Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisles aan eigen kinderen

Mijn 2 jongste zoontjes hebben autisme en zware leerstoornissen. Al jaren op wachtlijst voor aangepast/bijzonder onderwijs al is het ver ik kan ze perfect alle dagen gaan brengen en halen. Helaas staan die wachtlijsten overal propvol en duurt het jaren voor hun plek zeker is. Ik heb daarom als alleenstaande vader besloten mezelf bij te scholen zodat ik mijn kinderen zelf les kan geven. Niet evident maar wel beter in hun situatie. De kindjes hebben het nu al heel lastig op de kleuterschool wegens de drukte van andere kindjes en hebben teveel zorg nodig die de school niet kan bieden.  Omdat sociaal contact en ontdekking belangrijk is, ook voor hen gaan ze sinds kort ook naar een soort hobbyclub voor kinderen met een handicap. Daar gaan ze 2 keer per week heen om op een gestructureerde manier met enkele andere kindjes te spelen, knutselen of andere dingen te doen.  Ook zal er regelmatig naar revalidatiecentrum of instantie gegaan worden om vast te stellen welke aangepaste leerstof mijn kindjes best nodig hebben. Expertise van psychiatrische en motorische experten helpt me dan de juiste aangepaste leerstof in te selecteren om hen aan te leren wat haalbaar is voor hen. Aangezien hun beperking zal er nooit sprake zijn van diploma's of jobervaring. Hun autisme is te zwaar. Met kinderen zonder autisme in thuisles moet er naar verschillende instanties gegaan woeden voor examens enzovoort, dit valt in geval mijn kinderen dus weg omdat ze nooit in de gewone werksector zullen kunnen meedraaien.

Niet voor alle ouders evident wegens job of alleenstaande zijn maar in mijn geval werk ik al jaren vanuit thuis als freelancer in IT & software. Ik bepaal dus zelf mijn uren, projecten en werk. Ik snap dat thuisles voor ouders in andere werkomstandigheden niet haalbaar is. Ik wil daarom ook niet beweren dat thuisles iets is dat je zomaar doet en het veel aanpassing vraagt mits lange voorbereidingen. Ik ga het wel met plezier doen want mijn kindjes zijn mijn alles. Ik heb mijn vrouw en ouders jaren geleden verloren dus wil in mijn kindjes zoveel mogelijk bij me.  

Ik wil hier vooral het signaal geven dat het BUSO netwerk in België (ik denk ook in Nederland) meer geld, middelen en prioriteit verdient. De staat duwt al jaren aangepaste scholen aan de kant terwijl het gewoon onderwijsnetwerk alle middelen krijgt. Het gevolg zijn ultralange wachtlijsten voor aangepaste scholen en te weinig zorgzekerheid voor kinderen met een beperking of handicap.


Wat knap. Ik hoop dat het gaat lukken. 

Sterkte! Ik hoop dat je het inderdaad met je werk kan combineren. Tijdens de lockdown is de combinatie thuiswerken en thuisonderwijs veel ouders toch wel vies tegengevallen. 

PapaDirk

PapaDirk

02-09-2022 om 12:50 Topicstarter

yette schreef op 02-09-2022 om 12:35:

Sterkte! Ik hoop dat je het inderdaad met je werk kan combineren. Tijdens de lockdown is de combinatie thuiswerken en thuisonderwijs veel ouders toch wel vies tegengevallen.

Het voordeel in mijn functie is dat ik maar heel zelden een video-vergadering heb en aantal telefoons op een dag is minimaal en zelfs maar paar keer op een week. Voor wie dagelijks met klanten werkt,  constant moet bellen, videobellen of online moet vergaderen is het inderdaad niet zo vanzelfsprekend om dit te combineren met de kinderen. 

Het klinkt best zwaar maar ik vind het heel mooi dat je het gaat doen. Ik wens je succes en de kinderen veel plezier bij jouw lessen!

Hoe zie je dat voor je? Je kunt toch niet overdag les geven en voor je (altijd aanwezige) kinderen zorgen, en tegelijkertijd werken? Je hebt ook ontspanning en genoeg slaap nodig, anders hou je het op termijn niet vol. 
Of ben zo zo'n genie die maar 2 uurtjes per dag hoeft te werken?

Ik weet niet zo goed wat daar in België de regels over zijn. In Nederland kan thuisonderwijs niet, tenzij je dat met zwaarwegende redenen aanvraagt voordat het oudste kind naar de basisschool gaat. Er zijn wel veel thuiszitters vanwege gebrek aan passend onderwijs en daar zullen ouders ook wel het een en ander doen, maar dat is iets anders dan bewust kiezen voor thuisonderwijs en dat ook volledig en volwaardig kunnen aanbieden.
Een kind kan ook vrijstelling krijgen van de leerplicht als het zo ernstig beperkt is dat het niet leerbaar is. Dan gaat een kind doorgaans naar een dagbesteding gericht op ontwikkeling. 

