Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisles aan eigen kinderen


kleinejongen schreef op 02-09-2022 om 23:18:



Mijn kind is deze week op een nieuwe school gestart en ik ben daar blij mee, na lange tijd duw en trekwerk om kind naar school te mogen en kunnen laten gaan. 

Wat fijn om te lezen dat je zoon weer naar school mag. Ik kan mij jouw draadjes nog goed herinneren. Ik hoop zo dat nu op zijn plek zit. Dit heeft niks met TS te maken maar ik vind het echt fijn  iets van jou te lezen en het nu blijkbaar een stuk beter gaat. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2022 om 23:41

Bijtje82 schreef op 02-09-2022 om 23:32:

[..]

Dat is denk ik typisch Belgische spreektaal. Niet te zwaar aan tillen.

Oké daar had ik even overheen gelezen. Onnodige opmerking van mij , excuus.

Plantenbak schreef op 02-09-2022 om 23:40:

[..]

Wat fijn om te lezen dat je zoon weer naar school mag. Ik kan mij jouw draadjes nog goed herinneren. Ik hoop zo dat nu op zijn plek zit. Dit heeft niks met TS te maken maar ik vind het echt fijn iets van jou te lezen en het nu blijkbaar een stuk beter gaat.

Dat heb je goed onthouden. Heel pril dus sinds mijn laatste topic, op school. Nog maar 2 uurtjes per dag en maar paar kinderen in de klas. Plus een privé begeleider. Maar wel in de hoop dat af te bouwen met eigen ondersteuning en opbouw in uren hopelijk. En als dat niet kan, kijken wat wel haalbaar is. Het allerbeste is dat hij dat aan mag gaan. En het kost veel tijd alsnog, alles voor hem om het goed te laten gaan. Liever nu energie erin dan later spijt hebben dat we weer te snel willen dat hij normaal programma draait. Of uitgesloten wordt. 
Daarom snap ik het wel, dat je gaat beschermen tegen de buitenwereld  en wat om aanpassing vraagt van anderen je bij jezelf houdt. Soms heb je meer rust als je wat je zelf kan doet dan het uit te besteden aan een partij waar je geen heil in ziet. Dat vind ik het allermoeilijkste. Om nu al te denken, nou hij gaat weer naar school. Daar zit een enorme wond. Zoon zelf heeft duidelijk als laatst zijn zelfvertrouwen verloren. Dat is heel confronterend en heeft tijd nodig. In elk geval was de lange zomer genoeg met momenten om ook deze jongen volop te knuffelen en als moeder zijn kunnen te bewonderen. Daar ben ik moeder voor, wat in gezin opgepakt kan is mogelijk. Bovendien was het perspectief dat ik moet afkicken van alles verzorgen veel beter voor mezelf is. Ik wil helemaal geen les geven, alleen omdat niemand het doet, deed ik het. En daarom ben ik nu heel voorzichtig. Bang om van het goede te mogen uitgaan maar ik hoop het natuurlijk wel hè dat dit slaagt. Ik heb er wel een heel goed gevoel over. Ik heb mijn leraar-kwaliteiten ver in de ijskast gestopt en das fijn voor beide!

@kleinejongen de kinderen zitten al op school maar volgens mij zijn er in België andere regels over thuisonderwijs. 

@to wat zit je in een lastige situatie. Knap dat je het zelf wil dan doen. Het is me niet duidelijk of je dit gaat doen totdat je een andere plek hebt? 
Is tussendoor een privéleraar inhuren zo makkelijk in België? Kunnen je kinderen dat ook aan. Dat er een paar dagen iemand nieuws komt omdat papa een deadline heeft? Ook al is het maar 2 keer per jaar. Bij kinderen met een grote ontwikkelingsatoornis lijkt het me lastig om zelfs maar 1 of 2 uurtjes per dag te werken in de uren dat ze wakker zijn. Om het in de avonduren te doen lijkt me ook heel zwaar. Wanneer ontspan je? Vooral omdat je alleen bent. 
Ik hoop dat je je eigen gezondheid in de gaten houdt. De kinderen hebben jou, dat is kostbaar, zorg ervoor dat je niet overbelast wordt.

ief

ief

03-09-2022 om 01:46

Het lijkt me heel erg pittig om je eigen kinderen thuis les te geven, en dat dan elke dag. Doorgaans luisteren kinderen minder naar hun eigen ouder dan naar de juf/meester.
In Nederland zou er nog ambulante hulp voor op school geregeld kunnen worden, om het onderwijs aan je kinderen meer passend te maken. Is zoiets in België niet mogelijk? Is er een equivalent van het samenwerkingsverband dat zulke dingen regelt?

