken (vaak maatschappijleer 1 en ckv1) afgesloten. De cijfers voor deze vakken staan dan al vast op de eindcijferlijst. Het feit dat het examenprogramma al gestart is, kan reden zijn om jouw zoon een 3vmbo-t advies te geven. Overigens is jouw zoon niet uniek in zijn afstroomcarrière: niet alleen ben ik zelf deze weg gevolgd (hoezo motivatie?), ik heb meerdere leerlingen in de bovenbouw van het vmbo gehad die dit kunstje flikten. Ze zijn uiteindelijk goed terecht gekomen (ik ook).

Manus

IJsje

IJsje

25-05-2009 om 22:41

Ingrid

Je hebt gelijk hoor! Maar die gesprekken zijn er al en de reden van het niveautje zakken steeds is ook bekend. Maar daarover wil ik het nu eigenlijk niet hebben. Het gaat mij erom of het gebruikelijker is om van Havo3 naar TL3 of naar TL4 te gaan.
Ik weet dat er een paar klasgenoten van hem wel naar TL4 gaan. En ook in voorgaande jaren zijn er leerlingen van Havo3 naar TL4 gegaan.
Maar hoe lastig is het om van Havo3 ineens in een examenklas te komen? Moet je daar extra gemotiveerd voor zijn? Want kijk, als dat het probleem is, dat men hem dat niet ziet doen omdat hij nú totaal niet gemotiveerd is vind ik het wat anders. Dat zou namelijk betekenen dat hij het in principe wel zou moeten kunnen.
Zijn cijfers zijn grillig. Heel slechte zitten ertussen maar ook goede cijfers. In principe zou hij Havo3 nog een keer kunnen doen en op havo blijven, maar gezien zijn inzet, motivatie e.d. is er nu het advies VMBO TL. Maar waarom dan klas 3 ipv klas 4?

Ari69

Ari69

25-05-2009 om 22:53

Eens met manus

oudste hier gaat ook naar de derde klas vmbot en hier begint het examenprogramma ook al in de derde. Ook gaan ze in dit jaar stage lopen. Wellicht mist hij essentiële onderdelen door niet naar klas 3 te gaan? Heb je dit trouwens nagevraagd op school, hoe het zit met examenstof?

IJsje

IJsje

25-05-2009 om 23:02

Examenprogramma

Als het vanwege het examenprogramma niet zou kunnen dan zouden die andere leerlingen ook niet van Havo-3 naar TL-4 kunnen lijkt mij. Dus dat is het probleem denk ik niet.
De gesprekken op school gaan volgende week verder. Ik vermoed dat het een en ander te maken heeft met zijn gebrek aan doorzettingsvermogen en motivatie die hij de afgelopen periode heeft laten zien. Dit i.c.m. zijn andere problematiek en het gebrek aan de juiste begeleiding. En vooral als dat laatste het geval is vind ik het eigenlijk zeer kwalijk dat hij daarom maar naar een klas lager moet. Alsof dan zijn problemen ineens wel handteerbaar zullen zijn en alsof hij dan geen begeleiding nodig heeft.

Tirza G.

Tirza G.

26-05-2009 om 16:13

O ja

leuke redenering. Omdat-ie zo ongemotiveerd is, houden we hem lekker een jaartje langer op school. Zucht.

Tirza

Dees 68

Dees 68

26-05-2009 om 17:17

Helemaal met cobi eens...

Lijk me nou niet dat een VWO+ kind gemotiveerder wordt door hem naar VMBO-T3 te laten afzakken. Waarom niet gewoon doubleren op 3 havo? Als ie dan toch een jaar zou moeten verliezen, zou ik daarvoor kiezen eerlijk gezegd. Zeker omdat zijn cijfers wisselend zijn. Hij kan het blijkbaar wel dus...

Het lijkt mij dat het niet aan zijn capaciteiten ligt, dus waarom dan daar op inspelen en niet op zijn andere problemen?