Let wel; onderwijs geven is een vak. Juffen en meesters doen ook niet ondertussen nog een andere baan en zorgtaken voor hun kinderen. 
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar een medisch kinderdagverblijf, bestaat dat in België? Zodat ze daar heen kunnen totdat er passend onderwijs beschikbaar is.
Ik weet ook niet hoe ernstig hun ontwikkelingsachterstand is, maar ik vind het vrij heftig om op kleuterleeftijd al te stellen dat een diploma halen geen haalbare kaart is. Tenzij ze een IQ van 40 hebben of zo. Kinderen kunnen zich nog enorm ontwikkelen, juist ook bij autisme. 

PapaDirk

PapaDirk

02-09-2022 om 14:40 Topicstarter

MamaE schreef op 02-09-2022 om 13:11:

Ik weet niet zo goed wat daar in België de regels over zijn. In Nederland kan thuisonderwijs niet, tenzij je dat met zwaarwegende redenen aanvraagt voordat het oudste kind naar de basisschool gaat. Er zijn wel veel thuiszitters vanwege gebrek aan passend onderwijs en daar zullen ouders ook wel het een en ander doen, maar dat is iets anders dan bewust kiezen voor thuisonderwijs en dat ook volledig en volwaardig kunnen aanbieden.
Een kind kan ook vrijstelling krijgen van de leerplicht als het zo ernstig beperkt is dat het niet leerbaar is. Dan gaat een kind doorgaans naar een dagbesteding gericht op ontwikkeling.

Let wel; onderwijs geven is een vak. Juffen en meesters doen ook niet ondertussen nog een andere baan en zorgtaken voor hun kinderen.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar een medisch kinderdagverblijf, bestaat dat in België? Zodat ze daar heen kunnen totdat er passend onderwijs beschikbaar is.
Ik weet ook niet hoe ernstig hun ontwikkelingsachterstand is, maar ik vind het vrij heftig om op kleuterleeftijd al te stellen dat een diploma halen geen haalbare kaart is. Tenzij ze een IQ van 40 hebben of zo. Kinderen kunnen zich nog enorm ontwikkelen, juist ook bij autisme.

In België kan het omdat we hier leerplicht hebben, geen schoolplicht. Ik ben daarom zelf aan het bijscholen voor vereist statuut om zelf de kinderen les te mogen geven. Je kan in België ook een privéleeraar inschakelen als alternatief. De wetgeving voor Nederland ken ik niet. 

Succes ermee. Maar ga je dit doen totdat ze 12 zijn of totdat er een opening is op het speciaal onderwijs?

PapaDirk

PapaDirk

02-09-2022 om 14:47 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 02-09-2022 om 13:03:

Hoe zie je dat voor je? Je kunt toch niet overdag les geven en voor je (altijd aanwezige) kinderen zorgen, en tegelijkertijd werken? Je hebt ook ontspanning en genoeg slaap nodig, anders hou je het op termijn niet vol.
Of ben zo zo'n genie die maar 2 uurtjes per dag hoeft te werken?

Ik ben zelfstandige, ik werk niet voor een bedrijf dus het voordeel is dat ik niet afhang van uren en momenten die iemand me oplegt . Mijn werk is vrij flexibel en ik moet geen lange uren doen om winst te maken uit wat ik doe. (Ik doe regelmatig wel als freelance kleine projecten voor derden om extra bij te verdienen) 

Indien er een drukke periode is of een deadline is (die in mijn geval hooguit paar keer per jaar voorkomt) kan ik altijd een privéleeraar inhuren die met komt ondersteunen in de thuislessen. 

MamaE schreef op 02-09-2022 om 13:11:


Ik weet ook niet hoe ernstig hun ontwikkelingsachterstand is, maar ik vind het vrij heftig om op kleuterleeftijd al te stellen dat een diploma halen geen haalbare kaart is. Tenzij ze een IQ van 40 hebben of zo. Kinderen kunnen zich nog enorm ontwikkelen, juist ook bij autisme.

Hier ben ik het mee eens.
Ook omdat je dit schrijft:
"Ik ga het wel met plezier doen want mijn kindjes zijn mijn alles. Ik heb mijn vrouw en ouders jaren geleden verloren dus wil in mijn kindjes zoveel mogelijk bij me."
Ik vind het eerlijk gezegd niet helemaal gezond klinken. Net als je andere topic over knuffelen.
Het klinkt alsof je je kinderen inzet om aan je eigen mentale behoeften te voldoen, niet alsof ze de ruimte krijgen om op te groeien tot eigen individuen.

je kinderen thuis lesgeven tot er plaats is op een passende school lijkt mij een prima idee. 