Wat hij schrijft is lange reistijd, wat hij op zich kan. Maar die tijd gaat op aan er naartoe en vandaan komen. En eerst nog aan de beurt zijn. Ik kan het me wel voorstellen dat je besluit het zelf te doen. Maar ik zou wel een supervisie willen of een lijn vanuit een school zodat je kunt overleggen wat je wel en niet aanbiedt.
Je kunt helemaal geen Cito etc thuis afnemen dus het is definitief totaal niet meetbaar binnen je eigen huis. Daarvoor kun je wel naar instanties etc. Maar die gaan je niet helpen op gebied van onderwijs. 
Ik vind de reistijd ook erg, ik ben nu zelf een keer met ov terug gegaan en dat was twee uur. En toen was ik nog niet thuis. Maar ja dat is gewoon niet anders.

Als er eigenlijk weinig alternatief is omdat er geen plaats is op een geschikte school zou ik het gerust proberen.

Maar dus wel proberen of de kinderen een hobby / contact met andere kinderen kunnen behouden. (Check ook eens de scouting-werkingen Akabe moest er toevallig een groep in de buurt zijn.)

Het is overigens bewezen dat kinderen thuis minder les nodig hebben dan moesten ze op school zitten. Omdat het 1-op-1 is en ze dus niet op de ganse klas moeten wachten.
Ik hoor vaak van thuis-schoolouders dat een uur of 3 per dag lesgeven wel volstaat.

Naarmate ze ouder worden is zelfstudie voor een aantal vakken ook mogelijk. Laat ze bijvoorbeeld maar rustig zelf dingen op internet opzoeken over bijvoorbeeld wereld-oriëntatie.

Belangrijkste lijkt mij ook dat de kinderen - zeker de oudste - akkoord gaan.

Succes!

Dag TO,
Als de behandelend psychiater van je kinderen akkoord is dat naar school gaan te belastend voor hen is, kan hij daarvoor een attest schrijven en heb je per kind recht op 4u onderwijs aan huis door een leerkracht die aangesteld wordt door de school waar ze nu zijn ingeschreven. Die leerkracht mag je niet als oppas gebruiken,  maar kan je helpen om een passend lesaanbod te maken en materiaal van de school meenemen. Bespreek dit zeker eens met de psychiater en het CLB van de school.

Marty1984 schreef op 03-09-2022 om 14:28:

Als er eigenlijk weinig alternatief is omdat er geen plaats is op een geschikte school zou ik het gerust proberen.

Maar dus wel proberen of de kinderen een hobby / contact met andere kinderen kunnen behouden. (Check ook eens de scouting-werkingen Akabe moest er toevallig een groep in de buurt zijn.)

Het is overigens bewezen dat kinderen thuis minder les nodig hebben dan moesten ze op school zitten. Omdat het 1-op-1 is en ze dus niet op de ganse klas moeten wachten.
Ik hoor vaak van thuis-schoolouders dat een uur of 3 per dag lesgeven wel volstaat.

Naarmate ze ouder worden is zelfstudie voor een aantal vakken ook mogelijk. Laat ze bijvoorbeeld maar rustig zelf dingen op internet opzoeken over bijvoorbeeld wereld-oriëntatie.


Belangrijkste lijkt mij ook dat de kinderen - zeker de oudste - akkoord gaan.

Succes!

Het gaat om kinderen met autisme en een flinke ontwikkelingsachterstand. Vader geeft aan dat een diploma of later werken hierdoor onmogelijk zal zijn. Dan lijkt me dit wat te positief gedacht. 

Ook ik snap dat je hiervoor gaat TO. Gaat je oudste wel naar school? Ik hoop dat je je beseft hoe zwaar het gaat worden en hoop dat je ook goed op jezelf let. Als jij overspannen raakt hebben je 3 kinderen niemand om op terug te vallen zo te lezen. 

Lindeboom schreef op 03-09-2022 om 16:17:

Dag TO,
Als de behandelend psychiater van je kinderen akkoord is dat naar school gaan te belastend voor hen is, kan hij daarvoor een attest schrijven en heb je per kind recht op 4u onderwijs aan huis door een leerkracht die aangesteld wordt door de school waar ze nu zijn ingeschreven. Die leerkracht mag je niet als oppas gebruiken, maar kan je helpen om een passend lesaanbod te maken en materiaal van de school meenemen. Bespreek dit zeker eens met de psychiater en het CLB van de school.

Daar zou ik ook voor gaan. Zoals je het nu stelt klinkt het als dat je heel goed zelf voor je kinderen wilt zorgen, maar pas alsjeblieft op dat je jezelf en de kinderen niet teveel isoleert van andere mensen (aangezien je al geen familie meer hebt). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.