IJsje

IJsje

26-05-2009 om 17:30

Even voor de goede orde

Wat ik er niet bij gezegd heb, (en ook eigenlijk had willen laten liggen, maar ik merk dat dat niet handig is,) is dat hij ASS heeft. Pas anderhalf jaar geleden gediagnostiseerd. En daar liggen alle problemen waarvan het grootste probleem is dat hij zich vreselijk tegen die diagnose afzet. Maar daarover wil ik hier verder niet te veel loslaten. Punt is in elk geval dat het vrij heftig is allemaal en we daarom niet al te veel van hem willen vragen het komende jaar. Maar TL3 is in onze ogen ook geen optie. Andere optie is misschien een cluster 4 school (waar hij dan waarschijnlijk wel Havo kan doen). Maar of cluster 4 geschikt voor hem is is ook nog maar de vraag. Hij heeft dan wel erg veel begeleiding nodig, meer dan zijn huidige (reguliere)school hem kan geven (met rugzak), maar op cluster 4 zal hij zich hoogstwaarschijnlijk ook niet thuis voelen. En op VMBO zal de begeleiding niet beter of meer zijn. Ik vermoed daarom dat school daarom adviseert hem in TL3 te plaatsen. Maar ik ben bang dat dat een verschuiving van het probleem is. Hij heeft nou eenmaal die begeleiding nodig bij het plannen, leren e.d. dat verandert niet als je hem een flink stuk lager zet. Dan kan hij m.i. net zo goed direct naar klas 4 gaan.
oh en Cobi had het nog over huiswerkbegeleiding, maar dat heeft hij al twee jaar lang gehad nu. Helaas zonder het gewenste resultaat. Het werkt (bij hem) ook niet al die verschillende begeleiders. Eigenlijk moet één en dezelfde persoon dat doen. Maar krijg dat maar eens voor elkaar....

joer

joer

26-05-2009 om 18:35

Als ik jouw verhaal zo lees

Denk ik dat je zoon niet op de juiste plek zit.

Als vwo en havo niet lukt op deze school denk ik dat het vmbo ook niet gaat lukken. Waarschijnlijk krijgt hij niet de juiste en onvoldoende aandacht en begeleiding die hij nodig heeft. Daardoor loopt hij steeds vast en heeft geen plezier en zin in school.

Misschien is inderdaad een cluster 4 school of een andere kleine speciale school een goed idee.

Succes met je keuze, wannt ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment niet meer weet waar je goed aan doet.

Groeten JOER.

School moet toch een heel duidelijk antwoord kunnen geven waaromn zij hem naar TL 3 willen hebben en niet naar TL 4.

Dees 68

Dees 68

26-05-2009 om 22:52

Ja weetje ijsje...

Ik had al zo'n vermoeden dat het probleem een beetje in die hoek zat, al tussen de regels doorlezend zal ik maar zeggen.

En dan nog lijkt me dat de oplossing niet gezocht zou moeten worden in aanpassing van het leerniveau. Hij glijdt zo alleen maar verder af en wie garandeert je dat hij het op VMBO-T wel gaat redden? En wat wordt het dan K ofzo? En wat dan? Uiteindelijk is hij daar toch ook niet mee geholpen.

Maar ik zie dat je je dat zelf eigenlijk ook wel realiseert. Ik denk/hoop toch dat er wel een school zal zijn waar hij zich op zijn plek zal voelen.

Veel succes met zoeken!

Wie zegt dat hij dan z'n examen haalt?

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar iemand die ik ken is op een soortgelijke manier afgezakt. Van VWO naar Havo naar VMBO (in 1 schooljaar zelfs). Daarna zonder vmbo-diploma naar het mbo gegaan (laagste niveau mag dan nog wel), en toen zonder diploma aan het werk gegaan.
Bestaat er niet iets als een iVWO bij een school in de buurt? Individueel VWO dus, zoals er vroeger ivbo was? Ik denk niet dat verder afzakken een oplossing is.

En particuliere huiswerkbegeleiding?

Hier is een particulier huiswerkinstituut waarvan ik positieve verhalen hoor, die voor veel kinderen die afzakken of andere problemen hebben veel kan betekenen. Het schijnt wel behoorlijk wat te kosten (als je het zelf moet bekostigen) maar ik heb ook al gehoord van verschillende kanten dat er wel allerlei vergoedingen mogelijk zijn (de een had het over ziektekostenverzekering, ging om een jongen met psychische problemen en de ander over rugzakje die jongen heeft adhd) die de kosten dekken.
Het schijnt zo te gaan dat als je aanklopt voor hulp, zij uitzoeken welke vergoedingen mogelijk zijn en je op die grond een offerte aanbieden (dus inclusief de vergoedingen en wat je eventueel zelf nog moet betalen en de tijd die ze investeren+ een behandelplan). Dit instituut onderhoud ook nauw contact met de school en 'leert' de school om te gaan met het betreffende kind. Ze kunnen ook lessen overnemen. Alleen zul je op zeker moment terug moeten naar school, eventueel met nog begeleiding op afstand van hun.
Bestaat er zoiets bij jullie niet?
groeten albana

Jolijt

Jolijt

27-05-2009 om 09:14

IJsje

Huiswerkbegeleiding gegeven door 1 persoon... ik weet niet of je al in de hoek van de remedial teachers hebt gezocht? (velen denken nl dat dat alleen voor het basisonderwijs is)
Onze RT geeft in principe alle vakken voor zover het gaat over regels (spelling, pythagoras) en de aanpak van het leren (hoe leer JIJ woordjes op de voor jou makkelijkste manier).
(heb haar ook direkt 'geboekt' tot en met het eindexamenfeest)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.