Je kinderen thuis lesgeven omdat je ze bij je wil houden is niet een goed plan.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2022 om 22:32

Vreemd topic en waarom heb je het steeds over kindjes terwijl je ene zoon 9 is?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2022 om 22:33

Ik kan me trouwens voorstellen dat je je partner en ouders mist, maar je kinderen zijn er niet om jouw leegte op te vullen.

Ja ik snap je heel goed. In Nederland is een leerplicht, alleen ze verplichten scholen niet om les aan je kind te geven. Ook al sta je er ingeschreven. Het is geen recht om naar een school te mogen. Alleen al omdat er geen plek is en een wachtlijst. 
Het passend onderwijs houdt in dat scholen een zorgplicht hebben. Maar dat houdt niet in dat er een vorm van onderwijs is.
Dus in die tijd kun je beter zelf iets doen. Alles wat je lukt intussen is beter dan alleen maar wachten op een plaatsje. 

Toch ben ik van mening dat het beter is als er wel een beschikbare plek is om in elk geval te onderzoeken wat de leerling nodig heeft. En om die structuur wel te bieden, net zoals in jouw voorbeeld met een clubje. Dat zou toch een keer in de week moeten kunnen met schoolse activiteiten.
Je wilt misschien ook wel voorkomen omdat het een missie is die uiteindelijk uitdraait op dat ze weer van school moeten, dat je daarom liever direct kiest om deze weg in te slaan. Die kans dat het wel goed zal gaan, is er ook. 
Ik begrijp heel goed dat je het liefst zelf in de hand houdt. Het zou een goede samenwerking tussen school en thuis kunnen zijn, als je deels zelf iets doet en de school wat daar lukt. Je hebt gewoon ook een moment nodig om zaken even over te dragen, daar enig ontlast te worden. 

Mijn kind is deze week op een nieuwe school gestart en ik ben daar blij mee, na lange tijd duw en trekwerk om kind naar school te mogen en kunnen laten gaan. Ik merk ook hoe moeilijk het loslaten is, terwijl ik daar nou zo aan toen ben om mensen die in het onderwijs werken zich over het onderwijs van mijn kind te buigen. En niet dat ik als moeder ook de rol van leraar heb. Het is niet dat ik het niet zou willen doen, er blijft constant een druk op je staan. Het is best veel, dat er even druk van de ketel moet en er dan best wat mensen mogen zijn die je kunnen steunen. Dus anders hulp die je kan inzetten als dagbesteding, zodat je het wel zou kunnen uitbesteden. 
Het is hier ook zo als je eenmaal op school bent ingeschreven en dan als ouder besluit zelf les te gaan geven dan heb je wel heel wat redenen nodig. Je komt niet zomaar op het idee en prima. Je moet vrijstelling krijgen of in elk geval van goede huize moeten komen om van de plicht onderwijs op school te krijgen af te mogen wijken. Dus misschien is dat de reden dat je nu deze keuze maakt. Nu je direct kiest het zelf te doen, komen ze niet op een school ingeschreven te staan. En dan is het gedoe er ook niet, van begin af aan is dan duidelijk dat kind geen onderwijs op school volgt. Dat heeft allemaal te maken met passend onderwijs en zorgplicht. De scholen en samenwerkingsverbanden worden verplicht ergens iets te vinden. Zo  niet dan is het er niet. Ze worden er verantwoordelijk voor gehouden maar uiteindelijk zegt dat niets. Dan besluiten het zelf te gaan doen is gewoon te moeilijk gemaakt vanwege het feit dat je je kind pas kunt uitschrijven als je een nieuwe school hebt. En zo kom je dus nooit van inschrijving af.
Gezien dat kiezen voor zelf lesgeven totaal geen ondersteuning krijgt, maakt dat leerlingen afhankelijk van de school blijven voor onderwijs. Ik vind de gedachte dat kinderen altijd passend onderwijs krijgen op deze wijze bijzonder. Alles is gericht op in een school of op een school ingeschreven staan.
Als je er nu al met zekerheid kan zeggen dat er geen verwachtingen zijn op gebied van werk of opleiding, kan ik me wel voorstellen dat je liever op eigen ogen wil varen. En dan nog lijkt het me heel pittig 

Bijtje82

Bijtje82

02-09-2022 om 23:32

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-09-2022 om 22:32:

Vreemd topic en waarom heb je het steeds over kindjes terwijl je ene zoon 9 is?

Dat is denk ik typisch Belgische spreektaal. Niet te zwaar aan tillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.